SKAV: Kam směřuje české školství?

pondělí 10. října 2011 ·

Zástupci SKAV pociťují znepokojení nad současným vývojem vzdělávací politiky v naší zemi. Za tímto účelem bylo rozhodnuto, že se příští kulatý stůl (20. 10., ZŠ Vodičkova, Praha 1) bude věnovat otázce Kam směřuje české školství. Pro potřeby diskuze panelistů i dalších účastníků jsme zpracovali podkladový materiál, s jehož zněním se můžete seznámit níže. Budeme rádi, když se do diskuze připojíte aktivní účastí na kulatém stole nebo prostřednictvím webináře. Pozvánka na kulatý stůl bude vyvěšena na těchto webových stránkách v pátek 14. 10.


Kam spěje české školství?

Následující text má sloužit jako podklad k debatě v rámci říjnového Kulatého stolu SKAV a EDUin. Chceme diskutovat o obavách z vývoje českého vzdělávacího systému. Proto předkládáme základní teze k diskusi a chceme se bavit o tom, nakolik odpovídají realitě a možnému vývoji.

Současná situace našeho vzdělávacího systému je charakterizována těmito jevy:

  • Chybí soustavná profesionálně vedená debata o tom, jaké by měly být cíle vzdělávání pro jednotlivé úrovně a obory vzdělání.
  • Neexistuje Národní program vzdělávání, tedy koncepční „ústava“, která by říkala, co, kdy, jak a v jakých vztazích je v našem vzdělávacím systému třeba nastavit. A to přesto, že existence NPV je zakotvena v zákoně. Naopak se objevují iniciativy, které by chtěly nutnost existence „vzdělávací ústavy“ ze zákona vyškrtnout.
  • Nová opatření vzdělávací politiky jsou zaváděna v překotném režimu, který neumožňuje jejich smysluplné využití (např. způsob zavádění standardů pro základní vzdělávání).
  • Koncepční kroky jsou často nahrazovány ad hoc opatřeními (zavádění nových předmětů – například etické výchovy), často v rozporu s už přijatými koncepčními materiály (rámcové a školní vzdělávací programy). To vede rozkolísání systému a k znejišťování a frustraci učitelů.
  • Zavedení státní maturity v podobě, jež přinesla velmi málo nových informací o vzdělávacím systému a pro kvalitnější školy fakticky znamenala snížení úrovně maturitní zkoušky.
  • Plánované zavedení plošného testování po 5. a 9. ročníku bez návrhů, jak předejít negativním důsledkům takových opatření, které se projevily ve většině zemí, jež takové testování zavedly.
  • Preferování elitního vzdělávání a elitních škol, rezignace na systémová inkluzivní opatření a metodickou podporu pedagogů pracujících se „slabší“ polovinou žákovské a studentské populace.
  • Nesystémové reorganizování a rušení odborných ústavů ministerstva, obsazování vedoucích pozic v nově vzniklých organizacích pracovníky bez odpovídajícího odborného zázemí.
Domníváme se, že zaváděná opatření mají, případně mohou mít tyto důsledky:
  • Obrácení směru vývoje zpět k preferování encyklopedických znalostí místo rozvoje kompetencí (zcela v rozporu se světovými trendy).
  • Silové kroky ministerstva povedou k faktickému vytvoření „stínového“ kurikula. Rámcové vzdělávací programy a kompetenční učení budou odstaveny na vedlejší kolej a nahrazeny „kurikulem“ odvozeným od plošných testů.
  • Zavedení plošných testů a státní maturity povede k další polarizaci žákovské populace a zvýšení selektivity systému. Zvláště pokud současný ministr opravdu realizuje svůj nápad platit školám podle výsledků plošného testování.
  • Pokud nezavedeme metodickou podporu učitelů pro co nejvčasnější řešení různých typů obtíží žáků, dále zesílí výchovné a vzdělávací problémy na všech typech škol, zejména však na učilištích a některých odborných školách.
  • Důsledky ad hoc opatření se projeví až po letech, kdy ale bude obtížné některá z nich vzít zpátky. Máme na mysli například zavádění výchovy k národnímu sebevědomí, zrušení Národního programu vzdělávání v zákoně, platby školám podle výsledků testů, řízení vzdělávacího systému bez dostatečných informací atd. Těch realizovaných a hrozících opatření je tolik, že opravdu mohou ve svém souhrnu způsobit nevratné narušení systému.
  • Silové změny a narušení systému povedou k demotivaci pedagogů i studentů, k výcviku žáků místo jejich rozvoje, výchově „poslušných“ a naopak posilování skupiny agresivně neposlušných žáků. Obáváme se, že tato opatření mohou vést k dalšímu zhoršování znalostí a dovedností našich žáků, ke snížení naší konkurenceschopnosti a v konečném důsledku i k ohrožení demokracie v České republice.
Proto považujeme za důležité:
  • Omezit silová řešení, nekoncepční kroky a překotné zavádění nových opatření.
  • Vrátit se ke koncepční podobě reformy, vypracovat Národní program vzdělávání, revidovat a aktualizovat rámcové a od nich odvozené školní vzdělávací programy, snažit se získat co nejvíce dat o našem vzdělávacím systému, a to především daleko efektivnějšími výběrovými šetřeními namísto plošného testování.
  • Znovu posoudit potřebnost a rizika zaváděného testování v 5. a 9. třídách.
  • Přimět politiky i odborné složky ministerstva věnovat soustředěnou pozornost žákům, kteří nedosahují dobrých výsledků. Právě snaha posunout tyto studenty co neblíže průměru může zlepšit naši pozici v mezinárodních šetřeních i ekonomické soutěži.

14 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 9:54  

Češi jenom moc rádi keceaj a žádná akce. O čem se chcete bavit? Přijaté koncepční materiály se ukázaly že jsou k ničemu. Když někdo konečně nastavuje pravidla, tak vy zase chcete jen diskutovat?

BoBr řekl(a)...
10. října 2011 v 10:50  

Máte pravdu. Diskutovat nestačí. Zde již nejde o ohrožení demokracie. Nejspíše už vůbec neexistuje! Předchozí koncepce byly teoreticky propracované, jen realizace svěřená úředníkům pokulhávala. Možná, že pan ministr teď chce skutečně zavádět nějaký řád. Vzhledem k tomu, že se široko daleko zbavil všech, kteří školství rozumnějí, je jasné, jak to asi dopadne.

Evžen Mayer řekl(a)...
10. října 2011 v 12:06  

Pravidla jsou nastavena v RVP, který nyní měl být revidován. Oborová setkání odborníků k revizi RVP ministr na popud madam Jochové zrušil. Takže se zatím nediskutovalo. Nacifikace politiky a ministerstva školství tedy pokračuje.

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 13:08  

Ad 10.10.2011 9:54

Dost často je mnohem snazší a rychlejší zjistit, že nastavená pravidla jsou hloupá a škodlivá (zvlášť když je nastavují amatéři, kteří každým krokem demonstrují, čemu všemu v oboru nerozumějí), než vymyslet správná a ještě k tomu se na nich shodnout.

Málokdo ale jako vy považuje za řešení tohoto problému začít používat jakákoli pravidla, hlavně rychle.

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 14:38  

Odpověď na otázku z nadpisu lze mj. nalézti i na konci druhé sloky Motorkárskej od Horkýže Slíže.

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 15:35  

Já bych napsal, kam směřuje naše školství, ale byl bych označen za sprosťáka.

Jediný muž, který byl schopen vypráskat z ministerstva klíčové kompetntníky, inkluzivisty, multikulturlisty, globalisty a pravdoláskovce, byl na přání celonárodní fronty politických korektníků odstraněn a jeho snaha o nastolení vlády zdravého rozumu označena za nacifikaci ministerstva.

Takže naše školství má smůlu. Budeme dále pravidelně revidovat RVP, budou se scházet kulaté i šišaté stoly, neziskové organizace dále budou vysávat peníze ze školství na marné snahy o sloučení ohně a vody, stát bude na vzdělávání svých dětí dávat stále méně, (důležitější jsou dálnice a nadzvukové stíhačky), každý kdo má dírku v zadku bude zasvěceně hovořit o školství a ono bude stále a nezadržitelně směřovat do toho tak populárního tělního otvoru.

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 17:11  

Ad 15:35

Souhlasím do písmene.

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 17:37  

Ad 15:35
To je tedy nářez. Asi si zdravý rozum představujeme každý hodně jinak. Ještě jste zapomněl/a do toho výčtu v prvním odstavci napsat "a zavést do škol personálně obsazených vysloužilými vojáky zpátky memorování a tělesné tresty".
Možná, že by se pak na školství ani víc peněz nepotřebovalo.

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 19:17  

Pod vedením Josefa skutečně nekráčí vůbec nikam. Vše je nedomyšlené, totálně rozvrácené. Tady bude nutno po volbách vše důkladně vymést, říká se tomu Augiášův chlív.

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 19:26  

17:37 "zpátky memorování..."

To mně asi nebudete věřit, ale žáci i jejich rodiče si metodu "nauč se zpaměti" přímo žádají. Je to jednodušší, méně náročné na myšlení, logiku, atd.Jak je přesvědčíte, že to žáčkově intelektu neprospívá? Mně došly argumenty tváří v tvář tuposti účastníků vzdělávacího procesu.

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 19:47  

Dneska jsem dostal kapky od jedné mamky, prý si zásadně nepřeje, abych využíval elearningu. Mladý pán se nemůže prý naučit nazpaměť. A běda, když to ještě byl k tomu úkol na vyhledávání, tak to už vůbec ne. Měli na to měsíc, neudělal, holt měl nulu, už to bylo.
Prý se mají učit z učebnice, nic jiného. Takže zavřít oči, odříkat básničku a máme to za jedna.

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 21:41  

Myslím, že problémy se školstvím začaly už před Dobešem. Zaseto bylo, když v porevolučním nadšení vznikaly školy jako houby po dešti a každá škola nabízela maturitu takřka za účast (někdy i za neúčast). Také vytváření ŠVP nepovažuji za příliš šťastné. Každá škola učí co chce a kolik hodin chce. Problémy se ukážou při stěhování dětí nebo při přestupu na SŠ. Třeba 2. cizí jazyk se některý žák učil na ZŠ 4 roky, jiný student druhý cizí jazyk neměl vůbec, další 1 rok a pak se sejdou v jedné třídě... Dříve jsme se mohli spolehnout, že všichni žáci procházeli na ZŠ stejnou látku. Pak je samozřejmě výhodné navštěvovat víceleté gymnázium, protože zde má výuka svou danou návaznost. Také současná přehnaná inkluze je postrachem všech učitelů. Inkluze je podle mne možná jen tehdy, pokud jsou na školu poslané potřebné finance, nižší počet žáků, v případě potřeby asistent. Přesto mentálně postižené žáky začleňovat do normální školy mi nepřipadá šťastné. Samozřejmě jiné je to u postižených žáků s průměrným IQ. A výchova k národní hrdosti? - doufám, že je to jen plácnutí do vody, které se nerealizuje v praxi. Počet různých nově vzniklých výchov by bylo lepší odbourat. Snad jen etická výchova mě zaujala, ale musí se umět učit - a nedokážu si moc představit známkování tohoto předmětu... V některých věcech se ale nakročilo za Dobeše správným směrem - náprava chyb minulých desetiletí.
Jana

Anonymní řekl(a)...
10. října 2011 v 22:04  

"V některých věcech se ale nakročilo za Dobeše správným směrem - náprava chyb minulých desetiletí."

Tyto věci by asi zajímaly nejen mou osobu.
1)Jestli myslíte státní maturity ?
v podobě prezentované formou skotné vlčice - didaktický test ČJ- tedy raději ne !
2) Jestli myslíte srovnávací testy pro 5. a 9. třídu v červnu 2012 ?
V tomto termínu bez návaznosti na přijímací zkoušky - ne.
3) Jestli myslíte standardy ČJ+M+AJ prezentované na krajských pracovištích NIDV - ne.
4) Inkluze - tady chybí taková hromada peněz, že je to na další rozpočet. Bohužel : z hovna bič nikdo neuplete a ještě s ním zapráskat ?
5) Zavedení platové nivelizace ? ne

Tvrzení, že dělá aspoň něco ? To děla, rozvrací ještě to, co funguje.VV zcela ztratily jakoukoliv podporu a i díky panu ministrovi. Ignorant

Anonymní řekl(a)...
11. října 2011 v 8:15  

Buďme spravedliví: naše školství bylo totálně na kastli už před příchodem pana ministra. A pan ministr dělá jen stejnou chybu jako všichni ostatní politici. Do školy přece chodil, tak tomu přece rozumí!!!!

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.