Josef Dobeš: Ministerstvo to za rok zvládne, ale školy potřebují dva roky.

pátek 2. září 2011 ·

Projev na 22. schůzi Poslanecké sněmovny, dne 2. září 2011.



Vážená paní předsedající, dámy a pánové,

já chci poděkovat předkladatelkám za to, že předložily tuto rychlou krátkou novelu 561ky. Chci poděkovat školskému výboru za to, že tento návrh podpořil a že přispěl ke zkrácení lhůt, že je shoda napříč celým politickým spektrem k tomu, že tuto podobu musíme rychle získat tak, abychom do 15. 11., kdy je potřeba dát školám a zejména studentům jasné mantinely, jak bude příští rok probíhat maturita, že na tom jsme se shodli a za to děkuji.

Děkuji za velmi odborné projednávání ve školském výboru a v podvýboru pro regionální školství. Tohle já velice oceňuji a bylo to velice příjemné. Na školském výboru zazněly některé argumenty, o kterých bych v tuto chvíli chtěl mluvit.

Je to možná jeden jediný argument, a to, jestli toto období zafixování dvou povinných předmětů uděláme na rok nebo na dva. To je hrozně důležitá věc. Já jsem tam garantoval paní předsedkyni školského výboru, že co se týče ministerstva, my jsme připraveni to za rok zvládnout a připravit. Pro ministerstvo tohle není problém. Já mám pocit, že Cermat s panem Zeleným za ten rok jsou vcelku vycvičeni a že to dokáží. Jaký já vidím problém a proč se přikláním a chci na vás apelovat, abychom hlasovali pro ten původní návrh, pro zafixování na dva roky, je to, že kdybychom přistoupili na změnu už za rok, tak optimalizujeme školy. Ale možná někdo říká, že to je dobře, ale optimalizujeme střední odborné školy s maturitou a technické střední školy. Šlo by to asi proti duchu nejenom vládního prohlášení, ale já věřím, i proti přesvědčení celé Sněmovny. Já vnímám i z levé strany, že je tu velká síla pro podporu středních odborných škol, učilišť a technických směrů. Protože tento první ročník státní maturity ukázal, že matematika byla východiskem pro školy s technickými směry, pro střední odborné školy s maturitou. Kdybychom jim toto východisko nedali, jak na ministerstvu zpracováváme první odhady z výsledků, optimalizovali bychom zhruba 80 % těchto škol. Takže toto je apel. Ministerstvo to za rok zvládne, ale školy potřebují dva roky. Po těch 15 letech, kdy říkaly - ono to zase nebude, tak potřebují dva roky, aby věděly - teď to Poslanecká sněmovna myslí vážně. Státní maturita proběhla a je jasné, že se musíte připravit i na cizí jazyky. I na odborných školách i na učebních oborech s maturitou. Tím chci říct, že státní maturita se nijak nezastavuje. Poběží, jak jsme ji mohli vidět tento rok, tzn. povinná maturita z českého jazyka a volba mezi matematikou či pěti cizími jazyky.

Kolegyně Drastichová tady říkala - ministerstvo, které chystá další kroky, kdy státní maturitu zjednodušuje, odbyrokratizovává.Já tady chci říct, že až vyprší smlouvy uzavřené mými předchůdci za tři roky, tak budeme mít připravený model státní maturity přes počítač, který připravujeme nyní na 5. a 9. třídy.

A tady vám dám takovou jenom na závěr úplně perličku: zatímco státní maturita v této papírové podobě, je to bohužel tak, byla narozpočtována, nabudgetována ročně na 240 miliónů, elektronická podoba na 5. a 9. třídách, kde je šestkrát více studentů, bude stát ročně šest miliónů. To je velký argument. Bude to jednoduché a levné.

Prosím o podporu předloženého návrhu, kde se fixuje dvouletá přechodná doba. Děkuji.

5 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
2. září 2011 v 17:18  

Ono by stačilo používat jednoduchou zásadu:

"Pravidla se nemění v průběhu hry."

Přeloženo pro státní maturity.

To, podle jakých pravidel bude maturovat, by měl znát žák v době, kdy podává přihlášku na střední školu a po dobu jeho studia by tato pravidla neměla být zásadně měněna.

Anonymní řekl(a)...
2. září 2011 v 19:06  

To nemyslíte vážně - zrovna od školství požadovat konstantnost. Mění se vše a neustále - úrokové sazby, ceny, dodatky ke smlouvám, školní řády.. a ze dne na den, několikrát za sebou. Jo, krize s námi mává. Myslím i tu ve školství.

Anonymní řekl(a)...
4. září 2011 v 10:42  

Ono by to, pane poste.restante, hlavně chtělo, aby se každý, kdo má maturitu, uměl v cizí řeči dorozumět. Přečíst aspoň titulky v novinách a nadpisy nad obchody. Napsat dopis. Zeptat se na cestu. A je hodně velká ostuda, že to letošní, loňští, předloňští atd. maturanti na SOŠ, SOU ve velké míře neumějí.
Řešit, jestli se s tím má něco začít dělat už napřesrok, nebo - nedej bože - už letos... je poněkud méně významné. Zodpovědný učitel ať se chová tak, aby jeho žáky nic nepřekvapilo.

Anonymní řekl(a)...
4. září 2011 v 16:51  

To silně zapáchá demagogií a populismem, pane poste.restante, volat po tzv. „neměnění pravidel“ po dobu studia – ano, přesně toto chtějí žáčci i někteří pedagogové co neumějí naučit, slyšet.

Jenže pravidla za jízdy nikdo nemění – maturanti měli umět cizí jazyk i/nebo matematiku jak podle starých učebních programů, tak podle nových RVP/ŠVP.

Petr S.

poste.restante řekl(a)...
4. září 2011 v 18:44  

Mění se vše a neustále - úrokové sazby, ceny, dodatky ke smlouvám, školní řády..

Jo, jo. Třeba školní řády my měníme i třikrát denně.
A což teprve obsah výuky.
Jen těch nových průběhů funkcí sinus co se narýsovalo, a taky Čapek kolik toho za poslední půlrok napsal...
:-)

Propánakrále, co mi to podsouváte.
Tady přece nejde o to, že bychom učili žáky počítat na logaritmickém pravítku.

Je jasné, že třeba nový operační systém instalujeme v témže roce, kdy přišel na trh. U Windows 7 dokonce ještě před oficiálním uvolněním do prodeje. :-)
Protože připravujeme pro praxi.

Ale pokud se žák učil pracovat s Accesem ve verzi XP, nemohu jej přece při praktické maturitě posadit k verzi 2007, když vím, že došlo ke změně způsobu ovládání. Bylo by to ode mne nekorektní, protože jej tak přinutím, aby čas věnoval hledání funkce v jiném menu, místo aby se soustředil na řešení zadání.

U běžného učiva je roční perioda na doplnění a úpravu obsahu vcelku dostatečná.

Uvědomte si ale prosím, že třeba na učilištích je ve vyšších ročnících těžiště výuky zaměřeno na praxi a proto musí být hrubý obsah výuky rozplánován na celé čtyři roky.

A zkoušet žáky u maturity z učiva, které třeba v prvním ročníku vůbec neprobírali a nyní již není, kdy je probrat a to jen proto, že někdo "aktualizoval" katalogy požadavků, mně osobně přijde jako sprosťáctví.


ano, přesně toto chtějí žáčci i někteří pedagogové co neumějí naučit, slyšet.
Jenže pravidla za jízdy nikdo nemění – maturanti měli umět cizí jazyk i/nebo matematiku jak podle starých učebních programů, tak podle nových RVP/ŠVP.


To je ale, vážení, hluboký omyl, anebo neznalost situace.

Předně si pletete obsah výuky a formu závěrečné zkoušky.

Mně ale nešlo o obsah výuky, ale o pravidla pro její završení.

A pravidla státních maturit se během posledních tří let měnila téměř jako na běžícím páse.

Je tomu tak neustále. Donedávna například platilo, že v tomto školním roce bude možné maturovat z informatiky. A ejhle, najednou je tomu jinak.


Víte, maturita je vyvrcholením čtyřleté přípravy.
Žák by měl vědět, zda bude z cizího jazyka nebo matematiky maturovat volitelně, nebo povinně.
A měl by se to dozvědět dříve, nežli na začátku čtvrtého ročníku.


Co když nechce pokračovat ve studiu a soustředil se primárně na odborné předměty?
A vy mu najednou v září oznámíte, že maturita z matematiky bude povinná? A řeknete mu, že se přece měl učit, ne?

Mně to připadá, jako kdybych si v obchodě vybral v regálu zboží a u pokladny mi najednou při placení oznámili, že mezitím došlo k přecenění a cena že je dvojnásobná.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.