Jan Wagner: Re: Mohou být kvalitní materiály pro výuku zadarmo?

čtvrtek 4. března 2010 ·

Příspěvek Víta Pátka Mohou být kvalitní materiály pro výuku zadarmo? ve mne vzbudil úsměv, podobných argumentů vyplývajících z nepochopení vývoje a aktuální situace jsem zažil v posledních letech při různých diskuzích například o open source software nebo o Webu 2.0 či o cloud computingu.

Budu poněkud neurvale chytat Víta Pátka za slovo, připomínám ještě reakce Ondřeje Neumajera a Bořivoje Brdičky i následnou diskusi na fóru České školy::

Jestli ve VŠECH současných profesích (snad kromě některých umělců) existuje dělba práce, tj. pracujeme s nástroji, postupy a materiály, které někdo sofistikovaně a s velkými náklady vyvinul a následně hromadně ZA PENÍZE ostatním dodává, pak je zásadní otázka, proč by tomu zrovna při vyučování mělo být jinak.

Ono to právě tak dnes už NENÍ. Spousta online služeb všeho druhu je zdarma a uživatel za ně neplatí, přestože jejich provoz je drahý. Vezměme si například společnost Google a podívejme se do široké nabídky bezplatných online služeb a i desktopových programů. I mateřské nakladatelství pana Pátka je využívá. Také Česká škola například využívá stejně jako dnes už možná stovky českých škol a stovky firem balík bezplatných kancelářských a serverových aplikací Google Apps, redakční systémy a datová úložiště, za které by před několika málo lety platily tisíce a možná i desetitisíce měsíčně.

To samé platí i o výukovém obsahu všeho druhu. Dnešní síťová generace se potřebuje naučit kromě jiného i tento bezplatný obsah sama vyhledávat. Stejně jako učitelé ;-)

Navíc v řadě mediálních odvětví došlo ke snížení nákladů i snížení kapitálové bariéry pro vstup na trh. Například na webu můžete nyní publikovat bezplatně, rozhlasové a televizní vysílání online je také možné provozovat za zlomek nákladů oproti terestrickému, kvalitní digitální videokameru si mohou dovolit i školy, PC pro střih videa také, vydat knihu můžete díky službám jako vydejteknihu.cz za pár tisícovek (a snadno i nabídnout do distribuce) a mohl bych uvádět řadu dalších příkladů.

Ale vraťme se k výukovým materiálům: pro jejich přípravu a distribuce máme nové bezplatné či nízkonákladové nástroje. Web přinesl řadu standardů, které náklady snížily. Web 2.0 přinesl bezplatné služby, které snižují náklady, připomeňme například Mapy Google a Google Earth s otevřeným API, připomeňme Wikipedii a další online zdroje informací, online editory textu, obrázků, myšlenkových map, videa, online úložiště dat všeho druhu...

Ceny a tudíž i náklady na profesionální produkci, stejně jako její kvalita, jsou naopak velmi drsně stanovovány trhem.

Byl bych rád, kdyby to byla pravda. V roce 2001 díky nehorázné korupci na MŠMT došlo k přidělení 180 milionů několika málo subjektům za výukové aplikace bez jakékoli veřejné soutěže nebo odborného výběru. Asi jste na tento "softwarový" balíček, který na dlouhá léta de facto zcela zlikvidoval trh, zapomněl. A nerad bych připomínal či komentoval praktiky některých profesionálních producentů v četných výběrových řízeních i v poslední době. K mizernému stavu přispívá i kampaňovitost některých ministerských dotací, které nutí školy k bezhlavým nákupům v krátkém časovém úseku.

Ostatně pro ony profesionální producenty vytvářejí výukové materiály stejní učitelé, kteří jsou na školách. Čili to s tou kvalitou nebude zas tak horké... Ale možná jste četl moji kritiku materiálů na DUM.RVP.CZ, ty také nešetřím.

Možná se ale shodneme i na tom, že vznikají-li skutečně zadarmo, tj. jako hobby, nelze na tom stavět budoucnost tak stěžejní záležitosti, jako je školství; vznikají-li za veřejné peníze, je zde velká pravděpodobnost, že se tak děje značně neefektivně (chybí účinná zpětná vazba pro kvalitu i pro nákladnost), a vznikají-li v čase, kdy je jejich tvůrce placen za něco jiného, je to přinejmenším problematické.

Učitelé si vytvářejí přípravu v rámci svého zaměstnání a jestliže se rozhodnou ji sdílet, je to přeci něco jiného. Není to hobby, ale profesionální práce. Účinnou zpětnou vazbou je ověření ve vlastní výuce a o kvalitě sdílených materiálů se zpravidla diskutuje a kolektivně se i vylepšují. Vaše vývody jsou v tomto kontextu zcela nesmyslné.

Nevím, jestli se mnou budete souhlasit i v tom, že vznikají-li na bázi byznysu a nákupu školami, je to jak ekonomicky efektivní (z pohledu alokace veřejných peněz), tak je i možno touto cestou zaručit, že vzniknou všechny potřebné i dostatečně kvalitní.

Efektivita i kvalita budou záležet na spoustě faktorů, netroufl bych si proto takto primitivně generalizovat. A neodpustím si rýpnutí: dostatečnou bych se nechlubil.

Ale klidně koho chleba jíte, toho píseň zpívejte...

21 komentářů:

Luděk Blaha řekl(a)...
4. března 2010 v 0:43  

V roce 2001 díky nehorázné korupci na MŠMT došlo k přidělení 180 milionů několika málo subjektům za výukové aplikace

To byl ten softvérový balíček zadarmo?
A jak dopadlo to trestní oznámení, které jste, pane Wagnere, při znalosti této věci podal?

Janek Wagner řekl(a)...
4. března 2010 v 0:50  

Trestních oznámení bylo v souvislosti se SIPVZ podáno několik. Všechna vyšetřování vyšuměla do ztracena, potrestán nebyl nikdo. O zatušování se postaralo několik užitečných úředníků MŠMT, kteří tam jsou dodnes.

Luděk Blaha řekl(a)...
4. března 2010 v 1:07  

Pravda, dývka od Langmástru nejsou Pandůři. Ale i tak by se před volbami chlapcům karmalitským lehce zasolit mohlo.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 7:38  

Pane Wágnere poslední věta o tom chlebu sedí. Je mi jasné, že propagujete Google, proti tomu nic nemám, ale dodává Google komplexní výukový materiál k nějakému předmětu? Sám jsem byl na jednom z vašich mnoha seminářů a rozhodně jste mě o funkčnosti Google aplikací nepřesvědčil, protože po vetšinu času jstre se vymlouval na špatnou konektivitu.Kde naleznu komplexní výukový materiál zdarma na webu? Nejsem propagátorem komerčních subjektů, ale proč mne jako učitele nutíte sedět a tvořit materiály a nechcete, abych se soustředil na výukový proces? Nikdo netvrdí, že jedině jedna cesta je ta správná, ale zaráží mne váš vyhraněný postup o tom, že vaše cesta je ta jediná. Ještě štěstí, že snad bude na výběr. Dle vašich slov nešetří te nic. Soukromé subjekty, DUM, ale žádnou alternativu jsem od vás nezaznamenal.
Škoda že nemám více času, ale proces volá .....

Janek Wagner řekl(a)...
4. března 2010 v 7:53  

Milý anonyme, o tom, že by Google dodával komplexní výukový materiál, snad není a nebyla nikde řeč. Ani zde a ani na mé přednášce. A pokud jsem tam řekl, že je špatná konektivita, asi tam opravdu byla. Kdy a kde to bylo? Google dodává sadu nástrojů, které může škola, její kantoři i případně i kantor individuálně pro výuku použít. Vertikální vyhledávače jsou samy o sobě nástroj pro hledání těchto materiálů. O tom, že bych vás k něčemu nutil nebo zastával pouze nekomerční postupy, nemůže být také řeč. O šetření také nepíši, naopak jen kritiziju Pátkovu větu o větší efektivitě komerčních subjektů příkladem softwarového balíčku a slovy: "Efektivita i kvalita budou záležet na spoustě faktorů, netroufl bych si proto takto primitivně generalizovat."

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 8:54  

Zadarmo? Zadarmo opravdu nejsou ani služby Google. To je komerční firma. Jde jen o jiný model prodeje. Služby Google poskytuje výměnou za přístupy a totální zmapování chování uživatele. Příjmem je následný prodej cílené reklamy. Za služby zadarmo tak jen platím jiným způsobem...

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 8:55  

Jojo, to je fajn, že Google je tak hodný a dělá pro nás všechno zadarmo. To musí být asi velcí dobrodinci. Jenom by mě zajímalo, kdo je vlastně jejich sponzorem od koho na to všechno berou peníze. Nebo, že by to nedělali tak úplně zadarmo? Neplatíme to nakonec náhodou taky?

Nejcennější komoditou je dneska čas a to si málokdo uvědomuje. Pokud učitel může díky komerčním materiálům ušetřit pár hodin času na přípravu, je to pro něj výhodné. Skutečně se dá dnes většina věcí různě řešit levněji, vždy ale musíme dát na druhou stranu vah čas a energii do alternativního postupu vloženou. Sám asi Janku víš, kolik času zabere připravit si kvalitní prezentaci. Pokud jsou ale materiály někde hotové, je daleko efektivnější za ně zaplatit a používat ty komerční, většinou i kvalitnější. Tím co jsem napsal rozhodně neobhajuji balíček za 180 mil. Kč, nicméně to v žádném případě není relevantní argument a ty to Janku moc dobře víš. To prostě byla obyčejná zlodějina, nikoliv kvalitní komerční materiály.

Janek Wagner řekl(a)...
4. března 2010 v 9:09  

Ad "Služby Google poskytuje výměnou za přístupy a totální zmapování chování uživatele." Řekl bych, že toto chování si mapují i telekomunikační operátoři, banky a pokud si to zkombinuji s přibývajícím počtem kamer... Ostatně to samé dělá i MS, AOL, Yahoo, Seznam, Amazon, eBay, Aukro a další a další. Doba je už taková.

Janek Wagner řekl(a)...
4. března 2010 v 9:19  

"Nejcennější komoditou je dneska čas a to si málokdo uvědomuje. Pokud učitel může díky komerčním materiálům ušetřit pár hodin času na přípravu, je to pro něj výhodné."

Určitě je úspora času důležitá.

Ale připomínám, že nejsem explicitně proti komerčním produktům. Jsem jen proti tvrzení, že komerční produkt = kvalitní produkt, jak se snaží podsouvat pan Pátek.

"Skutečně se dá dnes většina věcí různě řešit levněji, vždy ale musíme dát na druhou stranu vah čas a energii do alternativního postupu vloženou."

Ano, ale všechny ty strategie open source a creative commons či social web a podobně mohou školám při dlouhodobém podfinancování pomoci. Dnes před nalitím 4,5 G do regionálního školství to asi ale zní troufale.

Problém jaksi instinktivně cítím v tom, že pokud učitel využívá spolu s žáky online zdroje a související strategie, připravuje je na to, co je čeká ;-)

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 9:22  

To máš pravdu, ale právě proto se mi tahle doba setsakramentsky nelíbí a radši bych za vše platil pěkně postaru. Chci službu - zaplatím tomu, kdo mi jí přímo poskytne a ne abych jí platil stejně formou skrytých nákladů za jiné zboží či služby a k tomu jako prémii navíc, aby mě neustále někdo někde sledoval a získával čím dál větší moc a vliv.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 9:26  

Nechcete kolego nechat posouzení kvality na nás kantorech? Proč se pasujete do role rozhodčího? Nemyslíte, že učitel je sám schopen posoudit kvalitu nabízeného? Myslím, že regulace trhu funguje docela obstojně.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 10:57  

Vážený pane Wagnere, píše o nehorázné korupci na MŠMT. Může blíže specifikovat kdo, komu, kolik atd?

Dále píšete o nějakých úřednících, kteří někde něco "zatušovali". Můžete tyto úředníky jmenovat?

Víte, nemám MŠMT zrovinka v oblibě, ale pokud jsou vznesena takováto obvinění, pak by měla být doložena fakty.

Zdeněk Brom

portál pro základní a střední školy řekl(a)...
4. března 2010 v 11:02  

Rozhodčího se pokusil udělat pan Pátek tvrzením "Nevím, jestli se mnou budete souhlasit i v tom, že vznikají-li na bázi byznysu a nákupu školami, je to jak ekonomicky efektivní (z pohledu alokace veřejných peněz), tak je i možno touto cestou zaručit, že vzniknou všechny potřebné i dostatečně kvalitní. " Nepasuji se do role rozhodčího, jen konstatuji, že je spousta kvalitních výukových materiálů bezplatně online, a zároveň spousta nekvalitních komerčních materiálů. Jakou regulaci trhu máte na mysli?

Janek Wagner řekl(a)...
4. března 2010 v 11:49  

Pane Brome,

počátky projektu SIPVZ v letech 2000-2002 byly i podle NKÚ spojeny s řadou podivných transakcí, spojených s řadou osob a firem, které byly v řadě článků i zprávě NKÚ vyjmenovány. Policie ČR bohužel nic nevyšetřila a můžeme tedy z řady faktů jen dedukovat. Ale mám dojem, že tato causa už byla mnohokrát zmapovaná a nechápu, že jste fakta zatím nezaregistroval.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 12:00  

Pane Wagnere, to vím. SIPVZ je velmi sporný projekt. Jenom bych doporučoval jasně uvést, že jde o dedukce. Takto podáno je to nedoložená pomluva.

Zdeněk Brom

Janek Wagner řekl(a)...
4. března 2010 v 12:06  

Pane Brome, SIPVZ se věnuji od roku 2000 a vše, co tady tvrdím, mám skutečně velmi dobře podložené. Ostatně jsem to i publikoval a publikovali to i další novináři. K pomluvě to má po čertech daleko ;-)

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 14:59  

Mohl bych požádat o nějaké odkazy?

Zdeněk Brom

portál pro základní a střední školy řekl(a)...
4. března 2010 v 15:07  

Pane Brome, zkuste použít vyhledávač nebo začněte na http://www.kosek.cz/lenka/sipvz/swn_indos.html a pak na http://www.lupa.cz/vyhledavani/?qs=sipvz&search=Hledej&kde[vsude]=1.

Anonymní řekl(a)...
4. března 2010 v 17:26  

"Nemyslíte, že učitel je sám schopen posoudit kvalitu nabízeného?" - no to tedy není, protože mnoho učitelů je samo schopno vytvořit tak nehorázně ubohé materiály, že kdyby tuto rozpoznávací schopnost měli, nemohli by něco takového předložit žákům nebo jako výukový materiál publikovat.

Dan Franc řekl(a)...
4. března 2010 v 17:50  

Souhlas s Jankem.

- "open sourcování" se netýká zdaleka už jen software. Spousta hodnoty vzniká tímto způsobem. A jsou na ní napojené i komerční firmy, které za úplatu dodávají dodatečnou hodnotu.

- služby Google jsou "free as in free beer", ale rozhodně to neznamená, že by nebyly spojené s žádnými náklady. Google vydělává především na reklamních systémech, které jsou podpořeny přímo či nepřímo dalšími produkty Google.

- hovořit o neviditelné ruce trhu je v obchodování se státní správou skutečně hodně přehnaný optimismus

- na bázi businessu vznikají časo neefektivní a nekvalitní produkty, cenová visačka připojená k tomu či kterému řešení rozhodně nezaručuje kvalitu.

Vít Pátek řekl(a)...
9. března 2010 v 14:34  

Ach jo,
znova a znova...:

Prodat jednorázově něco státní správě po pofiderním výběrovém řízení za spoustu peněz není trh.
Prodat něco tisíci škol každé zvlášť poté, co si zhodnotila, zda se jí to za těch pár peněz, co dostala od státu, vyplatí, to JE trh a to JE tvrdý test kvality. Jenže, bohužel, na to první se MŠMT chystá vydávat peněz více, zatímco na to druhé už třetím rokem vydává stále méně.

Na bázi businessu zajisté vznikají taky špatné produkty, jenomže se pak NEPRODÁVAJÍ (leda když je někdo pochybným způsobem neprodá státu). Pokud se špatný produkt někomu v businessu povede častěji, nejspíš dotyčný zkrachuje. (Nebo ho stát zachrání, ale to se produkce výukových materiálů určitě netýká :o)

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.