Bořivoj Brdička: Re: Mohou být kvalitní materiály pro výuku zadarmo?

středa 3. března 2010 ·

K reakci pana Pátka na článek Učitelského spomocníka Má nabídka je toto: NIC, jež je založen na příspěvku v blogu profesora Wellera mohu uvést hlavně to, že mě velice potěšila. Znamená, že článek splnil svůj hlavní cíl, jímž bylo vyvolat polemiku.

Snahou Učitelského spomocníka je předkládat učitelům náměty k přemýšlení, a to se, přihlédnu-li ke sledovanosti (přes 20 tis. otevřených článků měsíčně) nepochybně daří. Až do této doby jsme ale měli pocit, že naše úsilí, i když je sledováno, přináší jen malý efekt. Skoro nikdo články neodkazuje, diskuze ve fórech, jsou-li jaké, se zabývají jinými problémy. Do určité míry je to pochopitelné, vzhledem k poměrné nadčasovosti předkládaných zpráv. Máme-li se však vyvíjet kupředu a neztrácet kontakt se světem, není něco takového dlouhodobě možné. Děkuji tedy panu Pátkovi za to, že vzal Spomocníka na vědomí a rozhodl se mu odporovat.

Předesílám, že nemám nic proti samotné existenci komerčních školských služeb, poskytujících třeba i placené výukové materiály. Výhrady, a to zásadní, mám proti představě pana Pátka, že nejvhodnější cestou, jak se „žák maximálně rychle dostane ze stavu kompetencí A do stavu kompetencí B = A plus něco“ je předložit mu hotový výukový materiál zakoupený u renomované specializované firmy. Pravdou je to, že nejvhodnější a nejefektivnější cestou, jak posunout žáka o úroveň výš, je vyvolat stav, v němž bude sám ochoten řešit vhodně volený problém. Jsou případy, kdy je možné k řešení použít specializovaný materiál, ale mnohem lepší a pro žáky užitečnější je pracovat v reálném prostředí podobném tomu, které jednou budou mít k dispozici v praxi. To je to prostředí, v němž si potřebné informace musí žák sám najít, v němž na výsledku práce musí s někým spolupracovat, v němž učitel hotové materiály nepředkládá přímo, ale navádí na cestu.

Učitelský spomocník se vysvětlování důvodů, proč se musíme vydat tímto směrem, věnuje dlouhodobě. Nebudu je na tomto místě opakovat. Je jisté, že vytyčená cesta je obtížná a mnohým se nebude líbit. Jasné je i to, že šířící se fenomén volně dostupných výukových zdrojů nutně bude trnem v oku komerčním nakladatelstvím, zvláště pak těm, které samy sebe vidí jako téměř monopolní distributory digitálních učebních materiálů v celé zemi a pokoušejí se dokonce i suplovat stát definováním vzdělávací koncepce „pro 21. století“.

To poslední by si stát a spolu s ním celá občanská společnost neměla dát líbit. Je na učitelích, jakou formu v té které výukové situaci zvolí a jaké postupy použijí. Cílem není vyléčit jednu chorobu jejím vyříznutím ani opravit jednu součástku její výměnou. Hlavním výukovým cílem je naučit žáky učit se, a to žádný chirurg ani automechanik nedokáže!

Naprosto dokonale má slova dokresluje vzkaz Dana Browna An Open Letter to Educators, bývalého studenta University of Nebraska, který je určen všem učitelům. Vládnete-li angličtinou, pusťte si ho!

4 komentářů:

Anonymní řekl(a)...
3. března 2010 v 10:24  

Existují příklady efektivní internetové komunitní spolupráce bez nároku na honorář - vývoj mnoha open source aplikací šířených zadarmo pod licencí GPL. Ze svého oboru mohu uvést statistické prostředí R, které se prosadilo vedle komerčních produktů SPSS či SAS.

Problém nevidím v tom, že by se nikomu nechtělo dávat svou práci zadarmo, ale v tom, že výukové materiály nesou do značné míry rukopis autora (zejména u těch progresivních) a musí být pro jiného učitele a jinou třídu přizpůsobeny - pak si ale leckdo řekne, že si to radši udělá po svém nebo postaru.

Anonymní řekl(a)...
3. března 2010 v 14:01  

, Až do této doby jsme ale měli pocit, že naše úsilí, i když je sledováno, přináší jen malý efekt. Skoro nikdo články neodkazuje, diskuze ve fórech, jsou-li jaké, se zabývají jinými problémy. ,

Problém zřejmě není způsoben nadčasovostí předkládaných zpráv na www.spomocnik.cz. ale absencí diskusního fóra na tomto webu.

Vít Pátek řekl(a)...
3. března 2010 v 16:37  

Bez nároku na honorář nebo bez nároku na mzdu neznamená zadarmo. Vyloučím-li, že takové věci vznikají v čase někým placeném za jinou práci, což je svým způsoben krádež, pak nejspíš vznikají v čase se zvlášť vysokou hodnotou, tj. ve volném čase. Je ovšem otázka, jestli lze postavit budoucnost tak stěžejní záležitosti, jako je školství, na víře, že bude dost "hobbystů" s příslušným zaměřením.

Anonymní řekl(a)...
3. března 2010 v 19:53  

Z této diskuse mi je smutno. Pan Brdička má být z podstaty své funkce člověk, který pomůže nám ve škole zapojovat výpočetní techniku do výuky a jediné co nám doporučí je to, abychom si vytvářeli sami své materiály, nebo seděli hodiny u internetu a počítače a hledali nekomplexní materiály na webu. Já chci ale učit. Pomůžete mi s tímto? Já nechci po večerech vytvářet materiály a druhý den s nimi pracovat. Pana Pátka neznám, ale souhlasím s ním. Jsem asi již starý, ale stále používám tištěné učebnice jako jednu z mnoha metod výuky. Světe div se, dělají je celé kolektivy autorů. Jsem špatný učitel, když nechci dělat práci kolegů, kteří tyto materiály tvoří? Poslední smutná záležitost je ta, že neustále slyším, jak by bylo super používat počítače, tabule...., ale proč stále vysoké školy učí s technikou, která nemá s moderním pojetím výuky nic společného?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.