Dotaz: Liší se nějak střední odborné učiliště a odborné učiliště? Nebo je to totéž? Dále bych se chtěl zeptat, zda ještě existuje v dnešní době ještě tzv. pomocná škola? Setkal jsem s tímto pojmem v denním tisku, nejedná se o špatné označení nebo anachronismus?
Odpověď:
K první části dotazu: ačkoliv bývají tyto pojmy, především nepedagogickou veřejností, chybně zaměňovány, rozhodně se nejedná o synonyma. Pod pojmem střední odborné učiliště (SOU) se rozumí jeden z prvků soustavy základních a středních škol. SOU připravuje učně zejména pro výkon dělnických povolání a studium se ukončuje závěrečnou zkouškou; příprava pro výkon některých náročných dělnických povolání se na SOU ukončuje maturitní zkouškou.
Oproti tomu odborné učiliště (OU) se řadí do skupiny tzv. speciálních škol (viz ustanovení § 28 odst. 4 školského zákona). Smyslem speciálních škol je poskytování výchovy a vzdělávání žákům mentálně, smyslově nebo tělesně postiženým, žákům s vadami řeči, žákům s více vadami, žákům obtížně vychovatelným a žákům umístěným ve zdravotnických zařízeních. Zmíněné speciální školy připravují tyto žáky k začlenění do pracovního procesu a života společnosti, a to pomocí zvláštních výchovných a vyučovacích metod, prostředků a forem. Odborné učiliště může poskytovat přípravu pro výkon jednoduchých činností těm žákům, kteří jsou schopni samostatně pracovat, ale jejichž pracovní a společenské uplatnění musí být řízeno jinými osobami. Dvou až tříletá příprava v odborném učilišti se ukončuje úspěšným vykonáním závěrečné zkoušky. Do odborného učiliště se přednostně přijímají žáci, kteří úspěšně ukončili devátý ročník zvláštní školy.
Stručně k druhému dotazu. Ano, pomocné školy existují. Nešlo tedy o novinářskou chybu či použití zastaralého termínu. Jedná se rovněž o jeden z existujících typů speciální školy. Pomocná škola vychovává a vzdělává obtížně vzdělavatelné žáky s takovými nedostatky rozumového vývoje, pro které se nemohou vzdělávat ani ve zvláštní škole, jsou však schopni osvojit si alespoň některé prvky vzdělání. Obsah výchovně vzdělávací činnosti se zaměřuje na vypěstování návyků sebeobsluhy, osobní hygieny a na rozvíjení přiměřených poznatků a pracovních dovedností s předměty denní potřeby. Pomocná škola má deset ročníků.
Petr Kolman
0 komentářů:
Okomentovat