Po faktickém zamítnutí školského zákona Eduard Zeman prohlásil, že už nepředloží žádný nový návrh. “Budou jenom malé dílčí novely, to je vše. Jenom malé technické novely," řekl rezignovaně ministr novinářům. Většinu lidí asi nenapadlo, že mohl myslet na tak zásadní věc, jako je reforma maturit.
Před necelými dvěma týdny se ve sněmovně 91 poslanců ze 178 přítomných vyslovilo pro vrácení školského zákona vládnímu kabinetu a jeho přepracování. Některé deníky druhý den přinesly zprávu s palcovými titulky “Školská reforma ztroskotala”. Po nepříliš překvapivém pádu zákona ve sněmovně se na krátký okamžik zdálo, že reforma školství skutečně usnula nejméně na další dva roky. Ministr Zeman téhož dne prohlásil, že nebude žádný nový návrh školského zákona, protože se procedurálně do sklonku volebního období nedá stihnout. “Budou jenom malé dílčí novely, to je vše. Jenom malé technické novely," řekl rezignovaně ministr novinářům.
Pro kreativní realisty však porážka v jedné bitvě ještě nutně neznamená prohranou válku. Termín malá technická novela je totiž natolik nenápadný, že vyvolává chlácholivou představu drobných technických oprav stávajícího školského zákona, pod nimiž by nikdo nehledal nic překvapivého. Vždyť malé technické novely se měly v den jejich ideového zrození týkat jen zakládání nových oborů vzdělávání nebo financování škol.
Padesát milionů poprvé, podruhé a potřetí
Koho by tehdy napadlo, že malou technickou novelou bude řešena i nová koncepce maturitních zkoušek. Představa, že miliony, které byly doposud vynaloženy na projekt jednotných státních maturit, zmizí v nenávratnu, však vyvolala obrannou reakci šetrného státního organismu.
Za dva dny po pádu školského zákona byla krize překonána a ministr připustil, že pro záchranu maturit ještě existuje možnost řešení. Dílčí technická novela školského zákona. Pokud by se tak nestalo, přišly by nazmar i výsledky předcházejících sond Maturant, které v letech 1997 – 1999 testovaly znalosti středoškoláků v posledních ročnících středních škol a za které ministerstvo školství utratilo před čtyřicet milionů korun. Dalších deset milionů ze státního rozpočtu pak ještě padlo na přípravu vzorových maturitních katalogů a provoz Centra pro reformu maturitní zkoušky (CERMAT). Nenaplněným snem by se stala i rozsáhlá rekonstrukce budovy Národního maturitního centra nedaleko hlavního nádraží za dalších patnáct milionů, která byla zahájena před rokem a měla by být dokončena koncem roku 2002. Architektonický záměr Ústavu pro informace ve vzdělávání (ÚIV) pojal tuto budovu jako jakýsi nedobytný festuňk, který by měl zabránit nepovolaným uším a očím proniknout za opevnění této moderní maturitní kuchyně. Ta bude důmyslným systémem infračervených kamer, čipových karet a odstíněných kabelů chráněna před nástrahami okolního hříšného světa plného školních taháků, napovídání a veřejně známých otázek.
Reformní Orient Expres nového zákona už sice nikdo nezachrání, ale srážkou s poslanci balíky testů příliš neutrpěly. Jsou stále jako nové, jen je stačí rozbalit a dát se do díla. Veřejným tajemstvím je, že státní maturita sice nemůže být nástrojem kurikulárních změn dnešního středoškolského studia, objektivita zaškrtávacích testů je více než sporná a naděje na zrušení přijímacích zkoušek na vysokých školách více než nejasná, ale vzhledem k předchozím milionům by bylo opravdu neodpustitelným hříchem nepokračovat.
Od piškvorek a kvízů k maturitním esejům
Předchozím nárazem zůstal neotřesen zejména ředitel ÚIV a hlavní manažer Centra pro reformu maturit Pavel Zelený, který prohlásil: “Doufám, že se pro nás nic nemění. Přepokládám, že se začne připravovat novela.” Malá podpora odborné veřejnosti, která se obává, že státní maturity jsou nebezpečnou hrou vabank o osud českého sekundárního školství, ho ani v nejmenším nevyvedla z míry, stejně jako i poťouchlé přirovnání maturitních testů k oblíbené křížkovací hře piškvorky. “Mám připravený dokument, který vše uvede na pravou míru,” řekl o dva dny později Zelený a odborná veřejnost ztichla v úžasu a očekávání. Systém maturitního zaškrtávacího kvízu by se totiž do deseti let měl radikálně změnit a podobat spíše literárním esejům, jejichž nesporná „objektivita“ nahradí v současnosti vysmívané maturitní úlohy se čtyřmi variantami nabízených odpovědí. Změní se naprosto všechno včetně maturitních katalogů, jen s jedinou malou podmínkou - a tou je nutnost schválení malé technické novely o maturitách.
Ministerstvo školství tedy hodlá v přípravě nových maturit stůj co stůj pokračovat a novela by měla být sněmovně předložena koncem roku. Dvě stě dvacet sedm paragrafů a patnáct hlav školského zákona sice v líté seči padlo k zemi, leč polovina hlavy sedmé, která je věnována nové maturitě, jakoby zázrakem přežila a sní si svůj sen o radikálních změnách ve školství neochvějně dál.
A žádné další zbytečné diskuze! Tohle by mohlo projít!
Anna Koutňáková
0 komentářů:
Okomentovat