Ondřej Neumajer: Celoškolní soutěž v počítačové hře

čtvrtek 1. března 2001 ·

Celoškolní soutěže jsou z organizačního hlediska nelehký úkol, ale určitě se vyplatí. A proč nezkusit soutěž v počítačové hře? V prvé řadě jde o to, nalézt vhodný program, který by splnil pedagogické požadavky a zároveň byl hráčsky zajímavý. U nás jsme použili hru typu 3D tetris.

Žiji v přesvědčení, že pracovní rámec dobrého učitele by neměl být omezen počtem povinných vyučovacích hodin. Organizování soutěží patří k aktivitám bourajícím stereotyp školní výuky. Přinejmenším tak může učitel poznat své žáky i v jiném kontextu, nežli v jakém je zná ze svého předmětu.

Na začátku je vhodné si dobře rozmyslet, co má být cílem soutěže. Zde může zdatný didaktik rozvinout křídla své představivosti a vymyslet dlouhý seznam metodických cílů, ke kterým má soutěž směrovat. Já jsem chtěl u dětí především prolomit meziročníkovou nevraživost (mnohdy znají děti své spolužáky z jiných ročníků pouze od pohledu) a přiblížit školní počítačovou učebnu co největšímu počtu žáků. Rozhodl jsem se pro uspořádání soutěže v prostorové orientaci pomocí počítače.

Základem je vhodný program
Program, pomocí něhož měly děti dokázat svůj orientační smysl, jsem dlouho vybíral. Musel být takový, aby jej bylo možné intuitivně ovládat malým počtem kláves, aby nebyl potřeba dlouhý trénink, aby samotná hra netrvala příliš dlouho a v neposlední řadě, aby splňoval jakási pravidla pedagogické pomůcky (absence násilí, postup od jednoduššího ke složitějšímu, atraktivita, možnost učení).

Dlouho jsem se brouzdal Internetem, až jsem se nakonec vrátil zpět do svého mládí a stáhl si starý dobrý Block Out. Jde o program, který byl vyroben před pěknou řadou let a je možné jej bezproblémově stáhnout například z http://www.sonic.net/~fryman/blockout. Program je psán pro operační systém MS DOS a tak funguje i pod MS Windows 3.x/9x/ME (u NT se občas vyskytují problémy).

Cílem hráče je vkládáním různě do sebe zapadajících pravoúhlých trojrozměrných těles postupně plnit prostor obdélníkové jámy od nejnižšího patra. Zkrátka a jednoduše jde o třírozměrný tetris.

Program u mě vyhrál kvůli možnosti nastavení velikosti a složitosti objektů a rychlosti jejich pohybu směrem dolů. Jak hráč postupně získává další body, tak se rychlost pohybů zvyšuje. Dalším kritériem pro mne byla možnost umístění programu do sdíleného adresáře na server. Možná se vám zda 3D tetris trochu triviální. Osobně si však myslím, že jde o hru, která je na pomezí těch ještě pedagogicky vhodných a zároveň hráčsky zajímavých.

Pokud by vás tato jednoduchá hra neuspokojila, doporučuji pěkné stránky příznivců tetrisu se spoustou odkazů na stáhnutelné hry na http://www.magi.com/~mrallen/.

Před samotným vyhlášení soutěže je více než vhodné zkontrolovat, zda program poběží i v okamžiku, když jej začne hrát více hráčů na síti najednou. Složitější hry toto neumožňují a když na to přijdete až v průběhu soutěže, tak jste si dozajista ušili z ostudy kabát. Já jsem zcela výjimečně dovolil v jedné své běžné hodině informatiky strávit posledních deset minut „pařením tetrisu,“ abych zjistil, že vše sice funguje, ale pro celkové výsledky nemohu využít tabulku nejlepších výkonů – síťově to zkrátka program nezvládá.

Organizaci soutěže nepodceňujte
Pokud máte hru připravenu, je čas na „pí-ár“. V mém případě se public relation smrsklo na vylepení barevných plakátků s upozorněním na soutěž po budově školy a s přemluvením zástupkyně, aby text plakátku odříkala do školního rozhlasu. Má-li škola funkční intranet, pak je jistě na místě upozornit na soutěž i zde. Pokud mají žáci vlastní emaily, tak je můžete všechny obeslat.

Při výběru přesného termínu soutěže (je jasné, že soutěž musí proběhnout odpoledne) je nutné se osmělit a domluvit se s vedením školy. Předejdete tak mnoha možným komplikacím. Pokud při tom nějakou osvědčenou cestou budete informovat i všechny ostatní učitele, bude to jen k prospěchu soutěže.

Při samotné realizaci soutěže je vhodné mít asistenty. Takový deváťák, kterého budete oslovovat „pane rozhodčí,“ se vám jistě rád ke spolupráci upíše a odlehčí na bedrech. Vřele doporučuji zapisovat výsledky soutěžících klasicky na papír. Informatikovi to asi připadne trochu nemoderní, ale papír jsem si ještě nikdy nesmazal jedním stisknutím klávesy.

Čekáte-li větší zájem z řad žáků a chcete-li soutěž trochu zdramatizovat, můžete uspořádat nejdříve nominační kolo a druhý den pro nejlepších deset finále. Já jsem vždy nechal soutěžícímu cca 10 minut na nácvik a dva pokusy „naostro“. Platil ten lepší. Počítáte-li se zapojením prvního i druhého stupně, pak by měly být vypsány kategorie soutěžících (v závislosti na ročníku). Také je vhodné umožnit přístup ke hře pár dní před samotnou soutěží, aby nedočkavci mohli trénovat.

V průběhu samotného soutěžního klání doporučuji nenechat si do počítačové učebny nahrnout najednou více lidí nežli je počítačů. Máte-li na soutěž například tři hodiny, pak se při průměru půl hodiny na jednoho hráče může vystřídat docela slušná řádka hravých žáčků. Nejlepší výsledky můžete průběžně on-line zveřejňovat na tabuli, nebo na intranetu. Druhý případ je vhodnější, soutěží-li se najednou ve více učebnách.

Nějaká cena by bodla
Celá soutěž by měla být ukončena slavnostním vyhlášením vítězů. Já jsem o době vyhlášení informoval již na plakátcích a pro jistotu ji ještě avizoval v rozhlase před velkou přestávkou druhého dne po soutěži, kdy se vyhlášení konalo. Podaří-li se vám na odměny sehnat i nějakou tu hmotnou cenu (stylově např. zajímavé podložky pod myš či poukázky na přístup k Internetu zdarma) pak si buďte jisti, že v očích dětí značně stoupnete.

Ondřej Neumajer

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.