Miroslav Hřebecký: Stanovisko k tiskové zprávě EDUin ze 7. 12. 2020 a odpověď na dopis Asociace děkanů

sobota 19. prosince 2020 ·

Dovolte mi, abych se vyjádřil k reakcím, které vzbudila naše tisková zpráva k neudělení akreditace programu Učitel naživo nazvaná Stát nemá skutečný zájem zlepšit vzdělávání budoucích pedagogů, která byla publikována 7. prosince 2020. 


Miroslav Hřebecký (eduin.cz)
Účel vydání tiskové zprávy byl dvojí: 

1) Ukázat na současné problémy a do jisté míry patovou situaci v akreditacích vysokoškolských učitelských studijních programů. 

2)Upozornit na článek prof. Vladimíry Spilkové Příběh jedné inovace ve vzdělávání učitelů v té samé chvíli vycházející v časopise Řízení školy 12/20, který popisoval průběh neudělení akreditace společnému projektu Univerzity Pardubice, její Filozofické fakulty a Učitele naživo. 

Osobně mne velmi mrzí směr, který následná diskuze nabrala. Stalo se tak především vytržením mé citace z tiskové zprávy a zkopírování bez širšího kontextu a odkazu na článek prof. Spilkové na osobní facebookový profil doc. Kopeckého, kde proběhla většina diskuze zástupců akademické obce. Jak se ukázalo, mnozí z diskutujících celou tiskovou zprávu ani původní článek, který obsahuje konkrétní argumenty, nečetli. 

Chápu emoce, které se rozpoutaly a uznávám, že ve svém výroku, který byl zjednodušený pro účely tiskové zprávy, jsem se dopustil paušalizace. Nečekal jsem, že má slova si vezme osobně mnoho lidí, kteří se na fakultách o inovace snaží a kterých si velmi vážím. Proto takto formulované citace lituji a podruhé bych ji rozhodně napsal jinak. 

Na druhou stranu konstatuji, že i nadále problém s akreditačním řízením a profesně pojatými učitelskými programy z našeho pohledu existuje a stanovisko příslušného odboru MŠMT i NAÚ k podané žádosti nepovažujeme za objektivní a dostatečně vyargumentované. 

Nejde jen o konkrétní práci lidí na fakultách, ale i celkový kontext v podobě toho, jak představitelé fakult s vlivem jednají v rámci celého systému – při změnách legislativy, v kuloárech ministerstva nebo třeba v akreditačních komisích. 

Přeji si, abychom se pokusili všichni soustředit na systémový posun vpřed, vyřešení dostatku absolventů učitelství nastupujících do škol s kvalitní výbavou pro svoji profesi. Věřím, že k tomu přispějí inovace v pregraduální přípravě, zvětšování podílu reflektované praxe v rámci studia, jakož i přehodnocení systému akreditačních mechanismů v učitelských programech. EDUin se bude věnovat otázce přípravy na učitelskou profesi ve svém každoročním Auditu vzdělávacího systému, jehož aktuální verze bude zveřejněná na konci zimy. V novém roce chystáme i seriál mapující pozitivní změny na fakultách, abychom vyzdvihli příklady dobré praxe. 

Vím, že v první řadě k nadšení studentů učitelství a zájmu o obor jako takový přispějí obětaví a entuziastičtí vyučující na fakultách a všem takovým, kteří se o toto snaží, za to ze srdce děkuji a spolu se mnou i celý EDUin. 

Miroslav Hřebecký, programový ředitel 


Zdroj: EDUin
Citovanou tiskovou zprávu naleznete zde
Citovaný text Vladimíry Spilkové naleznete zde
Dopis děkanů pedagogických fakult naleznete zde

4 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
19. prosince 2020 17:07  

"Na druhou stranu konstatuji, že i nadále problém s akreditačním řízením a profesně pojatými učitelskými programy z našeho pohledu existuje a stanovisko příslušného odboru MŠMT i NAÚ k podané žádosti nepovažujeme za objektivní a dostatečně vyargumentované."

A já zase konstatuji, že předložený program spočívající pouze v překlopení DPSky do navazujícího učitelského studia je neakreditovatelný a že vyjádření paní Spilkové, jejíž tým neakreditací přišel o 30 mega, rozhodně nelze považovat za objektivní.


"Věřím, že k tomu přispějí inovace v pregraduální přípravě, zvětšování podílu reflektované praxe v rámci studia, jakož i přehodnocení systému akreditačních mechanismů v učitelských programech.!

Zajímalo by mne, proč si někdo myslí, že když vymyslí úplný nesmysl, že je okamžitě nutné změnit pravidla, aby onen nesmysl prošel. Princip akreditace totiž spočívá v tom, aby podobné nepromyšlené a nedotažené blbosti akreditačním řízením neprošly.

tyrjir řekl(a)...
20. prosince 2020 11:24  

ÚVAHA NA TÉMA ...JAKÝ

NÉjaký - neznámý, nepostatný, náhodně či pochybně vybraný, ne zcela odpovědný
OBOjaký - měnící názor a jednání podle toho, jak se mu to kdy hodí
LEDAjaký - rozmanitý, obyčejný, nevýznamný, nevalný
VŠELIjaký - různý, rozdílný, rozmanitý, pochybný

Nějaký představitel neziskovky a ledajaká dotačně zainteresovaná "vysokoškolská pedagožka" obojace viní stát (vládu, parlament, atd.) a jeho instituce pod všelijakými záminkami, když jiM nevyjde bůh ví jaký resp. lecjaký aktivistický záměr?

Michal Komárek řekl(a)...
21. prosince 2020 21:56  

Pane Sárközi, jak jsme si už vícekrát napsali, neurčujete, co ČŠ publikuje. Naštěstí. A ČŠ také není prostorem pro propagaci vašeho spolku. Děkuji za pochopení. Mějte se hezky!

Petr Portwyn řekl(a)...
23. prosince 2020 9:29  

Věřím, že k tomu přispějí inovace v pregraduální přípravě, zvětšování podílu reflektované praxe v rámci studia
Cožpak o to, tomu věřím taky. Ale z toho vůbec nevyplývá, že je nutno akreditovat jeden konkrétní program. A už vůbec z toho nevyplývá že je nutno přehodnotit systém akreditací.
Změnit pravidla kvůli konkrétnímu případu, tomu se říká "účelovka".

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.