Známky v době online výuky? Nedává to smysl, odložte je, vyzývá učitelka

čtvrtek 19. listopadu 2020 ·

„Spousta učitelů se shodne na tom, že nedokáže objektivně hodnotit znalosti žáků na dálku... Známkujeme projekty, na kterých třeba pracují ve skupině. Ale dělat online test - nedokážete ho zabezpečit tak, aby měl výsledek relevantní hodnotu. Jsme jako společnost hodně zaměření na známky. Toto minimálně otvírá možnost říct si, že známky extra vypovídající hodnotu nemají, a to ani v prezenční výuce,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy učitelka Petra Mazancová. 


Petra Mazancová (twitter.com)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi: 

Myslíte, že by bylo vhodné zkrátit letní prázdniny? Nebo vést nějaké dobrovolné kempy, kde by se doučovalo? 

Podle mě by bylo vhodné nedělat to plošně. Určitě by nebylo fér vzít školám, které v onlinu fungovaly dobře, půlku července. Měli bychom nějakým způsobem zacílit na děti, které se nepřipojovaly. A jim tu pomoct nabídnout. Je otázka, kdo by to měl dělat. Tady je velký prostor pro nízkoprahové organizace. 

Jsou i rodiče, kteří se ale obávají návratu svých dětí do škol. Mají právo je tam neposlat? 

Samozřejmě rodič má právo dítě do školy neposlat v tom smyslu, že ho může omluvit. Školský zákon jasně říká, že nepřítomnost dítěte na vyučování omlouvá rodič. Musí komunikovat se školou a domluvit se na tom. Teď jsme ale opravdu v rozdílné situaci oproti jaru, kdy si rodiče mohli vybrat. Teď to lze, jen pokud se rodiče domluví se školou. 

Obávají se starší učitelé návratu do škol? 

Věkový průměr učitele je 50 let. Takže samozřejmě učitelé, kteří jsou v rizikovějších skupinách, z toho obavy mají. Přesto se naprostá většina těchto učitelů chce vrátit k výuce do škol. Já doufám, že zřizovatelé dodají dostatek ochranných prostředků. 


Celý rozhovor naleznete zde

6 komentářů:

Jir řekl(a)...
19. listopadu 2020 9:04  

Jen k technickému řešení zkoušení na dálku vyšel článek:
https://tn.nova.cz/clanek/studenti-se-chystaji-na-online-testy-naskenuji-pokoj-a-zamknou-se-v-nem.html

Milan Keršláger řekl(a)...
19. listopadu 2020 14:11  

Děti, které se nepřipojují, jsou obvykle ze slabších sociálních skupin nebo ze sociálně nepodporujícího prostředí. Do školy je o prázdninách nedostanete, leda by z toho něco měly (např. stravu + ubytování, kamarády), tj. něco jako letní škola v přírodě, ovšem zdarma (nebo skoro zdarma).

Zadám-li online test, musím počítat s tím, že ho dítě bude řešit jinak než ve třídě (typicky ve skupině se spolužáky). Ale i to má smysl hodnotit. Rád bych však věděl, že třídní kolektiv ze společné práce někoho nevylučuje, což se při standardním pohledu (p. Mazancové) vylučuje.

Od progresivistů bych proto očekával opačný přístup (tj. podporu skupinové práce).

mirek vaněk řekl(a)...
19. listopadu 2020 14:53  

No jo. Když se nepřemýšlí tak se hodně píše.

Hodnocení není jen sumativní, ale i formativní. Škoda že to musím připomínat těm, co mají formativního hodnocení plná ústa. Online test, jako každý jiný, je nástroj vzdělávámí. Když učitel zadá stupidní test a 4 možnosti, kde c je správně nemůže se divit, že to nefunguje. Musí přemýšlet a vymýšlet. Test musí donutit žáka přemýšlet. Zneefektivnit opisování od kamaráda. Tohle všechno jde udělat, jen chtít. Nefňukat a nevynášet soudy, které nejsou pravda, nedělat politiku a poctivě učit.
I známkování je třeba dělat s rozumem. Pak to funguje i bez nálepkování moderních metod.

Žádný žák není offline pořád. Vždycky se najde okamžik, kdy se může připojit, pokud chce a test vyplnit. Třeba na druhý pokus. Chce to jen chtít na obou stranách.

Takže jediný problém je, že žák musí rozumět česky(nebo jiný jazyk) a chtít. Číst by to chtělo, málokdo s tím pracuje, ale počítač si klidně pokecá.

Petr Portwyn řekl(a)...
19. listopadu 2020 15:43  

Pan Keršláger
Pro progresivisty je boj za zrušení známkování evidentně úplně nejdůležitější... daleko důležitější než nějaká skupinová práce. Přece boj vyžaduje oběti!

Navíc samozřejmě jsou školy, kde žáci online jsou dost často, nebo (jak píše pan Vaněk) když se chce, nějaké to okénko na vyplnění formsů se najde. Sociální případy jistě nejsou měřítkem pro celou populaci...

Petr Portwyn řekl(a)...
19. listopadu 2020 15:44  

Jinak ano, dá se udělat test tak, že opisování je dost obtížné. Některé třídy jsou pak velmi překvapeny :-D

Dana Nová řekl(a)...
21. listopadu 2020 15:55  

Ale dává.Stejně jako výplata.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.