„Spousta učitelů se shodne na tom, že nedokáže objektivně hodnotit znalosti žáků na dálku... Známkujeme projekty, na kterých třeba pracují ve skupině. Ale dělat online test - nedokážete ho zabezpečit tak, aby měl výsledek relevantní hodnotu. Jsme jako společnost hodně zaměření na známky. Toto minimálně otvírá možnost říct si, že známky extra vypovídající hodnotu nemají, a to ani v prezenční výuce,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy učitelka Petra Mazancová.
 |
Petra Mazancová (twitter.com)
|
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:
Myslíte, že by bylo vhodné zkrátit letní prázdniny? Nebo vést nějaké dobrovolné kempy, kde by se doučovalo?
Podle mě by bylo vhodné nedělat to plošně. Určitě by nebylo fér vzít školám, které v onlinu fungovaly dobře, půlku července. Měli bychom nějakým způsobem zacílit na děti, které se nepřipojovaly. A jim tu pomoct nabídnout. Je otázka, kdo by to měl dělat. Tady je velký prostor pro nízkoprahové organizace.
Jsou i rodiče, kteří se ale obávají návratu svých dětí do škol. Mají právo je tam neposlat?
Samozřejmě rodič má právo dítě do školy neposlat v tom smyslu, že ho může omluvit. Školský zákon jasně říká, že nepřítomnost dítěte na vyučování omlouvá rodič. Musí komunikovat se školou a domluvit se na tom. Teď jsme ale opravdu v rozdílné situaci oproti jaru, kdy si rodiče mohli vybrat. Teď to lze, jen pokud se rodiče domluví se školou.
Obávají se starší učitelé návratu do škol?
Věkový průměr učitele je 50 let. Takže samozřejmě učitelé, kteří jsou v rizikovějších skupinách, z toho obavy mají. Přesto se naprostá většina těchto učitelů chce vrátit k výuce do škol. Já doufám, že zřizovatelé dodají dostatek ochranných prostředků.
Celý rozhovor naleznete
zde
6 komentářů:
Jen k technickému řešení zkoušení na dálku vyšel článek:
https://tn.nova.cz/clanek/studenti-se-chystaji-na-online-testy-naskenuji-pokoj-a-zamknou-se-v-nem.html
Děti, které se nepřipojují, jsou obvykle ze slabších sociálních skupin nebo ze sociálně nepodporujícího prostředí. Do školy je o prázdninách nedostanete, leda by z toho něco měly (např. stravu + ubytování, kamarády), tj. něco jako letní škola v přírodě, ovšem zdarma (nebo skoro zdarma).
Zadám-li online test, musím počítat s tím, že ho dítě bude řešit jinak než ve třídě (typicky ve skupině se spolužáky). Ale i to má smysl hodnotit. Rád bych však věděl, že třídní kolektiv ze společné práce někoho nevylučuje, což se při standardním pohledu (p. Mazancové) vylučuje.
Od progresivistů bych proto očekával opačný přístup (tj. podporu skupinové práce).
No jo. Když se nepřemýšlí tak se hodně píše.
Hodnocení není jen sumativní, ale i formativní. Škoda že to musím připomínat těm, co mají formativního hodnocení plná ústa. Online test, jako každý jiný, je nástroj vzdělávámí. Když učitel zadá stupidní test a 4 možnosti, kde c je správně nemůže se divit, že to nefunguje. Musí přemýšlet a vymýšlet. Test musí donutit žáka přemýšlet. Zneefektivnit opisování od kamaráda. Tohle všechno jde udělat, jen chtít. Nefňukat a nevynášet soudy, které nejsou pravda, nedělat politiku a poctivě učit.
I známkování je třeba dělat s rozumem. Pak to funguje i bez nálepkování moderních metod.
Žádný žák není offline pořád. Vždycky se najde okamžik, kdy se může připojit, pokud chce a test vyplnit. Třeba na druhý pokus. Chce to jen chtít na obou stranách.
Takže jediný problém je, že žák musí rozumět česky(nebo jiný jazyk) a chtít. Číst by to chtělo, málokdo s tím pracuje, ale počítač si klidně pokecá.
Pan Keršláger
Pro progresivisty je boj za zrušení známkování evidentně úplně nejdůležitější... daleko důležitější než nějaká skupinová práce. Přece boj vyžaduje oběti!
Navíc samozřejmě jsou školy, kde žáci online jsou dost často, nebo (jak píše pan Vaněk) když se chce, nějaké to okénko na vyplnění formsů se najde. Sociální případy jistě nejsou měřítkem pro celou populaci...
Jinak ano, dá se udělat test tak, že opisování je dost obtížné. Některé třídy jsou pak velmi překvapeny :-D
Ale dává.Stejně jako výplata.
Okomentovat