Stane se, že žák vyhodí učitele ze skupiny, říká expert o distanční výuce

úterý 24. listopadu 2020 ·

Žáci by neměli sedět u počítače a koukat do obrazovky celých 6 hodin. „Učitel by neměl stoprocentně přenášet klasický rozvrh z prezenční do distanční výuky. Musí také používat moderní technologie ke zpětné vazbě,“ říká v rozhovoru pro iDNES Tomáš Hamberger, expert z Ministerstva průmyslu a obchodu pro oblast digitalizace. 


Tomáš Hamberger (youtube.com)
Hamberger v rozhovoru také říká:

„Když zadá žákům úkol, měl by je nechat pracovat třeba ve skupinách a pak se k tomu další den ve videokonferenci vrátit a nechat studenty, aby se mohli i dodatečně ptát, nechat si úlohy dovysvětlit. Nutno podotknout, že i to se bohužel děje a někteří učitelé nutí žáky sedět u počítačů opravdu od osmi hodin do půl druhé každý den, ta různorodost je stále zjevná,“ vysvětluje expert na digitalizaci. 

„Bohužel se také stává, a záleží to opravdu na digitální gramotnosti učitele, že žák náhodou založí danou videokonferenční místnost jako první, dříve než učitel a má k ní tedy i vlastnické právo a paradoxně ta nejvyšší práva, takže v krajní nouzi může žák vyhodit z takové místnosti i učitele,“ upozorňuje Hamberger. 


Celý rozhovor naleznete zde

8 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
24. listopadu 2020 v 10:53  

Videokonference v Teams se dá nastavit tak, aby se toto nemohlo stát.

MM řekl(a)...
24. listopadu 2020 v 11:51  

Někteří kolegové v Teams stále místo plánování používají tlačítko "Sejít se hned". Pak ať se nediví, že někdo z žáků zahájí schůzku dříve a stane se "organizátorem".
Nemluvě o tom, že žáci pak mají v kalendáři guláš, protože hodiny některých předmětů v něm naplánované mají, jiné ne.

Petr Portwyn řekl(a)...
24. listopadu 2020 v 18:47  

Vážený pane experte,
žáci nekoukají do počítače 6 hodin denně, ale v průměru cca 120 minut. Ve škole to vypadá jinak, než v kancelářích.
Jinak děkujeme za cenné rady. Je hezké, když nám někdo vysvětlí, jak máme učit.

MG řekl(a)...
25. listopadu 2020 v 6:07  

Co říci na to, že se ještě doteď někteří nenaučili správně používat nástroje distanční výuky? Říkám tomu digitální negramotnost...

Petr Portwyn řekl(a)...
25. listopadu 2020 v 8:36  

Jak dnes vypadá distanční výuka žáků v praxi? Podle Hambergera je důležité, když je vyučování vyvážené. Žáci by neměli sedět u počítače a koukat do obrazovky celých 6 hodin. „Učitel by neměl stoprocentně přenášet klasický rozvrh z prezenční do distanční výuky. Musí také používat moderní technologie ke zpětné vazbě,“ říká Hamberger.
Všimněme si, že v úvodu odstavce je položena otázka, na kterou pan Hamberger NEODPOVÍ. Místo toho dá banální obecnou radu, která se tváří, jako by byl informován. Ve čtenáři-laikovi pak vzniká dojem "distanční výuka vypadá tak, že učitelé kopírují klasický rozvrh a nutí žáky sedět 6 hodin denně na online hodinách", což prostě není pravda... aspoň ne na mé škole, na škole, kam chodí dcera a na školách, o nichž mám informace.

A opět:
Které programy bývají při distanční výuce v Česku nejvíce používané? Podle Hambergera je ideální pracovat s profesionálními digitálními platformami od renomovaných poskytovatelů, řeč je o Microsoftu a o Googlu, ti poskytují pro účely vzdělávání své programy zcela zdarma, což je jedna výhoda a tou druhou je, že se jedná o bezpečné aplikace, které data svých uživatelů nezneužijí.
Otázka: Které se používají?
Odpověď: Měly by se používat tyto...
Klasická koza a vůz. Nejde o novinářské zkreslení, v záznamu pan Hamberger opravu takto "odpovídá". Kdyby odpověděl "nevím", tak by to dalo větší smysl. Takhle ale se to "nevím" tváří jako "vím". Redaktorka se opakovaně ptá "jak to vypadá" a expert odpovídá, že "to vypadá různě". To bychom nevěděli, děkujeme.

Silvie A. řekl(a)...
25. listopadu 2020 v 12:07  

Nejde o novinářské zkreslení

Jde o obvyklé novinářské selhání. Existují novináři, kteří řeknou "na to sem se vás neptal, odpovězte na otázku".

Petr Portwyn řekl(a)...
25. listopadu 2020 v 13:43  

Jde o obvyklé novinářské selhání. Existují novináři, kteří řeknou "na to sem se vás neptal, odpovězte na otázku".
To je pravda. Mně šlo ale o to, že pan Hamberger skutečně odpovídal tak, jak je to v článku psáno.
Někdy se stane, že zpovídaný mluví docela smysluplně a v titulku článku nebo ve výtahu z něj to vyzní úplně jinak. Tady se to ale nestalo.

Jirka řekl(a)...
25. listopadu 2020 v 19:49  

Co říci na to, že se ještě doteď někteří nenaučili správně používat nástroje distanční výuky? Říkám tomu digitální negramotnost...

Na hrubý pytel hrubá záplata. Pane Gavláku, myslím, že nás více ohrožuje negramotnost klasická. Kolegyně elementaristky v důchodovém věku se překonávají a já je obdivuji už jenom proto, že mnohem lépe než já snášejí při online hodinách chování těch dnešních digitálních domorodců. Ty naše vynucené a mnohými v posvátnou krávu proměněné online setkání totiž ještě zesilují projevy sobectví, nevychovanosti a neschopnosti samostatně myslet. Bezpečně to znechutí i vychované altruisty s informatickým myšlením. I po dalším měsíci distanční výuky jsem přesvědčen, že asynchronní výuka za pomoci výukových aplikací (Google Classroom, Project Online Practice, Quizlet, Edpuzzle atd.) je efektivnější. Snad i pro děti, které jejich rodiče k neschopnosti systematicky vychovávají. Jejich projevy provázející nechuť pracovat se pak obrací vůči rodičům, kteří stav způsobili, nikoli proti spolužákům a učitelům, kteří opravdu za epidemii a nutnost distanční výuky nemohou.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.