Štefan Klíma: Jak učit? Musíme myslet více na individualitu žáků i na jejich rodiče

čtvrtek 22. října 2020 ·

„Intuice mi napovídá, že školy budou uzavřené poněkud déle, než bychom si všichni přáli. Přiznejme si na rovinu, že daleko raději by byli ve škole žáci i učitelé. A že by si to přáli i rodiče. Je však jasné, že distanční výuku budeme muset zvládnout minimálně do konce listopadu a je klidně možné, že i do ledna,“ píše ředitel střední školy Štefan Klíma na svém blogu. 


Štefan Klíma (facebook.com)
Po jarní zkušenosti jsme v naší škole podrobili výuku analýze, ze které vyplynulo, že musíme pro příští distanční výuku udělat úpravy. Při tvoření systému je totiž potřeba myslet na žáky, ale i na jejich rodiče a na to, aby byl systém vyhovující i pro početnější rodiny. Do systému je potřeba zakomponovat i výchovu žáků k odpovědnosti a k tomu, aby i oni byli nuceni dodržovat systémová pravidla (vstávat v určitou hodinu, plnit úkoly v termínu a podobně). 

Jednoznačně prioritou musí být schéma, které bude jednoduché, bude provozované v jedné aplikaci a úkoly budou zadávané ve školním informačním systému. 

Po zkušenostech z jarní výuky jsem stanovil tři druhy hodin pro distanční výuku. Prvním druhem jsou klasické video hodiny (v rozvrhu je máme označené zeleně), kterých musí být optimální počet s ohledem na psychohygienu žáků (ale i učitelů) a s důrazem na technické možnosti rodin. Analýza nám ukázala, že takovýchto hodin mohou mít žáci maximálně 16 – 20 týdně (SŠ a druhý stupeň ZŠ). U prvního stupně je žádoucí délku hodin zkrátit (z pohledu psychologie udrží děti pozornost max. 20 minut), případně počet hodin přiměřeně ponížit. Dále jsem stanovil kombinované hodiny (v rozvrhu označené oranžově). V těchto hodinách učitelé přistupují k žákům individuálně. Někteří žáci plní úkoly, jiní mají samostatnou práci, další pro změnu týmový projekt a podobně. A zároveň se v těchto hodinách mohou učitelé věnovat žákům individuálně. Tento druh hodin považuji za velmi důležitý a domnívám se, že v celé řadě míst se na něj zapomíná. Zbytek hodin máme stejně jako jiné školy organizovaný bezkontaktním způsobem výuky. Kombinací těchto tří druhů je možné aplikovat vzdělávání tak, aby žáci plnili co největší část ŠVP. Prohlubuje samostatnost u žáků, ale i jejich zodpovědnost. Umožňuje učit se týmové spolupráci. V neposlední řadě může vést ke zlepšení žáků v jejich dovednostech pracovat s textem. 

Vážení rodiče, víme, že chcete pro své děti jen to nejlepší. Nepožadujte však více video hodin. Ředitelé škol se snaží vytvořit co nejoptimálnější způsob výuky. Musíme si však uvědomit, že každá škola má jiné podmínky. Všichni učitelé na sobě pracují. Věřte svým školám, věřte učitelům. Nebojte se však svých učitelů či ředitelů zeptat na to, co vás zajímá. Rádi vám odpovíme a vše vysvětlíme. Komunikace je velmi důležitá. 

Vážení žáci, vy prosím věřte, že my – učitelé, uděláme vše pro to, abychom vás připravili nejlépe, jak jen to bude možné. Připravíme vás nejen na život, ale i na všechny druhy zkoušek (přijímacích či maturitních a závěrečných). I nám jde jen a jen o to, abychom vám dali nejlepší vzdělání. Nebojte se, naše společné úsilí dotáhneme do konce. Baše vzájemná spolupráce bude nyní klíčová. 

Vážené kolegyně, vážení kolegové – učitelé, myslete prosím na své zdraví a distanční výuku organizujte tak, abyste ji „přežili“ ve zdraví. Vím, jak je taková výuka náročná. A také vím, že všichni se za pochodu učíme a celý systém vylepšujeme. Distanční výuka není jednoduchá pro žáky ale ani pro učitele. Mějme to na paměti. 

Přeji vám všem dobré dny a nám všem, abychom se co nejdříve mohli vrátit do normálu. 



Se souhlasem autora převzato z jeho blogu

2 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
22. října 2020 v 14:49  

Palec nahoru. Aspoň někdo pracuje systémově:-)

Silvie A. řekl(a)...
22. října 2020 v 15:55  

daleko raději by byli ve škole žáci

Tázáni, mí žáci to popřeli. Po fyzickém návratu do školní budovy neprahnou.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.