Michal Komárek: Až tato krize odezní, pojďme hledat smysl učení

středa 30. září 2020 ·

"Je to v mnoha ohledech silná výpověď, lehce připomínající antické drama. Učitelé i žáci v rouškách sotva mluví a doslova lapají po dechu. A za zády jim stojí sbor nadšených expertů, kteří učitele chválí, že konečně prozřeli a snaží se děti nezahlcovat zbytečnostmi. A kdesi v dáli se rýsuje postava ministra školství, který po půl roce opět předal řízení škol hygienikům a nenabídl ředitelům žádné jasné informace a instrukce. Bůh bez stroje," komentuje Michal Komárek pro Český rozhlas Plus.


Michal Komárek (archiv autora)
„Uvědomil jsem si, že bez kontaktu face to face s dětmi je to prostě nanic. Že kdyby to trvalo déle, tak to položím. I když znám všechny Meety, Kahooty, Discordy, Teamsy, Mentimetery a podobně. Že mi to nedává tu radost. A tím, že mi to nedává tu radost, nedokážu učit tak, abych byl sám se sebou spokojený,“ napsal po jarní fázi učení na dálku mladý učitel Daniel Pražák. 

Pražák je zejména mezi mladými učiteli vlivná postava, trochu rebel, kritik pedagogických fakult, modernista a technooptimista. Ale o to nejde. Zdaleka není totiž sám s pocitem, že výuka na dálku nemá dlouhodobě smysl. 

Ukazuje se důležitá věc: Není tak podstatné, nakolik učitel ovládá moderní technologie a vzhlíží k nim, ani to, k jaké generaci patří. Krize zřejmě přeskupila linie napětí mezi generacemi a mezi „modernisty“ a „konzervativci“ v českých sborovnách a kabinetech. A nutí učitele ve větší míře společně přemýšlet o tom, co má smysl. 

Třeba se jim povede ten smysl opravdu hledat. A až tato krize odezní, střetnou se o něj s nadšenými sboristy a porouchanými bohy.


Celý text a audio naleznete zde

7 komentářů:

rváčkazvesela řekl(a)...
30. září 2020 v 8:17  

Smysl má restrukturalizace výuky tak, že se vytvoří malé(12 žáků?) skupinky se stabilním kantorem, který bude mít třeba alternaci v důchodci s respirátorem FFP3. a v individuálním časovém rozložení. Ale to by museli začít učit všichni ti aktivisté a taky bychom museli mít odvážného ministra ne ministranta.
I na druhém stupni to reálné je. Kdo vystudoval pedagogiku, zvládne zejména v této internetové době téměř všechny předměty. Je jasné, že čím starší děti , tím by mohla větší podíl převzít výuka online. Např angličtinu, tu určitě všichni nezvládnou. A učilo by se i v jiných prostorách - obecní úřady, kulturáky...? Nebo i na směny - pamatujete ty za socialismu..ale brrr, co jsem to napsala za slovo!!
Jo,jo, bylo by to finančně více náročné. Holt by nebyly stíhačky a jiné armádní hnačky. Myslela jsem samosebou hračky:-)

mirek vaněk řekl(a)...
30. září 2020 v 9:16  

O smyslu vzdělávání se diskutuje už mnoho let a k ničemu to nevede. Ona odborná diskuze má předcházet rozhodnutí. A zde není ani odborná ani rozhodující.

Smysl vzdělávání není třeba dlouho hledat. Je to přežít v dnešní konkurenceshopné době. A to není vůbec lehké a v budoucnu bude hůř.
Epidemie odkrývá slabiny systému, politiky i vědy. Není to radostný pohled. Neupřímnost a oblbování veřejnosti vítězí.

rváčkazvesela řekl(a)...
30. září 2020 v 12:37  

"Epidemie odkrývá slabiny systému, politiky i vědy."
Jenže degradovaný systém nesystém na to neumí reagovat. Nezbývá, než si vše řešit v osobní rovině. Na co máme stát, zde nebudu rozebírat, inteligent si to rozebere sám a ten druhý si nechá vymýt mozek.

Tajný Učitel řekl(a)...
30. září 2020 v 18:07  

Pravdou je, že výuka na dálku je nutné zlo. Nezbývá než doufat, že tím i zůstane a nepřemění se pod korytachtivou taktovkou tech lobby v permanentní součást vzdělávání.

Silvie A. řekl(a)...
30. září 2020 v 18:19  

Kdo vystudoval pedagogiku, zvládne zejména v této internetové době téměř všechny předměty.

Paní rváčko, vraťte se na zem. Šéfová mojí PK je také ajťák jako já, ale můj obor učit nedokáže (bez rozsáhlé přípravy), a já nedokážu učit její obor.
Že by problém byl v tom, že nikdo z nás nevystudoval pedagogiku?

Silvie A. řekl(a)...
30. září 2020 v 18:54  

výuka na dálku je nutné zlo

S tím zlem to není tak hrozné. Mimo jiné se při dálkové výuce prověří kvalita a přehlednost uspořádání výukových materiálů.

Šikovní (nebo naopak bezradní a ostýchaví) studenti získají příležitost zamyslet se nad svým stylem učení. A případně si u učitele i něco "naporoučet".

Eva Adamová řekl(a)...
3. října 2020 v 15:25  

Smysl učení většina učitelů zná, dokonce ho zná i většina rodičů a žáci si na smysl učení postupně při vzdělávání přicházejí. A Vy, pane Komárku, ho už raději nehledejte, pokud jste ho dodnes nenašel, tak to už nemá cenu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.