„Nedovedu si přestavit učitele, který řekne, já nebudu učit a nepůjdu do školy. Že se cítí ohrožen.
Asi by teď mnoho učitelů, nebo někteří učitelé mi nebudou fandit, ale já si myslím, že prodavačky v obchodech a zdravotníci řidiči v MHD jsou na tom naprosto stejně. Naopak my tady máme v té škole alespoň stále jeden vzorek těch studentů a nemísí se nám ty děti tak jako třeba v těch obchodech. Opravdu si nedovedu představit, že by učitel řekl já nenastoupím a nebudu učit,“ říká v Interview ČT Renata Schejbalová, předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií. Tématem rozhovoru jsou fungování škol od září, zkušenosti s distanční výukou nebo nové ministerské manuály.
Renata Schejbalová (repro ČT) |
Zlepšila se komunikace mezi ministerstvem a školami?
Musím přiznat, že příliš ne. Očekávali jsme, že třeba tento manuál bude Ministerstvo školství konzultovat s řediteli anebo alespoň lidmi z praxe. To se nestalo.
Vám je tedy podle všech těch instrukcí naprosto srozumitelné, jak dlouho vás třeba nechají krajské hygieny fungovat normálně?
Nedovedu si přestavit pokud onemocní některý žák takže do té karantény půjde jeho soused. Myslím si, že ty děti se potkávají na chodbách a potkávají se na obědě různě po chodbách školy. Hlavně vím, jak vypadá první školní den a nejen když se sejdou studenti prvních ročníků. Když se sejdou ti kteří se dlouho neviděli a to stačí pouze ty dva měsíce prázdnin. Teď se někteří neviděli od března. Tak slyším a vidím, jak před tou školou se všichni objímají a jásají a zejména dívky. Líbají se atd. Tam se to rozhodně nedá uhlídat. Navíc to je před budovou školy. Tam naše kompetence vůbec nesahají.
Má se zamezit zbytečnému pohybu v kolektivech... Nebude to složité?
Na střední škole to je velice složité. Dovedu si představit na prvním stupni základní školy. S velkými obtížemi na druhém stupni. Ale na střední škole a gymnáziu to možné není. Na školách středního typu se například na výuku cizích jazyků dělí studenti podle pokročilosti. Napříč třídami. Na semináře se rovněž přihlašují napříč třídami. Nedovedu si představit, že bych jedné třídě nařídila vy si všichni povinně vezmete seminář z matematiky a vy si vezmete třeba povinně seminář z filozofie. Abyste se nemísili. Na té střední škole si to nedovedu představit, že by se ty kolektivy nemíchaly během toho vyučování.
Celý rozhovor naleznete zde
24 komentářů:
Výňatek z manuálu:
Nadále platí, že škola není povinna poskytovat zaměstnancům roušky mající charakter osobních ochranných pomůcek, a to ani v případě plošného nařízení jejich užívání. Ve škole mimo třídy ale jinak budou povinné.
(ŠKOLA NENÍ POVINNA POSKYTOVAT ZAMĚSTNANCŮM OSOBNÍ OCHRANNÉ PRACOVNÍ POMŮCKY), je jasné, že to platí i obráceně - každý má možnost volby.
Vzhledem ke skutečnosti, že učitelé jsou v první linii hned za zdravotníky a zdravotnickým personálem - k tomu není co dodat...
Kterak si připravit problém likvidací učitelů (obzvláště důchodců a těch ohrožených). Nikoho učitelé nezajímají. Dost důchodců končí a odchází do důchodu a ohrožení uvažují o předdůchodu.
Zdravotníci a lékaři ochranné pomůcky potřebují, jsou celou dobu v kontaktu s potenciálně nakaženými. Pokud se nakazí hromadně zdravotníci a lékaři, péče o nemocné půjde do kytek.
Vidím v tom jasnou analogii i v kontaktu učitel x žáci. Co se stane je nám jasné (Izrael).
Nebylo by levnější a jednodušší pořídit pro učitele alespoň na kritických prvních 14 dní (= v podstatě karanténa) respirátory FFP2 a toto nebezpečí minimalizovat. Pak se uvidí ...
a termokamery do každého vchodu budovy - zvýšená teplota signalizuje poteciální nákazu COVID 19.
V respirátoru nejsem schopen učit... Jsem zdráv, ale ani s rouškou mne není na delší vzdálenost pořádně slyšet.
Byl jsem na Slovensku, kde jsou roušky povinné ve všech budovách. Na dva tři metry v rušnějším prostředí nerozumí prakticky nikdo... a školní třída rušné prostředí je.
Prostě se to riskne a bude se čekat, jak moc velký průšvih nastane.
Na druhou stranu fakt není možné zastavit znova ekonomiku, to by zdravotní péči nebylo z čeho platit. Tudíž školy mají za úkol ohlídat děti.
Že by ministerstvu záleželo na učitelích, si fakt nemyslím. Kdybych chtěl spřádat ošklivé teorie, tak ministrovým kamarádům by se vyřazení starších učitelů v realizaci jejich plánů velice hodilo... ale nemyslím, že by byli schopni až tak plánovat. Spíš je důvodem ta ekonomika.
Pane Portwyne, to už je hodně nechutná konspirační teorie...
Pane Komárku, kdybyste dokázal přečíst ještě jednu větu, přečetl byste si, že ji nesdílím.
I když na vymření starých "ekologických sv**í" se někteří těší, to nepopřete. NETVRDÍM, ŽE MINISTERSTVO apod.
Pane Portwyne, zase se jen vykrucujete. To, co jste napsal je prostě nechutně urážlivé a zbabělé. Neboť nepochybně opět nebudete ty "ministrovy kamarády" jmenovat, že?
Pane Komárku, taky jsem konfliktní a latentní. Ještě nějaká nadávka, pane nezaujatý žurnalisto?
Doslova jsem napsal nemyslím, že by byli schopni až tak plánovat. Spíš je důvodem ta ekonomika.
Klidně to smažte, mám printscreen.
Kamarády jsou pochopitelně Bohumil Kartous, UP a spol.
P. S. Je to hned další věta. Takže klasické vytržení ze souvislosti a půlka pravdy, která se hodí k dehonestaci nepohodlného.
Zadal jsem do Google "staří neschopní učitelé" a co mi nevyjelo:
"„Stát bude muset reagovat na to, když ve školách nebude mít kdo učit. I když ta reakce, jak to zatím vypadá, přijde pět minut po dvanácté a bude to pouze dohánění ztráty za jakoukoliv cenu,“ je přesvědčen Bohumil Kartous z organizace EDUin. Podle něj zároveň hrozí, že se do škol dostanou nekvalitní učitelé, a to jen proto, aby se zaplnila místa."
https://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti/428191/kolaps-ceskych-skol-ucitele-jsou-stari-a-tisice-deti-nebude-mit-kdo-ucit.html; rok 2016
Postavení učitelů v české společnosti určitě nepomáhá ani poměrně vysoká míra pasivity a neschopnosti dohodnout se napříč vzdělávacím systémem na konkrétních jednotných cílech, za nimiž by společně šli,“ říká v podobném duchu Bob Kartous ze společnosti EDUin.
„Pedagogickou profesi navenek z velké části zastupují reprezentanti, jejichž činnost je kontraproduktivní a reputaci učitelů snižuje. Prostor totiž zaplňují ti, kdo jsou nejhlasitější, což v digitální dimenzi velmi často koreluje s mírou frustrace a neukojených osobních potřeb. Naopak ti učitelé a ředitelé, kteří by perfektně obhájili vysokou pedagogickou i charakterovou úroveň, příliš často vidět nejsou,“ míní Kartous.
http://www.ceskaskola.cz/2020/01/ucitel-patri-mezi-nejprestiznejsi.html, leden 2020
"Stále platí pořekadlo že, kdo nic neumí, učí. Kdo se nedostane na žádnou jinou vysokou školu, jde studovat učitelství. Kdo neuspěl ve svém oboru, jde ho učit. Jeden paradox za druhým postupně tvoří rakovinu naší společnosti. Neschopný učitel nikdy nikoho nemotivuje a nic kvalitního nenaučí.
Žalostný stav našich učitelů je reflektován v každé školní instituci. Staří přesluhující komunisté a komunisty vychovaní mladí demokraté nejsou schopni kvalitně učit. Ti staří se to už nenaučí a ti mladí mají pocit, že učit umí. Nevědomost je síla. O to hůře se reformuje školství, když si základní článek školství – učitel – nepřipustí svou chybu."
https://www.kzamysleni.cz/5-duvodu-proc-stoji-ceske-skolstvi-nic/; David Lacko
Psycholog, interní doktorand na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v oboru obecná psychologie,
Podobně vnímá problém iTomáš Feřtek zorganizace Eduin zabývající se vzděláváním. „Z profese odcházejí ti tvořivější, kvůli poměrům na školách i platovým podmínkám,“ popisuje pro DeníkN. „Důvod je i v tom, že svět práce a pracovních příležitostí se za posledních 20 let zásadně proměnil, ale svět, jak vypadá práce ve školách, se změnil daleko méně. Spousta lidí by možná chtěla pracovat ve škole, ale ne v té škole, jak většinově vypadá,“ doplňuje.
https://idea.cerge-ei.cz/files/denik-n-2019-06-12.pdf; prosinec 2019
Stačí?
Ano, pane Portwyne, Vaše vykrucování a překrucování nabylo i na Vaše poměry nadstandardních rozměrů...
Napsal jste (a posléze doplnil): "Kdybych chtěl spřádat ošklivé teorie, tak ministrovým kamarádům - Bohumil Kartous UP a spol - by se vyřazení starších učitelů v realizaci jejich plánů velice hodilo... ale nemyslím, že by byli schopni až tak plánovat. Spíš je důvodem ta ekonomika."
Zcela absurdně jste obvinil některé své kolegy a některé "experty", že chtějí zlikvidovat starší učitele. Z toho se prostě nevykroutíte. Snaha zakrýt to zbaběle na ústupu nějakým "spíš" a "kdybych chtěl spřádat" je marná a ostudná...
Pane Komárku,
nic jsem nedoplnil, bylo to v původním příspěvku. Může to vidět každý, dokud to nesmažete.
"Zlikvidovat"? Proboha kde?
V článku se mluví o tom, že by někteří učitelé zůstali doma. "Likvidace" je Váš výmysl - podsouvání.
Natvrdo řečeno - myslím, že hoši z EDUinu, resp. ti, "co spolu mluví" jsou moc hloupí a líní na to, aby dokázali vymyslet takový plán.
A taky si myslím, že těm, kdo ve vládě mají slovo (teď mne napadá jen jedno jméno) je školství a tudíž i učitelé šumák, že dotyčnému jde především o ekonomiku.
A jinak jako možnost beru, že školství se má stát odkladištěm produktů absolventů podivných oborů, pro jejichž zaměstnavání mále stále ještě málo neziskovek a vládních komisí. Že se nic nevyřeší, protože nechybí dějepisáři a občankáři, ale fyzikáři a ajťáci, je druhá věc, a že ta druhá věc odpovědná místa nejspíš nezajímá, je věc třetí.
A že Vaše invektivy, pane Komárku, jsou pro mne v podstatě potvrzením správnosti mého projevu, je věc zas úplně jiná. Jsem takto v dobré společnosti.
Pane Portwyne, přívalem dalších urážek a vršením slov svůj původní ubohý útok nezakryjete.
A ohledně toho doplnění: Doplnil jste jedno jméno a název jednoho spolku. To je evidentní pro každého, kdo má alespoň minimální schopnost porozumět textu.
"prodavačky v obchodech a zdravotníci řidiči v MHD jsou na tom naprosto stejně"
Řidič v MHD - na obličeji rouška, prodavačka - rouška, vejdu do nemocnice - všichni mají roušky. Učitel ve třídě? Další adept k těm 325 dříve nakaženým kantorům? - Bez roušky, respirátoru. Paní Renata Schejbalová tím pádem srovnává nesrovnatelné. A to na "každém učiteli prý záleží"? Snad vždy před volbami. Již tradičně všechny politické strany budou tvrdit, že "školství je prioritou".
Pan Unknown:
Na každém učiteli že záleží? To snad ne... to bychom byli latentní rasisté! ;o)
Záleží jen na některých učitelích... :oD
pan "krtku"
Naopak ti učitelé a ředitelé, kteří by perfektně obhájili vysokou pedagogickou i charakterovou úroveň, příliš často vidět nejsou,“ míní Kartous.
odpověď: NEJENOM, ŽE NEJDOU VIDĚT, ALE JSOU ZÁMĚRNĚ DOSLOVA LIKVIDOVÁNI AMORÁLNÍMI JEDINCI NAPŘÍČ CELÝM SYSTÉMEM ŠKOLSTVÍ!!
JINAK SOUHLAS SE VŠÍM, CO JSTE NAPSAL.
že škola není povinna poskytovat zaměstnancům roušky mající charakter osobních ochranných pomůcek, a to ani v případě plošného nařízení jejich užívání.
COŽ ODPORUJE ZÁKONÍKU PRÁCE, PROTOŽE ZAMĚSTNAVATEL MÁ POVINNOST POSKYTNOUT OCHRANNÉ PRACOVNÍ POMŮCKY V SOUVISLOSTI S výkonem práce.
v OPAČNÉM PŘÍPADĚ, POKUD ZAMĚSTNAVATEL NEPOSKYTNE PRACOVNÍ POMŮCKY - PRO DOTYČNÉHO POSTIŽENÉHO UČITELE V PŘÍPADĚ PŘÍMÉ ÚJMY V SOUVISLOSTI S výkonem práce je možný soudní spor... Důkazem je příčina - epidemie vypukla ve škole...
Ivo, já jsem napsal jen:
"Zadal jsem do Google "staří neschopní učitelé" a co mi nevyjelo:"
citace
"Stačí?"
Čímž jsem dokládal pana Portwyna.
Tak nevím, jestli jste souhlasil s citáty nebo s mým potvrzením, že pro část expertů je většina starších učitelů neschopná inovace. A je-li průměrný věk učitelů 55 let, tak jsme staří vlastně všichni. Nebo ne?
Pan Ivo
Ono to souvisí s kampaní proti starým lidem a starším lidem. Přece jen leccos pamatují a tím jsou nebezpeční.
Pokud někomu odepřeme informace, je lépe zpracovatelný. Pokud mu je otevřeně neodepřeme, ale uděláme to tak, že za relevantní prohlásíme jen informace určitého typu a z určitých pramenů, jde to ještě lépe, protože ten zpracovávaný si to ani neuvědomí.
Jak to souvisí se vzděláváním a obecně s informovaností, vidíme asi všichni.
tak tak pane Petře. JSME "NEBZPRČNÍ" :-) :-) :-) :-)
Okomentovat