„Doufám, že učitelé, pokud se budou cítit ohroženi, si dají respirátor. Řada škol má ochranné prostředky k dispozici, i když to nejsou ty pomůcky, které jsou nárokové ze zákona… Objevují se i protichůdné studie. Ale podle informací z ministerstva zdravotnictví dochází k významnému zužování rizikové skupiny a domnívám se, že při dodržování hygienických zásad je to riziko celospolečensky akceptovatelné,“ říká v rozhovoru pro deník Právo ministr školství Robert Plaga.
Robert Plaga (msmt.cz) |
Jak bude vypadat výuka?
Těžiště leží teď na školách. Ministerstvo v manuálech doporučuje, aby to neproběhlo stylem „teď si to oznámkujeme a podívejte se, co neumíte“, ale naopak zmapovat, co děti umějí. Nejde o to, rychle doučit všechnu látku z minulého pololetí. To není požadováno a inspekce po tom nepůjde. Školy se mají soustředit jen na to důležité.
Část škol své vzdělávací programy proškrtala, ale někde pořád zůstává tlak na kvantitu. Myslíte, že se postupně tenhle důraz promění?
Při debatách s docela velkým počtem ředitelů po jarní covidové krizi většina říkala, že krize pedagogický sbor skutečně vedla k uvědomění, že je potřeba se soustředit na to podstatné a dostatečně to procvičit. A zároveň jsem zaznamenal velmi hezký signál, kdy řada ředitelů řekla, že chce jít cestou postupného zavádění formativního hodnocení. Věřím a doufám, že k tomu takto přistoupí i během podzimního období.
Podle odborů by měli být učitelé zařazeni mezi pracovníky v první linii, jako třeba zdravotníci. Na jejich ochotě chodit do škol stojí i ekonomika, tak se nabízí, jestli je neocenit víc než dávno slíbeným dorovnáním platů v příštím roce na 47 tisíc v průměru, což pro příští rok znamená růst o devět procent.
Rozumím pozici odborů. Část učitelů a nepedagogických pracovníků, kteří v našich školách působí, určitě spadá do rizikové skupiny. Je na místě, aby se nějakým způsobem chránili. Ale říkat, že všichni učitelé jsou ve strašném ohrožení víc než jiní lidé ve velkých výrobách nebo v open-space kancelářích ve firmách, není úplně namístě. A nemyslím si, že zdravotní riziko je vykupitelné penězi. V době, kdy reálné platy v komerční sféře stagnují nebo klesají, je pro mě prioritou dodržení vládního závazku. Devítiprocentní růst v návrhu rozpočtu je a učitelé si ho zaslouží, ale není spojen s covidem.
Celý text naleznete v Právu
4 komentářů:
"Řada škol má ochranné prostředky k dispozici, i když to nejsou ty pomůcky, které jsou nárokové ze zákona…"
Tak hlavně, že pan ministr neopomněl zdůraznit, že na respirátory nemáme ze zákona nárok. Jenže ten zákon vznikl v době, kdy neměl nikdo o nějakém koronaviru ani tucha, že pane ministře?
"Ministerstvo v manuálech doporučuje, aby to neproběhlo stylem „teď si to oznámkujeme a podívejte se, co neumíte“, ale naopak zmapovat, co děti umějí."
Kámen úrazu je v tom, že při tom mapování, co děti umějí, děti samy uvidí, že toho hromadu neumí. Tomu se prostě zabránit nedá, děcka nejsou hloupá.
"Ale říkat, že všichni učitelé jsou ve strašném ohrožení víc než jiní lidé ve velkých výrobách nebo v open-space kancelářích ve firmách, není úplně namístě."
Tak ve stašném ohrožení ne, ale někteří učitelé druhého stupně budou v pravidelném a zároveň dlouhodobém kontaktu se stovkami žáků v poměrně stísněném prostoru. Že by pracovníci ve firmách nebo v kancelářích byli opravdu v podobné situaci?
Jo, ministrovi se to pindá, když je hezky zavřený ve své kanceláři. Mimochodem, již teď vím o pěti školách (a bude jich určitě víc), kde nezahájí 1. září kvůli karanténě sboru. A to tam ještě nedorazili žáci.
Pan ministr pro změnu mluví o voze a dotazující o koze.
Trochu mi to připomíná hlášku z Černých baronů majora Těrazkyho. Hádejte jakou ...
Doufám, že učitelé, pokud se budou cítit ohroženi, si dají respirátor.
a nebude jim rozumět na metr daleko :-) :-). Respirátor FFP3 a brýle k tomu nedostanou od nikoho (neseženete je!), běžná rouška a ústenka je v podstatě k ničemu!
Okomentovat