Začínající učitelka: Ne každá hodina mohla být krásná a „vypiplaná“. S tím jsem se musela smířit a trvalo mi to

pátek 10. července 2020 ·

„Snažila jsem se uplatňovat ty „hezké a zajímavé“ metody, co jsem se naučila ve škole a na praxích. Brzy jsem ale zjistila, že to při takhle velkém počtu studentů nejde. Ne každá hodina mohla být krásná a „vypiplaná“. S tím jsem se musela smířit a trvalo mi to,“ říká v rozhovoru pro iDNES začínající učitelka Tereza Minářová.



Tereza Minářová (gymcheb.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Kolik hodin týdně jste připravovala? 

Bylo to 21 hodin a neměla jsem tolik času na jejich přípravu. Aby byly hodiny podle mých představ, tak by to šlo maximálně při částečném úvazku. Při plném mi to nejde, anebo to půjde až za několik let, kdy získám více praxe. Až budu mít „proučené“ všechny ročníky a dostanu do toho svůj systém...

Narazila jste na to, že jste jako jedna z mála zažila při svojí premiéře něco, co se nikdy dřív nestalo - zavřely se školy. Jak to u vás probíhalo? Nejen na škole, ale jak jste se s tím popasovala vy sama? 

Ze začátku těžce. Moc jsem nevěděla, jak to mám dělat. Navíc se také dlouho nevědělo, jak to se školami bude - jestli se otevřou za pár dní, budou zavřené týdny, jak máme učit. Nevěděla jsem, jak všechno probrat distanční formou. A dá se říct, že já jsem byla z těch, co studenty zahltila učivem, to musím přiznat.

Jak to zahlcení vypadalo? 

I tu distanční výuku jsme chtěla dělat zajímavě, takže jsem si připravovala různé kvízy přes Google Forms, protože už jsem měla založený Google Classrooms. Posílala jsem jim toho hodně a dávala jsem jim na to vypracování i málo času. Pak jsem rychle zjistila, že ani na tu opravu nemám dost času a vůbec to nestíhám. Z toho jsem byla ve stresu prvních 14 dní. Ale pak mě uklidnilo, když vystoupil ministr Plaga s tím, že máme hlavně opakovat, že se nemusí naplnit dělávací programy školy a nemusíme „dohánět neodučenou látku“. Když řekla ta v podstatě nejvyšší autorita, že je v pořádku to nestihnout, tak jsem vybírala jen to, co bylo podle mě důležité a zajímavé.

Jak podle vás dopadlo školství během zavření škol? Přeci jen to byla výjimečná situace, školství bylo obnažené a ukázaly se jeho slabiny. Jaké je ponaučení pro školy po pandemii?

Ponaučení? Že není důležité probrat všechno. Že to děti přežijí, když se hned nedozví, kdo byl Machiavelli. Důležité je v nich probudit zájem, aby to chtěly vědět a hledaly to samy. Zvládnout to, aniž bychom do nich museli „hustit“ data a informace pod tlakem. Je důležité pěstovat individualitu i týmovou práci. Důležité jsou také vztahy, které bylo určitě těžké během karantény udržovat, i proto jsem dělala online hodiny, abychom se společně viděli. Nakonec mi děti prozradily i něco o sobě, jaké mají vášně nebo co je trápí.



Celý rozhovor naleznete zde
Rozhovor s Terezou Minářovou před začátkem školního roku naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.