Ředitel kanceláře ministra školství: Redukce učiva musí být výrazná

středa 15. července 2020 ·

„Neumím teď říct, jaké procento redukce je správné. Je zřejmé, že musí být velmi výrazné, dokonce v expertním textu vzdělávací politiky se hovořilo o redukci až o padesát procent, což bylo symbolické vyjádření míry, kam až bychom mohli jít. A jedna věc je redukce rámcových vzdělávacích programů škol, a další, mnohem důležitější, je změna v uvažování učitelů. Můžete mít něco napsané na papíře, ale nakonec je to učitel, který se rozhoduje, podle čeho bude učit. Jsou učitelé, kteří pracují jen podle učebnice, od A po Z a nepřemýšlejí v kontextu toho, co se po žákovi vyžaduje v rámci vzdělávacích programů,“ říká v rozhovoru pro Eduzměnu ředitel kanceláře ministra školství Jaromír Beran.



Jaromír Beran (msmt.cz)
Beran v rozhovoru také říká: 

A tady vidím příležitost v tom, co nám koronakrize nabídla. Protože i tito učitelé, a nemyslím to zle, že bych je nějak hanil, se museli zamyslet nad tím, proč učí tímto způsobem a co vlastně opravdu chtějí žáky naučit. Už to zkrátka není o tom, že napíšu něco na tabuli a další hodinu z toho žáka vyzkouším.

K proměně vzdělávání může na úrovni škol dojít už od září. Školy mohou přehodnotit své školní vzdělávací programy a hledat cesty, jak učit méně a efektivněji v rámci současných vzdělávacích programů. Na úrovni systému můžeme očekávat změny od roku 2023. Do té doby chce ministerstvo připravit inovované Rámcové vzdělávací programy a metodickou podporu. 


Celý rozhovor naleznete zde

28 komentářů:

Silvie A. řekl(a)...
15. července 2020 v 5:50  

v expertním textu vzdělávací politiky se hovořilo o redukci až o padesát procent

Ano, a když byl autor onoho nesmyslného výroku konfrontován s realitou, obrátil a označil svůj redukční výrok za provokaci.
Ministerští neználkové a podobní experti by si měli ujasnit, co vlastně požadují.

Nakonec se ukáže, že celá slavná Strategie 3020+ není nic jiného než provokace.

Robert Čapek řekl(a)...
15. července 2020 v 11:41  

Je naprosto jedno, jaká bude redukce učiva v RVP, zda 50 nebo 33,4 procenta, pokud

a) nebudou školy / učitelé umět s RVP (a hlavně s Očekávanými výstupy) pracovat;
b) budou si školy dále přecpávat svá ŠVP svými vlastními "školními výstupy";
c) si učitelé nepořestanou přecpávat učivem svoje vlastní tematické plány;
d) nebudou učitelé vědět, co bez množství učiva vlastně dělat, jak rozvíjet dovednosti a sofskills žáků;
e) učitelé nebudou mít bohaté portfolio metod a aktivi, budou didakticky neschopní;
f) ČŠI bude zaměstnávat nekompetentní pracovníky, kteří ve školách vyžadují pitomosti, včetně nesmyslných úprav ŠVP;
g) Cermat bude stále unifikovat vzdělávání jednotnými přijímačkami a maturitami.

Pokud tohle vše bude stále platit, redukce nepřinese tak pozitivní výsledky, jaké by mohla. Dokonce se může stát, že bude na nic, jen formálním a neúčinným krokem.

Eva Adamová řekl(a)...
15. července 2020 v 13:01  

h) pokud budou školení vykazovat současnou nekvalitu a bude školit každý nazdárek
i) pokud nezačne znovu fungovat pedagogický výzkum a nezačnou vznikat pořádné didaktické publikace
j) pokud nezačnou vznikat dobře didakticky zpracované učebnice a další výukové materaály

laimes řekl(a)...
15. července 2020 v 13:44  

1/POTŘEBUJEME DEFINOVAT STÁTNÍ A SOUKROMÉ ŠKOLSTVÍ
2/VE STÁTNÍCH ŠKOLÁCH JEDNOTNÉ OSNOVY
3/OKRESNÍ ŠKOLSKÉ ÚŘADY
4/ZRUŠIT ZBYTEČNÉ PSEUDOPŘEDMĚTY-VÝCHOVY A VYUČOVAT V BLOCÍCH: MAT+FYZ,DĚJ+ZEM,PŘÍR+CHEM,VÝRAZNĚ OMEZIT CIZÍ JAZYK NA DVA ROČNÍKY
5/VE STŘEDU A PÁTEK POUZE DVA BLOKY DO OBĚDA
6/POVINNÁ ŠKOLNÍ DOCHÁZKA ŠEST LET
7/VYUČOVAT V TRIMESTRECH S PRÁZDNINAMI,DVA A DVA A TŘI TÝDNY
8/VEŠKERÉ KURZY A VÝLETOVÁNÍ PROVOZOVAT O TĚCHTO PRÁZDNINÁCH V REŽII NEZISKOVEK MIMO ŠKOLU

MP řekl(a)...
15. července 2020 v 14:04  

laimes

Krásný popis školství v nějakém autoritářském systému.

rváčkazvesela řekl(a)...
15. července 2020 v 15:20  

"Jsou učitelé, kteří pracují jen podle učebnice, od A po Z a nepřemýšlejí v kontextu toho, co se po žákovi vyžaduje v rámci vzdělávacích programů,“
Tak k čemu vlastně ty učebnice a plány máme?? Toto je úplná anarchie.
Měnit se mají právě ty plány a učebnice!!!!
A MĚNIT UVAŽOVÁNÍ LIDÍ...jakobych to někde slyšela? :-)
Tento pohled v době, která zdůrazňuje INDIVIDUÁLNÍ SPWECIFIKA KAŽDÉ OSOBNOSTI??...cha, chá.
Už jsem jen zvědavá do jakých psychodimemnzí se dostaneme...ale jsem v klidu, je to jen plácání nějakého ředitele...toho už tu bylo. Učil ty děti pán někdy?

Tomáš Barták řekl(a)...
15. července 2020 v 17:39  

Pokud zredukujeme množství učiva, musíme čas něčím smysluplně naplnit. Jsou učitelé (učitelky) na to připraveni (-y)? Poradí si s tím?

Radek Sárközi řekl(a)...
15. července 2020 v 18:02  

Učivo je RVP ZV nepovinné, to by mohli na MŠMT vědět...

Eva Adamová řekl(a)...
15. července 2020 v 18:05  

Já myslím, že úplně největší legrace nastane až nám zredukují učivo, ale výstupy nechají netknuté.

Anonymní řekl(a)...
15. července 2020 v 20:24  

"Učivo je v RVP ZV nepovinné"

Tak to bylo skutečně při vzniku RVP prezentováno. A také výstupy RVP-ŠVP může každý učitel aplikovat na různém přiměřeném a vhodném učivu. Učivo je tedy pouze doporučené. Kdo však mrkne do RVP, tak zjistí, že toho "osového" učiva je tam třeba v matematice docela málo.

tyrjir řekl(a)...
16. července 2020 v 6:28  

V tzv. odborné radě aktivistické soukromé neziskovky Eduzměna zasedají státní tajemník MŠMT a ústřední školský inspektor. Koncepční záměry konzultuje Eduzměna s vedoucím kanceláče ministra školství...

https://eduzmena.cz/2020/07/10/uciva-muze-byt-az-o-pulku-mene-uz-za-tri-roky/

EDUZMĚNA = AKCEPTOVANÝ SOUKROMÝ SUPLENT ODPOVĚDNOSTI AKTIVISTICKY PANÁČKUJÍCÍHO MŠMT ČR?

http://www.ceskaskola.cz/2019/05/nadacni-fond-eduzmena-predstavil-sve.html

VÍTE, KTERÉ MINISTERSTVO JE DNES NEJJEDNODUŠŠÍ ŘÍDIT?
MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ. MINISTROVI TOTIŽ POSTAČUJE ZAMLČOVAT NESCHOPNOST ČI NEOCHOTU MŠTMT VYKONÁVAT SVÉ POVINNOSTI A DOVOLIT MŠMT SKRÝVAT SE POD STŘECHOU AKTIVISTICKÝCH NEVLÁDNÍCH ORGANIZACÍ.

http://www.ceskaskola.cz/2020/01/zvysit-kvalitu-vzdelavani-se-nadacni.html
http://www.ceskaskola.cz/2019/04/stale-vice-bohatych-lidi-firem.html#comment-8269857650238587

Nevíte někdo, co vlastně dělají náměstci ministra, příslušné ministerské odbory a Národní pedagogický institut? Ředitel kanceláře ministra se, koukám snaží, ač koncepční záležitosti do náplně jeho úřadu primárně nepatří. Co myslíte, dočkáme se, že Eduzměna angažuje i topiče a vrátné z MŠMT? :)))

J.Týř

laimes řekl(a)...
16. července 2020 v 11:31  

TO NENÍ AUTORITÁŘSKÝ SYSTÉM TO JE PROSTĚ JEN SYSTÉM = celek složený z částí, které na sebe vzájemně logicky působí

Jana Karvaiová řekl(a)...
16. července 2020 v 11:49  

¨Konečně se dostaneme na úroveň zrušené přílohy pro LMP. Už se těším.

laimes řekl(a)...
16. července 2020 v 11:54  

před r 89 jsme měli systém ve vzdělávání a stát nutil všechny fungovat v tomto systému=totalita, po 89 totalita zůstala a systém se zrušil,místo abychom systém uchovali a zrušili totalitu...nutíme děti chodit 10 let do školy,rodiče nemají svobodnou volbu výběru mezi státním a soukromým školstvím,nutíme všechny udělat nesystémovou=nesmyslnou maturitu atd atd

Eva Adamová řekl(a)...
16. července 2020 v 12:33  

"Konečně se dostaneme na úroveň zrušené přílohy pro LMP."

:):):) Zásah do černého.

rváčkazvesela řekl(a)...
16. července 2020 v 12:51  

Prosím, co je příloha LMP?

Eva Adamová řekl(a)...
16. července 2020 v 16:16  

Bývalé osekané RVP ZV pro děti v praktických školách s lehkým mentálním postižením, které bylo zrušeno, prý kvůli nerovnému přístupu ke vdělávání, a které bylo nahrazeno minimálními výstupy. No a paní Kravaiová zcela trefně poznamenala, že když osekáme učivo o 50 % dostaneme se zhruba na úroveň RVP pro bývalé praktické školy.

Jana Karvaiová řekl(a)...
16. července 2020 v 16:59  

A pani Karviova si moc dobre vzpomina, jak bylo ucivo pro Lmp nazyvano “neplnohodnotnym” a diskriminacnim.

Anonymní řekl(a)...
16. července 2020 v 18:26  

Mám obavy, že jdeme ještě níž než byla příloha LMP. Jen se obávám, že v matematice klesneme na ZŠ a SŠ na úroveň - počty. O pojmu - matematika se setkáme tak jedině při studiu historie. Je to velmi odvážné takto zasahovat do výstupů, učiva, když se celý svět řítí do období "Průmysl 4.0"

Eva Adamová řekl(a)...
16. července 2020 v 18:35  

Do matematiky prý se rýpat nebude, ta už je podle nich zprzněná dost. Teď mají v merku češtinu, na černé listině už je i hy chy ky ry dy ty ny a vyjmenovaná slova. Hlavní náplní výuky češtiny bude psaní, sice s pravopisnými chybami v nebývalém rozsahu, ale tvůrčí.

Anonymní řekl(a)...
16. července 2020 v 18:44  

Něco jsem o tom slyšel, ale dokud neuvidíme "výsledek", tak buďme ostražití. O fyzice jsem však slyšel něco ve smyslu 50% redukce. Jedou i po po ostatních přírodních vědách. Prý je to zbytečné a "žáci to nechápou". Nemám z toho dobrý pocit, protože nás dole, v první linii, se nikdo na nic neptal. Opět se rozhoduje od zeleného stolu. A pak to dopadne úplně stejně jako se všemi "pokusy" něco změnit a reformovat. Změny musí přijít zdola, ale dobře víme, proč to nefunguje. MŠMT totiž chybí zpětná vazba a nějaké "dotazníky" nic neřeší. Asi je to záměr.

Silvie A. řekl(a)...
16. července 2020 v 18:49  

Je to velmi odvážné takto zasahovat do výstupů, učiva, když se celý svět řítí do období "Průmysl 4.0"

Není to odvážné nýbrž blbé, ostatně jako veškeré počínání ministra a jeho úředníků a poradců.
Na marketingový slogan "Průmysl 4.0" naskakovat netřeba.

Silvie A. řekl(a)...
16. července 2020 v 19:25  

Asi je to záměr.

Historická zkušenost a pár rozumných pozorovatelů nás učí, že to, co vypadá, že by to mohlo být dalekosáhlé spiknutí, mnohdy lze vysvětlit prostou lidskou hloupostí.

Eva Adamová řekl(a)...
16. července 2020 v 19:33  

"O fyzice jsem však slyšel něco ve smyslu 50% redukce."

Na jednu stranu melou o redukci a na druhou stranu pustí na trh s doložkou MŠMT učebnice pro ZŠ, které obsahem odpovídají středoškolské úrovni. Ať se jdou bodnout, vždyť vůbec nevědí, co chtějí.

Anonymní řekl(a)...
16. července 2020 v 20:11  

Kolik učebnic po avizované redukci skončí ve stoupě? Asi to moc systémové nebude.

Eva Adamová řekl(a)...
16. července 2020 v 23:00  

Nemyslím si, že by učebnice nějak závratně rychle zmizely ve stoupě. Ještě i po dvaceti letech se pojede podle starých učebnic.

Připravit k vydání novou, dobrou učebnici trvá několik let a pokud to má být učebnice svým pojetím nová, což bude muset, vzhledem k redukci učiva, být, tak bude příprava trvat déle než u učebnic k zajetému systému.
Ke starým učebnicím a RVP jsou vydávány pracovní sešity a interaktivní učebnice. Jsou podle nich udělány počítačové výukové programy a celá řada dalších výukových materiálů. Dokud tyto nebudou na trhu v nové verzi, pojedou učitelé raději podle starých. A už budou také s nákupem nových opatrnější. My jsme třeba nakoupili po pěti letech od zavedení RVP nové učebnice do matematiky pro 5. ročník bez desetinných čísel, abychom dva roky na to kupovali nové, protože desetinná čísla se úpravou RVP na první stupeň vrátila.

Jestli si někdo myslí, že se oseká učivo o 50 %, luskne se prsty a v následujícím školním roce se podle toho pojede, je naivní. Stačí se podívat, jak to dopadlo s redukcí učiva v matematice. RVP ZV vynechaly už před 15 lety z povinného učiva lomené výrazy a goniometrické funkce. Většina matikářů tuto věc odmítlo akceptovat, protože jsou si vědomi skutečnosti, že by jejich žáci byli při studiu gymnázií a středních technických škol bez znalosti těchto věcí marní. Pokud to některý matikář neučí, tak svoje žáky znevýhodňuje. No a světe div se, učebnice matematiky toto učivo stále obsahují. A na naší škole stále využíváme sbírky pro devátý ročník vydané v polovině devadesátých let(pro znalé, jsou to ty oranžovobílé), protože od té doby, což už je 25 let, prostě nic lepšího a propracovanějšího nevyšlo.

Takto velká změna výuky vyžaduje jednoznačně čas, důslednou přípravu a mraky peněz. Jen prosté vynechání učiva a výstupů v RVP a výkřik hurá rozhodně stačit nebudou.

tyrjir řekl(a)...
17. července 2020 v 7:11  

Daniel Münich

Návrh vzdělávací Strategie 2030+ žádnou strategií není.

Strategii totiž dělá strategií to, že je více než výčtem problémů, seznamem nejasných opatření s vágně definovanými cíli. S touto strategií to dopadne jako se všemi našimi strategiemi v minulosti..., tedy nijak.

Strategie s velkým S musí obsahovat promyšlené a přehledné vymezení rolí aktérů, časový rámec a časovou souslednost respektive provázanost kroků, finanční náročnost kroků a dopady na klíčové aktéry.

Přijde mi, že by na síly současného MŠMT bohatě stačilo pozornost soustředit na tři nad-problémy. A zbytek už by se nějak dostavil sám:

1️⃣ Začít na regionální školství dávat o 40 mld. více než dosud. To je relativně hračka, pokud to někdo myslí s naším školstvím vážně.

2️⃣ Uvolnit svírající systém uniformních přijímacích zkoušek a maturit. To je také celkem snadné.

3️⃣ Provést zásadní systémové změny v počáteční a další přípravě pedagogů a ředitelů. To je sice oříšek, ale bez tohoto bude vše další stejně marné.

Mimochodem, u těchto tří nad-problémů veškeré reformní debaty vždy končí jako ve slepé uličce.

Reformě školství zdar, a fotbalu zvlášť!


https://www.facebook.com/daniel.munich.1/posts/4149853425056955

Tohle zřejmě ministrovi školství, řediteli jeho kanceláře, náměstkům ministra, ředitelům odborů MŠMT, Nírodnímu pedagogickému institutu i "strategicky aktivitickému expertnímu týmu, Eduzměně, kde sedí i státní tajemník MŠMT a ústřední školní inspektor, poněkud "ušlo".

Myslíte si vážení přátelé České školy, že Eduzměna povolá do svých odborných týmů ještě ty topiče a vrátné z MŠMT?
:)))

J.Týř

Anonymní řekl(a)...
17. července 2020 v 19:44  

Pane Týři, máte to pěkně zpracováno. Lze s Vámi souhlasit.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.