Michal Kaderka: Internet nemůže být tabu. Škola se po krizi musí změnit

sobota 18. července 2020 ·

„Bohužel české školy jdou příliš často opačným směrem. Fakticky se snaží připravovat děti na situaci, v níž nebudou mít internet na dosah. Přitom jedinou takovou situací je dnes v jejich životě jejich škola. Reálný svět už nikoli,“ komentuje Michal Kaderka pro Seznam Zprávy.



Michal Kaderka (eduin.cz)
Kaderka také píše:

Dostáváme se kvůli tomu do jistého vakua: děti se odmítají učit, protože si uvědomují informační potenciál internetu, ale zároveň neumějí na internetu najít odpověď ani na jednoduché otázky. Místo zásadní dovednosti rozlišovat mezi důležitými informacemi a informačním plevelem se školy zaměřují na klasický dril, jako by internet vůbec neexistoval.

Po uzavření škol kvůli koronaviru byli učitelé vedle „podvodů“ s googlováním úkolů konfrontováni také s ignorací distanční výuky. I přesto, že učitelé viděli aktivitu žáků na sociálních sítích, čelili zároveň výmluvám, že studenti nemají pro výuku vhodné technologie nebo jim nejde internet.

Nelze pochybovat, že mnoho žáků prostě využilo příležitosti a situace, kdy nad nimi nikdo nemá kontrolu. Dá se to ale brát i tak, že školní děti si distančním vzděláváním vyzkoušely, jak vypadá práce budoucnosti, v níž zdaleka nerozhoduje jen schopnost ovládat digitální technologie, ale také sebekázeň a schopnost sebe samého řídit...


Celý text naleznete zde

10 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
18. července 2020 v 10:08  

Neskutečné kecy.

laimes řekl(a)...
18. července 2020 v 10:23  

"děti se odmítají učit, protože si uvědomují informační potenciál internetu, ale zároveň neumějí na internetu najít odpověď ani na jednoduché otázky."
souhlas-internet má být doplňkem ne fundamentem,tím musí být škola

"Místo zásadní dovednosti rozlišovat mezi důležitými informacemi a informačním plevelem se školy zaměřují na klasický dril, jako by internet vůbec neexistoval."
a tak jest to správně,žák musí mít nabiflována fakta,aby se mohl na internetu orientovat

Jana Wallis řekl(a)...
18. července 2020 v 20:36  

Myslím, že když si někdo dělá z osttaních dobrý den, a píše nějakou legraci, měl by to nějak dát najevo, aby někoho nezmýlil. Třeba takhle:
"žák musí mít nabiflována fakta,aby se mohl na internetu orientovat" ;-)

Jinak na Kaderkově textu je vše pravdivé, ale jediná chyba je, že s podobnými neobjevmými texty o internetu, žácích a informacích se v poslední době roztrhl pytel. Jakoby to byla nějaká objevená Amerika, ale ona není. Je ok občas věci připomenout znovu, ale čeho je moc, toho je příliš.

Ivo řekl(a)...
19. července 2020 v 6:34  

k HORŠÍMU, JAK JINAK!

mirek vaněk řekl(a)...
19. července 2020 v 10:21  

Škola se musí změnit? Jak? K horšímu nebo k lepšímu?

Místo planých plků by to chtělo knkrétní návrhy co změnit, jakým způsobem a proč.

Silvie A. řekl(a)...
19. července 2020 v 10:30  

na Kaderkově textu je vše pravdivé

děti se odmítají učit, protože si uvědomují informační potenciál internetu


Chci vidět, jak dokážete pravdivost tvrzení výše. Těch důvodů může být stovka, a děti si informační potenciál internetu neuvědomují.

děti si distančním vzděláváním vyzkoušely, jak vypadá práce budoucnosti, v níž zdaleka nerozhoduje jen schopnost ovládat digitální technologie, ale také sebekázeň a schopnost sebe samého řídit...

A vyzkoušely si to tím, že nic z toho nedělaly.

poste.restante řekl(a)...
19. července 2020 v 10:50  

na Kaderkově textu je vše pravdivé

I tohle?
Dostáváme se kvůli tomu do jistého vakua: děti se odmítají učit, protože si uvědomují informační potenciál internetu, ale zároveň neumějí na internetu najít odpověď ani na jednoduché otázky. Místo zásadní dovednosti rozlišovat mezi důležitými informacemi a informačním plevelem se školy zaměřují na klasický dril, jako by internet vůbec neexistoval.

Podle mého je to spíše excelentní ukázka nepochopení.

rváčkazvesela řekl(a)...
19. července 2020 v 13:49  

Děti se odmítají učit, protože se jim to všechno moc usnadňuje a ony leniví.
S tím drilem jste to přehnal pane Kaderko. Možná byste měl jít na chvíli učit.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. července 2020 v 17:28  

Bohužel české školy jdou příliš často opačným směrem. Fakticky se snaží připravovat děti na situaci, v níž nebudou mít internet na dosah. Přitom jedinou takovou situací je dnes v jejich životě jejich škola. Reálný svět už nikoli.
Ale houby.
Situací, kdy nechci/nemohu/nemám čas pořád něco hledat na internetu je v životě spousta. Přál by si pan Kaderka, aby při operaci jeho slepého střeva lékař pořád něco hledal na netu? Nebo zubař při vrtání, abych uvedl méně extrémní situaci?
Nebo - úplná trivialita - neznalost slovíček komplikuje konverzaci s cizincem, i když máte v kapse Jeho Svatost Mobil.

Použití internetu k praktickým činnostem je relativně řídké i u lidí kvalifikovaných, kteří internet potřebují k výkonu své práce.

Petr Portwyn řekl(a)...
20. července 2020 v 17:28  

Internet nemůže být tabu
A on někdo říká, že by tabu měl být?
Ne?
Pak je ten titulek blbý.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.