Česko má koupit za miliardy počítače nemajetným žákům, plán však neexistuje

pondělí 13. července 2020 ·

Rekordní pěti set miliardový schodek státního rozpočtu poslanci schválili až po řadě pozměňovacích návrhů a podmínek. Jedním z doprovodných usnesení byl i požadavek, aby stát zajistil distanční výuku pro všechny žáky, a to už od začátku školního roku 2020/2021. Což znamená, že musí koupit počítače rodinám, které na ně nemají peníze. Náklady společně s technikou pro učitele mají překročit dvě miliardy korun. Jak bude nákup probíhat, zatím není jasné. Informuje iDNES.



Otázkou však je, jak by měl v takovém šibeničním termínu vypadat tendr na dodavatele. Musí se například rozhodnout, kdo zaškolí rodiče i děti v práci s počítačem, protože schopnosti s ním pracovat nejsou samozřejmostí. Je třeba také vyjasnit, jak to bude s vlastnictvím počítačů a servisem. K online výuce je navíc potřeba zajistit připojení k internetu, což stojí další peníze.

„Skoro všechny tyto otázky jsme probírali na podvýboru pro regionální školství, kde padlo i několik návrhů, jak to lze realizovat. Takže cesty jsou,“ vysvětluje pirátský poslanec Lukáš Bartoň, který byl spoluautorem návrhu.

Podle ministerstva školství jsou podobné otázky předčasné, resort nyní připravuje distanční vzdělávání koncepčně. Jak bude vypadat, zatím není jasné.


Celý text naleznete zde

41 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
13. července 2020 v 8:10  

Ona celá Strategie 2030+ je o BY MĚLO.

Datel řekl(a)...
13. července 2020 v 8:25  

Jenom nemajetným? Není to diskriminace? Základní vzdělání je nebo není bezplatné?

Petr Portwyn řekl(a)...
13. července 2020 v 9:21  

Něco pozitivního by se tam ale našlo - chtějí nechat nákup techniky na školách a nevypisovat centrální tendr. Což je dobře, protože v konkrétní škole vědí o dost líp, kde je bota tlačí.

Silvie A. řekl(a)...
13. července 2020 v 9:38  

Něco pozitivního by se tam ale našlo

Máte práh "pozitivna" zpropadeně nízko, pane Portwyn. IMO by se od téhle akce každá slušná škola měla držet co nejdál. Vidím to jako další INDOŠ.

Silvie A. řekl(a)...
13. července 2020 v 9:42  

Jak bude nákup probíhat, zatím není jasné

Nechápu, proč to piráti chtějí takhle komplikovat. Původní představa přece byla, že se všech pět set miliard rozháže z vrtulníků.

Petr Portwyn řekl(a)...
13. července 2020 v 10:00  

Paní Silvie

Máte práh "pozitivna" zpropadeně nízko
Po zkušenostech s MŠMT ano. Taky mohli koupit za ty prachy centrálně koupit nějakou totální kravinu a ještě čekat líbání nohou.

Robert Čapek řekl(a)...
13. července 2020 v 11:20  

Potřebujeme kvalitní učitele, kvalitní výukový obsah online, kvalitní připojení k internetu a kvalitní techniku. Pokud jedna položka z uvedených chybí, řetěz se přeruší a výsledný efekt bude nulový...

Eva Adamová řekl(a)...
13. července 2020 v 11:25  

Na jeden článek řetězu jste zapomněl, a to na ten na konci celého řetězu, na žáka, který bude mít alespoň minimální snahu se tímto způsobem vzdělávat.

Eva Adamová řekl(a)...
13. července 2020 v 11:27  

Jinak k těm penězům, od naší paní starostky mám zprávu, že se uvažuje o částce
8 000 Kč na jedno zařízení. No a za to skutečně nic extra nepořídíme.

Robert Čapek řekl(a)...
13. července 2020 v 11:44  

"Stylový notebook na každodenní použití" Lenovo IdeaPad S340-14IWL Abyss Blue: 7499 Kč

Eva Adamová řekl(a)...
13. července 2020 v 12:38  

Jo ve slevě, normální cena je 10 000 Kč.

A vzhledem k parametrům je to spíš "Stylový notebook na jedno použití."

Pavel Doležel řekl(a)...
13. července 2020 v 13:17  

A co auta pro nemajetné? Místo abychom produkovali schopné mladé lidi, kteří jsou schopni se sami uživit, tak budeme produkovat "kulturní antropology" a když nebudou mít co dělat, tak jim buď něco vymyslíme a vytvoříme grant, nebo jim rovnou nakoupíme co potřebují. Ať žije komunismus. Ještě mávátka, vlaječky, krepák a nástěnky. A když si chce člověk nechat zrekonstruovat byt a nemá známé, tak si musí půl roku počkat, protože rukama pracují jen dříve narození.


To je sranda. Se zájmem budu pozorovat, kam až to dotáhneme, než si to klekne.

Radek Sárközi řekl(a)...
13. července 2020 v 13:18  

"Náklady společně s technikou pro učitele mají překročit dvě miliardy korun."

Bohužel jsem nezaznamenal, že by se státní rozpočet v kapitole MŠMT navýšil o uvedenou částku... Z jakých peněz se to tedy bude nakupovat? Neskončí to tak, že učitelé budou obcházet sponzory v místě svého bydliště?

Robert Čapek řekl(a)...
13. července 2020 v 17:12  

Pan Doležel nepochopil souvislost. Vysvětlím mu to jako malému dítěti. Aby platilo to jeho "abychom produkovali schopné mladé lidi," měli by tito mladí lidé mít základy IT. Pokud nemají doma vybavení, je lepší jim ho zajistit, než se potom draze vypořádávat s důsledky jejich malé konkurenceschopnosti a obtížné zaměstnatelnosti. Už je to srozumitelnější?

Jinak "kulturní antropolog" je teď nějaké stigma? Nebo spíše jen další ukázka nízkého obecného rozhledu? Aha, chápu, počítá se jen ten, kdo v imaginárním světě umí rekonstruovat byt nebo účtovat opravné položky.

Robert Čapek řekl(a)...
13. července 2020 v 19:36  

Všichni moji šesťáci vždy věděli, že pokud někdo použije absurdní argumenty, ty racionální nemá cenu používat. Je to také jasný znak absence argumentů. Klidně exhibujte dál, P. Doležele, pište si své "Kraviny do každé rodiny", ať vidíme, jakou cenu má v reálném světě to vaše "matematické myšlení".

Ještě mám malou poznámku: někteří dokrorandi na Karlově univerzitě byli mí přátelé. Mohli mi i tykat. Nikdo z nich mě ale nenazýval "pantáto", považovali by to jistě za balíkovské. Říkejte si tak svému vlastnímu pantátovi nebo papouškovi, mě z vašeho imaginárního světa, kde takhle kohokoliv nazýváte, vynechte.

A navíc: která část populace je na podle vás "je na pomocnou školu"? Ta romská? Ta, které podle vás je potřeba vysvětlit u počítačů "k čemu že to jako má být"? Ale ale...

Robert Čapek řekl(a)...
13. července 2020 v 19:59  

No výborně. A další krok k racionalitě je, že když je v textu "rodinám, které na ně nemají peníze", nemusíte si hned představovat Romy.

Silvie A. řekl(a)...
13. července 2020 v 20:24  

Všichni moji šesťáci vždy věděli

To bylo na hodinách tělocviku nebo rodinné výchovy?

Robert Čapek řekl(a)...
13. července 2020 v 20:31  

Když máte takovou hezkou otázku, paní anonymová S., rád odpovím: na všech hodinách všech mých předmětů. A že jich bylo. Víte, že v minulých letech učitel ZŠ běžně učil i 3 - 5 předmětů neaprobovaně? Tedy pokud na to měl didakticky, jsou i tací, které byli například kromě matematiky nepoužitelní a i v ní to byla bída. Ale to nebyl můj případ. Stejně jako u výuky sociologie, teorie výchovy, psychologie a dalších předmětů na Univerzitě, kdy jsem se pokoušel o totéž u studentů. Často to neuměli, to víte, přišli z gymnázií. A teď už zase k tématu, co říkáte...

MP řekl(a)...
13. července 2020 v 21:09  

“A co televize, pračky, myčky, klimatizace?”

Pane Doležele, přirovnání jsou často problém, jelikož až příliš zjednodušují skutečnost. Ty vaše jsou pak často jen hloupá. Budete stejně hlasitě bojovat proti dotacím na asistenční a vodící psy pro nevidomé?

Určitě jako ekonom znáte pojem externality. V případě poskytnutí techniky dětem z chudších poměrů, se totiž může poskytnutá suma v budoucnu několikanásobně vrátit.

Silvie A. řekl(a)...
13. července 2020 v 21:20  

Tedy pokud na to měl didakticky

Ano, Mistře, tento váš názor považuji za pozoruhodný a připomínám jej, kdykoli na vás přijde řeč. Samozřejmě mnohem vhodnější je, když jej připomenete vy sám.

Pavel Doležel řekl(a)...
13. července 2020 v 23:53  

"Pane Doležele, přirovnání jsou často problém, jelikož až příliš zjednodušují skutečnost."

Jo jo. Už je to tak. Jenom tak nějak záleží na tom, jak se to ideově uchopí. Příklad s bedýnkou pod nohami malého nebohého chlapce zjednodušující není. Pračka, myčka, televize a klimatizace pochopitelně ano.

"Ty vaše jsou pak často jen hloupá."

Jak pravila stará Žílová: "Ale byla roztomilí."

"Budete stejně hlasitě bojovat proti dotacím na asistenční a vodící psy pro nevidomé?"

Nebudu. A víte proč? Protože příslušnost k etnické skupině není hendikep. Ostatně kdybyste náhodou tvrdil, že ano, byl byste rasista. Ale oceňuji vaši schopnost produkovat nehloupá přirovnání.

"Určitě jako ekonom znáte pojem externality. V případě poskytnutí techniky dětem z chudších poměrů, se totiž může poskytnutá suma v budoucnu několikanásobně vrátit."

Pochopitelně. Kdybyste diskusi sledoval pravidelně, věděl byste, že jsem na pozitivních externalitách vysvětloval princip fungování veřejného školství. Dokonce několikrát. Ovšem pozitivní externalita nejsou byty v Chánově, drahý pane kolego. Rozdávání něčeho "zdarma" za účelem umělého vytvoření poptávky po něčem bohulibém samo o sobě opravdu není pozitivní externalitou.

A pokud by se poskytnutá suma mohla v budoucnu několikanásobně vrátit, měl byste, jako řádný hospodář, navrhnout přesný způsob, jak ověřit, že se vrátila. Ty byty v Chánově - aniž bych to počítal - podle mě nějak nefungovaly. Asi ta představa byla od počátku nějaká rozbitá. Takže poskytnutí techniky dětem z chudých rodin se možná může někdy vrátit, anebo se taky může vyhodit z eráru pár miliard z okna a napakujou se zastavárny a pár firem. A odpovědnost nese kdo? Vy? Čapek? Moláček? Komárek? Nebo kdo nese hmotnou odpovědnost za nesmyslné mrhání prostředky státního rozpočtu, do kterého přispíváme skoro všichni? Ona kdyby tam ta hmotná odpovědnost byla, tak bych chtěl vidět jak rozdáváte ze svého. Ono když je to z cizího, tak to nebolí, ale kdybyste měl dát vlastní blahobyt a blahobyt svých blízkých v sázku, tak bych vás rád viděl. Miluju tajné hrdiny a tajné velkorysé dárce, kteří se naučili neustále rozdávat z cizího. Tak jestli vám jde o Romy, proč nekoupíte počítače a nedovezete jim je? Já raději zaměstnám nadaného gymnazistu s potenciálem, aby si na ten počítač mohl o prázdninách vydělat. To je třeba taky pozitivní externalita, víme?

Pavel Doležel řekl(a)...
13. července 2020 v 23:58  

"Ano, Mistře, tento váš názor považuji za pozoruhodný a připomínám jej, kdykoli na vás přijde řeč. Samozřejmě mnohem vhodnější je, když jej připomenete vy sám."

No jo no. Když ono u Mistra je zase problém v tom, že on na to má jenom didakticky. Takže dětičky sice nevědí nic, ale zato to vědí správně.

Robert Čapek řekl(a)...
14. července 2020 v 1:05  

"Takže poskytnutí techniky dětem z chudých rodin se možná může někdy vrátit, anebo se taky může vyhodit z eráru pár miliard z okna a napakujou se zastavárny a pár firem."

Alibismus a pokrytectví. Kvůli "strachu", že by se napakovalo pár firem se nepomůže dětem z chudých domácností? A kdy tedy, když stát použil "pár miliard", se nenapakovaly nějaké firmy? Když se staví dálnice? Když se kupije IT pro státní byrokraty? Když se dávají dotace do fotbalu? Když se sypou prachy do velkopansky rozhazujících bank? Pokaždé se nějaká firma napakuje, taková je dnešní česká politika a je to právě proto, že lidé nemyslí solidárně a nezištně altruisticky, ale sobecky, přímo Doleželovsky - jen po práh vlastní peněženky. Ano, on zaměstná nadaného gymnazistu, aby si mohl vydělat... a ti, co zaměstnají nevzdělaného Roma, "rozdávají z cizího". A takový člověk dává své pomatené rady o vzdělání.

mirek vaněk řekl(a)...
14. července 2020 v 7:44  

Není to o dětech z chudých rodin. Je to o byznysu pro IT firmy. Na distanční online vzdělávání stačí chytrý mobil a ten má skoro každý. Pokud se najde chudák, který ho nemá, pak je v evidenci sociálky a řešit by to mohla sociálka. Škola s tím má pramálo společného.
Z hlediska školy jde o to, aby dítě mohlo a chtělo. Technika je jedna z mnoha podmínek.

Tajný Učitel řekl(a)...
14. července 2020 v 8:23  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
MP řekl(a)...
14. července 2020 v 9:01  

Příklad s bedýnkou pod nohami malého nebohého chlapce zjednodušující není. Pračka, myčka, televize a klimatizace pochopitelně ano.

Přesně tak. Bedýnka vysvětluje pojetí spravedlnosti. Ten váš výkřik je jen nenávist.

Protože příslušnost k etnické skupině není hendikep.

Možná je potřeba být trochu více empatický, aby člověk pochopil, že to hendikep být může.

pozitivní externalita nejsou byty v Chánově

Pokud budou děti vyrůstat v důstojném prostředí, budou mít nějaký svůj osobní prostor, budou se moci klidně vyspat, budou mít lepší školní výsledky, získají lepší vzdělání atd.

jestli vám jde o Romy, proč nekoupíte počítače a nedovezete jim je?

Protože nemám prostředky, abych dotoval všechny děti ze sociálně slabých rodin. Stejně tak nedokážu sám ochránit přírodu, i když se snažím k ní chovat co nejšetrněji.

Tajný Učitel řekl(a)...
14. července 2020 v 9:08  

Myslím, že panu bankovnímu úředníkovi nijak nevadí miliardové finanční injekce ze společnému krachujícím bankám, nebo kompenzační injekce do firem pana šéfa. Školy by měly mít pár notebooků k zapůjčení v případě druhé vlny, to by mohlo stačit.

Eva Adamová řekl(a)...
14. července 2020 v 11:13  

"Na distanční online vzdělávání stačí chytrý mobil a ten má skoro každý. Pokud se najde chudák, který ho nemá, pak je v evidenci sociálky a řešit by to mohla sociálka. Škola s tím má pramálo společného."

Chytrý mobil na plnohodnotné distanční vzdělávání rozhodně nestačí. Pravdou ale je, že nevidím důvod, proč by školy a v nich zřejmě ICT koordinátoři, protože nikomu jinému to na hrb rozhodně ve školách nespadne, měli řešit věci, o které by se jednoznačně měla starat sociálka.

Celá ta hurá akce mi navíc přijde naprosto zbytečná. Celorepublikově se školy zavírat nebudou, a v těch několika lokalitách, kde k tomu dojde, by se to určitě dalo vyřešit sběrem použitých zařízení.

Jana Karvaiová řekl(a)...
14. července 2020 v 11:51  

Chudým rodinám bych rozhodně pomohla, ale jinak:
-dostaly by vocher na nákup techniky (s tím nákupem by mohla pomoci nějaká neziskovka nebo sociálka)
-za techniku by si odpovídaly ( v případě poruchy by samy řešily opravy a tak)
-pokud by došlo k "rychlé" ztrátě nebo rozbití, už bych dál neřešila. je to odpovědnost každého z nás, jak se k věcem chováme

Dále, kromě techniky je nutné řešit i připojení k netu a patřičný SW v počítači.
Na školy tohle všechno hodit nejde. Škola je primárně vzdělávací instituce a je kravina zatížit jí ještě péčí o techniku zapůjčenou nebo koupenou.
Pro kohokoli!

Robert Čapek řekl(a)...
14. července 2020 v 14:20  

Někdo neví, proč by se o to měly starat školy? Rád vysvětlím. IT technika patří ke vzdělávání, proto. A na školy by to nikdo opravdu neměl házet, samy by to měly iniciovat. Stejně jako sociálně slabým půjčují lyže na lyžák a podobné věci. Samozřejmě, někteří jsou tak ochotní pomáhat, úplně z nich jejich podpora srší... a hledají kdejakou výmluvu, ať je sebestupidnější.

Eva Adamová řekl(a)...
14. července 2020 v 16:07  

Tak třeba ke vzdělávání patří i pořádný stůl, na kterém dítě píše úkoly, televize...

Budeme i tyto věci sociálně slabým půjčovat?

A tady ani tak nejde o ochotu pomáhat, jako o to, že na školy se zase jen přehodí další povinnosti, ale nikdo jim k jejich plnění nepřizpůsobí podmínky.

Stejně jako u inkluze. Speciální pedagogové nikde, školní psychologové nikde, asistenti s tak mizerným platem, že to nikdo se slušným vzděláním nechce dělat, výukové materiály přizpůsobené dětem s SVP nikde. Naíc hromady asistentů jsou placeni ze šablon a až tyto nebudou, dopadneme jako MŠ s chůvami.

V případě počítačové techniky pro sociálně slabé se povinnosti přehodí na ICT koordinátory, o tom jsem přesvědčena. Tato pracovní pozice vznikla na školách v dobách INDOŠE, kdy správu sítě řešil Autocont a koordinátoři se v podstatě starali jen o využití PC ve výuce. Tomu odpovídal i snížený úvazek.

A jak to vypadá dnes po 15 letech? Po skončení financování služeb Autocontu ministerstvem, už si jeho služby školy nemohly dovolit, správa sítě z velké části padla na ICT koordinátory. Počítačů využívaných ve výuce mají školy i trojnásobek či čtyřnásobek, o další technice jako jsou tataprojektory a interaktivní tabule ani nemůvím. A nejde jen o techniku, ale i o software. Přibylo výukových programů, interaktivních učebnic, které musí někdo naistalovat a řešit problémy s jejich provozem. Snížení úvazku zůstává stejné. Příplatek za specializované činnosti rovněž. Ten tedy začíná být při současném zvýšení platů až směšný.

No a teď ICT koordinátorům ještě přihodíme další techniku, kterou budou muset na domácí výuku přichystat a která se jim v případě půjčení bude vracet v šíleném stavu.

Ale ono se to ministerstvu vrátí jako bumerag. Až odejdou do důchodů učitelé 50+, kteří dnes na školách ICT koordinátory z valné části dělají, břebral by jejich povinnosti za současných podmínek leda blázen.

Anonymní řekl(a)...
14. července 2020 v 19:58  

A kde ty peníze vzít? To budeme dále "vyrábět" imaginární peníze? Kde najít úspory v resortu MŠMT? Nevidím to optimisticky.

rváčkazvesela řekl(a)...
14. července 2020 v 22:54  

Pokud chudá rodina se třemi dětmi dostane mýrnyxtýrnyx (poradíte někdo jaká "íčka"?) tři počítače, tak se mi to jako daňovému poplatníkovi jednoduše NELÍBÍ!!!
Mimochodem děcka jsou omobilovaná dostatečně, takže můj názor je, že hodiny ICT a mobily dostatečně naučí mladou generaci býti šikovnými. A basta fidli.

Robert Čapek řekl(a)...
14. července 2020 v 23:06  

"Kde najít úspory v resortu MŠMT?"
Nápověda na 6 písmen: CERMAT.

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. července 2020 v 9:08  

Máte pravdu, paní Adamová, ale lidem, kteří neučí, to nevysvětlíte.
K přípravě do školy patří - tužka, propisovačka, guma, pravítko, bačkory, stůl, sešity......to má zajišťovat škola??? Ha ha ha. Škola je vzdělávací instituce, která nemá oprávnění, peníze a hlavně nikde v zákoně není, že by toto měla dělat. Takže asi tak. A v tom článku je ještě něco o servisu IT - to už je snad pomatení smyslů - škola není servisní středisko.

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. července 2020 v 9:09  

Já vím taky o úsporách - neplýtvat peníze na školení od lektorů, kteří plácají kraviny. když si uvědomím, kolik peněz mohla mít naše škola , kdyby peníze ze šablon šly přímo na školu, obrací se mi žaludek.

Eva Adamová řekl(a)...
15. července 2020 v 9:35  

Rozpočet Cermatu je v miliónech, a zde se hovoří o několika miliardách. A s těmi školeními máte paní Karvaiová naprostou pravdu. Kvanta školení financovaných především z projektů a z nich je jakž takž kvalitní tak každé desáté.

Šablony, KAP, MAP, .... a konec někdy až absurdních nesmyslů v nedohlednu. A vsadím boty, že teď se vyrojí řada úžasných lektorů na online výuku, kteří budou obrážet celou republiku a k tomu pořádat webináře ostošest, a přitom se na většině škol určitě najde člověk, který by byl schopen to kolegy naučit. A to se znalostí místního prostředí, tzn. školní techniky a lidí, takže určitě efektivněji.

Robert Čapek řekl(a)...
15. července 2020 v 12:16  

Rozpočet Carmetu je v milionech? Tedy v jednotkách milionů?
To se hluboce mýlíte.
Jeden rok maturit stojí přes 150 milionu. Kolik stojí rok přijímaček? Kolik let už maturity máme a kolik stála příprava?
A to jsou jen náklady na maturity. Kolik stojí provoz, platy apod.?
To jsou už miliardy.

A já jsem rozhodně také proto, aby peníze na DVPP šly rovnou školám. Ty by pak dbaly více na kvalitu semináře a zvali by si jen ty nejlepší lektory. To bych se ale už vůbec nezastavil...

Nicka Pytlik řekl(a)...
15. července 2020 v 14:31  

To bych se ale už vůbec nezastavil...

Kdo má smysl pro legraci, nemůže být úplně špatný člověk.

Eva Adamová řekl(a)...
15. července 2020 v 14:32  

Na to, aby se nakoupily notebooky pro sociálně slabé jsou potřeba dvě miliardy z letošního rozpočtu. Na to, aby na školách byli mimo ICT koordinátorů na plné úvazky správci sítě by byly potřeba odhadem minimálně miliardy tři, a to tedy zrušením Cermatu nezalepíme.

"A já jsem rozhodně také proto, aby peníze na DVPP šly rovnou školám."

Vy asi opravdu nemáte představu o tom, kolik peněz měly školy v OINV na školení v letech 2000 až 2010, tedy kolik by jich pravděpodobně měly k dispozici i v letech dalších nebýt šablon a dalších projektů, že?

Eva Adamová řekl(a)...
15. července 2020 v 14:36  

"Kdo má smysl pro legraci, nemůže být úplně špatný člověk."

A teď uvidíme, jestli má smysl pro legraci i pan Komárek.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.