Ivana Málková: Komunikaci ve skupině Pedagogická komora od začátku vnímám jako útočnou a nepřátelsky reagující na každého, kdo vyjádří jiný názor než měl správce nebo moderátor

středa 18. října 2017 ·

Ivana Málková se vrací k tématu ankety České školy „Komora nebo Platforma“? Vznikají dvě ambiciózní učitelské iniciativy: Pedagogická komora a Učitelská platforma. Oběma jde o posílení hlasu učitelů, o jejich větší jednotu, o vytvoření reprezentativní skupiny pro vyjednávání s politiky i kontakt s veřejností a médii. Jsou ale dvě… Budou si konkurovat nebo budou spolupracovat? Vedou učitele k jednotě nebo k dalšímu názorovému štěpení?


Ivana Málková (archiv autorky)
Ivana Málková:

Byla jsem u toho, když Kristina Zůbková přišla s nápadem přispět k založení Pedagogické komory. Dala jsem jí kontakty na osobnosti pohybující se ve školství, kteří by mohli mít o dřívějších pokusech založit PK informace. Měla jsem od ní pravidelně zprávy o tom, koho oslovila, s kým se spojila a co se dozvěděla. Jednoho dne mezi oslovenými byl i Radek Sárközi. Telefonovala mi zaskočená poté, co pár minut po jejich rozhovoru založil Radek FB skupinu Pedagogická komora, stanovil se správcem a začal rozhodovat o tom, kdo a co tam smí či nesmí napsat. Vím, že žádala o spolusprávcovství a že psala mnoho komentářů, které nebyly zveřejněny.

Pamatuji si, jak Radek zorganizoval první osobní setkání současných lídrů FB PK, aniž zveřejnil místo a čas setkání, ačkoliv o něj Kristýna opakovaně žádala. Následovala jednání na Ministerstvu, v Parlamentu, rozhovory s médii. Vše bez vědomí členů skupiny. Ti se o jednáních dozvídali zpětně.

Komunikaci ve skupině PK od začátku vnímám jako útočnou a nepřátelsky reagující na každého, kdo vyjádří jiný názor než měl správce nebo moderátor. Dokonce došlo i na vylučování „nepohodlných“ členů.

Jakkoliv nesouhlasím s formou, kterou se k „moci“ v této skupině dostala skupina jednotlivců, to, čeho dosáhli s kariérním řádem, ukazuje na schopnosti a sílu, s jakou dokáží jednat. Za to mají u mne velký obdiv. Ale formu, kterou toho dosahují, vnímám jako štvavý boj plný kritiky, osobních útoků, mocenských postojů, cenzury a zákulisních praktik.

Přijde mi přirozené, že se část učitelstva oddělila a založila skupinu Učitelská platforma. Jsem členkou obou skupin a mám tak možnost sledovat věcnost a zabarvení příspěvků.

To, co mi přijde důležité, je, aby se všichni pedagogičtí pracovníci spojili jednoho dne v jediném společenství - bez ohledu na tituly, funkce, místo výkonu práce a odlišnost názorů.

V anketě odpovídali Zdeněk Sotolář a Jana Karvaiová

78 komentářů:

janak řekl(a)...
18. října 2017 9:35  

O všech krocích ve skupině Pedagogická komora se diskutuje a hlasuje na fb, info je i na webu. K "moci" se dostala skupina jednotlivců, kteří odvedli obrovský kus práce - Radek především. Paní Málková cudně zamlčela první setkání členů skupiny Pedagogická komora - diskuze v hotelu Mars na Kubánském náměstí v Praze, kde bylo odsouhlaseno, že dosavadní iniciátoři budou pokračovat v práci do založení spolku. Paní Zůbková už tehdy nepodepsala zápis, nezdůvodnila proč, a souběžně s prací na petici začala pravděpodobně připrava Učitelské platformy. Způsob, jakým paní Málková o vznikající komoře píše, ukazuje jasně konfrontační způsob sebeprezentace Učitelské platformy, útočení na Pedagogickou komoru, vznikající skutečně "zdola", nikoli za účasti pana Pavlíka a za podpory ministerstva.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. října 2017 9:51  

Útoční učitelé. To je ale verbež.

Doufejme, že v nově vzniklé UP žádní útoční učitelé nejsou. Samí beránci. Nebo ovečky?

Jiri Janecek řekl(a)...
18. října 2017 10:09  

No, jsem jen pouhý expert na vzdělávání, ne učitel, takže můj postřeh není úplně směroplatný... Z mého pohledu je rozdíl v tom, že aktivity nějakého přípravného výboru PK jsem mohl sledovat pár týdnů v souvislosti s peticí o KŘ; o existenci UP jsem se dověděl den po jejich jednání s ministrem školství...

Jiri Janecek řekl(a)...
18. října 2017 10:13  

PS: Ministr je tučně kvůli té větě "Následovala jednání na Ministerstvu, v Parlamentu, rozhovory s médii."
Opravdu s někým jednali? S kým? Podle toho neúplného obrázku, co mám (a který je založen jen na mnou zachycených prohlášeních představitelů PK), maximálně tak s bábou na podatelně, když odevzdávali tu petici...

Kantůrek řekl(a)...
18. října 2017 10:52  

Jestli vono nebude mít část učitelů s pedagogickou komorou vždycky problém hlavně a právě proto, že se kolem ní točí nějakej Janek a nějakej Radek. To by jeden mohl vyčuchat spojení na nějakého Boba a nějakého Tomáše a s těmi někteří učitelé zřejmě nebudou chtít být spojováni, soudě podle ohlasů na jejich názory v diskusích pod jejich články, od některých kolegů na pracovišti a svého času i některých spolustudentů a přednášejících... Osobně se dobrovolně přiznávám, že se s výše jmenovanými neshodnu téměř v ničem, a to se někdy opravdu snažím pochopit, kde se jejich přesvědčení bere.

Radek Sárközi řekl(a)...
18. října 2017 11:36  

Text paní Ivany Málkové obsahuje řadu nepravd. Sám text nejlépe dokládá, jaká je Učitelská platforma - samý osobní útok. Takto útočila s pozdějšími zakladateli Učitelské platformy celou dobu ve skupině "Pedagogická komora - diskuze" na Facebooku se záměrem skupinu rozložit a učitele rozdělit. Učitelé jsou na rozdíl od mínění ministra Štěcha "textově gramotní" a postupně se hlásí do spolku Pedagogická komora - již tak učinilo 875 učitelů, ředitelů škol a dalších pedagogických pracovníků. :-)

laimes28 řekl(a)...
18. října 2017 11:44  

oba spolky jsou stejně tragikomické, jenom v jiné formě,spolek radek+janek nesnese jiný názor, natož nedejbože kritiku, platforma pozitivních,kreativních, alternativních ,vysmátých taktéž nejenže nerespektuje odlišný názor ale navíc se snaží zesměšnit oponenta jako starého,hloupého,nevzdělaného,ani si neuvědomují, jak sami působí trapně,chvilkami mne děsí, jestli tihle učí běžně na našich školách

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. října 2017 11:51  

Laimesi, už tě vyhodili z obou spolků? :-)))

Michal Kaderka řekl(a)...
18. října 2017 12:13  

Z UP se nevylučuje, stejně jako se nevylučuje ze skupiny Učitelé + (byl vyloučen jen jeden troll - měl jen dva přátele a vkládal off topic příspěvky). Paní Málková vydatně pomáhala při zakládání UP, není však jejím členem (ta je jen pro učící učitele), názor je její vlastní a UP se na jejím vyjádření nijak nepodílelo. Nelze tedy říci, že se jedná o konfromtační styl UP, ale o názor významné pedagogické osobnosti, která sleduje obsah a formu příspěvků obou sdružení. Pokud se nás nikdo nezeptá na rozdíl mezi UP a PK, nezmiňujeme rozdíly.

UP z této ankety radost nemá, protože má právě potenciál konfrontace. Zájmem UP je co nejvíce učitelů angažovat v jakémkoliv profesním sdružení a UP je alternativou pro ty, kteří mají jiný názor, vize i styl práce. Pokud se objeví významná skupina učitelů, která se chce taktéž angažovat, ale nekonvenuje jim UP ani PK, nechceme je nutit, aby do těchto organizací vstoupili. Nevadí nám, když půjdou svou cestou a budou své vize formulovat a prosazovat. To je v dnešní době zcela legitimní. Stejně tak nepřemlouváme učitele, aby do PK nevstupovali, protože je nám jasné, že učitelů je 150 tisíc a je iluzí si myslet, že budou mít všichni stejné vize a názory. Stejně jako ve volbách nevolíme všichni jen jednu politickou stranu, protože naše individuální představy jsou jiné.

S pozdravem, člen vedení UP Michal Kaderka.

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. října 2017 12:21  

Ctu oba fb profily, tedy UP a UK a konfrontace je na obou stranach. Rekla bych spis postreh- lide z UK si moc nehraji na uzasne ucitele. Berou se jako lidi, kteri maji sve klady i zapory. Na UP na me couhaji prispevky a diskusni prispevky, ze si nekdy pripadam jak blb, kdezto mnozi jsou tam za supermany a inovatory uplne vseho. Ale jak pisu, je to muj dojem.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. října 2017 12:25  

"(byl vyloučen jen jeden troll - měl jen dva přátele a vkládal off topic příspěvky)."

Pak bych asi nenapsal, že se nevylučuje. Mezi UP a PK asi nebude rozdíl. Nevěřím tomu, že by PK vylučovala za názor - navíc, ani jeden spolek ještě neexistuje, tak nemůže vylučovat (ani jeden).

Radek Sárközi řekl(a)...
18. října 2017 12:40  

Učitelská platforma sice spravuje nějakou skupinu na FB, ale její členové ani netuší, že ji spravuje UP - nejprve totiž vznikla ta skupina, až později začala UP tvrdit, že je to její skupina... Do této skupiny na FB se názoroví oponenti vůbec nepřijímají - např. kolegyni Janu Kunštekovou nebo mně tam nepřijali. Diskuze se často utínají. Mažou se příspěvky...

Ivana Málková je uvedena mezi lidmi, kteří Učitelskou platformu oficiálně podporují. Zároveň úzce spolupracuje s organizací EDUin.

Skupina na FB "Pedagogická komora - diskuze" je transparentní a od počátku deklarujeme, že je to skupina iniciativy Pedagogická komora. O všem se zde hlasuje. Má již skoro 4 000 členů - mezi tak velkým počtem se našlo i několik trollů, kteří byli vyloučeni, protože jinak by zničili veškerou diskuzi. Rozhodně nebyli vylučováni za své názory.

Dnešní zakladatelé UP byli se svými názory v naší skupině v naprosté menšině a stále jsou členy naší skupiny na FB, přestože jejich názory jsou kritické. Někdo uzná, že jeho názor je menšinový, a respektuje demokratické hlasování. Lidé z dnešní UP se rozhodli jít žalovat na MŠMT a rovnou si tam s pomocí ministra Štecha a jeho náměstka Pavlíka Učitelskou platformu v červenci založili. Považuji ji za trojského koně současného politického vedení MŠMT, který má rozhádat učitele. Pomlouvačný příspěvek Ivany Málkové je zřejmě jen první výstřel a očekávám další...

tyrjir řekl(a)...
18. října 2017 12:54  

Chtélo by to ještě UČITELSKOU profesní komoru reprezentovanou UČITELSKÝMI autoritami, která by té pirátsko sluníčkářské lobby v PK a UP vyznačila meze. Určité předpoklady pro to mělo UPS. Když jsem to ale loni napsal, vrhli se na mě jak diví. Myslím, že jsem v tom tehdy měl pravdu a ukazuje se to i dnes. Potvrzuje to i cenzura a preference některých témat v České škole i v Pedagogickém infu.
J.Týř

laimes28 řekl(a)...
18. října 2017 13:15  

anonymní/ ano vyhodili, zablokovali,

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. října 2017 13:23  

UP z této ankety radost nemá, protože má právě potenciál konfrontace.

Taková anketa smysl má. Je potřeba konfrontovat názory a postoje. Je důležité vědět, kdo je kdo a co je co. Anketa tu není proto, aby někomu dělala radost.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. října 2017 13:24  

Tak Vy budete potom ten troll, co píše pan Kaderka? Jste slavný :-))).

laimes28 řekl(a)...
18. října 2017 13:36  

kaderka:
"Z UP se nevylučuje, stejně jako se nevylučuje ze skupiny Učitelé + (byl vyloučen jen jeden troll - měl jen dva přátele a vkládal off topic příspěvky)."
sárkozy:
"mezi tak velkým počtem se našlo i několik trollů, kteří byli vyloučeni, protože jinak by zničili veškerou diskuzi. Rozhodně nebyli vylučováni za své názory."

oběma kolegům vděčím za rozšíření obzorů, na stará kolena,nejprve jsem se snažil dohledat proč,se používá označení skandinávského skřítka trolla pro někoho v debatě, v mytologii se jedná o přírodního ducha, který chrání přírodu před člověkem,tento duch jest abstraktní,nemá konkrétní podobu,později ,když se psala dílka pro děti,byli za trolly označováni lesní skřítci,moudré,veselé,žertovné postavičky obdařené nadpřirozenými bytostmi,nepochopil jsem,proč se tento anglicismus u nás v česku používá,považuji to,za jeden z důkazů globalistického hloupnutí,a také jsem si našel, co je to to off topic,neboť jsem znal pouze top topic a dříve vineu...

Michal Kaderka řekl(a)...
18. října 2017 13:48  

Většina učitelů ve skupině U+ o UP ví, protože tento kanál ke komunikaci využíváme celkem často (mezi členy U+ a UP je překryv). Záměrem zřízení skupiny bylo vytvořit prostor pro předávání zkušeností. To se nyní velmi daří. Jako admini aktivně vstupujeme do diskusí a snažíme případné vášně krotit. Příspěvky jsou mazané v případě, že se jedná o obchodní nabídky. Taktéž mažeme příspěvky, které mají jen konfrontační potenciál a nikoli diskusní. Smazání příspěvku vždy oznamujeme, stejně jako důvod. Pokud se diskuse hrotí, uzamykáme ji (tedy nemažeme vlákno), což vždy oznamujeme. V U+ dokonce nemažeme ani příspěvky názorových oponentů na UP, naopak je tam necháváme a krotíme diskutující, kteří vášnivě diskutují v náš prospěch.

Do skupiny U+ odmítáme zhruba dvě třetiny žadatelů o vstup. Pokud neučí, vyptáváme se na motivaci apod. Chceme vytvořit zcela bezpečné prostředí, kde se nikdo nemusí obávat položit dotaz a nebude za svůj názor napadený. Skupina U+ má svůj charakter, který se neslučuje se stylem komunikace RS a JK, proto nebyli přijati. Naším zájmem bylo vytvořit zcela jinou atmosféru diskuse, než ve skupině, odkud jsme byli vyloučeni. Pokud chtěli uvedení s námi diskutovat, nemuseli nás z PK vylučovat. Ze stránky UP jsme dokonce neblokli ani pana RS, aby mohl své názory vyjadřovat. Stejně tak jeho příspěvky, pokud nejsou jednozančně off topic, nemažeme (byl zatím smazán jen jeden příspěvek, který neměl žádný vztah k uvedenému postu). Kdokoliv by byl za stejnou dikci, urážlivé a nepravdivé výroky z PKD již vymazán. Náš styl je zcela opačný, pluralitu názorů podporujeme.

Na MŠMT jsme byli pozváni a není jasné, co bychom tam měli žalovat. UP vznikala mnohem dříve, než ke schůzce došlo. Měla již v té době formulované vize, dokonce připravované logo i plán, jak vzdělávací politiku ovlivnit, dokonce již existoval web. Již před samotnou schůzkou o aktivitách UP vědělo několik desítek lidí, kteří se na přípravě vzniku UP podíleli. Většina z nich je dokonce v permanentním nesouhlasu s MŠMT, proto by byla iniciativa MŠMT gólem do vlastní branky (na MŠMT jsme sdělili okruh lidí, kteří nám pomáhají, většina z nich je u MŠMT v nemilosti). Sociálně demokratický ministr neměl žádný zájem na tom, aby pomohl svému nástupci, který bude pravděpodobně z ANO, které nedodrželo dohodu a nepodpořilo KŘ.

Jsem jeden z vyloučených z PKD. Nikdy jsem z žádné skupiny vyloučený nebyl, stejně jako mnozí další, kteří byli vyloučení. Já osobně jsem PK podporoval, nicméně jsem byl vyloučen za dotazy, které jsem pokládal. Např.:

- proč RS tvrdí, že je učitel, když není a proč mlží (osobně mi nevadí, že si učitelské sdružení vybere za svého předáka neučitele, ale já v takové organizaci být nechci, proto to pro mne bylo klíčové; navíc je u mne důležitá morální integrita, která se neslučuje s uvedením něčeho, kým nejsem),
- proč je nutné polarizovat učitelskou veřejnost na základě podpory KŘ a proč se vkládají dehonestující off topic příspěvky na lidi, kteří KŘ podporovali (byť jsme s KŘ nesouhlasil),
- s kým chce PK diskutovat o změně vzdělávací politiky, když se dostala do izolace (nejen na MŠMT),
- proč admini tolerují napadání lidí za odlišný názor, přičemž ponechávají hrubé ataky ze strany RS a JK za odlišný názor,
- byl jsem vyloučen v den, kdy jsem se ptal, jak se mohou členové vedení případně zapojit do stávky, když ani jeden nikde neučí,
- apod.

K příspěvku paní Málkové jsem se již vyjadřoval, není pomlouvačný, ale je to názor někoho, kdo sleduje obě skupiny. Z těchto konfrontací radost nemáme, ale mnoho našich podporovatelů jsou ve vzdělávací oblasti velmi významné osobnosti a jejich názor i úhel pohledu respektujeme, i když bychom jejich slova formulovali jinak. A nejedná se o výstřel, předpokládám, že pani Málková byla oslovena v rámci ankety jako ostatní. Kolik takových střel ještě bude, nevíme, protože nemáme na redakci České školy vliv a nemůžeme ovlivnit, koho do ankety zapojí. Vzhledem k charakteru diskuse na tomto serveru naopak předpokládáme, že názor paní Málkové bude ojedinělý.

S pozdravem, člen vedení UP Michal Kaderka.

laimes28 řekl(a)...
18. října 2017 13:57  

anonymní/ano, to jsem já,ten starý,hnusný,odporný,dezorientovaný ,neschopný lůzer,co nic nezná,nic neví,ničemu nerozumí,nechápe dnešní trendy,je "mimo mísu" (to dnešní časté používání mísy se mi líbí,ti mládežníci ani netuší,jak jsem hrdý na to ,že se stále trefím in ) diverzant,troll,škůdce.....

laimes28 řekl(a)...
18. října 2017 14:08  

české školství potřebuje zásadní školskou reformu,bohužel,oba spolky se utápí v bezobsažném plkání,lajkování,posílání si sluníček,srdíček,smajlíků,řeší problémy typu,jestli se v hodině válet na koberci zleva doprava,či zprava doleva,kdo prohlási,že samo válení jest nesmysl, jest označen za trolla- diversanta,také ze zabývají těmi in topicky jako např co nového ve školství v kansasu,a vrcholem topic kreativizy jest nápi vyvěšený na dveřích hospody,toť vskutku top topic !

Michal Komárek řekl(a)...
18. října 2017 14:12  

laimes28

Charakteristika těch "spolků" nezní přesvědčivě. Zkuste, prosím diskutovat věcně a bez urážek. Děkuji! Hezký den!

Jiri Janecek řekl(a)...
18. října 2017 14:30  

"Na UP na me couhaji prispevky a diskusni prispevky, ze si nekdy pripadam jak blb, kdezto mnozi jsou tam za supermany a inovatory uplne vseho. Ale jak pisu, je to muj dojem."

Dobrý postřeh, můj dojem také...

---
"Charakteristika těch "spolků" nezní přesvědčivě."

No, podle toho, co vidím v této diskuzi a v několika předchozích, musím s laimesem minimálně z 75 % souhlasit...


Radek Sárközi řekl(a)...
18. října 2017 14:37  

Pan Kaderka si vymyslí lež a pak s ní polemizuje - to je obvyklý postup mediálního manipulátora. Kaderkova lež: "proč RS tvrdí, že je učitel, když není (osobně mi nevadí, že si učitelské sdružení vybere za svého předáka neučitele...)".

Nic takového tedy netvrdím. Pravda, která je zveřejněna na našem webu: http://www.pedagogicka-komora.cz/p/kontakty-odkazy.html Pedagogická komora není pouze pro učitele, ale je pro všechny pedagogy.

A takto nehorázně lže Učitelská platforma o všem...

Radek Sárközi řekl(a)...
18. října 2017 14:42  

Na jaře - v době, kdy jsme budovali Pedagogickou komoru, byla paní Malková s paní Zůbkovou společně na dovolené v Itálii. Takže tolik k nestrannosti autorky článku a jejího pohledu...

Ani jedna z nich v té době neučila. Když jsem se ptal paní Zůbkové, za koho chce jít na ono setkání zástupců existujících organizací sdružujících učitele, tvrdila, že za "neorganizované učitele"...

Radek Sárközi řekl(a)...
18. října 2017 14:44  

Kaderkova další lež: "s kým chce PK diskutovat o změně vzdělávací politiky, když se dostala do izolace (nejen na MŠMT)".

S Pedagogickou komorou jednaly a jednají všechny politické strany včetně ČSSD. Jednal s námi i pan náměstek Pavlík. Nejednaly s námi pouze 2 konkrétní osoby - ministryně Valachová a ministr Štech.

laimes28 řekl(a)...
18. října 2017 14:45  

žertovný výňatek z učitelé +..........ředitel jirásko:

"Když zaslechne mezi dětmi „politickou debatu“, může třeba děti usadit do kruhu a vyzvat je, aby vyslovily svůj názor na určitého politika a nějak to odůvodnily. Tak povídej, proč je podle tebe dobrý, co se ti na něm líbí? A kdo se líbí tobě? Učitel tak dětem ukazuje, že víc názorů je možných a že názor by se měl postavit na nějakých argumentech. Jinak do debaty nezasahuje."

jestli takhle postupuje pan ředitel i se svými učiteli,tak potěš hodiny

laimes28 řekl(a)...
18. října 2017 14:49  

další "perla" ředitele školy s demokratickým klimatem:

"Jaroslav Jirásko Tomáš Bederka Je to složité, co když je učitel volič komoušů nebo nácků? Ten na škole s demokratickým klimatem nemá co délat. Ale jak na to přijdeme a vůbec co s ním?"

panu demokratickému řediteli v demokratické škole bych doporučil detektor lži demokratičnosti a projet na něm všechny své učitele

laimes28 řekl(a)...
18. října 2017 14:54  


dotřetice perla z diskuse na učitelé+
"Věra Veselá tady nejde o osobní tajemství, ale o to, že učitel musí být před žáky apolitický
Petra Mazancová Proč?"

no není paní kolegyně mazancová roztomilá?vůdčí toť postava učitelé+

Kantůrek řekl(a)...
18. října 2017 15:07  

laimes28, to jsou ti trollové, co tam kazí tu věcnou diskusi, že? :D


Ne, tohle je fakt bžunda :) Teda byla by, kdyby ti lidé ve školách ve skutečnosti nepůsobili...

Krásně to shrnul tyrjir tou tučnou částí svého příspěvku.

když se nad tím zamyslím kolem a kolem, tak já snad ještě začnu fandit domácímu vzdělávání, já si neumím představit, že se moje děti dostanou pod vliv někoho, jako jsou ti citovaní...

Eva Adamová řekl(a)...
18. října 2017 15:10  

Začínám mít pocit, že situace kolem učitelských sdružení je potvzením, že sociální sítě spíš lidi rozdělují než spojují. Rozbujelá komunikace kohokoliv s kýmkoliv, či spíše častěji nikoho s nikým není k ničemu. Jestliže takové věci neběží na principu zoči voči, nebude to fungovat.

Michal Komárek řekl(a)...
18. října 2017 15:12  

Radek Sárközi, 14:42

To, o čem píše paní Málková se velmi pravděpodobně vztahuje k únoru, k prvním krokům vedoucím ke vzniku nejprve diskusní skupiny, později Iniciativy Pedagogická komora. Impulsem tehdy byla anketa České školy, takže i s paní Zůbkovou, i s panem Sárközim jsem si na toto téma vyměnil emaily... Takže nějaká jarní dovolená v Itálii s tím zřejmě nemá nic společného. Hezký den!

laimes28 řekl(a)...
18. října 2017 15:12  

ne,to jsou kreativní vůdčí postavy mainstrýmu učitelé+
ten výše vzpomínaný troll diversant jsem já...
tihle lidé dnes na školách "učí",mnozí z nich dnešní
školy "řídí" , neděsí vás rozsah té současné tragedie?

janak řekl(a)...
18. října 2017 16:38  

Paní Adamová - ale bude to fungovat, když se určití trendy lidé spokojí s tím, že holt nemusí mít hlavní slovo všude......

Michal Kaderka řekl(a)...
18. října 2017 18:10  

Můj poslední příspěvek byl dlouhý a byl jsem rozhodlý již nereagovat. Jen má poslední reakce na silná slova jako jsou "Kaderkovy lži".

Pane Sarkozy, na setkání PK v Marsu jste se představil jako středoškolský učitel, neřekl jste, že jste pouze absolvent PedF, který už patnáct let neučí. Jako středoškolský učitel jste se označil i v různých dokumentech PK, jako petice apod. Dále jste byl přímo konfrontován ve vaší skupině, zda učíte - půl dne jste neodpovídal, dokonce paní JK sdělila, že ví, že učite, jen neřekne kde. Když bylo vidět, že je pro ostatní diskutující velkým překvapením, že neučíte, sdělil jste po půlce dne, že na otázku "Jste učitel?" odpovíte až druhý den. To už jste informaci nepopřel. To, že nejste učitel, bylo tehdy velkou senzací. Na otázku, proč byli všichni zmatení, si můžete odpovědět sám.

Čekal jsem, že budete vyvracet z mého obsáhlého příspěvku vše, jen ne tuto informaci. V Marsu seděla třicíka lidí, kteří nabyli dojem, že jste skutečný učitel, který učí. Je škoda, že nemáte odvahu se k tomuto záměrnému omylu zpětně doznat.

Nakonec jsem rád, že se pan šéfredaktor rozhodl tuto anketu uspořádat a dávám tím i za pravdu panu Sotolářovi. Aspoň každý vidí a pochopí, proč mnoho učitelů nechce být v PK pod současným vedením a raději věří, že ve vlastní organizaci dojdou dál. Pokud jste duší demokrat, pochopíte je i vy.

Nikdy jsme na tomto serveru nediskutoval a pravděpodobně je to i naposledy. Omlouvám se za mé dlouhé příspěvky.

Loučím se děkuji všem ostatním za účast v diskusi.

S pozdravem, člen vedení UP Michal Kaderka.

Radek Sárközi řekl(a)...
18. října 2017 18:43  

Další Kaderkova lež: "neřekl jste, že jste pouze absolvent PedF, který už patnáct let neučí" - opět nepravda
Další Kaderkova lež: "všichni ve skupině byli zmatení" - nic takového nenastalo
V naší skupině se opakovaně hlasovalo o všem i o mé osobě - a vždy mě skupina podpořila. Už s těmi osobními útoky z Učitelské platformy přestaňte, je to nechutné...

janak řekl(a)...
18. října 2017 19:33  

Kdo spolupracuje s ministrem přes "póvl", znemožní se sám.....

Janek Wagner řekl(a)...
18. října 2017 23:00  

Ivana Málková zahájila jménem Kristiny Zůbkové další kolo naprosto nesmyslné války. Když jsem ji v soukromé komunikaci žádal o důkazy tvrzení (prakticky identický text vložila i do diskusní skupiny) nebo o dataci údajných kroků výše jmenovaných, nedodala je.

Jsem sice už sklerotický, ale používám řadu "připomínacích" nástrojů a mám poměrně podrobný archiv e-mailů i diskusí na sociálních sítích. A také si spoustu věcí nahrávám. Takže jen deset faktických připomínek:

1. Radek Sárközi publikoval v dubnu 2009 na České škole, kterou jsem do jara 2016 redigoval, článek Standard učitele a Pedagogická komora, kde k přípravě založení Pedagogické komory vyzývá. Připomínám i tehdy vzniklou stránku s informacemi.

2. Radek Sárközi si zaregistroval doménu pedagogicka-komora.cz již 14. 05. 2009.

3. Postup vzniku Pedagogické komory, tedy vznik skupiny na sociální síti Facebook a poté spolku, navrhl jeden ze čtenářů České školy PN již v listopadu 2011.

4. Další čtenář České školy poste.restante potřebu vzniku Pedagogické komory nesčetněkrát připomínal v komentářích ke článkům na České škole od dubna 2009, tedy od publikace Radkova článku.

5. Třetí čtenář České školy Luděk Blaha, člen České pirátské strany, v řadě diskusních příspěvků ideu Pedagogické komory také rozvíjel.

6. Já osobně jsem potřebu Pedagogické komory deklaroval například 8. 12. 2017 jako panelista na Kulatém stolu SKAV a EDUin na téma Co pozitivního a negativního se stalo ve školství v minulém školním roce?

7. Komentář čtenáře České školy poste.restante z prosince 2016 byl i jedním z impulsů pro únorovou anketu (3.-13. 2. 2017) o potřebě Pedagogické komory na České škole.

8. Dalším impulsem byl i článek Jany Hrubé na Učitelských listech ze 2. ledna 2017 DOKUMENTY 141. Pedagogická komora ANO – NE?.

9. Ještě před založením facebookové skupiny Pedagogická komora - diskuse jsem se na názor na vznik Pedagogické komory ze zákona zeptal i tehdejší ministryně školství Kateřiny Valachové, která se vyjádřila ve smyslu, že by její vznik uvítala.

10. Z řady rozhovorů, které jsem ohledně možného vzniku Pedagogické komory absolvoval v prvním čtvrtletí 2017, vyplynulo, že je několik zájmových skupin, které ji chtějí iniciovat.

Čtenáře České školy PN, poste.redakce a Luďka Blahu osobně znám, zapojili se i do Informační platformy pedagogicke.info založené v říjnu 2016 nebo později i do přípravy Pedagogické komory.




Simona CARCY řekl(a)...
19. října 2017 7:14  

Obávám se, pane Wagnere, že jste (doufám, že neúmyslně) porušil zákon na ochranu osobních údajů, když jste zveřejnil (navíc bez zjevné souvislosti s tématem Pedagogické komory) citlivý osobní údaj pana Luďka Blahy, jímž je členství v konkrétní politické straně. Tím ´jste zasáhl do jeho osobnostních práv. Že si toho místní redakce nevšimla?

Kantůrek řekl(a)...
19. října 2017 7:31  

Na druhou stranu, když už se tato politováníhodná skutečnost stala, pro nás ostatní je to alespoň dobré nastínění toho, co zakládající člen PK také považuje za důležité zmínit na obhajobu PK.

Simona CARCY řekl(a)...
19. října 2017 8:15  

Asi jde o překlep v komentáři Janka W., ale důvěryhodnosti to nepřidává: ....jsem potřebu Pedagogické komory deklaroval například 8. 12. 2017....
Je nás tady ve státě pár, co vidíme do budoucnosti.

Radek Sárközi řekl(a)...
19. října 2017 9:44  

Ivana Málková: "To, co mi přijde důležité, je, aby se všichni pedagogičtí pracovníci spojili jednoho dne v jediném společenství - bez ohledu na tituly, funkce, místo výkonu práce a odlišnost názorů."

Kdyby nevznikla Učitelská platforma, došlo by k tomu dříve... Příkladem může být Slovensko, kde má obdoba Pedagogické komory již 3 000 členů a vystačí si s jedním spolkem.

Janek Wagner řekl(a)...
19. října 2017 9:45  

Simono, Piráti se za členství ve straně nestydí a veřejně tuto informaci publikují. Za překlep se omlouvám, kulatý stůl byl 8. 12. 2016.

tyrjir řekl(a)...
19. října 2017 10:50  

Jak je to s cenzurou v pirátsko sluníčkářské lobby, pane Wagnere?

Zmínky a protesty proti pirátsko sluníčkářské cenzuře jste, pane Wagnere, cenzuroval (administrátorsky omezoval) už v České škole a pokračujete v tom někdy i v Pedagogickém infu. Piráti se otevřeně a výslovně přiznali ke sluníčkářství*. Vedle toho se ješté Piráti, zaplať Pán Bůh neúspěšně, snaží i o cenzuru letošní poslední předvolební debaty v TV NOVA"".

K * a ** Viz
https://mobile.twitter.com/RadicalboysBrux/status/917083938673315847
http://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Televize-chystaji-predvolebni-debaty-duel-Novy-projedna-soud-508710

Jsem stále názoru, že by to ještě chtělo UČITELSKOU profesní komoru reprezentovanou UČITELSKÝMI autoritami, která by té pirátsko sluníčkářské lobby v PK a UP vyznačila meze.

Viz komentář výše 18. října 2017 12:54

J.Týř

Radek Sárközi řekl(a)...
19. října 2017 13:11  

Iniciativa Pedagogická komora je originální projekt, který je inspirován vznikem obdobné organizace na Slovensku. Startovacím impulzem současných aktivit byla anketa na webu Česká škola. Ale pokusů o vznik Pedagogické komory ze zákona bylo několik (bohužel neúspěšných…). Já osobně jsem psal o komoře už v roce 2005 (např. Pedagogická komora a etický kodex učitele: https://legacy.blisty.cz/art/22108.html).

V únoru 2017 jsme s Jankem Wagnerem udělali první konkrétní kroky – vznikla skupina na Facebooku s názvem „Pedagogická komora – diskuze“, jejímž cílem je propojit pedagogy, kteří se zajímají o Pedagogickou komoru (dnes má skoro 4 000 členů), a web www.pedagogicka-komora.cz, který má již přes 130 000 shlédnutých stránek a obsahuje oficiální informace k postupnému zakládání spolku Pedagogická komora.

Hlavním cílem Pedagogické komory je propojit pedagogy. To se daří velmi dobře. Naši Výzvu senátorům proti kariérnímu řádu podpořilo více než 7 300 pedagogů a následnou Petici proti kariérnímu řádu adresovanou poslancům skoro 22 000 učitelů. Obeslali jsme a osobně obešli řadu senátorů, kteří si pak osvojili naše pozměňovací návrhy k novele zákona o pedagogických pracovnících (např. vyšší příplatky pro třídní učitele). Díky naší iniciativě nakonec nebyl přijat kariérní řád, který učitelům i ředitelům přinášel jen zbytečnou administrativu navíc. Jediný, kdo s námi odmítl jednat, byla ministryně Valachová a její nástupce Štech. Ten navíc urazil signatáře petice tím, že je označil za „textově negramotné“. Ještě před tím jsme oslovili poslance školského výboru a zástupce neparlamentních stran, setkali se s většinou z nich a všichni se vyjádřili ke vzniku Pedagogické komory kladně. Chceme na tato úspěšná jednání po volbách navázat.

Pedagogická komora roste pomalu zdola – již eviduje 888 přihlášek (75 % učitelů, 15 % ředitelů, 10 % dalších pedagogických pracovníků). Jde tedy o nejpočetnější spolek ve školství. Máme ovšem daleko vyšší ambice a rádi bychom vybudovali organizaci, kde budou tisíce pedagogů. Podobný spolek na Slovensku jich má více než 3 000. Hlavním cílem je prosazení samostatného zákona o Pedagogické komoře ČR, která bude stavovskou organizací celé profese a která bude oficiálním připomínkovým místem pro školskou legislativu. V současnosti totiž učitelé nemají žádné zastání a jejich hlas není slyšet.

V Pedagogické komoře o všem hlasujeme – i naše stanovy jsme nejprve předložili k veřejnému připomínkování. Jsme plně transparentní organizace. Chceme zlepšit pracovní podmínky učitelů i ředitelů škol. Pedagogickou komoru již podpořila řada učitelských organizací (např. Společnost učitelů českého jazyka a literatury, Olomoucká paleta, Učitelské profesní sdružení nebo Slovenská komora učitelů), další organizace o tom jednají.

Pedagogická komora má jasné aktuální cíle, které chce co nejdříve prosadit:

• Propojení pedagogů a vytvoření silné a respektované stavovské organizace
• Iniciování revize inkluze na základě podnětů učitelů z praxe
• Navýšení rozpočtu školství na průměr zemí EU, což je o 25 % více než nyní
• Narovnání platů pedagogů na průměr EU, což je o 50 % více než nyní
• Snížení administrativní zátěže škol (ředitelů i učitelů)
• Přijetí zákona o Pedagogické komoře, která bude oficiálním připomínkovým místem školské legislativy a profesní stavovskou organizací pedagogických pracovníků

Věřím, že učitelé, ředitelé škol a další pedagogičtí pracovníci dají přednost naší transparentní organizaci. Snažíme se pedagogy spojovat, ne rozdělovat.

Pedagogická komora - přihláška do spolku:
http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/09/pedagogicka-komora-prihlaska-do-spolku.html

tyrjir řekl(a)...
19. října 2017 19:34  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
19. října 2017 19:36  

Pedagogická komora - pirátsko sluníčkářské ŘEDITELSTVÍ VESMÍRU?

Hlavním cílem je prosazení samostatného zákona o Pedagogické komoře ČR, která bude stavovskou organizací celé profese a která bude oficiálním připomínkovým místem pro školskou legislativu. V současnosti totiž učitelé nemají žádné zastání a jejich hlas není slyšet.

Hlavním cílem je prosazení samostatného zákona o LÉČITELSKÉ komoře ČR, která bude stavovskou organizací celé profese a která bude oficiálním připomínkovým místem pro ZDRAVOTNICKOU legislativu. V současnosti totiž LÉKAŘI nemají žádné zastání a jejich hlas není slyšet.

Tahle zakládali lékaři svou LÉKAŘSKOU komoru?

Proč lákáte UČITELE do PEDAGOGICKÉ komory?
Proč na Slovensku mají UČITELSKOU a ne Pedagogickou komoru?
Proč nelákají ĹÉKAŘI šamany a léčitele do své komory, ale vy mluvíte o UČITELÍCH a lákáte tam všemožné neučící pedagogy?

Podle mého názoru je to dáno tím, že jste pirátsko sluníčkářská lobby, která si zámérně a účelově "plete" učitelství s pedagogikou a učitele tím odrazuje.


Proč jste rovnou neprohlásili, že jste ŘEDITELSTVÍ VESMÍRU?

J.Týř

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
19. října 2017 20:00  

Pane Bože, Vy už pane Týři dosahujete velikosti Tajného učitele - co do nesmyslnosti příspěvků.

Ivana Málková řekl(a)...
20. října 2017 1:14  

Dodatek k mému příspěvku:
1. Kristina Zůbková je moje kamarádka a byly jsme spolu na dovolené. Nerozumím tomu, proč je zde tato naše osobní akce zmiňována. Z příspěvků, kde se odvolávám na informace od ní, to opakovaně uvádím, tedy předpokládám, že tím dávám najevo, že se s Kristinou znám.
2. Zveřejnila jsem můj úhel pohledu proč se oddělila část členů od FB PK. Příspěvek jsem napsala sama za sebe, jako reakci na komentář RS, který zveřejnil výzvu, aby učitelé nevstupovali do UP, s odůvodněním, které vnímám jako útočné a nerespektující. Krstina ani skupina UP si u mne tento příspěvek neobjednala, o textu jsem Kristinu informovala dodatenčně.
3. Radek S. mne opakovaně označuje za spolupracovnici EDUInu. Ano, jsem spolutvůrkyní pořadu se školní tématikou, která se tvořila pro STREAMovou televizi pod hlavičkou EDUINu. Nebyla jsem a nejsem s EDUíny v pracovním vztahu. Jsem nezávislá a mám vlastní názory, které, mám-li chuť, zveřejňuji. Aktivity EDUInu považuji za důležité a přínosné a beru je jako součástí celku, kde vše má své místo a význam bez ohledu na to, zda s tím souhlasíme či nikoliv.
4. Považuji za matoucí, že je užíván název Pedagogická komora, když PK zatím neexistuje. Dávalo by mi smysl, kdyby se tato aktivita jmenovala například Iniciativa k založení PK.
5. Nezpochybňuji, že pokusy o vznik PK byly v minulosti již opakovaně učiněny. To, co zmiňuji, je fakt, že letos v prvních měsícíh roku Kristina tento nápad znovu aktivovala a rozhýbala a v důsledku toho RS a JW založili FB skupinu PK - diskuse, aniž ji k tomu přizvali. Tento okamžik považuji za netransparentní a nekorektní.
6. Jak jsem psala v interní komunikaci Janku Wagnere, Vám, nevidím žádný důvod, proč bych měla svá tvrzení dokazovat a nemám v úmyslu, kromě tohoto dodatku, je ani obhajovat. Na rozdíl od Vás si žádné rozhovory nenahrávám a důkazy neshromažďuji.
7. Můj příspěvek, který Česká škola zveřejnila, jste ve skupine PK odmítli zveřejnit. Proto jsem využila této možnosti.
8. Ve skupině PK se hlasuje často a o všem možném. Ankety vnímám spíše jako dodatečnou zpětnou vazbu, k událostem, které se již staly. Poměr hlasujících k poměru tisíců členů je pro mne orientační podobně jako předvolební průzkumy.
9. Zápis ze setkání na Marsu, který pořídila Kristina, přijat nebyl, s úpravami, kterými zápis prošel. Kritstina nepodepsala, protože s ním nesoulasila. Možná právě tento okamžik přispěl k rozhodnutí oddělit se.
10. Překvapuje mne, že si RS dovolí veřejně spekulovat: "Nyní je myslím jasno, že UP nevzniká zdola, ale shora - s jasným cílem současného politického vedení MŠMT rozdělit učitele - je to trojský kůň ministra Štecha a jeho náměstka Pavlíka." Na MŠMT jsem s členy UP byla, nebudu dále komentovat.
11. Přestože to vypadá, že vedou válku kdo je "lepší" dvě větve, jde oběma o stejný cíl, a to mi přijde dobrá zpráva.

tyrjir řekl(a)...
20. října 2017 2:05  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Michal Komárek řekl(a)...
20. října 2017 6:56  

Pane Týři, Vaše příspěvky bývají někdy těžko srozumitelné, někdy věcné a zajímavé, někdy agresivní a urážlivé, někdy zcela nevěcné. Mažu jen ty dvě poslední kategorie. Diskutujte, prosím věcně a bez urážek. Děkuji! Hezký den!

tyrjir řekl(a)...
20. října 2017 7:43  

MŠMT zřejmé i pod vidinou tučných EU dotací začalo měnit Ústavou a dalšími zákony definované školství a veřejné školy v jakási pseudo liberální sociálně pečovatelská zařízení (systém RVP/ŠVP, Inkluze, Kariérní řád bez didaktických specializací pro 2/3 učitelů). Vedlo to k dodnes postupující privatizaci kvalitního vzdělávání a k posilování pirátsko sluníčkářské lobby ve školství natolik, že někteří učitelé dnes už téméř nevédí, že jsou učiteli a považují se za pouhé pedagogy. Výchova a pedagogika je úlohou celé společnosti (všech ministerských resortů). Škola je především vzdělávací zařízení a nikoli zařízení především sociálně pečovatelské. Učitelé potřebují komoru učitelskou, nikoli pedagogickou. Ubohost, se kterou se různé skupiny snaží cenzurovat a znectít učitele s jasným názorem, že učitel je odborně a pedagogicky vzdělaný odborník pro výuku předmětů své aprobace, je nabíledni.

J.Týř

Kantůrek řekl(a)...
20. října 2017 7:54  

Pedagogická komora je projekt vskutku originální, o tom se nebudu přít, originální je v mnoha ohledech, v některých možná ani být originální původně neměl. Když už se tak hlásí k tomu, že díky PK byl sestřelen kariérní řád, tak, a to se nechci KŘ nijak zastávat, by měli říct také druhou část, že s ním byly sestřeleny i některé příplatky, po kterých se dlouho volá. Když už se tu zakládající členové PK chlubí, jak KŘ popravili, pochlubí se také tím, že třídní díky tomu nedostanou navíc nic? Nepřijde Vám někdy, že PK navíc vykonala především funkci užitečného blbce v rámci politického boje? Najednou se dalo říct, že i odborníci z praxe to odmítají. Pokud už jste se tedy rozhodli pro nějakou formu lobbingu, tak byste si také měli sehnat odborníky, kteří v tom umí chodit, kteří mají zákulisní informace a kontakty, kteří by byli schopni nějaké základní analýzy nebo syntézy problémů, do kterých chce PK mluvit, s KŘ, jako s každou jinou legislativou, se dalo dělat více, než to prostě celé zahodit.

Dále pan Sárközi tvrdí, že hlavním cílem PK je propojit učitele. Dále už jen manipuluje, že se to PK daří velmi dobře. Nedaří. A obávám se, že spíš bude v budoucnosti docházet k opaku.

To, že se v pedagogické komoře o všem hlasuje, je pěkné, ale cokoliv se odhlasuje, mělo by být bráno jako stanovisko PK, nikoliv všech učitelů. Zastávám názor, že pokud by snad došlo k tomu, že by členství v PK bylo povinné, což si rozhodně nepřeji, měli by mít možnost o všem hlasovat a návrhy k hlasování předkládat všichni členové. Potom by se možná současné vedení PK divilo, jak by se otočilo kormidlo.

To, že pedagogická komora roste zdola, to má jaký význam, odkud by jako měla růst? Kolem jakéhosi vedení se stejně motají exponované osobnosti, které se točí kolem školství několik let v mediálním a veřejném prostoru, takže to mi jako úplně zdola nepřijde. A že nabíráte učitele, to je tak nějak přirozené, takže nevidím význam tohoto prohlášení. Stejně jako jsem ho neviděl, když tu samou hlášku několikrát v politické debatě zopakoval pan Bartoš, který mluvil několikrát o tom, že pirátská strana taky vznikla zdola. prostě jen prázdná prohlášení.

No a nejpočetnějším spolkem ve školství také nejste, tím jsou ještě pořád školské odbory, proti kterým vystupuje PK často v opozici, pravděpodobně chcete na neúspěších a pasivitě odborů vyrůst, což na jednu stranu chápu, samo se to nabízí, na druhou stranu, nebýt odborů, nebylo by toho zvyšování platů v posledních letech, to si asi někteří nechtějí uvědomit.

janak řekl(a)...
20. října 2017 9:08  

Pan Kantůrek nám mnoha slovy sdělil, že nemá rád Radka Sarköziho. Myslím, že už to chápeme všichni....dalších výlevů netřeba. To, že organizace vzniká zdola, spontánní naštvaností učitelů a dalších pedagogů a jejich pochopením situace, že pokud za sebe nebudou mluvit sami, nikdo jiný to neudělá - oproti ministerstvem podporovanému projektu, je naproti tomu fakt,který má cenu zdůrazňova neustále.A organizace, která vzniká jako prostest proti ministerské mašinérii, těžko bude našimi médii ve službách establishmentu podporován......na to si musíme zvyknout.
K paní Málkové - že je UP trucpodnik, který "zaskočí" za učitelskou veřejnost, až bude třeba ignorovat PK, o tom nepochybuju. Ráda se budu mýlit.

Radek Sárközi řekl(a)...
20. října 2017 9:18  

Školské odbory spolek nejsou, mezi spolky sdružujícími pedagogy (učitele či ředitele) je Pedagogická komora největší. Petici proti kariérnímu řádu podepsalo 21 609 učitelů, což je dvakrát více učitelů než kolik mají školské odbory (jde o odhad, protože ČMOS PŠ počet členů tají). Řada signatářů petice jsou zároveň členy odborů - to ukazuje na odtržení vedení odborů od řadové členské základny. Řada členů Pedagogické komory je zároveň členem odborů - to se nevylučuje. Rádi bychom postupně získali 15 000 členů, ale to bude trvat řadu měsíců. O všem hlasujeme a budeme hlasovat. Svá stanoviska budeme vždy vydávat jen za členy, nikoliv za všechny. :-)

Informaci, že Učitelská platforma vzniká shora s pomocí MŠMT, jsem si nevytáhl z rukávu. Píše o tom sama UP a píše o tom samo MŠMT zde: https://drive.google.com/open?id=0B6ir-4sFpVqOa1N1UWUxUEViTjQ

Napojení UP na EDUin je evidentní - přes její zakládající členy Zůbkovou a Kaderku. Pedagogická komora se nepotřebuje napojovat na neziskovky - jsme samostatná organizace s velkou členskou základnou (900 učitelů, ředitelů škol a dalších pedagogických pracovníků). UP má 16 členů...

Kantůrek řekl(a)...
20. října 2017 9:22  

Tak to já se s dovolením ještě jednou vyleju, protože došlo ke zjevnému nepochopení. Rozhodně jsem tím nechtěl říct, že nemám rád pana Radka Sarköziho, dokonce se ani osobně neznáme. Je pravda, že s mnoha jeho názory nesouhlasím a že se mi moc nezdá, že neučitel se chopil slova za učitele prostřednictvím PK, ale já nejsem členem PK, takže jestli to nevadí současným členům, mně je to vlastně buřt, dokud nebude mluvit i za mě...

Ale výše uvedeným příspěvkem jsem chtěl říci, že mám problém s tím, jak prezentuje PK a že bych si profesní komoru učitelů představoval jinak a že zároveň je třeba některá tvrzení poněkud korigovat.

poste.restante řekl(a)...
20. října 2017 9:26  

Pane Kantůrku, nejprve předešlu, že jsem podal přihlášku do PK. Ačkoliv se v ní zatím významněji neangažuji, nemohu dost dobře nereagovat na Váš komentář.

Když už se tu zakládající členové PK chlubí, jak KŘ popravili, pochlubí se také tím, že třídní díky tomu nedostanou navíc nic?
To je demagogie, kvalitou hodná politika s dlouholetou zkušeností.
Výše některých příplatků není na KŘ nijak systémově vázána. Například zmiňovaný příplatek za třídnictví lze zcela prostě navýšit rozhodnutím ministra, nebo třeba vládním nařízením. K tomu není třeba přijímat žádný zákon, natož KŘ.

Nikdo a nic nebránil navýšení funkčních příplatků například z prostředků plánovaných na rozjezd KŘ poté, co byl parlamentem "sestřelen".
To, že to ministr neudělal, lze snadno vysvětlit uplatněním "sarajevské logiky", kterou popsal jistý Josef Švejk slovy: "Zastřelili jste mi strejčka, tak tady máte přes držku."

Čili podsouvat za to odpovědnost představitelům PK je přinejmenším nevkusné.

Kromě toho, doufám, že podobně jako ministr nepovažujete učitele za negramotné. Lze se tedy domnívat, že ti kteří podepsali petici proti KŘ, činili tak s vědomím toho, o jaké příplatky nejspíše přijdou. A představte si, že jim to stálo za to.


Nepřijde Vám někdy, že PK navíc vykonala především funkci užitečného blbce v rámci politického boje?
Jak už jsem napsal dříve, roli "užitečného blbce" zde sehrává spíše jiné seskupení, nežli PK.
A pokud se týče politického boje, dovoluji si prohlásit, ač levicově orientovaný volič, že vedoucí představitelé MŠMT zvládli v uplynulých letech hrát docela sami roli blbců a ještě navíc neužitečných.

Najednou se dalo říct, že i odborníci z praxe to odmítají.
A vcelku oprávněně.
Tak v kom je tedy chyba? V odbornících z praxe, nebo v tom, kdo předložil paskvil?

Pokud už jste se tedy rozhodli pro nějakou formu lobbingu, tak byste si také měli sehnat odborníky, kteří v tom umí chodit, kteří mají zákulisní informace a kontakty, kteří by byli schopni nějaké základní analýzy nebo syntézy problémů, do kterých chce PK mluvit, s KŘ, jako s každou jinou legislativou, se dalo dělat více, než to prostě celé zahodit.
Promiňte, ale to je logické asi jako: "Nasedněte do auta, kterému nesvítí světla, teče olej a přehřívá se motor a pak to zkuste za jízdy nějak opravit."

Radek Sárközi řekl(a)...
20. října 2017 9:26  

Učitelé nepřišli o připravené a zafinancované příplatky kvůli Pedagogické komoře ani petici proti kariérnímu řádu. Přišli o ně, protože ministr Štech připravené peníze použil na zalepení díry ve financování inkluze. Je to plně jeho odpovědnost a politické rozhodnutí! Pedagogická komora naopak prosadila v Senátu navýšení příplatků pro třídní učitele na 3 000 Kč a specializované činnosti na 2 000 až 3 000 Kč. Chceme po volbách znovu oslovit politiky, aby toto navýšení schválili. :-)

poste.restante řekl(a)...
20. října 2017 9:37  

Dále pan Sárközi tvrdí, že hlavním cílem PK je propojit učitele. Dále už jen manipuluje, že se to PK daří velmi dobře. Nedaří. A obávám se, že spíš bude v budoucnosti docházet k opaku.
Pokud je pravdou, že podat přihlášku do vznikajícího spolku slíbilo bezmála 900 lidí, pak se mu to zřejmě daří lépe, nežli všem ostatním.

To, že se v pedagogické komoře o všem hlasuje, je pěkné, ale cokoliv se odhlasuje, mělo by být bráno jako stanovisko PK, nikoliv všech učitelů.
Ano. Představitelé PK by měli činit prohlášení pouze za PK.
Ovšem uznáte doufám, že za "novinářské zkratky" odpovědnost nenesou. Stejně jako když je v článku uvedeno "středoškolští studenti" a myslí se tím partička z ČSU.

Zastávám názor, že pokud by snad došlo k tomu, že by členství v PK bylo povinné, což si rozhodně nepřeji, měli by mít možnost o všem hlasovat a návrhy k hlasování předkládat všichni členové. Potom by se možná současné vedení PK divilo, jak by se otočilo kormidlo.
Ano. To je docela možné. A nebylo by to nic překvapivého. V demokratických společenstvích nemá nikdo funkci doživotně.

To, že pedagogická komora roste zdola, to má jaký význam, odkud by jako měla růst? Kolem jakéhosi vedení se stejně motají exponované osobnosti, které se točí kolem školství několik let v mediálním a veřejném prostoru, takže to mi jako úplně zdola nepřijde.
Promiňte, ale tohle je trochu trapné. Vždy jsou u zrodu nějaké iniciativy nějaké vůdčí osobnosti, které celou věc "rozjedou". A často to jsou lidé, kteří už mají nějakou zkušenost s aktivitami na veřejnosti.
Ale je proklatě velký rozdíl, jestli jde o iniciativu vzniklou z popudu obyčejných lidí bez nějaké politické funkce, anebo jestli celá "iniciativa" byla odstartována tím, že nějaký známý nějakého exponenta se s ním spojil, aby pomohl vytvořit "pátou kolonu". To je rozdíl mezi aktivitou "zdola" a "shora".
Známe kupříkladu mnohé "takyodborové" organizace, servilní vůči vedení, nebo tady u nás na Moravě máme z komunálních voleb často zkušenosti se stranickými kandidátkami KDU-ČSL a pak "nezávislými", což je de facto KDU-"B".


že nabíráte učitele, to je tak nějak přirozené, takže ... prostě jen prázdná prohlášení.
Možná. Ale připusťte, že to co je prázdné pro Vás, může mít význam pro jiné.

No a nejpočetnějším spolkem ve školství také nejste, tím jsou ještě pořád školské odbory, proti kterým vystupuje PK často v opozici, pravděpodobně chcete na neúspěších a pasivitě odborů vyrůst, což na jednu stranu chápu, samo se to nabízí, na druhou stranu, nebýt odborů, nebylo by toho zvyšování platů v posledních letech, to si asi někteří nechtějí uvědomit.
Srovnávat odbory, existující mnoho desetiletí se spolkem, existujícím pár měsíců?
Odbory, mající oporu své existence a postavení dané zákonem a dobrovolný spolek lidí, které spojila snaha dosáhnout nějaké změny? To myslíte vážně?
Přiznejme si, že kdyby odbory ve školství a jejich představitelé dělali svou práci dobře, tak by PK nejspíš nikdy nevznikla.
A kdyby vedení školských odborů šlo opravdu o učitele a o vzdělávání samotné a nikoliv o svou výlučnou pozici, pak by museli vznik PK podpořit. To, že se tak nestalo, také o něčem vypovídá.

Závěrem.
Je naprosto v pořádku, že si profesní komoru představujete jinak. A dozajista najdete mnoho dalších, kteří budou mít podobné názory.
Pak existuje jednoduché řešení. Staňte se jejím členem a buďte jedním z těch, kdo budou moci podobu PK ovlivnit.

Radek Sárközi řekl(a)...
20. října 2017 9:42  

Pokusím se ještě jednou vysvětlit, že Pedagogická komora není pouze pro učitele, ale všechny pedagogy - asi proto jejím členům nevadí, že v současné době nepracuji jako zaměstnanec nějaké konkrétní školy, ale to neznamená, že neučím - učím žáky na workshopech a učitele v kurzech. V případně nespokojenosti s mou osobou si členové zvolí do vedení někoho jiného - jsme demokratický spolek. :-)

Zde je můj medailonek: http://www.pedagogicka-komora.cz/p/kontakty-odkazy.html

Mgr. Radek Sárközi pochází z Mostu. Vystudoval Pedagogickou fakultu UJEP v Ústí nad Labem (obor český jazyk – dějepis pro SŠ). Vyučoval češtinu, dějepis a informatiku na státním i soukromém víceletém gymnáziu, základní škole a střední odborné škole. Je autorem Elektronické učebnice literatury a tvůrčího psaní pro SŠ. Založil weby Česká literatura na internetu, Šotkoviny a Čtenářská gramotnost a projektové vyučování. Je zakladatelem Učitelského odborového klubu a občanského sdružení ABECEDA. Navštěvoval kurzy Čtením a psaním ke kritickému myšlení, Diplomový kurz pedagogiky Montessori nebo letní školu inovativního vzdělávacího programu Začít spolu. Vymyslel a spoluorganizoval celostátní soutěže školních časopisů Freinet a Náš časopis a soutěže školních literárních sborníků Brudlý Krampoblouch a Nadílka našich dílek. Publikuje články o školství. Tvoří e-learningové kurzy pro učitele a žáky. V současnosti učí učitele v kurzech zaměřených na čtenářskou gramotnost, moderní vyučovací metody a reformu školství (specializační studium pro koordinátory tvorby ŠVP) a dělá workshopy pro žáky ZŠ a SŠ. Ve volném čase koordinuje vznik Pedagogické komory (web, skupina na Facebooku…).

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. října 2017 9:45  

p.r:
Je dobře, že jste tu přihlášku podal.

Kantůrek řekl(a)...
20. října 2017 10:15  

poste.restante, díky za vesměs věcnou reakci a budete se zřejmě divit, ale ve většině bychom se bývali shodli, kdybychom se na to skoro u každého bodu nedívali každý trochu jinak a z jiného úhlu. Nechci tu produkovat extrémně dlouhý příspěvek, takže jen k několika bodům.
KŘ a příplatky - to je právě to, fakticky nemusí být provázány, ale PK se rozhodla hrát politickou hru a tak musí politicky myslet (:-)). Teď sice může říct, že za zrušení může ministr (četl jsem téměř to samé, co se tu objevilo výše, na stránkách PK už tehdy), ale je to jen reakce na, podotýkám že podle mého, poněkud neohrabaný krok. Proto jsem zmínil, že na politické tanečky to chce najít také profesionálního tanečníka do vlastních, protože při neohrabaném počínání může nadělat lobbing víc škody než užitku. To je o tom zákulisí a o tom,vidět dál, než k nejbližšímu následujícímu kroku.
Vznik odspodu - samozřejmě vím, co to znamená, pokud organizace vzniká odspodu, ale pro PK mi to jednoduše nepřijde příliš trefné, takže to považuji spíše za marketing PK, že to tak zmiňuje.
PK a odbory - nesrovnával jsem je, jen mě trochu irituje, když někdo říká, že je největším spolkem, přitom tu je větší "spolek" (ano, uznávám výtku pana Sárközyho, odbory nejsou spolkem jako takovým, dle zákona, ale o tu teď podle mého nejde), jinak s Vaším vyjádřením vůči odborům v podstatě souhlasím, ale to už jsem psal ve svém předešlém příspěvku, že chápu, že se dá vyrůst na chybách či pasivitě odborů. A že odbory tak úplně nepodpořili vznik PK jistě o něčem vypovídá, a já za ně nemohu mluvit o čem, ale v mých očích možná o tom, že právě PK zaujala hned v počátku, co jsem si tedy měl možnost všimnout, nepřátelskou rétoriku vůči odborům. Směrem od odborů k PK jsem tohle neviděl, tedy alespoň v počátcích. Pak jsem zachytil například názor pana Dobšíka, že by členství v PK nemělo být povinné, ale to přišlo až později.
Pro nějaké vykladače rovnou dodávám, že PK nepřeji nic špatného a se zájmem budu sledovat dalšího vývoj, ale aby naplnila moji představu o profesní komoře učitelů, muselo by se dost změnit. Zatím vyčkávám, jak se PK postaví, a jestli se nějak postaví, k různým metodám, zavádění technologií, všemožným ministerským a vládním strategiím, inovacím, novým RVP atd. Jestli bude zdatným a věcným oponentem, nebo jestli to postaví mimo svoje zájmy, nebo jestli z ní bude "přitakávačka", ať už komukoliv...

Radek Sárközi řekl(a)...
20. října 2017 10:49  

Školské odbory jsme oslovili v březnu 2017 s nabídkou ke spolupráci ohledně zlepšení platových podmínek učitelů a navýšení financování školského rozpočtu. Dosud jsme nedostali žádnou odpověď... Střet nastal s vedením školských odborů ohledně kariérního řádu, kdy se nezeptalo řadových členů, zda jsou pro nebo proti. Byli většinou proti a začali na protest z odborů vystupovat, protože vedení odborů kariérní řád prosazovalo. Pedagogická komora vystoupila proti kariérnímu řádu. Následovala kritika Pedagogické komory ze strany vedení odborů... Senátoři a poslanci se přiklonili k názorům a argumentům, které prezentovala Pedagogická komora, nikoliv k názorům školských odborů... Vzhledem k tomu, že školským odborům členstvo ubývá a nám raketově roste, myslím, že během jednoho roku bychom mohli mít více členů než školské odbory. :-)

tyrjir řekl(a)...
20. října 2017 11:02  

Učitel je učitel a pedagog je pedagog. Didaktika není totéž co pedagogika. Učitel není jen pouhý pedagog. Je to vysokoškolsky vzdělaný odborník s pedagogickým vzďěláním, aby mohl dobře (na vědeckém základě) vyučovat své aprobační předméty.

Kdo tvrdí, že založil Pedagogickou komoru, aby spojoval učitele, mate pojmy velmi hrubým způsobem, i kdyby měl sto různých diplomů a osvědčení a byl členem všech vesmírných spolků a nespolků. Aby to vzdělávací podstatě školství a učitelské profese lépe vyhovovalo, mohl by založit třeba "Pedagogickou a vědeckou" komoru, což by byl protimluv, když i pedagogika je věda a když věda je pojem nadřazený vědě pedagogice.:))) Učitelé mají mít zkrátka UČITELSKOU komoru.

Nedivil bych se, kdyby registrace takhle zmatečně definované profesní komory vůbec neprošla. Pokud by to přeci jen registrací prošlo, divil bych se, kdyby činnost takhle zmatečně definované profesní komory byla uzákoněna.


Zdravím všechny "originální" ředitele Vesmíru z PK.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
20. října 2017 11:07  

Třeba se MŠMT a školské odbory nechtějí s PK bavit proto, že PK se snaží být ř
Ředitelstvím pedagogického Vesmíru a udělat z učitelů pouhé pedagogy. :)))

Kantůrek řekl(a)...
20. října 2017 11:08  

Radek Sárközi, já Vám děkuji za Váš názor a pohled na věc, zkusím si obstarat také názor a pohled z druhé strany.

Problém uvěřit mám především "Byli většinou proti a začali na protest z odborů vystupovat..."
Skutečně se jednalo o většinu? Skutečně vystupovali z odborů jen kvůli KŘ?

Radek Sárközi řekl(a)...
20. října 2017 11:40  

Zajímavé texty z dílny školských odborů zveřejňujeme v naší skupině na Facebooku, aby se k nim dostalo více čtenářů - máme skoro 4 000 členů skupiny, ČMOS PŠ jen něco přes 200. :-)

Janek Wagner řekl(a)...
20. října 2017 11:44  

Odpovědi na komentář Ivany Málkové:

ad 1. V komentáři o společné dovolené šlo nejen o zpochybnění nestrannosti hodnocení, ale také o absenci Kristiny Zůbkové v kritické době přípravy.
ad 4. Tohle se opakovaně diskutovalo na různých fórech a výsledkem byl závěr, že je třeba mít stručný název.
ad 5. Záměr vzniku Pedagogické komory aktivovala celá řada jedinců i skupin zhruba ve stejné době na přelomu roku. Tvrzení o tom, že hybatelem byla Kristina Zůbková, je přinejmenším odvážné. Facebookovou skupinu založil Radek Sárközi 6. února sám, Kristinu Zůbkovou do ní přidal o den později mezi prvními členy, stejně jako mne. Označovat to za "netransparentní a nekorektní" je směšné.
ad 6. Pokud je tvrzení sporné, je dobré ho prokázat. Nahrávám si jako sklerotický editor většinu jednání, protože lidská paměť je skutečně ošidná (a moje zvláště). A není totiž nad přesnost.
ad 7. Příspěvek jsem nezveřejnil, protože řada tvrzení nebyla nijak doložena a jsou vysloveně "z druhé ruky".
ad 8. Ankety v diskusi o PK jsou obvykle o budoucích krocích, to se týkalo například i postupu ku přijetí kariérního řádu. Argumentovat malým počtem hlasujících je nesmyslné, jiný způsob rozhodování nemáme a ani při počtu členů skupiny bezmála 4000 možný není.
ad 9. Tomu skutečně nerozumím, o většině těchto skutečností se dozvídáme s půlročním zpožděním a z druhé ruky a bez důkazů. Protože jsem sklerotik, našel jsem si v archivu oba zápisy: ten navržený Kristinou byl velmi stručný beze spousty detailů a k rozšířenému a detailnějšímu měla jedinou výhradu: smazat své jméno (tvořil se online ve sdíleném dokumentu).
ad 10. Ta "spekulace" je jen interpretací publikovaných příspěvků UP o vlastním vzniku.

Josef Soukal řekl(a)...
20. října 2017 12:03  

Doplněno: http://www.ascestinaru.cz/anketa-ke-vznikajicim-pedagogickym-sdruzenim/

poste.restante řekl(a)...
20. října 2017 13:07  

Pane Kantůrku, myslím, že bychom se opravdu v mnoha pohledech a názorech shodli.
A v jiných zase třeba ne.
Stejně jako Vy, mám i já "trochu jinou představu o fungování PK".
Je ale třeba odlišit představu o fungování spolku a skutečné profesní komory, fungující po vzoru například komory lékařské. Tedy například s povinným členstvím, etickou komisí, pracovními a odbornými sekcemi atd.

K tomu je ovšem ještě hodně dlouhá cesta, která bude pravděpodobně provázena i různými karamboly a srážkami. Tak to ale holt v životě chodí.
Dlouhodobě zastávám názor, že ke smysluplnému závěru se dá dojít jedině dialogem.
Právě proto je potřeba, aby i lidé s odlišnými názory do tohoto spolku vstupovali.
Má-li být jednou ustavena skutečná pedagogická komora, jakožto profesní organizace, pak musí najít způsob, jak i odlišné názory a stanoviska mohou vedle sebe koexistovat. Jinak sama sebe udusí ve vzájemných půtkách.

A pokud jde o kontakty na politickou sféru, zákulisí MŠMT a třeba i jistý lobbing, pak máte samozřejmě pravdu. Ale nepochybuji, že toho jsou si vědomi i současní představitelé.
Nemluvě o tom, že mnozí učitelé jsou aktivní v komunální i celostátní politice a potřebnými vazbami disponují už teď. Jen je třeba "sjednotit noty a hrát aspoň ty nejdůležitější písně ve stejné tónině".
Ideálně pak ve společném orchestru.
:-)

Radek Sárközi řekl(a)...
20. října 2017 14:16  

Vážený pane Kantůrku, rádi Vás v Pedagogické komoře přivítáme. Můžete třeba jen zprvu pozorovat, jak to děláme. :-)

http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/09/pedagogicka-komora-prihlaska-do-spolku.html

Radek Sárközi řekl(a)...
20. října 2017 14:35  

Postup vedení školských odborů v případě kariérního řádu jsme popsali na našem webu:
http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/06/skolske-odbory-karierni-rad.html

Kantůrek řekl(a)...
20. října 2017 15:50  

Pane Sárközi, já vím, že jste postup odborů popsali. Ale raději se, čistě z důvodu zachování objektivity, poptám i na druhé straně.
Se svým působením nechci spojit spolek, kterému zatím příliš nedůvěřuji, a to ve smyslu, že nevěřím příliš v jeho schopnost, dosáhnout svých cílů a i ve smyslu, jak co prezentuje. Ale pokud dojde ke změně některých okolností a vytříbení jiných, třebas se v této komoře shledáme. A třeba taky v úplně jiné. Pro mě je zatím například poměrně důležitým aspektem, aby komora, hájící práva učitelů, skutečně byla spojena pouze s učícími učiteli, ve smyslu učícími ve školách. Různých školitelů s peďákem by se našlo mnoho, kteří o fungování školství dokážou dlouho mluvit, ale třeba v něm nepůsobili nikdy, nebo hodně dávno a krátce.
A přirovnání k lékařské komoře bych ani moc nepoužíval, jednak, kdo z nás zná skutečné poměry v lékařské komoře? A jinak školství a témata pro komoru učitelů jsou, si myslím, mnohem více infiltrována politikou, než témata pro komoru lékařskou. Sami vidíte i tady v diskusích ty rozpory, názory na názory EDUin, plošné testování, státní maturity, sluníčka vs. mráčky, různé vládní a ministerské strategie, vliv průmyslu na školství, zavádění technologií do školství... Všechna tato témata jsou nějak spojena s politikou, s určitými lidmi, co je propagují a já jsem zvědavý, jak si komora v těchto ohledech bude počínat.

Radek Sárközi řekl(a)...
20. října 2017 16:19  

Přehled nejdůležitějších hlasování ve skupině "Pedagogická komora - diskuze" na Facebooku
http://www.pedagogicka-komora.cz/2017/05/prehled-nejdulezitejsich-hlasovani-v.html

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
20. října 2017 18:19  

"A třeba taky v úplně jiné."

Ne, když to nebude v této, tak asi v žádné. Minimálně dalších 20 let.

Kantůrek řekl(a)...
20. října 2017 20:21  

Pane Sárközi, odkazy na hlasování na FB by mě bývaly i zajímaly, ale bohužel nemám na FB účet a tak jsou pro mě nedostupné. Takových učitelů bude zřejmě více.

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
20. října 2017 20:44  

nebo tady u nás na Moravě máme z komunálních voleb často zkušenosti se stranickými kandidátkami KDU-ČSL a pak "nezávislými", což je de facto KDU-"B"

Nesedíme spolu v kabinetu?

poste.restante řekl(a)...
20. října 2017 21:07  

Nesedíme spolu v kabinetu?
Bylo by mi ctí, ale určitě ne.
Mám totiž kabinet jen s externistou, který učí dva dny a zbytek týdne jsem sám. Takže bych si Vás určitě všimnul. :-)

Radek Sárközi řekl(a)...
23. října 2017 7:58  

Kdyby pomluvy, které zde šíří lidé z UP, byly pravdivé, nepřihlásilo by se do Pedagogické komory skoro 1 000 lidí.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.