Ondřej Šteffl: Maturanti jako rukojmí zastánců povinné maturity za každou cenu

sobota 25. ledna 2020 ·

„Kateřina Valachová to o povinné maturitě z matematiky řekla dobře: „V žádném případě nedovolím, abychom ukřižovali naše budoucí maturanty za několik let na něčem takovém. V první řadě budu chtít vědět, jak je možné, že žáci dosahují takto špatných výsledků.“ To ovšem bylo předtím, než se stala ministryní. Když nastoupila, změnila názor. Proč? Inu promluvila si s kozlem, kolik se má vysadit petržele. Tím kozlem bylo vedení Jednoty českých matematiků a fyziků,“ píše Ondřej Šteffl v MF DNES.



Ondřej Šteffl (facebook.com)
Šteffl mimo jiné píše: 

To byli a stále jsou především učitelé matematiky a fyziky z Matematicko-fyzikální fakulty UK a z dalších vysokých škol. Ty zajímá jediné – aby k nim přicházeli co nejlépe připravení žáci a studenti. Maturant, který neuspěje, je nezajímá. Neúspěšné nepotkávají a líto jim jich není, paní Valachové už také ne. Ale mně ano.

Největší omyl zastánců povinné maturity spočívá v jejich víře, že by to prospělo rozvoji matematického a logického myšlení. Ano, v jejich omezeném ideálním světě, který je na „matfyzu“, v matematických třídách a snad ve třídách některých skvělých učitelů. Tam opravdu studium matematiky rozvíjí myšlení, schopnost řešit problémy, matematizovat reálnou situaci a mnoho dalšího.

Ale reálně v širokém spektru škol od gymnázií přes průmyslovky a ekonomky až po školy knihovnické, právní či veřejného stravování to tak prostě není. Příprava na státní maturitu od rozvoje logického myšlení spíše odvádí. Nerozvíjí, a často dokonce potlačuje matematickou gramotnost.


Celý text naleznete zde

42 komentářů:

laimes řekl(a)...
25. ledna 2020 v 12:09  

maturita je nesystémový nesmysl který je třeba zrušit howg

Tajný Učitel řekl(a)...
25. ledna 2020 v 12:13  

Je to zvláštní jev. Matfyzáci se pohybují v jakoby jiné dimenzi abstrakcí a komplexních myšlenkových konstruktů, přičemž srdce pokulhává někde vzadu. Čest výjimkám.

Pavel Doležel řekl(a)...
25. ledna 2020 v 13:07  

Tajnej, srdce do vzdělávání nemontujou. Tam musej používat něco jiného - "komplikuje to člověku život na pět". To je právě to, že vy ráčíte vycházeti ze své vlastní historické frustrace a namísto přiznání si, že na část vzdělání prostě nedosáhnete, kdybyste se rozkrájel, chcete si tu část stáhnout na svoji úroveň, abyste si tu frustraci vyřešil. Jenže, když si to stáhnete na svoji úroveň, tak už to zkrátka je něco úplně jiného. Asi jako když si ženská stáhne prádélko. Už?

Radek Sárközi řekl(a)...
25. ledna 2020 v 13:13  

Vidím to jinak, než Ondřej Šteffl: http://www.ceskaskola.cz/2019/12/radek-sarkozi-povinna-maturita-z.html

Pavel Doležel řekl(a)...
25. ledna 2020 v 13:16  

Přitom řešení je prosté. Oddělit praktické, technické a univerzitní vysoké školství, a diferencovat podmínky pro přijetí na těchto typech vzdělávání. Maturita z matematiky by pak byla povinná jen pro to technické a univerzitní vzdělání, pro praktické nikoliv. A je vymalováno. Přičemž ale upozorňuji, že práva a medicína musejí zůstat na univerzitě. Pak bych si ještě dovedl představit dvě úrovně obtížnosti - vyšší povinnou na technické a přírodovědné obory univerzitního vzdělání a nižší na humanitní obory univerzitního vzdělání. Praktické vysoké školy by mohly vzdělávat budoucí úředníky, hoteliéry, pracovníky obráběcích strojů, designéry, zdravotnický personál, soudní personál, atd.

Michal Komárek řekl(a)...
25. ledna 2020 v 13:37  

Pane Doležele, stačí. Diskutujte bez urážek a znevažování.
TU - to zobecnění o matfyzácích je také evidentně za hranou.

L.snirch řekl(a)...
25. ledna 2020 v 14:41  

Pane Doležele
málokdy se 100 % shodneme, ale dnes jo.
Vámi navržený model maturity z matematiky podepíšu klidně. Tyto varianty už koneckonců v odborných diskusích kolují již minimálně 6 let. Jen ministerstvo na ně nikdy nereagovalo. A politici taky ne.
Jenže to by se muselo zavést po provedených analýzách rovnou pořádně v roce 2011.
Tehdy se to spustilo bez analýz, z evropských peněz a takový moloch, když se vypustí do života, je již nezničitelný a neopravitelný.
Teď je řešení stávající model zrušit a zavést nový rozumný.
Ale nevím, zda chcete jednotnou jednoúrovňovou povinnou od roku 2022 skoro pro všechny zrušit, když je to nyní v Parlamentu. A návrh na nápravu (podobný tomu, co jste uvedl) v Parlamentu není.
To raději necháte žít toho neohrabaného molocha?

Lenka Pokorná řekl(a)...
25. ledna 2020 v 14:47  

"To byli a stále jsou především učitelé matematiky a fyziky z Matematicko-fyzikální fakulty UK a z dalších vysokých škol. Ty zajímá jediné – aby k nim přicházeli co nejlépe připravení žáci a studenti."

Bylo by velmi smutné, kdyby učitelé VŠ, ať už matematiky a fyziky či čehokoliv jiného, chtěli, aby jim žáci na vysoké školy přicházeli mizerně připravení. A starat se o nezmaturované prostě není jejch džob.

A ještě k titulku. Jestli si maturanty v současné situaci vzal někdo za rukojmí, tak jsou to odpůrci povinné maturity z matematiky.


mirek vaněk řekl(a)...
25. ledna 2020 v 17:07  

Pěkně blbý titulek. To je jako: učitelé jako rukojmůí modernizátorů školství a ČŠI. Beze smyslu.

Pan Doležel to rozmázl. Řešení je spousta, jen chtít. Odpůrcům státní maturity nejde ani tak o dobro maturantů, jako o bezlimitní podnikatelský prostor v oblasti školství. Normální pracovitý maturant se nemá čeho bát. Za rok je to o gymnáziích a ty to zvládnou a za dva roky se dá celé školství přestavět. Co zvládli úředníci a politici za dobu co se o problémech mluví? Kolik činosti vyvinuli k jejich řešení. Kolik let je mninstr ve funkci a co vyřešil? Kdyby to takhle fungovalo ve fabrice, tak už dávno fabrika neexistuje. Je to o prioritách a pracovním nasazení.
Problém je v tom, že když zrušíme fabriku(maturitu), novou už nikdo nepostaví!!!

Petr řekl(a)...
25. ledna 2020 v 17:24  

Pane Doležele co to je prosím Vás za profesi, kterou by podle Vás vzdělávaly Praktické vysoké školy by mohly vzdělávat budoucí pracovníky obráběcích strojů

Na obráběče kovů stačí výuční obor bez MZ.
Pokud se jedná o programátora nebo technologa CNC strojů, pak strojní průmyslovka, kde si bez matiky ani neškrtnou.
A pokud jde o strojního bakaláře nebo dokonce inženýra se specializací obrábění, tak tam to platí dvojnásob. To jste se asi trochu seknul :-)

PK

Q. E. D. řekl(a)...
25. ledna 2020 v 17:39  

Každá liška svůj ohon chválí a Šteffl potřebuje obhájit smysluplnost svých alternativních škol. Starost o blaho maturantů v tom nehledejme.

Ivo Mádr řekl(a)...
25. ledna 2020 v 19:31  

Za současného stavu vidím neúspěšnost při povinné maturitě z matematiky někde nad 30%. A to i u studentů gymnázií. Jednoho by zajímalo, jaké konkrétní kroky chce MŠMT provést ke zlepšení. Zatím se nic neděje. Redukce učiva v regionálním školství o "50%" asi nebude tím správným receptem.

Lenka Pokorná řekl(a)...
25. ledna 2020 v 20:02  

Po všech možných termínech a netermínech se konečná neúspěšnost u maturity sakumpakum pohybuje kolem 4 %, což při tom, jací žáci na maturitní obory nastupují, není žádné katastrofické numero. Pro mne je spíš překvapení, že je to konečné numero tak nízké. Takže za mne k celému tomu humbuku, který je kolem povinné maturity z matematiky a cizího jazyka na některých oborech, mnoho povyku pro nic.

L.snirch řekl(a)...
25. ledna 2020 v 20:09  

Pane Mádře
Nyní z gymplů volí maturitu z matematiky okolo 30 % studentů, neuspěje okolo 2% v 1. termínu.
Nikdo neví (za celou republiku), zda maturují ti nejlepší z matematiky, ti průměrní, či ti slabí. Ale přesto 30 % neúspěšných u gymplů je asi nadneseno.
Na jiných typech škol to bude mnohem více než 30 %. Nemají srovnatelně hodin matematiky.

Paní Pokorná
uveďte odkaz na 4 % nebo jste si to vymyslela?

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. ledna 2020 v 20:21  

Pro l.Snirch
"Nikdo neví (za celou republiku), zda maturují ti nejlepší z matematiky," My to víme :-), máme data z NSZ kvlitativní oddíl a víme, kdo z matematiky maturoval - viz http://blog.aktualne.cz/blogy/ondrej-steffl.php?itemid=28336 rámeček. Odhad je (test z roku 2015) že by neodmaturovalo v prvním kole 41 %. A jaké je struktura těch, co se hlasí či nehlásí lze z dat snadno zjistit.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. ledna 2020 v 20:31  

10 % těch, kteří byli v NSZ nejlepší, se dělí zhruba na půl mezi ty, co z matematiky maturují a nematurují.

Robert Čapek řekl(a)...
25. ledna 2020 v 20:35  

Ano, maturity by mohly být vícekolejné. Přesně, jako jsou přijímačky na vysoké školy. A vysoké školy je třeba také rozdělit - třeba na praktické a nepraktické. Ty nepraktické to jsou ty plné oborů, které nemají užitek, nepřinášejí žádný progres a poznání, nikdo tam nic nevytváří... Ty budou takovým nenápadným útočištěm (ústavem) pro lidi, kteří se neuživí jinak: teoretičtí matematici, ekonomové apod. Takoví ti, co v životě neobstojí a tak si vytvářejí své imaginární světy, kde všechno o všem vědí. Něco jako pubertální kluci, co mají vagóny holek - ale ve skutečnosti o tom žádná z těch holek nic neví :-) Jenom sní o okamžiku, abych citoval Mgr. Doležela, "když si ženská stáhne prádélko", jenomže oni mají jen ty své vzorečky a ničemu jinému opravdu nerozumí, takže ani nevědí, co pak s ní :-D

L.snirch řekl(a)...
25. ledna 2020 v 20:48  

Pro O.Šteffl:
Od těch dob uvedených v blogu se počty prudce snížily a ta struktura (ti co maturují z matematiky) může být taky jiná.
Kdyby byly anonymizované data za studenta, dalo by se v porovnáním s češtinou a předměty školní maturity odhadovat, kdo si matiku volí.
Školy tyto data dostávají (neanonymizované), takže za školu to vím přesně.
Ty data u Cermatu jsou, jen je anonymizovat a zveřejnit.
Proč po 9 letech MŠMT anonymizované data nezveřejnil - to rozum nepobere. Navíc ministr Plaga se nyní obírá o věcnou argumentaci při novele.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. ledna 2020 v 21:05  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Ondřej Šteffl řekl(a)...
25. ledna 2020 v 21:06  

L.Snirch, jasně, ale lepší než nic

Převodní tabulka orientačního percentil matematické gramotnosti
v řádku je vždy stejná úroveň gramotnosti.
Vzorek 2048 uchazečů o VŠ, rok 2015


Bude maturovat z M
---Nebude maturovat z M
------Celkem
0 0 0
1 3 2
5 13 10
10 22 19
16 34 29
24 46 41
30 53 47
35 60 53
40 64 57
46 67 61
50 70 65
56 75 70
60 80 74
64 83 78
70 85 81
76 89 86
80 91 88
86 94 92
89 95 94
95 98 97
100 100 100

Nicka Pytlik řekl(a)...
25. ledna 2020 v 22:34  

Z povinné maturity z matematiky mají až panickou hrůzu především ti, kteří ji doopravdy špatně učí, pak ti, kteří se ji špatně učí, a ti, kteří to léta nechávají být, jakkoli za to nesou odpovědnost.
Je to celkem prosté...

Lenka Pokorná řekl(a)...
25. ledna 2020 v 23:13  

Pro pana Šnircha:

"Z celkem 573,3 tis. maturantů, kteří se v letech 2011–2017 přihlásili k MZ, již nemá šanci maturitní zkoušku získat (kvůli vyčerpaným pokusům nebo překročení pětileté lhůty pro složení MZ17) 27,6 tis., tj. 4,8 % všech přihlášených. Tento ukazatel v čase mírně kolísá mezi 4,4–5,2 %, nejvyšší hodnoty bylo dosaženo mezi prvomaturanty z roku 2015 a 2016. Z těchto tzv. absolutně neúspěšných (z pohledu roku 2018) je 24,5 tis. (4,3 % z přihlášených) těch, kteří již vyčerpali všechny 3 pokusy na složení zkoušky, další 3,1 tis. (0,5 %) jsou žáci, kteří překročili pětiletou lhůtu pro složení MZ18 (v roce 2018 seto týká zatím pouze prvomaturantů ročníku 2011–2013).
Mezi přihlášenými prvomaturanty z let 2011–2013 je 4,5 – 5,1 % těch, kteří již vyčerpali 3 pokusy pro složení MZ, nebo jim uplynula 5letá lhůta pro její dokončení (tzv. absolutně neúspěšní). Maturanti v letech 2014–2017 vykazují absolutní neúspěšnost mezi 4,4 – 5,2 %, přičemž u nich zatím nehraje roli efekt překročení 5 leté lhůty.
Žáci, kteří stále ještě nemají maturitní vysvědčení, ale mají šanci je získat, tvoří dalších 5 % (28,9 tis.). V úhrnu se tedy podíl žáků přihlášených v období 2011–2017 bez dosaženého maturitního vzdělání pohybuje na úrovni 9,8 %."

Zdroj: https://data.cermat.cz/files/files/Zaverecne_zpravy/Zaverecna_zprava_CZVV_MZ2018.pdf

Lenka Pokorná řekl(a)...
25. ledna 2020 v 23:26  

"Ano, maturity by mohly být vícekolejné. Přesně, jako jsou přijímačky na vysoké školy."

Z různých osobních prezentací pana Čapka spíš vyplývá, že vícekolejné je u nás kdeco, především pak udělování doktorátů.

"Ty budou takovým nenápadným útočištěm (ústavem) pro lidi, kteří se neuživí jinak: teoretičtí matematici, ekonomové apod."

Ani teoretičtí matematikové a ani ekonomové rozhodně nemají problém sehnat práci. Sehnat pořádnou práci mají různí tlachalové, kteří jsou pak nuceni vymýšlet kraviny typu líný učitel, aby se vůbec nějak uživili.

"...jenomže oni mají jen ty své vzorečky a ničemu jinému opravdu nerozumí, takže ani nevědí, co pak s ní."

Zatímco pan Čapek si evidentně neví rady sám se sebou.

L.snirch řekl(a)...
26. ledna 2020 v 8:26  

Děkuji paní Pokorná, já si pamatoval 28 tisíc, procenta neznal.
Je jasné, že je uzavřeno je období 2011-2015, musí se čekat 5 let.
Nyní se neúspěšnost zvyšuje v 1. kole, ale je otázka, jak to vypadá po 2. a 3. kole či po uplynutí doby. To se zase bude vědět s odstupem 5 let.
Zatím tedy víme, že je to okolo 5 %.


Robert Čapek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 10:24  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Robert Čapek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 10:29  

Paní Pokorná, vy jste prostě třída. Hned několik hezkých urážek jen v tak málo větách! Kam se hrabe doktorand Doležel, ten na to vždy potřebuje půl stránky! S vámi musí být život ve sborovně procházka růžovým sadem...

Robert Čapek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 10:30  


Jenom nechápu jedno, paní Pokorná. "Sehnat pořádnou práci" - já učím učitele. Vy učíte žáky. Máme stejnou "pořádnou" práci nebo je ta moje horší, protože není pořádná? Vlastně i v tomhle máte pravdu, když si představíte, že musím vzdělávat někoho jako jste vy.

Lenka Pokorná řekl(a)...
26. ledna 2020 v 10:41  

Já jsem milý pane Čapku narozdíl od Vás vydržela v jedné sborovně už třicet let. Vás už v žádné sborovně nechtějí. A takové učitele jako jsem já Vy určitě nevzděláváte. Co by na Vašem školení pohledával rozumný matikář - fyzikář, kterému ty Vaše tlachy a pomlouvání všech a všeho kolem nemohou v pedagogické práci nikterak prospět?

Michal Komárek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 11:35  

Paní Pokorná, pane Čapku, stačí, prosím. Vaše osoby, natož Vaše vzájemné urážení nejsou tématem diskuse. Děkuji!

laimes řekl(a)...
26. ledna 2020 v 13:49  

zš a sš mají být zakončeny závěrečnými zkouškami v režii školy a přijetí na sš přijímacími zkouškami dle potřeb školy

Ivo Mádr řekl(a)...
26. ledna 2020 v 19:51  

"Z povinné maturity z matematiky mají až panickou hrůzu "... Pytlíci mají pravdu, tak nějak to je. A těch keců okolo, neskutečné.

Pavel Doležel řekl(a)...
26. ledna 2020 v 19:57  

"Ty nepraktické to jsou ty plné oborů, které nemají užitek, nepřinášejí žádný progres a poznání, nikdo tam nic nevytváří."

No jo, Mistře, ale když vám vysvětlovat, k čemu je základní výzkum, to je jako vysvětlovat prvňáčkovi analytické rozšíření Riemannovy zeta funkce. Vy raději nemudrujte a hlídejte si vaše důkladné prádélko.

Pavel Doležel řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:03  

" Takoví ti, co v životě neobstojí a tak si vytvářejí své imaginární světy, kde všechno o všem vědí. Něco jako pubertální kluci, co mají vagóny holek - ale ve skutečnosti o tom žádná z těch holek nic neví :-) Jenom sní o okamžiku, abych citoval Mgr. Doležela, "když si ženská stáhne prádélko", jenomže oni mají jen ty své vzorečky a ničemu jinému opravdu nerozumí, takže ani nevědí, co pak s ní."

Mistře, nevím jak je to ve vašem případě, ale mohl byste vědět, že dáma si sama prádélko nestahuje. Když si ho stáhne sama, tak to není dáma. To se musíte snažit sám. Vaši frustraci ze vzorečků, čísílek a grafíků a vaši utkvělou představu o tom, že jste chirurg, nebo primař, byste ale asi už řešit měl. Uleví se jak vám, tak i lidem okolo vás.

Michal Komárek řekl(a)...
26. ledna 2020 v 20:07  

Stačí, nejste, pane Doležele (a pane Čapku) tématem diskuse. Děkuji!

Pavel Doležel řekl(a)...
27. ledna 2020 v 0:51  

"To raději necháte žít toho neohrabaného molocha?"

Ano. Lepší nějaká kontrola, než žádná. Odpůrci si najdou vždy něco. Klidně se můžeme inspirovat ve Finsku, nebo v UK. Standardizované centralizované testy jsou ale základ. Mohou být provedeny lépe, měly by být levnější a ideálně vyhodnocené online ihned po jejich odeslání. To, co nelze ověřovat testem, ať se klidně ověřuje na škole.

Lenka Pokorná řekl(a)...
27. ledna 2020 v 16:49  

"A tedkonc se změnou financování se již školy nemusí prát o žáky."

Myslíte?

Petr Portwyn řekl(a)...
27. ledna 2020 v 18:20  

To jsem rád, že vidím, jak vypadá věcný a kultivovaný příspěvek.
Tak už jsem poučen.

Tajný Učitel řekl(a)...
28. ledna 2020 v 10:39  

Doležele, kontrola existuje. Jmenuje se hodnocení, víza a školní maturita. Ostatní je výplodem vašeho binárního mozku.

Unknown řekl(a)...
29. ledna 2020 v 11:04  

Jen k tomu Finsku, maturita z matematiky je centralizovaná a povinná. A Polsko po zavedení povinné maturity z matematiky stoupá v žebřících PISA.

Tajný Učitel řekl(a)...
31. ledna 2020 v 12:51  

Jen k tomu Finsku.
a) maturita není podmínkou k přístupu ke vysokoškolskému studiu.
b) za nedostatečné skóre v jednom předmětu lze kompenzovat vyšším skóre v jiném předmětu
c) většina zkoušek má dvě úrovně

e) nevím to přesně, ale něco mi řiká, že provedení maturity ve Finsku je zcela jiné, než to cermatí.

Pavel Doležel řekl(a)...
12. února 2020 v 22:01  

Protože moje odpovědi byly zřejmě opět smazány, omezím se na faktické sdělení, aby to zase nezůstalo u toho, že tajný má poslední slovo, které je ovšem nepravdivé.

Bod a) je čistá lež.
Složení centrální státní maturity ve formě on-line testů, je třeba získat alespoň hodnocení E, jinak student není připuštěn ke studiu vysoké školy. Ani hodnocení E ovšem nezaručuje možnost studovat na libovolné. Čím lepší je výsledek studenta u maturity, tím více si může vybírat vysokou školu a obor.

Bod b) je v souladu se skutečností, ovšem kompenzace neznamená, že student musí projít. Pokud nemá z čeho kompenzovat, maturitu nesloží a není připuštěn ke studiu VŠ.

Bod c) je v souladu se skutečností.

Bod d) je otázkou subjektivního hodnocení. Forma testu není zcela shodná s maturitou u nás, ale stále jde o standardizované high stakes testy pořádané centrálně a dokonce i on-line. Čili pokud našim expertům slouží Finsko jako "role model", pak by neměl být problém se standardizovanými high stakes testy jako takovými. O konkrétní formě lze vést diskusi, byť já proti té stávající v tom, čemu rozumím, což je matematika, nic zásadního nemám. Komplexnější úlohy a více času by mi nevadilo, ale tvrdím, že neúspěšnost to znatelně zvedne.

Tajný Učitel řekl(a)...
13. února 2020 v 7:38  

bod a) Under a previous law, successful completion (of matriculation) entitled one to enroll as a university student (hence "matriculation"). Although the legal requirement has been lifted, matriculation without completing the test is still an exception.

Lžete vy Doležele.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.