Zbyněk Vrba: Matematické oříšky: Správné postupy a výklad

středa 22. dubna 2020 ·

„Největší výzvou domácí výuky je ale bezpochyby výklad. Matematika má nepříjemnou vlastnost – je pro studenty nezvládnutelná samostudiem bez výkladu. Představa, že si tercián gymnázia přečte materiál o lomených výrazech nebo slovních úlohách řešených rovnicemi a následně vše bez problémů pochopí a vypočítá, je naprosto lichá. Ani septimán, který se pravidelně účastní krajských kol matematické olympiády, není schopen samostudiem zvládnout například analytickou geometrii. O tématech typu limity, derivace, kombinatorika, kde je výklad naprostou nutností, ani nemluvě. Zkrátka – poslat studentům text o matematice s tím, že ho sami nastudují, k cíli nepovede, i když nad přípravou materiálu strávíte hodiny. Jaké jsou tedy možnosti?,“ píše učitel z Gymnázia Český Krumlov Zbyněk Vrba na webu SYPO.



Videonávody 

První možností je najít na internetu video, kde je látka vysvětlena. Neměl by to být problém, na webech typu khanova škola nebo YouTube kanálech jako je např. 3blue1brown je matematika základních škol a gymnázií prakticky kompletně pokryta. Učitel tak jen rozešle odkaz, materiál a student může pracovat. Má to ale háček. Může se stát, že téma není vysvětleno tak do hloubky, jak by bylo třeba. Nebo je ve videu použité úplně jiné značení, což je pro studenty (hlavně pro ty mladší) daleko větší překážka, než si připouštíme, a může způsobit naprosté nepochopení výkladu. Nebo prostě ve videu není vysvětleno vše tak, jak bychom potřebovali. Další možností je uspořádat videokonferenci se studenty a simulovat tak hodinu. To je ale časově a organizačně (při počtu třeba 30 studentů ve třídě) tak náročné, že nelze takto fungovat dlouhodobě. Nakonec tak učitel chtě nechtě dojde k tomu, že nejlepší bude začít točit vlastní videa.

Z vlastní zkušenosti vím, že první video dá nejvíce práce. Než si člověk přijde na to, jak vše nastavit, jak video vystavit na web, jak ho snadno zpřístupnit, ztratí se dost času. Jakmile je ale vše zvládnuto, běží natáčení videí jako na drátkách. Sám řeším situaci tím, že svá videa vystavuji na YouTube, rozešlu odkaz studentům a oni tak mají možnost si výklad pustit třeba desetkrát, než ho pochopí. Technická úroveň mých videí je velmi slabá, ale z reakcí studentů vidím, že na tom vůbec nezáleží. Jsou rádi za vysvětlení, za možnost pustit si výklad kdykoliv, zopakovat si problematické pasáže apod. Má smysl točit spíše více kratších videí, než dávat studentům video, které má 80 minut. Občas samozřejmě dojde k přeřeknutí nebo k chybě ve výpočtu, ale to se stává i před tabulí, takže není úplně nutné natáčení stopnout a video přetočit, přidá to na dojmu „živosti“ výkladu.

Zatím jsem natočil okolo sedmdesáti videí, což je téměř 1000 minut a rozhodně budu pokračovat dále, protože jak pro studenty, tak pro mě se jedná o nejsnazší způsob, jak nahradit výklad ve škole. Samozřejmě v takových videích není prostor pro to, co na hodinách naprosto běžně dělám. Neoživím výklad o odmocninách historickou odbočkou o krizi matematiky v antice. Při výkladu prvočísel nevysvětlím, jak důležitá jsou pro šifrování a internetovou komunikaci. Při výkladu soustav rovnic nevysvětlím šikovným deváťákům navíc to, že vlastně počítají vzájemnou polohu dvou přímek v rovině a při geometrii nemám prostor nechat studenty, ať si přijdou sami na vlastnost tětivového a tečnového čtyřúhelníku. Ale přesto doporučuji všem natáčení videa. Je to stále lepší, než kontakt se studenty vůbec nemít, nebo jim posílat materiály, které si mají sami načíst. Budeme všichni doufat, že tento typ výuky bude brzy už jen zpestřením a dodatkem k naší práci a že se co nejdříve vrátíme tam, kde pracujeme nejraději - před studenty.


Celý text naleznete zde

2 komentářů:

L.snirch řekl(a)...
22. dubna 2020 v 5:37  

"Další možností je uspořádat videokonferenci se studenty a simulovat tak hodinu. To je ale časově a organizačně (při počtu třeba 30 studentů ve třídě) tak náročné, že nelze takto fungovat dlouhodobě."
Proč nelze?
Spousta škol tak jede, k tomu výuku nahrává na stream pro zpětně přehrání.
Mám za sebou za 5 týdnů 50 videokonferencí, všichni učitelé naši školy jsou na tom stejně.
Je to jednodušší a praktičtější než natáčet videa, protože se neztrácí komunikace se studenty.

mirek vaněk řekl(a)...
22. dubna 2020 v 8:58  

Když někdo není schopen připravit materiál, aby ho studenti pochopili, neznamená to, že to nejde. Výklad na obrazovce je stejný jako na papíře. Jen v druhém případě musí studenti umět číst.
Připravit materiál pro studenty, aby to pochopili chce čas. Znát své studenty a mít je vychované k samostatné práci.
Jestli studenti zvládají poznáte jedině tak, že to student předvede na úloze. Jinak vám může přikyvovat jak houpací kůň a veškerá práce je marná.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.