Jak může vypadat praktické vyučování na SŠ a VOŠ v době, kdy jsou zavřené školy a není příliš reálný ani pobyt žáků na pracovištích zaměstnavatelů?… Ani v této situaci nemusí dojít k úplnému odříznutí nebo přerušení spolupráce školy a firmy, která je současně poskytovatelem praktického vyučování. Existují příklady skvělé spolupráce se sociálními partnery školy. Tipy přináší projekt P-KAP.
Tuto zkušenost má Integrovaná střední školy automobilní Brno v oboru Mechanik/diagnostik zemědělské a stavební techniky, kde k výukovým materiálům firmy Agrotec mají přístup jak učitelé, tak žáci. Dobrou zkušenost mají také se školicím portálem, kde jsou k dispozici videa zaměřená na diagnostiku motorů či instalace, ke kterým jim nyní na omezenou dobu přístup zdarma.
Firma umožní žákům externí přístup do interního školicího systému + její pracovník je průběžně v kontaktu s žáky (např. e-mailem), zasílá podklady ke studiu vč. ověřovacích testů (vhodnost konkrétních materiálů konzultovaná s pedagogem)
Na ISŠA v Brně se ve spolupráci s firmou Scania Česká republika vyučuje obor Mechanik opravář motorových vozidel se zaměřením na nákladní vozidla a autobusy. Vedoucí stipendijního programu „Mladí profesionálové Scania“ Radek Kindl se pokusil smysluplně zacelit výpadek praxe v servisech i ve škole tím, že umožnil při současném dodržení firemních bezpečnostních požadavků žákům, kteří nemají zaměstnanecký přístup do interního školicího systému, vzdělávat se formou externího přístupu. Žáci se tak mohou ve zřízené virtuální třídě vzdělávat ve všech tématech, se kterými se v průběhu odborné přípravy v 1.– 3. ročníku setkají.
Jedná se o cca 65 výukových materiálů a videí v rozsahu 25–40 minut. Zástupce zaměstnavatele je se žáky současně v denním kontaktu po e-mailu a zasílá jim aktuální podklady ke studiu – jde o technické novinky a zajímavosti, studijní materiály (např. biopaliva, elektrifikace vozidel, udržitelnost v dopravě atd.) a videa, která jsou k dispozici v anglickém jazyce opatřená českými titulky. Připraveny jsou také testy k ověření znalostí, potřebná je 80% úspěšnost.
Vhodnost originálních výukových materiálů firmy je diskutována s učitelem odborných předmětů ze školy, témata jsou rozepsána v souladu se „školními“ moduly, které škola v rámci modulární výuky vytvořila. Firmě jde také o to, aby žáci byli co nejlépe připraveni na závěrečné zkoušky. Žáci si pořizují výpisky, sledují doprovodná videa na Youtube, ale také formulují otázky, diskutují a následně pak získají prezentaci, kterou jim Radek Kindl připraví a rozešle. "Od 3. dubna jsme komunikaci se studenty ISŠA Brno jsme ještě o kousek vylepšili, provozujeme opravdovou on-line prezentaci a výuku v Microsoft Teams,“ říká pracovník firma Scania.
Vzdělávací programy školy vytvořené v rámci projektů z veřejných zdrojů (případně ve spolupráci s firemními partnery) sdílet i pro potřeby škol s obdobnými obory vzdělání
V řadě oborů existují pro odborné předměty často buď učebnice zastaralé, nebo v horším případě neexistují učebnice vůbec žádné. Některým školám se podařilo vytvořit si vlastní elektronické učebnice a výuková videa buď díky spolupráci se sociálními partnery, anebo díky projektům z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat