Václav Maněna: Pravidla online výuky a konzultací pro školy (pro firmy fakt ne)

pátek 3. dubna 2020 ·

„Tenhle text je dlouhý, ale má to dva důvody: online výuka je strašně těžká a komplexní věc, kterou ovlivňuje hodně faktorů. Předám vám dost vlastních zkušeností a vysvětlím několik slepých uliček, kterými jsem za roky online konzultací a různých porad prošel. To prostě jednoduše a rychle nejde (to jsem přehnal, tak oprava: já to jednoduše a rychle neumím),“ píše Václav Maněna na blogu SYPO. 



Václav Maněna (facebook.com)
Maněna také píše: 

Jak nastavit pravidla a na co si dát pozor. 

Potřebuju dětem pustit video i se zvukem a vůbec to nejde! 

Ne, nepotřebujete, jen to nejspíš zatím nevíte. A nebojte, není to vaše chyba a už vůbec to neznamená, že jste špatná učitelka nebo učitel. Online výuka (nebo online konzultace) pomocí nástrojů na videokonference není to samé, jako kdybyste byli s dětmi ve třídě. Není to zkrátka ”klasická výuka, ale přes počítač”. Budete řešit spoustu technických problémů, ale také hodně psychologických a organizačních (u vás i na straně dětí). Bude to vyžadovat jiný přístup k výuce, který vyplývá nejen z technických a psychologických omezení, ale také z toho, že děti v této kritické situaci třeba nemají čas být online, když se to hodí vám. A když už ho mají, jako na potvoru něco selže. Co by tak mohlo selhat? Jen pro lepší představu si můžeme zhruba popsat, co všechno vstupuje při online setkání učitele se žáky do hry:

- Mobil nebo počítač žáka. Nebo v horším případě tátův služební notebook, co ho má teď doma, protože má homeoffice. Je to ale “firemní noťas”, takže na něj nejde nic instalovat (zakázal to správce u táty v práci, jinak by to opravdu nešlo, ví proč to dělá).
- Připojení mobilu/počítače k domácí síti (často “wifina”, která má nejhorší signál přesně v tom jediném pokoji, kde se může dítě v klidu připojit k online konferenci).
- Internetové připojení domácnosti žáka (a nezapomeňte i na to, že dítě není jediné, kdo možná v tu samou chvíli potřebuje být připojeno k online konferenci).
- Momentální stav služby, kterou používáte k online konferenci (ta také běží někde na nějakém serveru, který je připojený k internetu). Takže i když máte “týmsy” nainstalované na počítači, ve skutečnosti je tahle aplikace závislá na serverech “někde jinde na internetu,” stejně jako třeba Skype nebo Meet (jo, Zoom taky).
- Vaše připojení k internetu. Uf, tak aspoň tohle je v pohodě, doma máte “rychlej net”, takže tohle nemusíte řešit. Jenže nejde o to, jak rychle proudí data k vám (download), ale také o to, jak rychle tečou data z vašeho počítače “ven” (upload). To je důležité, protože budete přenášet video, zvuk a obraz směrem do internetu. Hodně domácností i škol je do internetu připojeno asymetrickou linkou, což znamená, že rychlost “k vám” je rychlejší než rychlost “od vás”. Vám se to jeví jako jako “rychlý internet”, protože většina dat teče při běžném provozu k vám (stahování dat, prohlížení videí a webových stránek). Jenže tohle není běžný provoz.
- Připojení vašeho počítače do domácí sítě.
- Stav vašeho počítače. Nebo v horším případě počítače, který máte ze školy. Škola ho koupila ve výběrovém řízení, kde byl 100% důraz na cenu (třeba aby neměla problémy se zřizovatelem nebo dotacemi)...

Tipy a triky z praxe 

Asi nejlepší rada, kterou vám mohu dát je, abyste si online schůzku vyzkoušeli sami. Třeba uspořádejte online pedagogickou radu nebo setkání zaměstnanců. V plné nahotě uvidíte, jak je to náročné. Vynásobte to třemi (děti nejsou tak disciplinované jako vy) a máte hrubou představu o tom, jak by to mohlo vypadat.

Myslete na rodiče a uvědomte si prosím, že nyní je víc než kdy jindy důležité, aby škola používala stejný nástroj pro všechny. Už jsem o tom hodně psal i povídal, tak to nebudu víc rozvádět.

Neučte za každou cenu online (ve smyslu přímé výuky pomocí videokonferenčního nástroje). Dejte dětem samostatnou práci, dejte jim dost času a klidu a poskytujte jim online konzultace. A buďte připraveni na to, že někdo má jen telefon a někdo ani to ne. Nedělá vám to naschvál.

Nám to jede v pohodě / Ale mně to funguje! 

Hodně často čtu a slyším výkřiky do tmy a knížecí rady typu: “online výuka je v pohodě, zvládnu 30 dětí!” Zhruba to znamená toto: “včera jsem to poprvé zkoušel a docela to fungovalo.” To je dobře, že vám to šlo a služba kterou používáte zrovna nebyla přetížená (kdyžtak si “vygůglete”, jak je v současné době internet přetížený a co všechno dělají velcí hráči jakou Google nebo Netflix, aby tu zátěž trochu snížili).

Další oblíbená je “Google Meet / Microsoft Teams / cokoliv dalšího zvládne v pohodě 60 dětí najednou!” To je dobře (i když to reálně není pravda, jak víte z předchozího textu), ale taky jde o to, co zvládnete vy.

“Proč nepoužíváte program XXX (dosaďte cokoliv)? S tím by vám to šlo bez problémů!” Na tohle jste už ale zvyklí z tisíce jiných situací, tak to ignorujte.



Text byl původně publikován na autorově profilu na Facebooku
Autorův text Jak na online výuku nejen v období uzavření škol naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.