Bořivoj Brdička: Podle McKinsey mohou technologie převzít nejméně čtvrtinu práce učitele

pondělí 23. března 2020 ·

Výzkumníci McKinsey se pokusili zkoumat jednotlivé činnosti zvlášť z pohledu potenciálu možné automatizace. Přitom hned na začátku konstatují, že nahrazení učitelů stroji vůbec nepřichází v úvahu, protože některé činnosti vůbec automatizovat nelze. Je to především výchova (např. budování pozitivního klimatu ve třídě) a poradenství (koučink). U ostatních určitou míru možné automatizace nalezli. Nejvyšší potenciál podle nich má administrativa, příprava na výuku a hodnocení výukových výsledků. Všechny tyto činnosti může podle nich již dnes přibližně z poloviny zastat stroj. Určitý menší potenciál má výuka a vlastní studium. Dohromady to dělá z oněch 50 hodin celých 13, o něž by učitel mohl rozšířit svůj přímý osobní vliv na žáky.



Bořivoj Brdička (youtube.com)
Zajímavé bude se podívat na to, jak konkrétně si výzkumníci McKinsey zapojení technologií představují. Asi nejsnazší to bude u administrativy. Takové funkce, jako automatické vyplnění částí formuláře či nabídka možných odpovědí, nebo dokonce automatizovaná docházka, mohou jistě hodně učitelům usnadnit život. Zatím na trhu ale není mnoho produktů, které by byly schopny při řešení školní administrativy využít umělou inteligenci.

Obtížnější to je u přípravy na výuku. Výzkumníci McKinsey předpokládají, že učitelé mají mít k dispozici sofistikovaný systém, který jim nabídne pro každou situaci nejvhodnější výukový materiál. Podobné pokusy se ale dosud nedaří realizovat. Byla na nich založena celá teorie e-learningu. Vzniklo mnoho úložišť (u nás DUM či DUMY). Nejsem sám, kdo má o schopnosti technologií uspořit učiteli polovinu času na přípravu pochybnosti. Velmi podobný postoj vyjadřuje reakce, kterou vydal The Hechinger Report. Připomíná též fakt, že dosud žádné úložiště výukových materiálů nepracuje s algoritmem, který by dokázal poskytnout žákovi skutečně vhodnou individualizovanou nabídku.

Zatím nejproblematičtější je představa, že učitel ušetří polovinu času stráveného hodnocením žáků. Výzkumníci McKinsey předpokládají nasazení technologií umožňujících analýzu a formativní hodnocení delších tvořených textů i slovních odpovědí. To je dosud obtížně představitelné i v angličtině. Má-li dojít k posunu, je třeba zavést jednotný personalizovaný systém řízení výuky, který by disponoval natolik velkými daty, aby smysluplnou analýzu vůbec bylo možné realizovat. Nebude snadné nastavit optimální cestu. Velká data snadněji získává plně centralizované školství, které však zase mnohem obtížněji vyvolává motivaci žáků. Snad nám v tomto pomůže dnes tak diskutovaný střední článek řízení. Inspirací by nám mohlo být, jak to dělají v Londýně – The London Grid for Learning.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.