Zdeněk Sotolář: Zrušte inspekci, pane ministře, školy a učitelé si zaslouží důvěru

středa 15. ledna 2020 ·

Nad českým školstvím nebezpečně roztahuje křídla moloch České školní inspekce. Ta křídla by jí měl někdo minimálně přistřihnout, optimálně by měl inspekci zrušit úplně. Proč? Někomu by možná stačilo jen říci kouzelné zaklínadlo. Finsko. Inspekci totiž nemá právě tolik opěvované Finsko. U nás však ČŠI naopak zbytečně posiluje.



Zdeněk Sotolář (archiv autora)
Například při konkursech na ředitele. Kromě zástupce ČŠI v komisi zasedá odborník v oblasti státní správy, organizace a řízení v oblasti školství podle druhu a typu příslušné školy nebo školského zařízení, personalista nebo psycholog. Ten je ale jmenovaný opět Českou školní inspekcí. Na personalistu nebo psychologa nejsou dokonce stanoveny bližší kvalifikační požadavky. Proč posiluje právě inspekce, není jasné. Prostě moloch roztahuje křídla.

Česká školní inspekce teď ráda hodnotí tzv. gramotnosti. Právě vyšlo hodnocení v šesti různých gramotnostech. Jenomže tyto gramotnosti nejsou obsaženy v závazném kurikulárním dokumentu, tedy v RVP. Toho si všimla dokonce i Asociace ředitelů gymnázií: „Pokud má Strategie 2030+ pracovat s pojmem „gramotnosti“, musí být tento pojem legislativně ukotven. V současné době tomu tak není a dochází k matení pojmů. Cílem vzdělávání zůstává pro školy kompetenční rozvoj a není tak jasné, proč probíhají ze strany ČŠI šetření v oblasti např. sociální gramotnosti.“ Důvod je jasný. ČŠI si prostě dělá, co chce.

Strategie 2030+ plánuje dokonce dát ČŠI metodikou roli. Proč? Má snad Česká obchodní inspekce metodickou roli? Je snad Česká školní inspekce na tuto roli personálně připravená? A kdo vše bude mít tu metodickou roli? Má se budovat jakýsi střední článek, je tu projekt SYPO, jsou tu pedagogické fakulty. Ve školách chybí učitelé. Zrušením České školní inspekce by se řada učitelů mohla vrátit ke smysluplné práci, k práci s dětmi ve školách. Nebo opravdu platí, že kdo umí, učí, kdo neumí... Však víte. Posilování České školní inspekce je především posilováním nedůvěry vůči školám a učitelům.


Se souhlasem autora převzato z jeho blogu

13 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
15. ledna 2020 v 2:32  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
15. ledna 2020 v 2:35  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Milan Keršláger řekl(a)...
15. ledna 2020 v 12:04  

Pokud by měla mít inspekce význam, musela by kontrolovat to, co stanoví jiní (tj. nezávislost). Jen nezávislost dá inspekci zpětnou vazbu. A hlavně by inspekce musela řešit, zda se učí, zda má výuka smysl nebo jestli se jen plní formální stránka a předvádějí se hodiny typu "Potěmkinova vesnice".

mirek vaněk řekl(a)...
15. ledna 2020 v 13:15  

Úředník může kontrolovat papíry, ne výuku.
Kdyby inspekci tvořili učitelé, kteří mají ponětí o tom co se ve třídě děje, pak by to mělo smysl. Pokud je inspektor shora úkolován co má či nemá najít, je to k ničemu. A když do toho zasahuje politika není to ani objektivní.
Dnešní běžná praxe na školách je divadlo pro inspektora a většinou je úspěšné.
Inspekci není třeba rušit, ale z gruntu předělat. Pokud se úředník montuje do metodik, je to špatně.

Petr řekl(a)...
15. ledna 2020 v 13:32  

"Úředník může kontrolovat papíry, ne výuku."

To je pravda, výuku úředníci nekontrolují.

"Kdyby inspekci tvořili učitelé, kteří mají ponětí o tom co se ve třídě děje, pak by to mělo smysl."

Inspektoři, kteří hodnotí výuku v hodinách tvoří povětšinou bývalí učitelé, zástupci ředitele a sem tam bývalý ředitel

"Pokud je inspektor shora úkolován co má či nemá najít, je to k ničemu. A když do toho zasahuje politika není to ani objektivní."

Toto celé není pravda. Nikdo inspektorovi dopředu neříká, co má nebo nemá najít ve výuce.
A politika už vůbec ne.

"Dnešní běžná praxe na školách je divadlo pro inspektora a většinou je úspěšné."

Jak kde a jak kdy. Ten kantor ale většinou pak neví, co řekne inspektor řediteli :-)
Dobrý inspektor většinou tomu učiteli před hospitací řekne, aby učil normálně, jak je zvyklý a nesnažil se o nějaké novátorské kousky, které se většinou pak vymstí a je to fiasko.

"Inspekci není třeba rušit, ale z gruntu předělat. Pokud se úředník montuje do metodik, je to špatně."

S tím naprosto souhlasím, ale bylo by to na delší povídání :-)

PetrK

Robert Čapek řekl(a)...
17. ledna 2020 v 17:13  

Tady je klíčové spojení "učitelé si zaslouží důvěru"
Nezaslouží. Ne všichni.
A jak se pak rodiče a žáci dovolají ochrany?
jaká bude institut nápravy věcí?
školní ombudsman? K smíchu.

E.Kocourek řekl(a)...
17. ledna 2020 v 17:48  

inspektor většinou tomu učiteli před hospitací řekne, aby učil normálně, jak je zvyklý

Kdykoli na škole očekáváme nájezd ČŠI, secvičuji s žáky scénku "Vlk nese domovníkovi psaní". Ale ještě nikdy jsme neměli příležitost ji sehrát naostro, pro toho pravého diváka. ////

Petr Portwyn řekl(a)...
17. ledna 2020 v 19:40  

Pan PetrK
Blbý je, že děti se v přítomnosti cizího člověka chovají jinak, takže inspektor normální hodinu nevidí ani v případě, kdy je rozumný on i učitel.

Jediné, co by ukázalo, jak výuka normálně vypadá, by byla kamera, o níž by nevěděl ani učitel, ani děti. Což by ovšem bylo nelegální... kvůli těm dětem. Pokoutnímu natáčení učitelů mobilem se už nikdo nediví.

Petr Portwyn řekl(a)...
17. ledna 2020 v 19:42  

P. S. Pokud děti tajně natáčejí učitele, taky to není normální hodina, protože minimálně natáčející plus okolí o tom ví a mění svoje chování, ať už na kteroukoli stranu.

E.Kocourek řekl(a)...
18. ledna 2020 v 8:36  

kamera, o níž by nevěděl ani učitel, ani děti

Dávám přednost kameře (resp. kamerám), o které každý ví. A máte i záznamy normální hodiny. Protože každá hodina je zaznamenávaná. ////

Petr Portwyn řekl(a)...
18. ledna 2020 v 17:45  

Pan Kocourek
Ano, pak by hodiny před kamerou byly normální v tom smyslu, že by jiné hodiny nebyly.

Milan Keršláger řekl(a)...
18. ledna 2020 v 18:01  

Natáčení je běžné na VŠ (přednášky), jsou tam běžné přeblebty, chyby, takže ne každý učitel je ochoten. Nevedou ke snížení účasti na přednáškách (ověřeno). Z mé zkušenosti dokážou odstranit případy kdy student má u zkoušky chybné informace (tzv. mluví z cesty) kvůli např. nekvalitním zdrojům nebo nepochopení. Celkově významně zvýší kvalitu znalostí studentů na výstupu. Natáčí se na speciální vybavení (kamera zaměřuje vyučujícího, synchronizace se slajdy při přehrávání, elektronický záznam tabule, kamera pro snímání písemných podkladů [ukázka materiálů, učitel píše na kus papíru na katedře, otevřená učebnice].

Na ZŠ spíš ne. Na SŠ by význam mělo, ale učitel by musel změnit přístup k výuce - dělat např. výkladové části s dobrou přípravou, které by se natáčely [např. úvod do nového učiva].

Petr Portwyn řekl(a)...
19. ledna 2020 v 11:17  

Já teda měl na mysli spíš to, že na základkách je džungle, o které laici prakticky nic nevědí (nebo si to naopak představují přehnaně). Natáčet jenom učitele by nemělo sebemenší smysl, naopak by to ještě situaci zhoršilo. Mocenský nepoměr ve prospěch problémových žáků by se jen prohloubil.
Celkově ty kamery neprosazuju, jen jsem se zmínil v souvislosti, že hodina s cizím pozorovatelem ve třídě je ovlivněná.

Na ZŠ spíš ne. Na SŠ by význam mělo, ale učitel by musel změnit přístup k výuce - dělat např. výkladové části s dobrou přípravou, které by se natáčely.
Nerozumím.
Myslíte změnit formu, dělat vše pro kameru? Pak bych byl samozřejmě proti, to je potěmkiniáda.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.