Myslet si, že sobectví zajistí úspěch spíše než štědrost a respekt, je velký omyl, říká psycholog Adam Grant. Je to právě naopak. „Naučit děti zájmu a starosti o druhé může být nejlepším způsobem, jak je dobře připravit pro naplněný a úspěšný život,“ tvrdí. Argumenty podložené výzkumy přináší ve svém článku Přestaňte vychovávat úspěšné děti, začněte vychovávat hodné děti, který napsal pro americký magazín The Atlantic. Informuje magazín Rodiče vítáni.
![]() |
Adam Grant (twitter.com) |
Ve světle těchto výzkumů a úvah se zdá jasnější, proč inovativní školy tolik dbají na rozvoj spolupráce a týmovosti a proč se tolik mluví o vztazích ve třídě, školním klimatu a jejich budování. Evidentně to není ztráta času.
Nakonec to i dává smysl. Zájem a starost o druhé lidi vytváří pevný základ pro dobré vztahy, a ty zase podporují dobrou psychickou kondici, pro úspěšný život tak důležitou. To za prvé. Za druhé, altruistický postoj člověka spíš přivede k nějaké užitečné a smysluplné práci. A když lidé věří ve smysl toho, co dělají, a připadají si užiteční, snáze v životě překonávají překážky a jsou šťastnější.
Celý text naleznete zde
Článek v The Atlantic naleznete zde
4 komentářů:
Ano. To může být pravda. Ale vysvětlete to třeba těm kurdům v Sýrii a Turecku, že mají být od dětství altruisté, či multimilionářům, kteří svůj majetek jistě získali altruismem a o politicích, kteří si dávají přednot u korýtek ani nemluvě.
Toť ráj na Zemi potvrzený kvalitními výzkumy.
Není to tak dávno, co pravič*áci z Libinstitutu a spol. stavěli na piedestal egoismus, jako otce společenského blaha.
Dokud se společenští vědci nebudou chovat odpovědněji a společnost nebude jejich výstupy přebírat kritičtěji, bude i jeden jediný kulturní antropolog na světě zbytečně moc...
Pane Vaňku bravo!
Je jisté, že pan Grant objevil Ameriku...mimochodem z té A. celkově úplně zešílíme:-)
Za pár let se ze západu dozvíme: buďme lidmi...my to totiž nevíme...jak já se těším, až nebudu součástí tohoto blázince. Vše je jen o tom, kdo urve více zdrojů, kdo zblbne více lidí...a mladí to baští.
Možná by bylo dobré vědět, že toleranci přináší hlavně vzdělání jako takové (široké). A že tzv. elitní (nebo alternativní) školy podporují už ze své podstaty zejména pocit odlišnosti, nadřazenosti, což ovšem koliduje s tím, co vlastně chcete. Opravdu solidní a kvalitní škola si nebude dávat přívlastky a bude se nazývat v prvé řadě školou (pro všechny) a ne jen pro někoho, kdo sdílí jejich světonázor, a kdo není ten zbytek, ten "póvl".
Jen tak na okraj - alternativní školy vyžadují po žácích i rodičích konformnost, poslušnost - a kdo ji nemá, nemůže v nich být (zkušenost mého blízkého okolí).
Okomentovat