Tomáš Chrobák: Jak zlepšit české školy? Oceňujme dobré učitele. S těmi, kteří škodí, stejně nehneme

úterý 16. července 2019 ·

„Milí rodiče našich žáků, jste to právě Vy, kdo má největší možnost pozitivně ovlivnit naše školství. Změny RVP a různé nové strategie či metody jsou sice důležité, ale nic z toho nemá tak zásadní sílu jako Vy. Věřte mi, ani to případné zvýšení platů nebude samospásné. Učitelům chybí především ocenění jejich práce,“ píše učitel základní školy Tomáš Chrobák pro magazín Rodiče vítáni.


Chrobák mimo jiné píše:

Jen Vy můžete svým zájmem udělat ze školství téma. Je smutný obrázek naší společnosti, že se dospělí spíše baví o tom, jak hrál Baník, či Sparta nebo jaký nekonečný seriál zrovna běží v televizi. Naštěstí je stále více a více rodičů, kteří svému dítěti položí otázku: „ Co ses dnes ve škole dozvěděl“ místo „co jsi dostal za známku“.

Jak podpořit učitele, kterého si vážím? Pojmenovat, co se daří, s čím souhlasíme, co se nám líbí. Dodáte tak učiteli sebevědomí a pocit důležitosti práce, kterou dělá. Kytka, či bonboniéra na konci roku je sice hezká věc, ale nenese žádnou konkrétní informaci. Je to asi jako by Vám někdo po nedělním obědě řekl: “Dnes jsi uvařil na dvojku.“ Nejcennější je zcela konkrétní ocenění – „díky, že nezkoušíte u tabule, ale necháte žáky prezentovat řešení až po tom, co si ho mohou promyslet“. Už jen zamyslet se nad tím, co se mi na učiteli líbí, a najít odvahu to vyjádřit, vyžaduje energii. Já jsem ale přesvědčen, že je to právě tohle, co stojí v základu proměny našich škol. Je důležité začít komunikovat právě s učiteli, kteří jsou pro naše děti cenní. S těmi, kteří podle našeho pohledu spíše škodí, stejně nehneme. Kritikou se spíš ještě víc zatvrdí.

Tak, milí rodiče, je to na vás.


Celý text naleznete zde

6 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
16. července 2019 v 8:52  

Oceňujme dobré učitele matematiky. S těmi, kteří škodí například prostřednictvím útočného sebezviditelňování se prostřednictvím zkomercionalizované Hejného metody stejně nehneme. Žádejme MŠMT ČR a školské parlamentní výbory o zajišténí nezávislého odborného posouzení účelnosti a účinnosti tzv. Hejného metody výuky základů matematiky na prvním a druhém stupni ZŠ. J.Týř

tyrjir řekl(a)...
16. července 2019 v 10:01  

Milí rodiče našich žáků, jste to právě Vy, kdo má největší možnost pozitivně ovlivnit naše školství. Revize RVP a různé nové strategie jsou v MŠMT ČR prováděny na zideologizovaném a nikoli odborném základě. Věc došla tak daleko, že Revize RVP byla zastavena a odložena na neurčito. Nic z toho nemá tak zásadní sílu vůči zdivočelým politikům zanedbávajícím školszví jako Vy, rodiče dětí v České republice. Dětí, které by měly být vzdělávány na odborném základě tak, aby za poctivou dobrou práci dostávaly poctivou a dobrou odměnu a uměly se toho domoci. Věřte mi, odkládání řešení problémů školství škodí nám všem. Nám všem chybí kvalitní vzdělávání a škodí nám naslouchání různým mluvkům, kteří mají prospěch z nekonečných diskusí na téma, zda, pro koho, kdy, jak a proč 1+1=2. Jako občané ČR a rodiče dětí máte právo být normální a dožadovat se svých práv nejen při volbách, ale i přímo ve školách, u úřadů a zastupitelských orgánů.

tyrjir řekl(a)...
16. července 2019 v 11:03  

CO JE VE ŠKOLSTVÍ NORMÁLNÍ?

Norma (někdy také standard)[1] je požadavek na chování nebo vlastnosti věci, člověka, situace apod., který se buďto předepisuje a vyžaduje, nebo popisuje, co je normální (přijatelné nebo obvyklé). Normy jsou psané i nepsané a liší se různou mírou závaznosti a různým rozsahem platnosti.

V původním latinském významu slovo znamenalo „úhelník, pravítko, měřidlo, pravidlo“, později také kolmici.


https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Norma

Normální, přijatelné, obvyklé a mj. také závazným předpisům odpovídající, je, když škola je především vzdělávací zařízení vzdělávající na odborném a nikoli na zideologizovaném základě.

Nenormální je, když se to neděje a když různí mluvkové odkládají řešení aktuálních prpblémů a prosazují školské reformy na neodborném a zideologizovaném základě.

Občané České republiky mají zájem na tom, aby školy kvalitně vzdělávaly, a mají právo se toho dožadovat.

Jana Maříková řekl(a)...
16. července 2019 v 11:10  

Nestojím nijak zvlášť o to, aby mě hodnotili rodiče... stačí děti a vedení. Nepotřebuju poplácávání po zádech. Kdybych neučila dobře, přece by si mě tam nenechali, že? Proč pořád vystavovat učitele nějakému vnějšímu hodnocení? V době, kdy se hovoří o vnitřní motivaci i u dětí?

laimes řekl(a)...
16. července 2019 v 13:13  

základem jest chaos zvaná státní školstv=celé placeno ze státních peněz ač se nazývá veřejné či soukromé, ty veřejné se za státní peníze chovají libovolně kreativně jako by úpatřily ředitelům,učitelům,rodičům....
je třeba důsledně rozlišit školy státní kde pravidla určuje stát a také je financuje a prostřednictvím školských úřadů i řídí a školy soukromé,které se řídí,financují a provozují samy

Ivo Mádr řekl(a)...
16. července 2019 v 19:06  

"Tak, milí rodiče, je to na vás".

Bohužel, 90% rodičů je to naprosto jedno. Vesměs jsou z práce (vše je založeno na bezchybném výkonu) absolutně unaveni. Ten zájem navíc projevují rodiče žáků víceletých gymnázií, na 1.stupni ZŠ zájem klesá s věkem dítěte. Zájem rodičů na 2.stupni je pak už jen sporadický. Myšlenka pěkná, ale levicový aktivismus na tom nic nezmění.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.