Barbora Růžičková: Podpora žáků s odlišným mateřským jazykem na Karlínské obchodní akademii

středa 17. července 2019 ·

Pomoc a podporu se snažíme poskytnout každému žákovi podle jeho potřeb, i když žáci cizinci ji přirozeně potřebují nejvíce. Perou se nejenom se studiem v cizím jazyce a s pro ně novým a neznámým prostředím, ale také je pro ně často velkou zátěží odloučení od rodiny. Na naší škole působí tzv. preventivní tým. Tým se skládá z výchovné poradkyně, metodika prevence, školní psycholožky a speciální pedagožky, která je zároveň učitelkou češtiny a také je seznámena s výukou češtiny pro cizince. Toto spojení sil se nám velmi osvědčilo, žáci-cizinci dostávají podporu z různých stran.


Nedílnou součástí naší práce s žáky-cizinci je asistentka pedagoga, kterou naši žáci-cizinci společně sdílí. Asistentka pedagoga jim pomáhá se zvládáním každodenních povinností a s českým jazykem v odborných předmětech. Společně se studenty vypracovává slovník odborných slov v ekonomice, účetnictví a dalších předmětech. Vysvětluje a doučuje je předměty, které jim dělají potíže, a v případě potřeby jim pomáhá s praktickými a organizačními věcmi, jako je např. návštěva úřadů nebo pošty. Zároveň vytváří most mezi žáky, učiteli a preventivním týmem. Všimli jsme si, že mnohdy žáci nejspíš z obavy, aby „neobtěžovali“, nemluví o svých problémech, stydí se oslovit učitele nebo preventivní tým a mluvit o tom, co by potřebovali. Asistentka pedagoga je s žáky-cizinci každý den v kontaktu, pomáhá jim učitele nebo preventivní tým oslovit a řešit problémy dříve, než všem přerostou přes hlavu.

Žáci-cizinci absolvují pedagogickou intervenci, která se zaměřuje na doučování českého jazyka. Intervence může být buď individuální, nebo skupinová. Pedagogickou intervenci provádí u nás na škole speciální pedagožka. Při výběru vhodné formy intervence vycházíme ze znalostí jazyka a individuálních potřeb konkrétních žáků-cizinců.

Spolupráce s neziskovými organizacemi

Z organizací, které se věnují inkluzi a žákům-cizincům, spolupracujeme hlavně s organizací Meta, o.p.s. Konzultujeme s nimi individuální vzdělávací plány pro žáky-cizince, řešíme s nimi případnou studijní neúspěšnost a snažíme se společně nalézat vhodné formy podpory pro naše žáky-cizince. Ve školním roce 2018/2019 měla v naší škole Meta kurzy češtiny pro cizince. Vybraní žáci docházeli každý týden na doučování českého jazyka, přičemž žáci byli rozděleni podle svých znalostí a potřeb do dvou skupin pokročilosti. Kurz byl pro žáky zdarma. Tento systém se nám osvědčil více než kurzy, které probíhají mimo školu a na které žáci-cizinci často nechtějí dojíždět.

Se společností Meta jsme se také pokusili zavést na škole tzv. „buddy program“, kdy měli dostat žáci-cizinci k sobě průvodce z řad starších a zkušenějších spolužáků, který by jim pomáhal řešit každodenní malé potíže a byl jim podporou. Bohužel se nám nepodařilo žáky ke spolupráci namotivovat a ani cizinci, ani průvodci nemají o program zájem.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.