Pomoc a podporu se snažíme poskytnout každému žákovi podle jeho potřeb, i když žáci cizinci ji přirozeně potřebují nejvíce. Perou se nejenom se studiem v cizím jazyce a s pro ně novým a neznámým prostředím, ale také je pro ně často velkou zátěží odloučení od rodiny. Na naší škole působí tzv. preventivní tým. Tým se skládá z výchovné poradkyně, metodika prevence, školní psycholožky a speciální pedagožky, která je zároveň učitelkou češtiny a také je seznámena s výukou češtiny pro cizince. Toto spojení sil se nám velmi osvědčilo, žáci-cizinci dostávají podporu z různých stran.
Žáci-cizinci absolvují pedagogickou intervenci, která se zaměřuje na doučování českého jazyka. Intervence může být buď individuální, nebo skupinová. Pedagogickou intervenci provádí u nás na škole speciální pedagožka. Při výběru vhodné formy intervence vycházíme ze znalostí jazyka a individuálních potřeb konkrétních žáků-cizinců.
Spolupráce s neziskovými organizacemi
Z organizací, které se věnují inkluzi a žákům-cizincům, spolupracujeme hlavně s organizací Meta, o.p.s. Konzultujeme s nimi individuální vzdělávací plány pro žáky-cizince, řešíme s nimi případnou studijní neúspěšnost a snažíme se společně nalézat vhodné formy podpory pro naše žáky-cizince. Ve školním roce 2018/2019 měla v naší škole Meta kurzy češtiny pro cizince. Vybraní žáci docházeli každý týden na doučování českého jazyka, přičemž žáci byli rozděleni podle svých znalostí a potřeb do dvou skupin pokročilosti. Kurz byl pro žáky zdarma. Tento systém se nám osvědčil více než kurzy, které probíhají mimo školu a na které žáci-cizinci často nechtějí dojíždět.
Se společností Meta jsme se také pokusili zavést na škole tzv. „buddy program“, kdy měli dostat žáci-cizinci k sobě průvodce z řad starších a zkušenějších spolužáků, který by jim pomáhal řešit každodenní malé potíže a byl jim podporou. Bohužel se nám nepodařilo žáky ke spolupráci namotivovat a ani cizinci, ani průvodci nemají o program zájem.
Celý text naleznete zde
0 komentářů:
Okomentovat