Adam Cvik, Petr Polívka: Superhrdinové ve vaší tělocvičně

středa 31. července 2019 ·

Tělesná výchova v dnešní době? Pro mnohé učitele noční můra. Proč? Žáci nemají zájem, chuť, nechtějí se hýbat nebo si jen hrát. Podle závěru statistiky Státní zdravotního ústavu (Výsledky studie „Zdraví dětí 2016“, 2016) trpí až 10 % dětské populace obezitou, nejvíce pak děti v 5. a 9. roce, zejména chlapci. Na to je vázáno vadné držení těla, kterým trpí 42 % všech dětí s vyšší hmotností. Co s tím? Jak tomu předejít?


Tuto otázku si kladou rodiče nejednoho dítěte, jejich potomci nechtějí chodit do sportovních kroužků, a tak rodiče svoji pozornost obracejí na učitele tělesné výchovy. Bohužel v současné době, kdy svět dětí ovládají počítače, chytré telefony, trend udávají tzv. youtubeři a dětem stačí vstřelit gól ve FIFA hře na play stationu, to učitelé ve škole nemají vůbec jednoduché, obzvláště při hodině tělesné výchovy. Nicméně si myslím, že při začlenění správné pohybové aktivity s vhodnou motivací, která vychází z „dnešního“ světa dětí, se dají žáci v hodině tělesné výchovy namotivovat k pohybu velice snadno. A to je cílem následujících řádků.

Tělocvik jinak, ale stále podle RVP

Moje praxe, vedoucí a koordinátor na zotavovacích akcích, mi otevřela oči. Podle mého děti jeví zájem o pohyb a sport, pokud je zaujmeme činností, která je jim blízká. Nemyslím tím konkrétní sport, ale oblast tematického začlenění aktivity, jako je film, seriál nebo počítačová hra. Pro rozvoj základních pohybových dovedností stačí vhodnou aktivitu „navléct“ na činnost nebo hrdiny z již zmiňovaných oblastí filmu, … Ze školní praxe vím, že na velké tvoření není čas a letní tábor je něco jiného než výuka ve škole, ale ve finále jde o jedno a to samé.

Pro školu definuje RVP vzdělávací obor Tělesná výchova jako: „Součást komplexnějšího vzdělávání žáků v problematice zdraví směřuje na jedné straně k poznání vlastních pohybových možností a zájmů, na druhé straně k poznávání účinků konkrétních pohybových činností na tělesnou zdatnost, duševní a sociální pohodu. Pohybové vzdělávání postupuje od spontánní pohybové činnosti žáků k činnosti řízené a výběrové. (RVP ZV, 5.8, s. 92). Dle mého názoru splňují tyto body i aktivity na táboře, kde je motivace jednodušší. Při sledování dětí na táborech vidím, jak děti rozvíjí základní pohybové návyky, aniž by o tom věděly, jelikož jsou motivovány aktivitou nebo hrou, která je podpořena příběhem nebo činností, kterou velice dobře znají.

Proč si tedy nepomůžete vhodně motivovanou aktivitou, která bude žáky bavit a bude naplňovat výše zmiňované výstupy? Samozřejmostí je, že se děti na tábor většinou hlásí dobrovolně a z vlastní iniciativy. Při zotavovací akci se pohybují v odlišných podmínkách. Tábor si také můžou zvolit podle preferencí, zájmů nebo příběhu, který akci provází. Ale ani tohle vás nemusí odradit. Není potřeba chystat složitou aktivitu, postačí, když si připravíme jednoduchou hru, která je motivována tématem, které žáky vaší třídy nejvíce zajímá. Ukázku takové aktivity uvádím v pokračování článku.

„Pohybová dovednost je učením získaný předpoklad účelně, rychle a úsporně řešit daný pohybový úkol. Je zřejmé, že pohybové dovednosti jsou komplexem psychomotorických projevů člověka (Západočeská univerzita v Plzni, Fakulta Pedagogická, Katedra tělesné a sportovní výchovy, 2010). Pro rozvoj jednotlivých složek pohybových dovedností (př. různé formy běhu – slalom; manipulace, házení a střelba míčem; prvky základní gymnastiky – dřep, kotoul, …; a další) si připravíte stanoviště, na kterých probíhají cvičení zaměřená na daný pohybový úkol. Vyučovací hodina probíhá formou kruhového tréninku, kdy žáci na stanovišti plní zadané úkoly. Agenti a superhrdinové v praxi

V rámci táborového programu jsem chystal stanoviště na rozvoj různých pohybových dovedností a jako motivační složku zvolil komiksový svět Marvelu plný superhrdinů a tajných agentů. I žák první třídy vám řekne alespoň jednoho hrdinu komiksových sérií. Proto sázím i u této aktivity na to, že děti postavy znají a rády se přidají do příběhu, i když jen na jednu vyučovací hodinu tělesné výchovy. Pro motivaci jsem využil příběh z komiksové série Avengers, přijetí nových agentů do služeb organizace (SHIELD), která v komiksu agenty sdružuje a za pomoci superhrdinů chrání svět před nepřáteli. Žáci představují agenty, kteří se ucházejí o pozici v organizaci.

Na každém stanovišti, které si připravíte v tělocvičně nebo venku (záleží na ročním období a podmínkách, které máte k dispozici), budou děti plnit aktivitu, která odpovídá zadané pohybové aktivitě, viz výše. Aktivita bude motivována pohybovou dovedností, kterou musí zvládnout každý agent. Žáky namotivujte tím, že je důležité, aby byl agent výborně fyzicky připravený, aby mohl pracovat po boku superhrdinů.


Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.