České matky, které jsou závislé na internetu. Sociální sítě jim ničí rodiny

středa 31. července 2019 ·

Dospěla generace dětí, které vyrostly na internetu. A závislost jim ničí životy. Na internetu a sociálních sítích jsou matky na mateřské dovolené schopné prožít několik hodin denně. Kvůli virtuálním kamarádkám zanedbávají rodinu. Podle odborníků v tom nejsou samy, sklony k závislosti mají i vysokoškolští studenti a lidé žijící o samotě. Reportáž přináší iDNES.


„V době těhotenství a po porodu jsem chatovala celé noci, spávala jsem často jen dvě hodiny,“ svěřuje se žena, která se léčila ze závislosti na internetu a která si přála zůstat v anonymitě. Než se rozhodla pro léčbu, trvalo to tři roky.

Všechny znaky závislostního chování na internetu vykazují podle Davida Šmahela z Masarykovy univerzity tři procenta Čechů. „Poslední reprezentativní průzkum celé populace jsme sice dělali v roce 2008, ale očekával bych dnes podobné procento,“ dodává Šmahel. Dalšímu procentu Čechů pak bezprostředně hrozí, že se do závislosti propadnou. Podobně jsou na tom i jiné země.

„Závislost na drogách devastuje tělo více a rychleji, ale co se týče psychiky a sociálních vztahů, je závislost na internetu neméně ničivá,“ myslí si psycholožka Lucie Essenza. Závislí trpí izolací, úzkostmi, depresí. Stejně jako u závislosti na drogách se musí vyrovnávat s abstinenčními příznaky, kvůli jejich online životu jde vše stranou. Zatímco muži zpravidla hledají únik v online hrách nebo v internetovém pornu, ženy více propadají sociálním sítím a stávají se závislé na virtuální komunikaci.


Celý text naleznete zde

32 komentářů:

Tajný Učitel řekl(a)...
31. července 2019 8:06  

Veliké díky matematici, kybernetici, ajťáci a pomatení techno-vizionáři celého světa. Nejdřív jste zaháčkovali děti, pak studenty, důchodce, matky. To bude panečku svět zítřka, všichni čumí do modré obrazovky, děti brečí, slina ukapává, proleženiny hnisají. Kdo to bude živit, roboti? Viva technologia.

coco cz řekl(a)...
31. července 2019 10:50  

Tak hlavně, že Tajný zaháčkován není :P
Aspoň ty proleženiny snad problém nebudou, na ně technologie zřejmě stačit bude.

poste.restante řekl(a)...
31. července 2019 12:38  

Veliké díky matematici, kybernetici, ajťáci a pomatení techno-vizionáři celého světa.
Tak tak. Jsou to samí mizerové. To by se humanistům stát nemohlo.

A ještě větší lumpové jsou zemědělci. Veliké díky jim za konopí, tabák, mák, sladovnický ječmen a vůbec všechny zkvasitelné sladké plodiny. Vivat agricultura.
Taky chemici jsou darebáci. A doktoři. A taky technici, kteří to všem těm ostatním darebákům jen usnadňují.
A vůbec.

Ještě že máme Tajného učitele, který nejenže odhalil příčinu zkázy, ale určitě nás všechny bude živit, než přijdou ti roboti. :-)

Tajný Učitel řekl(a)...
31. července 2019 15:57  

Kdepak nejsou to mizerové, jsou to opraudoví lidumilové. Když Jobs posadil lidstvo před smartfoun, taky myslel, že činí to pravé dobro. Počkat, nepřiznal ten autista z fb, že těží data a ten druhý, že soc média jsou schválně a promyšleně návykové a ten třetí a čtvrtý... Technologie nám žere duši, ale aťáci na horních palubách tancují. PR nezávidím vám, sám bych ty kompjůtry v zatemněných učebnách učit nemoh, ani kdybych to uměl. Nu což, živit se nějak musíme.

Vera řekl(a)...
31. července 2019 20:38  

Nože ničí životy milionů. Stejně jako papír, na který se podpisovali vyhlašovatelé válek. Motyky a cepy, co rozpůlily nejednu hlavu. O autech nemluvě.Pardon, zapomněla jsem na životy, zničené díky jaderné energii.
To už je autor toho textu skutečně tak blbý, že nevidí, že vina není na těch technologiích, ale na těch omezencích, co se od nich nemůžou odtrhnout, protože je konečně někdo baví, aniž by museli hnout víc než jedním prstem?
Jestli Tajnému technologie žere duši, pak je to asi tím, že se nechá.

Ivo Mádr řekl(a)...
31. července 2019 21:00  

."Poslední reprezentativní průzkum celé populace jsme sice dělali v roce 2008, ale očekával bych dnes podobné procento,“"

Hmm, očekával jsem průzkum tak z roku 2018 nebo 2019. Co když je to dnes třeba tato závislost jen 1%? Odvážné to tvrzení.

Tajný Učitel řekl(a)...
31. července 2019 22:15  

Ano Vero, mnoho matek na mateřské je závislých na motykách a nožích. Mezi závislé omezence počítáte i děti, kterým rodiče pořídí smartfoun, aby je nemuseli hlídat? NIDV ve své nebeské moudrosti vyhlašuje soutěže o nejlepšího učitele, který nejvíce používá technologie ve výuce.

tyrjir řekl(a)...
31. července 2019 23:05  

Jaké jsou tři největší vynálezy v dějinách lidstva?

Když jsem chodil do první nebo druhé třídy, koupil mně a bratrovi táta nůž rybičku a ty nožíky nám brousil. Mamka namítala, ať je nebrousí. Táta řekl "Musejí vědět, že nůž je ostrý a podle toho s ním musejí umět i zacházet." Mamka to uznala a nic zlého se nám pak s těmi rybičkami ani s jinými noži nestalo...

Nůž, oheň a knihtisk považuji, kromě řeči, za tři největší "objevy či vynálezy" v dějinách lidstva. Nůž a oheň umožnily lidem dělit a změkčovat potravu, ušetřily člověku chrup, ten se pak dožíval delšího věku, měl víc času sebe i své děti něco naučit. Objem vědomostí pak rostl a knihtisk je umožnil poměrně levně šířit i mezi chudšími lidmi. Pak teprve mohla přijít reformace, renesance, vědecké a průmyslové "revoluce" atd. Marně např. jezuité spočátku knihy pálili, marně byli a dosud jsou vědci a technikové některými zlými nebo hloupými lidmi odsuzováni nebo ostouzeni. Za zlo mezi lidmi mohou lidé, nikoli věda a technika.

Zlí nebo hloupí lidé dokáží zneužít téměř cokoli. Platí to i pro internet a další vynálezy, které většině lidí život usnadňují. Posláním školy je na tyto věci žáky případně i rodiče upozorňovat a vést je tím k tomu, aby byli dobrými lidmi.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
31. července 2019 23:23  

Že nůž řeže, oheň pálí a knihy i internet mohou šířit dobré věci i zlo a hlouposti se musí/mají děti doma i ve škole dovědět včas, dokud se nepořežou, nespálí a "nezhloupnou". Kdo je před tím chce za každou cenu v každé situaci ochraňovat, provozuje tzv. opičí lásku nebo záměrně škodí. Nežijeme, pokud vím, na Planetě opic. I když v České škole to tak, myslím s prominutím, někdy nevypadá. :)))

Tajný Učitel řekl(a)...
1. srpna 2019 8:48  

Zapoměl jste na kolo.

Vera řekl(a)...
1. srpna 2019 12:51  

Tajný, vy jste nepochopil, že věc či technologie není sama o sobě ani dobrá ani špatná. Takovou se stává až v rukou člověka.
Můj oblíbený je příklad s konopím. Když si mastí z něj namažete bolavá kolena, prospěje vám to. Když budete hulit jednoho jointa za druhým, může se vám rozpadnout osobnost. Je jen na vás, kterou cestu (pokud nějakou) zvolíte.S těmi mobily, resp. facebooky twittery atd. je to totéž. A pro lidi, kteří si vyberou destruktivní cestu, nemám pražádné pochopení ani lítost. Jen větu: Za blbost se platí.
Jenže to se dneska snad ani nesmí říkat, protože všichni musí být happy.

Tajný Učitel řekl(a)...
1. srpna 2019 13:37  

Vero, proto je distribuce marihuany nelegální. Prodej alkoholu a cigaret je věkově omezen.
U smart udělátek není výjimkou vidět dítě v kočárku s tabletem či telefonem.

Vera řekl(a)...
1. srpna 2019 22:05  

Tajný, nezlobte se, ale regulace je na nic. Kdo chce to svoje, cestu si vždycky najde, i kdybychom měli ještě víc zakazujících zákonů. Shledávám daleko prospěšnější dětem co nejdřív vštípit a nejlíp na příkladech ukázat, kam vedou jednotlivé druhy chování a zdůraznit vlastní odpovědnost. Jinak z malých hlupáčků vyrostou velcí hlupáci, co čekají, že je z jejich průšvihů bude někdo tahat. A vida, oni se i dočkají a další (tentokrát vyčůránci) z toho mají velmi dobrý byznys. A následuje vlna spasitelů, kteří volají po dalších regulacích a zákazech.
V naší rodině se kouření tolerovalo, ovšem dotyčný při návratu domů nesměl smrdět, případně se po mnoha vykouřených cigaretách pozvracet. Jinak strávil noc v zahradním domku a musel po sobě všechno uklidit. Byli jsme záhy rodina nekuřáků. S alkoholem to bylo podobné, jen ještě matka přidala větu o tom, že netušila, že je v jejím příbuzenstvu někdo, kdo má tak maličké ego, že si ho "musí zvětšovat chlastem".
Celé to vedlo k tomu, že jsme se bez těch zákazů chovali líp, než jiní s nimi.
Závěrem bych podotkla, že zákazů všeho možného je už tolik, že mám dojem, že vstavajích ráno z postele, už nějaký porušuju.

poste.restante řekl(a)...
2. srpna 2019 0:10  

Doporučuji ctěné společnosti pořad Fokus Václava Moravce na téma Závislost

Je tam řečeno v podstatě vše, co lze považovat za podstatné. (A Tajný tam může najít odpovědi na své bláboly. Ale spíš nenajde.)
Obzvláště doporučuji kapitolu týkající se historie závislostí.
Tam se dozvíme, že u každé návykové látky následuje po období poznání, období nadšeného nadužívání, pak si obvykle jako první lékaři všimnou, že něco je špatně. Obvykle pak následuje období sankcí, regulací a "prohibice", po kterém je pak nastolena jakási "rovnováha".
Proto dnes alkohol regulujeme u mladistvých, protože víme, že může napáchat na dětském a vyvíjejícím se organismu nevratné škody, ale u dospělých vedly všechny pokusy o prohibici pouze ke vzniku černého trhu, obcházení zákonů a totální ztrátě kontroly ze strany státu.

Domnívám se tedy, že u mobilů a sociálních sítí se nacházíme právě ve fázi "prozření" a uvědomění si i stinných stránek. Teď jde jen o to, zda jsme schopni nalézt smysluplnou regulaci, anebo si nejdřív musíme projít fází fanatických zákazů.

Kam vede uvažování lidí typu Tajného učitele, je myslím, vcelku zřejmé.
Chybí mu už jen plamen v očích a pochodeň v ruce.
"Rozbijte počítače a upalte informatiky, ty služebníky zla a zaprodance ďábla!"

Tajný Učitel řekl(a)...
2. srpna 2019 8:06  

PR. Akorát, že:
s drogami a jinými návykovými a škodlivými látkami se většinou neexperimentovalo na dětech

"prozření a uvědomění si stinných stránek" už dávno nastalo a furt nikdo nic. Naopak tablety do škol a učitelům, kteří pouští žákům v rámci inovativní výuky videa na youtube zdar a metál, protože učí pro život.

Regulace není v ničím zájmu. Techprůmyslu se sypou kulatý, rodiče jsou spokojeni že mají zdarma chůvu, teenageři jsou spokojení že mají v kapse nekonečný únik před realitou, že jejich rodiče mají více času na své telefony než na ně, důchodci mají snadný únik před realitou českého penzisty, učitelé mají snadnou metodu výuky na klik.

Vlk se nažral a koza zůstala sice trochu omámená a zhlouplá, ale celá.

poste.restante řekl(a)...
2. srpna 2019 9:34  

s drogami a jinými návykovými a škodlivými látkami se většinou neexperimentovalo na dětech
Doplňte si znalosti, Tajný. Odvarem z makovic se běžně uspávaly děti ještě za časů Vaší babičky.
Tolerance k alkoholu a tabáku u dětí a mladistvých je/byla v různých kulturách a časech různá. A právě u nás je celkem vysoká. Kouření trávy u mladistvých a neplnoletých se mnohde po světě toleruje taktéž. A třeba reklama na cigarety, podprahově cílená na děti, mladistvé a dokonce kojící matky byla v USA svého času naprosto běžná.
Já vím, že jste napsal "většinově". Je tady celostátní reklamní kampaň dostatečně "většinová" záležitost?

"prozření a uvědomění si stinných stránek" už dávno nastalo a furt nikdo nic. Naopak tablety do škol a učitelům, kteří pouští žákům v rámci inovativní výuky videa na youtube zdar a metál, protože učí pro život.
Šlo pochopitelně o celospolečenské prozření. To, že jste "prozřel" Vy osobně, je pouze marginální záležitost. Pusťte si to video. Říká se tam, že obvykle si jako první problémů všimnou lékaři, ale než se z toho stane věc veřejnosti a politiky, chvíli to trvá.

Regulace není v ničím zájmu.
Regulace zpočátku nikdy není v ničím zájmu.
Proto se tak obtížně prosazují.
Vemte si jako příklad tabák. Kolik jen keců v parlamentu kvůli tomu, že se chce normální člověk v restauraci najíst bez toho, aby měl místo vůně kuřete nos plný kouře. Nebo matka na zastávce se nemusela bát, že dítěti někdo cigaretou popálí tvář.
Ale jde o princip tzv. kritického množství. Když se podaří určité procento lidí přesvědčit o tom, že něco je pořebné, může se nastartovat proces změny.
Ne vždy samozřejmě změny užitečné a pozitivní - viz příklad třeba prohibice v USA či SSSR.

Tajný Učitel řekl(a)...
2. srpna 2019 17:30  

Jo. Odvar z makovic. A ve středověku se malé děti běžně zpíjely laciným pivem. Po vynálezu rentgenu se dlouho běžně prodávaly osobní malé rentgeny, jako kuriozita.

Máte pocit, že společnost neprozřela? Víte kolik knih, studií, vědecko-populárních článků a dokumentů je běžně dostupných? Víte, že už léta existují digitální odmašťovny?

Dosažení kritického množství je ten problém. Tech-společnosti už docílily stavu závislosti, kdy by každý pokus o regulaci technologií byl roven vítání uprchlíků, tj politické sebevraždě. Závislí lidé se dobrovolně neodřežou od svého šlehu, stejně jako si poslanci dobrovolně nesníží platy. Podívejte se například, jak dlouho a beztrestně kartel O2, vodafone a Tmobile udržuje vysoké poplatky.

poste.restante řekl(a)...
2. srpna 2019 19:16  

A ve středověku se malé děti běžně zpíjely laciným pivem.
S tím pivem opatrně, Tajný. :-)
Ve středověku bylo rozhodně zdravější a životu bezpečnější pít laciné a slabé pivo, nežli pít vodu z veřejné kašny.

Máte pocit, že společnost neprozřela? Víte kolik knih, studií, vědecko-populárních článků a dokumentů je běžně dostupných? Víte, že už léta existují digitální odmašťovny? Vím. A nijak mne to nepřekvapuje. Čekal jsem je mnohem dřív.
A Vy?
Vy snad máte pocit, že společnost "prozřela" a jen ti bídáci informatici a technici tomu brání?

Tech-společnosti už docílily stavu závislosti, kdy by každý pokus o regulaci technologií byl roven vítání uprchlíků, tj politické sebevraždě.
Ale to je samozřejmě nesmysl.
To není žádný záludný pokus techniků vyvolávat u lidí závislost. Prostě člověk byl a bude pohodlný tvor.
Vzdal byste se doma ledničky a pračky?
Telefonu? Internetu?
Vždyť kam byste psal a jak byste šířil ty své "rozumy"? Psal je ručně brkem a přibíjel na sloupy a lepil na zastávky?

jak dlouho a beztrestně kartel O2, vodafone a Tmobile udržuje vysoké poplatky.
To zas pletete jedno přes druhé. Digitální demence i závislosti jsou přece jen na západě rozvinutější nežli u nás. Vlastně byste měl operátorům děkovat, protože jakmile bude internet v mobilu levnější, tak závislých přibude.

Vám vůbec ti technici nějak leží v žaludku. A dost neprávem.
Zřejmě si neuvědomujete souvislosti.
Napovím Vám otázkou.
Behaviorální vědy patří mezi vědy technické, nedejbože informatické, či snad přírodní, …?

Tajný Učitel řekl(a)...
2. srpna 2019 20:38  

PR: "To není žádný záludný pokus techniků vyvolávat u lidí závislost."
Techniků, ajťáků, game dizajnérů...Ehm. Opravdu? Gůglujte whistleblowers social media addiction.

Internet bych dávno neměl, nebýt tlaku práce a rodiny.

Pračky a ledničky jsou fajn, netrávím s nimi/v nich život. Nejsou technologie jako technologie.

Příklad s mobilními operátory slouží jako demonstrace odolnosti techsektoru vůči regulaci.

Společnost neměla čas prozřít, přikročila od inovace rovnou k masové skrzgenerační závislosti.

Vaše poslední otázka je řečnická zřejmě.

poste.restante řekl(a)...
2. srpna 2019 22:06  

Vaše poslední otázka je řečnická zřejmě.
O, nikoliv.

Jen Vám prostě nedocvaklo, že tvůrci facebooku a jiných sociálních sítí jen využívají poznatky SOCIÁLNÍCH a humanitních věd.
Že mnozí z "tvůrců" toho, co tak úporně kritizujete, jsou absolventi humanitních oborů a že jsou to oni, kdo využívají poznatků, kterak ovlivňovat lidské chování. Úplně stejně jako třeba marketing, což je mimochodem zase sociální věda.

Že zkrátka Vaše obsesivní averze vůči technikům a informatikům je prostě jen nepochopení souvislostí a hledání viníka v těch oblastech vědy, kterým nerozumíte.

Napsal jste:
sám bych ty kompjůtry v zatemněných učebnách učit nemoh, ani kdybych to uměl.
No a v tom bude nejspíš jádro pudla.
Neumíte to, nerozumíte tomu, ale bojíte se toho jako homo habilis ohně.

Předvádíte přesně ten styl uvažování, který tady nastal už "tenkrát", když někteří říkali: "Nechte ten oheň na pokoji, stanete se závislí na jeho teple a třeba vám i sleze srst a už nebude cesta zpátky.
Nejezte to pečené maso. Raději vylezte zpátky na palmu a dejte si banán."

Jestli on ten problém ale nebude někde jinde.
Což jsem se Vám snažil naznačit už tou zmínkou o konopí a spol.

Víte, já učím žáky, že ohněm si mohou upéct buřta, ale taky spálit barák.
A internet mohou využít třeba ke spojení a spolupráci na řešení s lidmi, které trápí stejné problémy, ale také k ubíjení mozku hraním stupidních on-line stříleček.
Že zahrát si hru na odreagování je fajn, ale strávit na netu 12 hodin denně je těžce za hranou.
A že je to tedy jen na nich, aby věděli, že na ně chystají pasti a návnady všude a všichni, kteří chtějí jejich peníze.
A že "Když je nějaká služba zadarmo, tak zboží jste vy sami."

O tom, že facebook je stavěn tak, aby vytvářel "závislost" jsem říkal svým žákům dávno před tím, než to přiznali jeho tvůrci. (A Vaše rady jsem k tomu opravdu nepotřeboval.)
Protože když trochu rozumíte technologii, trochu psychologii, trochu neurobiologii a trochu třeba chemii, tak jsou vám tyhle věci jasné. A když ne vám, tak někomu ve světě to docvakne dřív a vy si pak můžete takovou informaci najít. Třeba na tom internetu.

Ale pokud si opravdu myslíte, že duši nám žere technologie, tak Vám asi není pomoci.
Každopádně už ty Vaše předchozí nesmysly, které tady několik let píšete, začínají zapadat do celkového obrazu.

Řešení bych pro Vás viděl zde:
Internet bych dávno neměl, nebýt tlaku práce a rodiny.
Nikdo Vás přece nenutí trávit čas na České škole a jinde na webu.
Nebojte, lidstvo si nějak poradí i bez Vás.
Když se Vy nenecháte vyfotit, ani fotoaparát Vám duši neukradne.
Jděte tedy ostatním příkladem a používejte internet jen tam, kde musíte, třeba v práci.
:-)

Tajný Učitel řekl(a)...
3. srpna 2019 10:24  

pr, ale, ale, dotkl jsem se nervu? Vaše chválihodné působení na žáky je...chválihodné, ale zároveň pravíte, že na žáky má škola malý výchovný účinek. Takže jak to je?

Behaviorální vědy jsou dnes spíše přírodověda, používají metody exaktních věd. Když polechtám á tak se stane bé. Když uvidím lajk, uvolní to endorfiny. Vnímají člověka jako stroj.

Kompjůtrů se nebojím, jen denně vidím co dělají se dětmi. Pár techniků či ajťáků patří mezi mé přátele, jsou trochu divní, ale svým způsobem zajímaví. Obsesivní averzí trpím jen ve vztahu k rádoby renesančním mudrcům, kteří z patra udělují prázdné knížecí rady nám neználkům a plácají se přitom po vlastních ramenou.

Prohlášení typu dobrý rádce, špatný pán, každý se může svobodně rozhodnout atd., jsou jen alibistické prázdné deklamace a jsem poněkud překvapen, že jste se k nim uchýlil. Znamená to, že o tom hlouběji nepřemýšlíte, protože nechcete, nebo nemůžete. Dítě se svobodně rozhodnout nemůže, zda chce či nechce hrát hry, koukat na filmy nebo sedět na fb stejně, jako se nemůže svobodně rozhodnout zda si nabrat z pytle bonbónů či ne. Pokud se mu v jeho rozhodnutí snažíte "pomoci" tím, že jej od smartudělátek odříznete, jednoduše si k tomu najde jinou cestu, kterou už nebudete moci kontrolovat. Toto jsou triviality.

Klíčový rozdíl mezi návykovými technologiemi a například alkoholem je, že smart-technologie změnily mezilidskou interakci všech věkových kategorií tak rychle a tak zásadně, že neexistuje precedent, tudíž nikdo neví co bude, nelze predikovat krátkodobé ani dlouhodobé dopady na společnost, lze jen vnímat změny kde můžeme, tedy v rodině, ve škole apod. Ty změny jsou dramatické a děsivé. Hrajeme si s ohněm, akorát kolem už hoří a voda není. Vaše marginalizace nejsou na místě s svědčí o podcenění rozsahu problému.

laimes řekl(a)...
3. srpna 2019 12:30  

chci jen mírně poopravit znalce středověěkého piva,nebylo slabé,pěnivé ni levné,bylo tak 16-18,husté a používalo se teplé jako polévka s chlebem a bohatí si to něk drobili sýr,hlavním hospodským nápojem bylo víno,pivo velmi málo,to se pilo v klášterech a řádech,měl jsem možnost pít pivo dle středověké receptury a po třílitrovém dřbánku mě unesli ufoni
..."pivo" prostého lidu bylo spařené mláto

Tajný Učitel řekl(a)...
3. srpna 2019 14:45  

PR, ale houbeles. Pěkně jste přitvrdil. Vzhledem k faktu že vlastně nepíši pro vás, ale pro zbloudilého čtenáře, odpovím na vaše "blábolení".

Soukal a spol. se vyštvali sami. Nyní se realizují jinde, bez starosti, že by jim někdo oponoval, v hřejivé atmosféře názorových souputníků. Vy, Doležel a Co. jste zůstali, abyste bránili čtenářům podlehnout lákavému, byť zcestnému kouzlu našich blábolů. Jak šlechetné. Naivního čtenáře bez vlastní hlavy je nutno přivést na tu správnou stezku.

a) Behaviorální vědy. ("It involves the systematic analysis and investigation of human and animal behavior through the study of the past, controlled and naturalistic observation of the present, and disciplined scientific experimentation and modeling. It attempts to accomplish legitimate, objective conclusions through rigorous formulations and observation.") Wiki. Toto je exaktní věda.

Vaše argumentace je stejná, jako kdybych tvrdil, že za šíření pervitinu nemůže chemik, který jej vyrobil, ale biochemik či neurolog, který popsal mechanizmus jeho účinků na člověka.

b) Princip odpovědnosti za sebe a společnost je pěkná věc, ale zkuste to vysvětlit rodiči, který se denně do zblbnutí potýká s konfliktními situacemi při pokusech "být odpovědný za sebe a společnost" a omezit čas, který jeho potomci tráví s founech, kor, když je na nich často závislý sám. Netvrdím, že škola má problém vyřešit za rodiče, ale tvrdím, že zvrácenosti typu tablety do škol a soutěže typu nej učitel, co nejvíce používá ve výuce technologie, do vzdělávání dětí nepatří.

c)"Je mi jedno, zda máte strach z dopadů fotoaparátů, mobilů, nebo vaření masa na vývoj lidstva."

Opět trapný pokus posunout diskuzi do absurdna. Z mobilů, jako mini počítačů a herních konzolí, ano, mám strach, protože vidím, zřejmě na rozdíl od vás, co noci strávené s médii provádí s žáky, jejich schopností učit se, zapamatovat si věci, soustředit se apod.

"Já jsem ten, kdo má žáky učit technologie používat a za svou povinnost považuji naučit je také o jejich problémech a rizicích. Aby je znali a uměli této znalosti kvalifikovaně využít, až dorostou a budou se chtít/muset rozhodnout."

Vy tedy považujete za možné změnit hodnoty, názory, postoje svých žáků? Souhlasím a držím palce. Je potřeba žákům vysvětlovat rizika, akorát si myslím, že je to prohraná bitva.

Jak situaci řešit realisticky? Nelze. Nemůžete po feťákovi chtít, aby dobrovolně omezil svůj návyk. Jediné, co lze regulovat, jsou aktivity, kterým se žáci věnují ve škole a pokud tyto nebudou zahrnovat nadbytečnou práci s médii a počítači, (jak onehdy zaznělo v revizi rvp, počítač před každého žáka, kvůli centrálnímu dohledu a hodnocení výukových aktivit a výsledků) pak může škola alespoň do malé míry a do určitého věku kompenzovat mediální životní styl dnešních žáků.

Silicon Valley požírá vaši duši ZDE

Tajný Učitel řekl(a)...
3. srpna 2019 15:34  

K tomu požáru.

"Náboženství a vlády nemají tolik vlivu na každodenní myšlenky lidí." Řekl Tristan Harris nedávno časopisu Wired. "Ale máme zde tři technologické společnosti" (Facebook, Google, Apple) "které vlastní tento systém, jež nekontrolují... Zrovna teď jsou mysle 2 miliard lidí zaháčkované na tento automatizovaný systém a ten systém řídí myšlenky lidí buď směrem k personalizované placené reklamě nebo k dezinformacím a konspiračním teoriím. To vše je automatizované, vlastníci systému nemohou monitorovat vše co se děje a nemohou to kontrolovat. Toto není druh filosofické konverzace, toto je urgentní problém, který se děje právě teď.

překlad tu, zdroj: https://www.theguardian.com/commentisfree/2018/jan/01/silicon-valley-eating-soul-google-facebook-tech

poste.restante řekl(a)...
3. srpna 2019 18:23  

Z mobilů, jako mini počítačů a herních konzolí, ano, mám strach, protože vidím, zřejmě na rozdíl od vás, co noci strávené s médii provádí s žáky, jejich schopností učit se, zapamatovat si věci, soustředit se apod.
Milý pane, mít strach je činnost naprosto bezpředmětná. Znamená to paralýzu a pasivitu. Nebo agresi, což předvádíte Vy.

Já většinou rozlišuji strach a obavu.
Obava nastupuje ještě dávno před tím, nežli nastane podnět vyvolávající strach.
Obava umožňuje prevenci.
Obávat se, je činnost proaktivní.
A obavy z dopadu vlivu výpočetní techniky a dalších technologií mám velmi pravděpodobně mnohem větší a mnohem déle, nežli Vy. Právě proto, že se v této oblasti profesionálně pohybuji. Možná bych ještě dohledal texty, které jsem na toto konto napsal už v dobách, kdy facebook ještě ani neexistoval.
Krom toho jsem nadšeným čtenářem sci-fi literatury, kde byly dopady podobných technologií popsány dávno, dávno. Namátkou mne napadá třeba Ondřej Neff, Jádro pudla, kterého jsem četl jako student gymnázia někdy v polovině osmdesátých let.

Jak situaci řešit realisticky? Nelze. Nemůžete po feťákovi chtít, aby dobrovolně omezil svůj návyk.
Vaše výroky jsou právě klasickou ukázkou deklarací, činěných pod vlivem strachu. (Jak koneckonců přiznáváte Vy sám.)

Právě proto, že jsem měl obavy už dávno a tudíž jsem už dávno promýšlel možné scénáře a možné reakce společnosti, mohu dnes zodpovědně prohlásit, že jediným řešením je už zmíněná regulace.
Ovšem regulace neznamená zákaz.
A samozřejmě vždy musíme počítat s tím, že budou pokusy regulaci obcházet a být na to připraveni.
Regulace má význam jen tehdy, když je smysluplná a když je důsledná.
Jako příklad nedůsledné regulace si vezměte třeba zákaz prodeje alkoholu nezletilým u nás. A pak to srovnejte třeba s USA.

Klíčová pro Vaši paralýzu myšlení je ještě jedna věta:
Nemůžete po feťákovi chtít, aby dobrovolně omezil svůj návyk.
Ale to si pište, že to po feťákovi chtít nejenže můžete, ale dokonce musíte.
Jedině ten, kdo si uvědomuje svou závislost a chce s ní bojovat, se jí také může zbavit.

Pokusy o odstranění závislosti pouze tlakem zvnějšku jsou v 99 % předem odsouzeny k neúspěchu.
Jednou z mála účinných cest ke zbavení se závislosti je právě dovést závislého k pochopení své závislosti, jejích důsledků a k vlastnímu rozhodnutí. I tak to dost často nevyjde.

Vy "navrhujete" vytvořit ze škol téměř "no-IT zóny". To je samozřejmě naprostá hloupost.
Sám popisujete důsledky "nocí strávených s médii". Čili je zřejmé, že problém má své kořeny v prostředí mimo školu. Je naivní myslet si, že škola má fungovat jako nějaká protiváha, či dokonce kompenzace.

Škola má naučit žáky používat technologie smysluplným a účelným způsobem.
Tím, chraň bůh, nehoruji za projekty typu "Tablety do škol" a "tablety do výuky jazyků nebo matematiky". To by v extrémním případě byla zvrácenost.
Ale stejný nesmysl je restrikce typu, "abyste se nepíchli do oka ve škole ani doma, tak zakážeme ve škole tužky a propisky". "Protože doma trávíte volný čas u počítače, tak ve škole Vás nenaučíme používat Excel."

poste.restante řekl(a)...
3. srpna 2019 18:24  

K regulaci uvedu příklad z vlastní rodiny.
Moji vlastní potomci měli v průběhu dětství čas u počítače striktně regulován a jejich činnosti na počítači byly vždy pod přísnou kontrolou.
S nástupem puberty byla již regulace postupně omezována ve prospěch sebekontroly a kontrola byla nahrazována důvěrou, s kontrolou spíše namátkovou. To vše doplněno restrikcí v důsledku například sníženého prospěchu.

Zjednodušeně: jedničky a dvojky se u nás v klíčových předmětech neřeší. Trojka až pětka včas oznámená znamená stejný počet dnů bez dostupnosti "displejů" (tedy mobilu, PC, konzole a TV), samozřejmě s výjimkou plnění úkolů a nezbytné komunikace. Úmyslné zatajení špatné známky znamená, že se počet dnů restrikce násobí dvěma. :-)
Samozřejmě je také třeba vycházet ze znalosti schopností a talentů dětí. Nemohu neúměrně "trestat" dítě, které nemá talent na jazyky, nebo na matematiku. A třeba u výtvarné výchovy známky neřeším, pokud nejsou zapříčiněny třeba lajdáctvím. Stejně jako u těch důležitých předmětů, na které dítko jen prostě nemá talent.
Funguje to? Inu, jako veškeré výchovné působení u dětí. Tedy většinou ano, ale občas taky ne. Nemá cenu si nic nalhávat.
Ale je to pořád lepší, nežli odložit dítě ke konzoli jen proto, abych měl sám čas na chat či onlajnovku.

Toto a mnohé další jsou zkušenosti, návody a informace, které předávám svým žákům = budoucím rodičům, ale také i jejich rodičům, anebo jiným dospělým, třeba v rámci kurzů, které jsem vedl.


Závěrem ještě jedna poznámka.
Z důvodu objektivity musíme připustit i možnost, kterou Vy asi nebudete chtít slyšet.
My ve skutečnosti nevíme, jestli všechny změny, které mohou smartphony a spol. vyvolávat, jsou pouze negativní. Ve skutečnosti je možné, že dojde ke stimulaci center mozku, která budou pro život v budoucnosti mnohem podstatnější, nežli je tomu dnes.
Osobně si to sice moc nemyslím, ale objektivita si to žádá.

Tajný Učitel řekl(a)...
3. srpna 2019 22:00  

Milý PR, hrajete si se slovíčky. Strach/obava/úzkost/nejistota/neblahá předtucha/frustrace/děs/vztek.. vyberte hodící se. Myslíte, že vlezu do třídy, z pomyšlení na virtuální realitu strachy zcepením, cvrnknu si a koktavě pronesu cosi o ďáblově příchodu? Vlastně si to nemyslíte, že, jen si ze zvyku hrajete na absurdistán, abyste to mohl rozebrat. Mimochodem, deklarace, ochromeni vlivem strachu, zřejmě činí i vysoce postavení manažeři velké trojičky.

Tvrdím pouze, že existuje mnoho důvodů, proč jakákoli regulace bude v demokratické společnosti velice obtížně proveditelná, neboť systémová kontrola obsahu a/nebo času stráveného ve virtuální realitě, má velice blízko k cenzuře a zasahování do osobních svobod lidí, nemluvě o finančních ztrátách korporací. Internet je všudepřítomný, virtuální realita se neprodává v obchodech, nepotřebujete občanku.

Opakuji, chtít po feťákovi, aby se dobrovolně odřízl, zejména pokud jste sám závislý je utopie. Umíte si představit poslance, kteří tráví veškerý svůj čas ve sněmovně u telefonů a notebooků, jak zvednou ruku pro regulaci či senát plný kuřáků jak odsouhlasí zákaz kouření v senátu? Doufám, ale opravdu zzkutečně velmi doufám, že se mýlím.

Pokud jste četl pozorně, všiml jste si, že netvrdím, že by školy měly být "no-IT zóny".
Lze-li v hodinách IT oddělit návykovou složku od utilitární a "naučit žáky používat technologie smysluplným a účelným způsobem", jsem pro, všemi deseti. Pokud víte jak, pak ano prosím, napište knihy, metodické příručky, učebnice, třeba už jste napsal.

Mně se to zatím jeví tak, že žák drží stříkačku s dvěma písty a substancemi a vy po něm vyžadujete, aby zmáčkl pouze tu užitečnou a vyhnul se té slastné. Pokud už nejsou dopředu namíchané. Přiznávám, že o výuce IT mnoho nevím, pouze zprostředkovaně, z vyprávění mých žáků a kolegů z rvp/švp apod. Třeba platí, že pokud žáci ví do detailu jak něco funguje, dovedou to rozebrat, sestrojit, ovládat, vytvořit programy, pak mají větší možnost zůstat pány a nestát se sluhy.

Váš popis opatření u vás doma je vskutku inspirativní. Jen na okraj, pokud použijete čas na počítači jako odměnu za prospěch, co pak uděláte, když vaše děti mají samé jedničky nebo dvojky?

poste.restante řekl(a)...
4. srpna 2019 0:36  

Milý PR, hrajete si se slovíčky. Strach/obava/úzkost/nejistota/neblahá předtucha/frustrace/děs/vztek.. vyberte hodící se.

Chápu, že Vám to tak připadá.
Ale já se jen pokusil vysvětlit rozdíl v přístupu.

Ne, opravdu si nemyslím, že strachem zcepeníte. Ale Vy jste volil slova i odpovědi na mé otázky. A já jen "interpretoval", jak Vaše slova dekóduji. A hlavně co z nich plyne pro Váš postoj a schopnost hledat řešení problému.

Umíte si představit poslance, kteří tráví veškerý svůj čas ve sněmovně u telefonů a notebooků, jak zvednou ruku pro regulaci či senát plný kuřáků jak odsouhlasí zákaz kouření v senátu?
Umím. Třeba u kouření se už situace posunula.
Když to jde jinde ve světě, může to jít i u nás.
Ano, bude to obtížné. Ale to bylo u kouření také. A mnohde je dodnes.
Vzpomínáte na zmínku o kritickém množství?

Mně se to zatím jeví tak, že žák drží stříkačku s dvěma písty a substancemi a vy po něm vyžadujete, aby zmáčkl pouze tu užitečnou a vyhnul se té slastné.
Ale to je přece nesmysl. Je to pořád o noži, kterým můžete uříznout chleba a dát ho hladovému, nebo přihlížet, jak jím někdo bodá do břicha. Anebo naučit v kurzech sebeobrany, jak poznat, že někdo se chystá bodnout Vás a jak se bránit.

Jen na okraj, pokud použijete čas na počítači jako odměnu za prospěch, co pak uděláte, když vaše děti mají samé jedničky nebo dvojky?
To jste špatně pochopil. Čas na počítači je jednak čas na práci, plnění úkolů a jednak volný čas a svobodná volba dětí. Tedy zpočátku omezená svoboda, samozřejmě.
Není to odměna. Ani za dobrý prospěch.
Platí opačné pravidlo. Omezení je "trestem" za neprospěch, či jeho zatajování.
Přesněji, nejde vlastně o trest.
Špatná známka znamená, že dítě nemělo dost časového prostoru na potřebnou přípravu do školy. A proto je nezbytné omezení, aby získalo dodatečný čas, když ten stávající nestačil. Pochopitelně na úkor času na hraní, které jej jinak rozptyluje. :-)

Stanoveny jsou jednak denní a jednak týdenní limity. Jejich využití a rozložení v průběhu dne/týdne je do určité míry věcí rozhodnutí dítěte. Pevně je stanoven pouze čas, který je vyhrazen pro přípravu na výuku. Po jeho uplynutí je opět volno, pokud nejsou třeba jiné úkoly či povinnosti.
Pokud je denní příděl času na PC už vyčerpán, pořád si mohou třeba číst, hrát si s kamarády, zajezdit na kole, zkrátka volit vlastní zábavu. Jen už ne na displeji.
No a přidat, nebo ubrat zle samozřejmě i za jiné zásluhy či naopak prohřešky.
Mimochodem smůla je, když špatná známka přistane třeba před plánovaným volnem/prázdninami. Pak nastupuje vyjednávání o možnostech odkladu. :-)

Tajný Učitel řekl(a)...
4. srpna 2019 7:50  

PR, díky za dovysvětlení.

poste.restante řekl(a)...
4. srpna 2019 11:11  

Není zač.
Jen pro jistotu raději dodám, že realita samozřejmě bývá barvitější a ne tak striktní a jednoduchá. Kdo má děti, ten to zná. :-)

Brandtnerová řekl(a)...
4. srpna 2019 16:41  

„Kompjůtrů se nebojím, jen denně vidím co dělají se dětmi.“

Tajný, máte zastaralé informace. Neví se sice jak, ale experti na české školství přišli na to, že pobyt ve virtuálním světě dětem prospívá. A že mají navíc vrozenou samoregulační pojistku, kdyby něčeho bylo přece jen příliš. Tuto radostnou zvěst už začali šířit mezi prostý lid…Takže v klidu, jo?

https://www.rodicevitani.cz/trendy-ve-vzdelavani/rodina-v-siti/hraje-vase-dite-strilecky-a-povida-si-s-kamarady-o-tom-kolik-zabilo-zombiku-klid-neznamena-to-ze-z-nej-vyroste-masovy-vrah/

Jinak k tématu: Rodič, který občas výchovně plácne své dítko přes zadek, by měl být považován za násilníka a téměř zločince, a matka, co nedodržuje v těhotenství byť jen základní životosprávu a zanedbává dítě kvůli tlachání s kamarádkami na chatu, je chudák a oběť okolností. Fakt ujeté.

Tajný Učitel řekl(a)...
4. srpna 2019 20:37  

To mi spadl kámen ze srdce. Už kvačím připojit mé potomky k virtuální realitě, nejlépe napořád. Kdo ty samoregulační pojistky opomněl představit těm fb maminkám?



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.