Občas přijde v médiích na přetřes, že děti neumí dějepis, a dřív uměly. To když se třeba zveřejní anketa k nějakému výročí, jako to bylo loni, kdy bylo těch kulatých hned několik: 1918, 1948, 1968… Odtud je zkratka k závěru, že v tom selhává škola. Je to pravda? A jak by vůbec výuka dějepisu na základních a středních školách měla vypadat? Reportáž přináší magazín Rodiče vítáni.
A jak tvrdí Petr Koubek z Národního ústavu pro vzdělávání, dynamika médií je taková, že si spíš všímají toho, když někdo něco neumí, než toho, když to dobře ovládá. „Moje neteř chodí na gymnázium v Českých Budějovicích. Jedna místní televize u nich před školou před nějakou dobou natáčela podobnou anketu. Velká část studentů odpověděla správně, ale nakonec se vysílaly hlavně odpovědi těch, kteří nevěděli. Chápu, že společnost se potřebuje nad něčím pohoršovat, ale média o znalosti dějepisu opravdu nevypovídají nic.“
Podle Kamila Činátla z Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) je hlavní problém v tom, že mezi rodiči, ale ani mezi učiteli, rozhodně nepanuje shoda o smyslu dějepisu. Podle Rámcového vzdělávacího plánu je dějepis „předávání otevřených otázek, a nikoliv uzavřených odpovědí“ – čemuž ale výuka ve velké části českých škol příliš neodpovídá. Například v západních zemích je přitom už delší dobu patrný odklon od znalostí k dovednostem a takzvanému „historickému myšlení“, které klade důraz na to, aby dějepis nebyl založen na faktografii, ale spíš na práci s prameny a přemýšlení o historických trendech a událostech.
Častou brzdou podobných posunů ale bývají rodiče, kteří si z dob své školní docházky nesou vzpomínky na vzorné vyjmenovávání husitských bitev a raných Přemyslovců. „Když učíme děti hlavně přemýšlet a upouštíme od faktů, tak za námi chodí znepokojení rodiče a říkají: víte, já teď nevím, jak se s tím dítětem mám učit? Tak, jako to berou oni, jsme to my nebrali! Jsme z toho nejistí, a to nám není příjemné,“ sdílí zážitky z praxe historik a učitel Milan Ducháček.
Celý text naleznete zde
13 komentářů:
aby dějepis nebyl založen na faktografii, ale spíš na práci s prameny a přemýšlení o historických trendech a událostech
Děti budou přemýšlet o událostech, ale nesmí se jim prozradit, kdy a kde se to stalo. To už by byla fuj fuj faktografie. ////
brzdou podobných posunů ale bývají rodiče
Sláva rodičům! ////
Pokud vím, současný moderní trend je, že se nemají děti "biflovat". Jenže pak nic neznají a bohužel ani nevědí, co mají na té Wikipedii/Internetu hledat. Jistá míra "biflování" je nutná a samozřejmě se to nesmí přehánět...
Aktuální situace je ve škole taková, že když něco někdo zadá, studenti hledají hotovou práci (a nebojí se zaplatit), i když zcela nevyhovuje zadání. Tvůrčí práce je nudí, protože je to pomalé a musí se u toho myslet a stojí to moc času... :-(
Ono je pěkné "učit se myslet", ale jak píše kolega Keršláger, nějaká základní znalost být musí, aby člověk věděl, co naklepat do vyhledávače a jak odfiltrovat vyložené nesmysly.
Druhá věc je, že člověku, který nic neví, se strašně snadno nakuká cokoli, když se to patřičně "seriózně" podá.
"Tvrdil, že se ve školách neučí dějiny 20. století. Žáci sami z toho ale byli zmatení. U nás ve škole se totiž tomuto období věnuje celá devítka.“
Jsem přesvědčený o tom, že se dějiny 20.století takto učí na většině ZŠ. 1.světová válka, roky 1918, 1938, druhá světová válka, 1948, studená válka, roky 1968, 1989 jsou probírány podrobně. Jen varuji před stále se vracejícími požadavky na výuku v rámci izolovaných celků. V takovém Německu s tím nemají právě nejlepší zkušenosti.
"Ankety v médiích ukazují malou znalost historie mladých lidí."
To bude možná tím, že mladí lidé moc velkou historii nemají... A tak ji málokdo zná.
Média nejsou nespravedlivá, jsou jen plná hlupáků, kteří neumějí napsat pořádně českou větu, natož "kriticky myslet".
A diskuse na internetu jsou, bohužel plné arogantních "všeználků", kteří jen na všechno plivou a na nějakou argumentaci přitom nemají čas. Natož na něco pozitivního.... (Což jistě neznamená, že v médiích nejsou hlupáci. Jako kdekoli jinde...)
Tak tak, pane Komárku.
Také přibývá "odborníků na školství".
A taky editorů, kteří vstupují do diskusí a rozpoutávají "diskuse o diskusi", ale jiné ze stejného důvodu okamžitě mažou.
Také označují jiné za "arogantní všeználky", jen proto, že se jim nelíbí jejich názor.
Urážejí a přitom peskují jiné.
Je to holt stále těžší, protože když chce někdo vyjádřit názor, který není pozitivní, musí tak činit jen "povolenou formou".
Děkuji.
Hezký den
poste.restante
Mimo jiné Vám chybí schopnost rozlišení mezi názorem a urážkou. Váš problém. Ale za diskusi na ČŠ jsem zodpovědný já. Vaše provokace a manipulace zůstávají pouze provokacemi a manipulacemi.
Mimo jiné Vám chybí schopnost rozlišení mezi názorem a urážkou.
Rád se nechám poučit.
Když napíšu, že redaktor webu Česká škola je cenzor stejného střihu jako Winston Smith z románu 1984, je to názor, nebo urážka?
Děkuji
Hezký den
Což jistě neznamená, že v médiích nejsou hlupáci. Jako kdekoli jinde ...
Odsud to vypadá, že v médiích jsou hlupáci mnohem větší a mnohem početnější než kdekoli jinde. ////
na vyuce dějepisu nic měnit nelze,princip jest prostý :
1/nabiflovat sumu dat (faktů)
2/naučit žáka s těmito daty logicky pracovat (analýza,syntéza)
Okomentovat