Ředitelka Cermatu: Netrestejme děti u přijímaček za to, že je základní škola dobře nepřipravila

pátek 25. ledna 2019 ·

„Kraje jsou zřizovateli středních škol a některé z nich už nepodkročitelnou hranici stanovují samy. Dělat to centrálně by ale podle mne nebylo dobré. Už proto, že základní školství je dost roztříštěné a ne všechny školy připraví žáky stejně dobře. Také ne všichni rodiče mají možnost děti doučit nebo je posílat do přípravných kurzů. Máme za to ty děti trestat nepřijetím na střední školu s maturitou, kde mohou třeba chytit druhý dech?,“ říká v rozhovoru pro Lidové noviny ředitelka Cermatu Michaela Kleňhová.


Michaela Kleňhová (statistikaamy.cz)
V rozhovoru zazní také tyto otázky a odpovědi:

Dá se říct, že kdo nezvládne slušně přijímací zkoušky, nezvládne pravděpodobně ani maturitu?

To zatím nelze tvrdit, protože povinné přijímačky tu jsou teprve dva roky – a za tu dobu přijatí žáci k maturitě samozřejmě ještě nedošli. Ale když porovnáváme výsledky přijímaček podle druhů škol a oborů, víceméně to s výsledky maturit koresponduje. Tam, kde uchazeči dosahují u přijímaček horších výsledků, bývá víc neúspěšných maturantů.

V poslední době se mluví o tom, že lepší než testování výsledků vzdělávání by bylo testování studijních předpokladů. Uvažujete o tom?

Pokud dostaneme zadání od ministerstva školství, budeme takový typ testů vyvíjet. I když studijní schopnosti se částečně testují už teď. V češtině jsou zařazeny úlohy na čtenářskou gramotnost, respektive na vyhodnocování textu, v matematice pak úlohy na logické myšlení. Předpokladem pro studium na střední škole s maturitou je samozřejmě i to, že je žák schopen se učit.


Celý rozhovor naleznete v Lidových novinách

23 komentářů:

Josef Drozd řekl(a)...
25. ledna 2019 8:46  

Dobrý den
Proč tato dáma uráží učitele základních škol. Žák, který se nechce připravit, tak se prostě nepřipraví i kdyby se učitel rozkrájel. Ať se milá dáma jde podívat na situaci v 9. třídách ZŠ. Žáci žijí v přesvědčení, že stejně všechny přijmou. A oni je doopravdy přijmou.

Simona CARCY řekl(a)...
25. ledna 2019 9:12  

Když nebudete o automobil pečovat, pravidelně vyměňovat olej a brzdové destičky, tankovat předepsané palivo po dobu celých devíti let a/nebo 200000 km, je pravděpodobné, že až se rozhodnete desátý rok vyjet na Grossglockner, auto uvaříte, nebo při sjezdu selžou brzdy.
Pokud rodiče devět let kašlou na to, co škola dala jejich potomkovi, tak se nesmí divit, že překonání přijímací zkoušky pro dítě může dopadnout jako cesta na Grossglockner. Plakat nad tím, že všechny školy nepřipraví stejně, je pouhý výraz nezodpovědnosti a volání po paternalistických funkcích státu. Odpovědnost bere každý za sebe, za děti pak zákonní zástupci. Pokud jsou nezodpovědní celých devět let, nemají právo se divit neúspěchu. Třeba jejich dítě zažilo úspěch na sociálních sítích a třeba mu za to někde nalejou. Já myslím, že spíš ne.

Tomáš Milička řekl(a)...
25. ledna 2019 9:39  

Pro mne je otázkou, jestli má žák, který nezíská ani několik bodů v přijímacím řízení, dostatečné znalosti, aby mohl studovat na střední škole.
Přiznávám se, že se mi myšlenka nepodkročitelné hranice pro určitý typ školy líbí.
Přece nemůžeme očekávat, že se na střední škole napřed znovu úplně od začátku učí učivo základní školy a teprve potom se k tomu přidá celá nová látka střední školy. Opakování látky beru jako samozřejmost. Pro mne ale není akceptovatelné učit na střední škole od začátku - třeba vyjmenovaná slova nebo řešení základních rovnic nebo zlomky.

laimes řekl(a)...
25. ledna 2019 10:10  

Tomáš Milička/ a co v té matice děláte,když neumí učivo ze základky,povídáte si o multikultuře?

laimes řekl(a)...
25. ledna 2019 10:11  

Josef Drozd / ona nikoho neuráží,pouze konstatuje že žáci umí starou belu

laimes řekl(a)...
25. ledna 2019 10:11  
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
Nowak řekl(a)...
25. ledna 2019 11:09  

Netrestejme žáky u maturit za to, že je škola řádně nepřipravila!

Pavel Doležel řekl(a)...
25. ledna 2019 11:33  

Pane Miličko, máte naprostou pravdu a podobně jako Vy, uvažuje určitě velká část populace (řekl bych drtivá většina, ale studii jsem na to nedělal). Problém je v tom, že existuje malá skupinka humanistických sluníčkových aktivistů, kteří vám do zblbnutí budou tvrdit, že za to, co žák umí, nebo neumí, na konci školy, je čistě odpovědností učitele. A z tohoto poněkud ultralevicového předpokladu (ve smyslu: někdo se o tebe má povinnost postarat) vyvěrá také název článku. Podle mě, jde o totálně zkreslenou představu. Co žák na konci ZŠ umí, je čistě jeho odpovědností, nikoho jiného. Navštěvoval-li devět let špatné školy, je to jeho problém. Ale osobně jsem nikdy žádný exemplář toho pracovitého šikovného intelektuála, který neudělal přijímací zkoušky na SŠ proto, že měl blbého učitele, neviděl a narozdíl od toho "věřím, že ju máte", ani nevěřím v jeho existenci. Mohl by posloužiti třeba tajnej, nějakým takovým exemplářem? Ale vopravdickým, ne takovým tím intelektuálem, co se jen "hodil do profilu školy", protože údajně četl Fimfárum a sesmolil pár veršíků (rozuměj - předložil žákovské portfolio).

tyrjir řekl(a)...
25. ledna 2019 12:09  

Kdo nezvládne ani třetinu základního učiva, nemá na maturitním oboru co pohledávat dokud si znalost nedoplní. Školy poskytující maturitní studium nejsou suplenty nefunkčních základních škol ani doučovací kroužky pro ty, kteří nemají ze základních škol znalosti dostatečné k maturitnímu studiu. Nepřijetí neznalého záka není trest! Potrestat za nefunkčnost základních škol je potřeba především zvlčilé MŠMT, ČŠI, NÚV, NIDV a politiky, kteří dopustili nefunkčnost základního školství - jeho podfinancování, špatné koncepce a organizování a postupnou přeměnu škol ze zařízení primárně vzdělávacích na zařízení primárně výchovná.

Na výše popsaný stav, bohužel, mohou doplácet i některé děti, které se ocitnou nezaviněně pod hranicí přijatelnosti k maturitnímu studiu. Tento stav není dost dobře možné řešit jinak než zlepšením vzdělávací úrovně základních škol. Tohle by měla vědět nejen paní ředitelka Cermatu, ale i učitelé, zřizivatelé škol, politici a nespokojení rodiče takto postižených dětí. Všichni společně by měli vyvinout silnější tlak na to, co chtějí hejtmani - ZLEPŠIT KVALITU REGIONÁLNÍHO ŠKOLSTVÍ.


Unknown řekl(a)...
25. ledna 2019 12:50  

“Netrestejme děti u přijímaček za to, že je základní škola dobře nepřipravila .”

Je to tu znovu! Úsměvná a neotřelá „myšlenka“ od státní úřednice a ředitelky Cermatu, že za neúspěch uchazečů o maturitní obory při přijímacích zkouškách nemohou chudáci-žáci, ale samotné základní školy a jejich učitelé, protože je dobře k přijímačkám nepřipravili. Při hledání viníka za neúspěch lidí s určitými aspiracemi (velmi častá praxe nejen ve školství) by paní ředitelka stejně tak mohla vyslovit větu: „Proboha, netrestejme žáky základních a středních škol za to, že Cermat nebyl schopen připravit kvalitní testy k přijímacím či maturitním zkouškám a stanovit cut-off-score na základě proběhnuvších zkoušek, kdy například přibližně 30 % našich maturantů u MZ propadá.”

Asi před čtyřmi lety vyšla analýza politické komentátorky listu The Guadian Roweny Masonové s názvem „Státní školy mohou upřednostňovat nejchudší žáky při přijímacích zkouškách na střední školy“ věnovaná britským žákům, kteří mají přednost na přijetí na střední školy v rámci reformy navržené britskou vládou. Žáci na státních britských základních školách, pocházejícího ze sociálně znevýhodněného rodinného prostředí, tak mají v rámci školské reformy nejen nárok na bezplatné obědy, ale mají i možnost přednostního přijetí na střední školy, mají-li na konci základní školy dobré studijní výsledky. Za splnění těchto podmínek je středním školám poskytována roční dotace ve výši 1 300 liber za každého takového žáka + 935 liber na jeho stravování na střední škole.

Takovou antidiskriminační strategii tedy volí britská vláda v oblasti sekundárního vzdělávání, když se snaží řešit neutěšený stav stratifikovaného a segregovaného vzdělávacího systému ve Velké Británii. Rodiče žáků základních škol, pocházející ze střední třídy, jsou totiž ochotni zvýšit šance svých dětí na přijetí do výběrových středních škol tím, že přihlašují děti do přípravných kurzů či najímají svým dětem soukromé učitele, zatímco chudší rodiče na přípravu svých dětí k přijímacím zkouškám a na studium na střední škole prostě finanční prostředky nemají.

Srovnávat tuto situaci se stavem českého školství netřeba. Není vlastně ani co srovnávat. Stačí vyslovit myšlenku, ze které je patrné, kdo za neúspěchem uchazečů o studium maturitních oborů na středních školách u nás stojí. Jsou to jedině učitelé, pak učitelé a v neposlední řadě zase jen a jen učitelé.
Hned je to všem jasné, nejen učitelům, žákům základních škol, ale i jejich rodičům.

Eny Gma řekl(a)...
25. ledna 2019 13:03  

Analogicky, až neuspějí zájemci o řidičský průkaz při testech, nemůžeme je za to trestat nevydáním řidičského průkazu! Oni za to přeci nemohou!!! Fuj!!!

Tajný Učitel řekl(a)...
25. ledna 2019 15:08  

Mohou za to rodiče. Měli si své děti řádně kontrolovat a motivovat. Pokud něco ve škole nefungovalo, měli kompenzovat sami, nebo doučováním, nebo změnit školu. Pokud to byli rodiče vzdělaní, informovaní, ochotní jít do denních peripetií s kontrolou úkolů, popř. dovysvětlováním nepochopeného, pokud měli partnera na pomoc, pokud byli ochotni soutěžit denně se smartfouny, pokud měli po práci dostatek energie na další kontrolní a motivační šichty, pokud vydělali dostatek peněz na zaplacení extra příprav a kašlali na to, pak ano, mohou si za to sami.

Z pohledu nepřipraveného deváťáka je zcela jedno, kdo může za to, že není připraven. Prostě není. Nefungují-li rodiče, musí sám? Otázkou je, do jaké míry si takový žák během své školní docházky uvědomuje, že má být tak nějak vnitřně motivován, že má být zodpovědný, má se sám snažit zvládnout ty objemy učiva, protože se mu to či ono jednou třeba bude hodit, bude-li chtít být platným a vděčným občanem společnosti, která do něj investovala značnou sumu peněz.

Žáci nejsou malí dospělí, ani ve své podstatě spratci, kteří hledí ošulit co se dá. Jsou také produkty svého okolí a to okolí, krom rodičů, zahrnuje deset tisíc hodin ve škole s učiteli. Nefungují-li rodiče, musí se pokusit zafungovat učitelé a vice versa. Nefunguje-li nikdo, pak je cut-off, což je pouze prodloužený sekáček státu, který kývá ostřím a praví, neumíš, měl ses snažit, nezajímá nás proč, zda bys mohl, kdo jsi.
Měl se snažit sám a víc, ale jak to měl tehdy ve své nezralé makovici vědět.

Pavel Doležel řekl(a)...
25. ledna 2019 17:53  

"Mohou za to rodiče. Měli si své děti řádně kontrolovat a motivovat. Pokud něco ve škole nefungovalo, měli kompenzovat sami, nebo doučováním, nebo změnit školu."

Přesné.

"Z pohledu nepřipraveného deváťáka je zcela jedno, kdo může za to, že není připraven. Prostě není."

Přesné.

"Nefungují-li rodiče, musí sám?"

No ano. Nebo může požádat o pomoc učitele, či známé. Já jsem třeba doučoval kamaráda, který si chtěl v pozdějším věku dodělat střední školu. Měl to v hlavě srovnané, chtěl toho dosáhnout a zvládnul to. Byl to pracovitej slušnej kluk. Ono, tajnej, nikdy není dost brzo na výmluvy, co?

"Nefunguje-li nikdo, pak je cut-off, což je pouze prodloužený sekáček státu, který kývá ostřím a praví, neumíš, měl ses snažit, nezajímá nás proč, zda bys mohl, kdo jsi."

Nikoliv. Nejedná se o sekáček, ale o zpětnou vazbu. Působení bolesti lze považovat za trest. Poskytnutí informace není trestem. Když zvážím tajnýho a zjistím, že má těžkou nadváhu, tak to také není trest. A je zcela irelevantní, jestli je to tím, že moc žral, že ho moc krmili, že má nemocnou štítnou žlázu, nebo že sedí na gauči u TV a láduje se brambůrkama. Příčiny mohou být různé, ale to nic, opakuji, NIC nemění na tom, že je obézní. Pokud voni pociťujou touhu pomáhat lidem od obezity, jdou s nebožákem běhat, ale nepohoršujou se nad tím, že ho někdo označí za obézního a nevezme ho do baletu. I když pravda - bratr povídal, že v nemocnici už taky nesmí pacientovi sdělit, že je tlustej jako prase a že se takto neuzdraví a tak to pánové obcházejí tím, že pacientům sdělují, že jsou prostorově výraznější. Efekt je ovšem nulový. Snad jedině, že leckterý pacient pak netuší, že je obézní.

obyčejný učitel řekl(a)...
25. ledna 2019 18:22  

Do působnosti a práce školy patří výchova a vzdělávání. Já vím, že řada z vás ví, co je to vzdělávání, ale dle diskusních názorů (nejen této diskuse) je vidět, že se jen domníváte, co je to výchova. Ano, každý má právo na názor .. a těch je habaděj, ale pak to vypadá jako přetahování potištěných papírových panáčků. K výchově patří např. seberegulace, ale 90% učitelů neví, jak se působí na seberegulaci žáka. Bez seberegulace mu nemůžete pomoci s motivací. Těch 90% to nemůže vědět, protože s tím nemají zkušenost, přesto, že denně stojí před třídou. Znají svůj předmět, ale neznají děti. Ani kdybych to tady napsal a přečetli byste si to 77x, i tak to nebudete znát, protože je to o "sebezkušenosti", nikoli o pamatované informaci. Sebezkušenost s počítáním, je jiná než ta s výchovou. Jediný, kdo vidí na podstatu věci je tady "Tajnej". A jak to vím, .. že přehlížíte důležité informace, kterými Tajnej často trefně komentuje iluze českého školství, ale pro vás, ostatní kolegové, to jaksi nemá váhu.
Děti musí naučit mnoho osobnostních a sociálních dovedností škola, i když mají své rodiče. Škola je pro dítě přiměřenou prací, dá se toho tedy využít. Problém je, když to škola neumí a ještě větší problém je, když to škola neví, že to neumí. Až bude řeč o rodičích, podíváme se na to z jiné strany ..

tyrjir řekl(a)...
25. ledna 2019 18:34  

Ministr Plaga se, myslím, bude muset rozhodnout, zda vyhoví požadavku hejtmanů občanů Česka a udělá systematické kroky ke zlepšení kvality regionálního školství tak, aby se ve školách zase lépe vzdělávalo, tedy aby učitel byl učitel a ne pouhý vychovatel (pedagog), aby hlavní vědou ve vzdělávacích programech i ve školách byla didaktika (věda o školní výuce). Nutně přitom musí, chce-li dostát své odpovědnosti, udělat pořádek nejdřív ve zvlčilé ČŠI, NÚV, NIDV atd. Teprve pak má smysl dávat do školství další peníze. Dávat je do černé díry pedagogicko psychologického populismu - to žádný kloudný smysl nemá.

ZVLČILOST MŠMT ČR a POŽADAVKY HEJTMANŮ
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/hejtmani-chceme-zmenu-ve-skolstvi-at.html

DIDAKTICKÁ DEMENCE NÚV a MŠMT PŘI REVIZI RVP
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html


http://www.ceskaskola.cz/2019/01/tomas-fertek-vymenit-roberta-plagu-je.html

Pokud pan ministr odmítne návrh hejtmanů na zlepšení kvality vzdělávání tím, že z titulu své povinnosti nezjedná pořádek v neuspokojivě probíhající Revizi RVP, stane se, myslím, viníkem neuspokojivého stavu českého školství i on.


tyrjir řekl(a)...
25. ledna 2019 21:59  

Listina základních práv a svobod je součást ústavního pořádku České republiky.[2][3] Základní práva a svobody dosažené v Listině v zásadě vyjadřují vztah mezi státem a občanem. Práv a svobod zakotvených v Listině se zpravidla může dopomoci každý[P 3], jen některá práva a svobody jsou vázané na státní občanství. Obsah Listiny vychází z principů právního státu – ze svrchovanosti práva a zásady možnosti zásahů státní moci do svobod jednotlivce jen na základě a v mezích zákona.[5] Pro všechna základní práva a svobody platí, že jsou nezadatelná, nezcizitelná, nepromlčitelná a nezrušitelná, a že jsou pod ochranou soudní moci...

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Listina_základních_práv_a_svobod

Ani tato Listina, ani Ústava české republiky ani Kompetenční zákon určující působnost ministerstev nemluví NIKDE o VÝCHOVĚ, mluví vždy jen o základním právu na VZDĚLÁVÁNÍ. Občané tedy mají základní právo na bezplatné počáteční VZDĚLÁVÁNÍ, nikoli povinnost podrobovat se něčí převýchově, kterou nám, myslím, MŠMT ČR například zpackanými a dodnes packanými RVP a tolerancí nekvalitní výuky předvádí. To, co hejtmani požadují, to není požadavek reformy. Je to, myslím, snaha o odstranění deforem, mezi něž nepochybně nekvalitní RVP a špatná a zhoršující se kvalita výuky v regionálním školství nepochybně patří.

Nejjistější způsob, jak zničit konkurenci je koupit si ji a udělat z ní nesvéprávný pobočný závod nebo ji případně zcela zrušit (přenést výrobu jinam). Nejjistější způsob, jak dostat stát do nesvéprávného postavení, je pod ideologickými záminkami ovládnout resp. případně i zničit jeho hospodářství a školství. Například blábolem, že hlavním posláním školy není vzdělávání ale výchova. Že ve školách nepracují učitelé ale pedagogové a pečovatelé. Právě toto, se, myslím, do značné míry dělo (ministryní Buzkouvou a systémem RVP počínaje) a dosud děje (Inkluze a pečovatelsky vychovatelský Kariérní (ne)řád, neřád bez didaktiky ušitý v KS02 pro pečovatele a vychovatele a nikoli pro učitele). Bohužel i dnes pod ministrem Plagou. Uvidíme v nejbližších měsících, zda pan ministr dá, anebo nedá, české školství alespoň trochu do pořádku (ČŠI, NÚV, NIDV, Cermat atd.) a jestli přitom začne spolupracovat s hejtmany, kteří usilují o větší kvalitu vzdělávání v regionálním školství.

Audit školství by, myslím, měl udělat Parlament České republiky a přšíslušné vyšetřovací orgány. Nikoli Eduin, který k tomu nepořádku ve školství do značné míry přispívá.

J.Týř

obyčejný učitel řekl(a)...
25. ledna 2019 22:28  

https://www.ped.muni.cz/komensky/dalsi/rozhovory/259-rozhovor-s-vladimirou-spilkovou-o-skolske-reforme-a-podobach-soucasne-skoly

tyrjir řekl(a)...
25. ledna 2019 23:38  

ROZHODUJÍ O REVIZI RVP PRO UČITELE BLOUZNIVCI Z PEDAGOGICKÝCH FAKULT, ANEBO ZÁKONY ČESKÉ REPUBLIKY A POŽADAVKY ŠKOLSKÉ PRAXE?

Prof. PhDr. Vladimíra Spilková, CSc. patří mezi nejvýraznější osobnosti současné české pedagogiky. Ovlivnila podobu a pojetí primární pedagogiky, svou prací významně přispěla k formulování teoretických východisek proměny školství, podílela se na řadě konkrétních reformních návrhů. V letech 1990 až 2016 působila na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy, kde vedla katedru primární pedagogiky. V roce 2008 získala profesuru na Univerzitě Palackého v Olomouci. Nyní působí na Filozofické fakultě Univerzity Pardubice a v organizaci Učitel naživo. Je představitelkou humanistické, na dítě orientované pedagogiky, s důrazem na osobnostně rozvojové pojetí vzdělávání. Vedla řadu výzkumných projektů zaměřených na analýzu stavu českého školství v mezinárodním kontextu. K nejvýznamnějším patří Rozvoj národní vzdělanosti a vzdělávání učitelů v evropském kontextu (1999‒2004) a Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání (2007‒2013). Spolupracuje s univerzitami v Portugalsku, Francii, Finsku, Nizozemí či Belgii, zapojila se do mezinárodních projektů Erasmus a Comenius dále např. Identifying teacher quality – Toolbox for teacher reflection (2006–2009) a Primary school teacher education in thirteen TIMSS systems (1999–2000). Je autorkou řady českých i zahraničních monografií, například v Anglii, Francii, Kanadě, USA nebo v Německu. Působí v řadě vědeckých a odborných grémií, významná je její činnost expertní. Spolupracuje s MŠMT, se školským výborem Parlamentu ČR apod. V roce 1998 rektor Univerzity Karlovy ocenil její zásluhy pamětní medailí.

https://www.ped.muni.cz/komensky/dalsi/rozhovory/259-rozhovor-s-vladimirou-spilkovou-o-skolske-reforme-a-podobach-soucasne-skoly

Pokochejte se, prosím, vážení přátelé České školy, futuristickými úvahami tzv. PRIMÁRNÍ PEDAGOŽKY, nikoli učitelky - didaktičky pracující v reálných podmínkách hrubě podfinancovaného a mizerně koncipovaného, organizovaného a nekontrolovaného českého školství. PRIMÁRNÍ PEDAGOŽKY s velkými slechy všude možně. Pak možná pochopíte, proč je české školství tak zubožené, proč jsou RVP, základní didaktický dokument, tak zpackané. Nepřipomíná vám to futuristické blouznění o toužené změně tzv. vzdělávacího paradigmatu (základních východisek) jakési primární pedagožky třeba bývalé futuristické blouznění o budoucí komunistické společnosti, které nikdo nedovedl do snesitelné praxe?

Myslím, že pokud současná Reforma RVP nevychází z daných podmínek českého školství a z potřeb reálné didaktické praxe, ale vychází, přes tíhu všech jeho reálně existujících elementárních nedostatků, především z takovýchto futuristických úvah neodpovídajících ani realitě, ani konkrétním ustanovením Listiny základních práv a svobod, Ústavy a dalších zákonů České republiky, bude ten vyšetřovací parlamentní a vyšetřovací audit možná docela namístě.

Viz

ZVLČILOST MŠMT ČR a POŽADAVKY HEJTMANŮ
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/hejtmani-chceme-zmenu-ve-skolstvi-at.html

DIDAKTICKÁ DEMENCE NÚV a MŠMT PŘI REVIZI RVP
http://www.ceskaskola.cz/2019/01/revize-rvp-probiha-bez-oficialniho.html

TORNÁDO JAT A VLÁDNÍ JADERNÝ VÝBUCH
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290

J.Týř


tyrjir řekl(a)...
25. ledna 2019 23:59  

TORNÁDO KAT A VLÁDNÍ JADERNÝ VÝBUCH
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/vlada-byla-velmi-aktivni-ve-skolstvi.html#comment-6280139516709541290

soumar řekl(a)...
26. ledna 2019 8:37  

Jakkoli taky nesouhlasím s tím, aby škola vštěpovala dětem ve větší míře postoje a hodnoty (už proto, že každý mý jiné), anachronické memorování dávno mrtvých a nedůležitých faktů taky není optimální. Škola má (na podkladě memorování nezbytných faktů) především učit řešit problémy a provokovat lásku k vědění, pak to půjde "samo".
Škola má připravovat na budoucnost, má být tím, co se mění první s "tepem" doby a ne reliktem minulosti s krasopisem, bílou křídou a černou tabulí.
Leda ta rákoska, ta mohla zůstat (ale to bychom zavedli jinou dlouhou a emotivní diskusi o hysterickém strachu dnešní společnosti z jakéhokoli fyzického násilí).

Ivo Mádr řekl(a)...
26. ledna 2019 17:23  

Což takhle trochu genetických předpokladů.

"Gaussova křivka IQ - vyjadřuje rozložení hodnot IQ (inteligenčního kvocientu) v dané populaci. Většina obyvatel dle Gaussovy křivky (tj. přes 50 %) odpovídá hodnotám IQ mezi 90 a 110.

Na obou stranách křivky pak úměrně klesá počet jedinců s hodnotami výrazně nižšími a na druhé straně výrazně vyššími. To znamená, že geniálních jedinců je v populaci jen v desetinách procenta, totéž platí pro jedince s mentální retardací".

Paní ředitelka jistě ráda vysvětlí, jak do válce o objemu jeden litr naleje 1,25 litrů. Do mnoha žáků to můžeme lít horem dolem. Kde nic není, ani čert nebere.

mirek vaněk řekl(a)...
28. ledna 2019 9:45  

Nestresujme učitele v médiích za to, že je stát dobře nezaplatil.

Pavel Doležel řekl(a)...
31. ledna 2019 21:02  

:-)



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.