Tomáš Feřtek odpovídá na otázky ČŠ: Hranice mezi diskusí a ovlivňováním určitě existuje, ale je velmi křehká

sobota 1. září 2018 ·

Česká škola oslovila učitele a teoretiky s otázkami na téma, zda a nakolik mají učitelé právo sdělovat žákům svoje názory a postoje. Anketa vychází z příběhu učitelky mateřské školy, která odešla, protože řediteli ani rodičům se nelíbilo, že mluví s dětmi o veganství.
1) Kde je hranice mezi ovlivňováním dětí, žáků a otevřenou diskusí? Je taková hranice?
2) Jsou nějaké názory, postoje, které by učitel neměl prezentovat ani v diskusi?
3) Má učitel právo na prezentaci svých názorů a postojů? Když se na ně děti, žáci ptají?
4) Co třeba učitelé, kteří kandidovali za SPD ,nebo hnutí Martina Konvičky? Lze předpokládat, že mají vyhraněný názor například na islám, Romy, migraci, neziskovky…
5) Znáte nějaký případ, kdy byl učitel za prezentaci svých názorů propuštěn nebo potrestán? Považujete to za správné?
Odpovídá Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin.


Tomáš Feřtek (eduin.cz)
1) Kde je hranice mezi ovlivňováním dětí, žáků a otevřenou diskusí? Je taková hranice?

Ta "veganská" historka je zajímavá právě tím přesahem a obecnými otázkami. Hranice mezi diskusí a ovlivňováním určitě existuje, ale je velmi křehká. Jediná možnost je mít profesní návyk - v podobné diskusi vyloučit vlastní názory, být především moderátorem, nastolit otázku a nechat debatu jen na žácích a pokud možno nedávat najevo vlastní názor. A udělat z toho princip, jak takové diskuse vést. Vlastně jsem nedávno něco podobného zažil ve třídě, kdy jsem se musel rozhodnout, jestli budu oponovat otevřeně rasistickým názorům některých holek a kluků, holky byly kupodivu razantnější, nebo spíš nechám ve třídě vykrystalizovat různé názory a budu spoléhat na to, že žáci nakonec ve vzájemné debatě dojdou k něčemu víceméně rozumnému. Což se i stalo. Ale v případě, že by naopak došli ke xenofobním závěrům, asi bych měl tendenci to nějak korigovat. I tak bych se to snažil prezentovat spíš s odstupem, ne příliš osobně. Tenhle postup ale nelze použít vždy.

2) Jsou nějaké názory, postoje, které by učitel neměl prezentovat ani v diskusi?

Tohle je paradoxně jednodušší v politických otázkách. Hranice toho, co je přijatelné, formuluje ústava a zákon. Tedy by učitel neměl zpochybňovat liberální principy, jak si je tato společnost stanovila. Jenže je spousta témat, kde nejsou stanovené jasné mantinely a nelze se vyhnout tomu, že dám jako lektor (či učitel) najevo, co si myslím. To se přesně týká věcí spojených s vírou, náboženstvím, životním stylem. Ale o to víc je na místě opatrnost. Nemá smysl, aby učitel zapíral, že je katolík či buddhista, že je vegetarián či je kritický třeba k politice EU. Ale maximální opatrnost je na místě. Vliv charismatického učitele či učitelky je velký, zvlášť v dospívání. Proto je důležité vnímat sám sebe opravdu spíše jako průvodce, než jako někoho, kdo sděluje hotové pravdy.

3) Má učitel právo na prezentaci svých názorů a postojů? Když se na ně děti, žáci ptají?

Samozřejmě právě ty osobní věci žáky zajímají a nemají problém se na ně zeptat. To je pak učitel na tenkém ledě. Zapírat nemá smysl, ale je na místě maximální opatrnost. Já to mám takhle, ale respektuji, že... To, co má učitel prezentovat, je na jedné straně tolerance k druhým, ale vlastně i jasný vlastní názor. Protože třeba na střední škole žáci i žákyně právě takové učitele, s jasnými postoji a názory, preferují a respektují. Ale učitel má mít pořád na paměti že lze docela snadno způsobit škodu.

4) Co třeba učitelé, kteří kandidovali za SPD nebo hnutí Martina Konvičky? Lze předpokládat, že mají vyhraněný názor například na islám, Romy, migraci, neziskovky...

Platí, co jsem řekl výše, ale z hlediska práva je to jasné. Ti lidé se pohybují v legálním právním rámci. Ty strany jsou součástí zdejšího politického systému. Tedy samotný fakt, že kandidovali za nějakou takovou stranu, není důvod je omezovat v profesi. Navíc je z mnoha příkladů zřejmé, že xenofobní názory rozhodně nejsou omezené jen na kandidáty těchto stran. Politickou příslušnost bych neřešil. On třeba Konvička opravdu je docela respektovaný entomolog :)

5) Znáte nějaký případ, kdy byl učitel za prezentaci svých názorů propuštěn nebo potrestán? Považujete to za správné?

Vlastně neznám, respektive si neumím žádný takový konkrétně vybavit. A za správné bych to nepovažoval, pokud by ten učitel opakovaně a zřetelně nepřekračoval právě ten rámec daný ústavou a zákony. Ale rozumím, že nějaký ředitel či ředitelka má problém s tím, že někdo z jeho pedagogů pravidelně indoktrinuje děti a nenechá si to vymluvit.


Na otázky České školy odpovídali Jaroslav Jirásko a MŠMT

4 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
1. září 2018 v 11:04  

Jednou za čas je možné i s panem Feřtekem vcelku souhlasit.

Vzhledem ke startovnímu impulsu celé této "ankety" bych snad jen zmínil, že je obrovský rozdíl mezi tím, zda a hlavně jak se učitel o podobných otázkách baví v mateřské školce, na prvním, či druhém stupni, na střední, nebo se studenty na vysoké.

Selhání naší "nemlčící" veganky spočívá právě v indoktrinaci malých dětí v MŠ.

Unknown řekl(a)...
1. září 2018 v 12:30  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Unknown řekl(a)...
1. září 2018 v 12:33  

Původní problém: Učitelka před žáky mluvila o veganství.
Z diskuse pod tím článkem:

Brendtnerová = "V tomto případě se jednalo o propagaci určité ideologie, ta do školek a škol rozhodně nepatří."
Scare Crow = "V případě etického veganství nejde o pouhou stravovací zvyklost, ale i ucelený světonázor, který je podle rozsudků Evropského soudu pro lidská práva i podle Nejvyššího správního soudu ČR postaven na stejnou úroveň jako náboženské vyznání.

Vím, že to není téma této diskuse, ale pro srovnání neboť je to problém stejné úrovně .. Patří pak do MŠ nebo do ZŠ Jóga?

Každý člověk si všímá určitých hodnot a dává jim určitou váhu-důležitost. Buď jde o znalost nebo o zkušenost. Jestliže z nějakých zkušeností má pak ucelený přehled a zná určité hodnoty v uceleném systému, a žije-li podle nich, je v tom kompetentní. Proto, jakkoli systém hodnot nelze vydělit ze systému zkušeností.

Zkuste tedy učit hodnoty bez zkušeností a/nebo bez systému. Jak tedy chcete rozvíjet kompetence? Čím více má člověk provázány zkušenosti, tím více zná "váhu = účinek hodnot", a podle nich určitých lidských zásad a činů, např. Desatero. Takže je přirozené, že se bratří a schází s vyznavači těchto hodnot. Strážci správného vzdělávání pak postupují tak, že při nárazu na "ucelený světový názor" panikaří a už nerozliší, jaké hodnoty vedou k dystrofii a jaké k udržitelnosti života. Pokud je Jóga jen cvičení, čímž se propašovává do škol, a zapírá své duchovně magické základy, pak nechť se ve škole učí také Desatero a např. schopnost člověk odpouštět, bez strachu o kolaps sekularních výdobytků. Myslím že by to lidem ve škole prospělo více.

Brandtnerová řekl(a)...
3. září 2018 v 8:44  

Ad Obyčejný učitel - Nebyla citována celá podstatná část mého příspěvku, pouze věta vytržená z kontextu a následně postavena do zavádějícího protikladu.

Postoj pracovnice školky lze vyhodnotit jako ideologický. Na internetu je možné dohledat zdroje, jejím ideálem je žití v jakési utopické budoucnosti. Nebavíme se zde o tom, že měla potíže s netolerancí okolí, protože je veganka, ale že svými názory a nevhodně volenými výroky („nejím zvířata“) nepřístojně indoktrinovala děti, a jak vyplývá z jejího autentického příspěvku na Instagramu, staví je dokonce do rozporu s jejich rodiči: „Jsem na děti, kterym stačila tahle věta a nechtěli jíst maso, pyšná.. maj citlivý srdce, ale bohužel..necitlivý rodiče.“ Na něco takového nemá právo. Tedy opakuji, nemluvíme o netoleranci či diskriminaci, ale o konkrétním pochybení pracovnice školky, které mělo navíc negativní následky. Ty navíc dotyčná vyhodnocuje jako správné. Sama se pak staví do role oběti. Proto je celá tato diskuse absurdní.

Vím, že to není téma této diskuse, ale pro srovnání neboť je to problém stejné úrovně .. Patří pak do MŠ Jóga?

Není to problém stejné úrovně. Dosud jsem nikde nenarazila na jedinou negativní kritiku, například lékaře, co se obecně jógy týče. (Vybavuje se mi pouze argumentace některých křesťansky založených oponentů, že se jedná o dílo ďábla). Neznám ani jediný případ ze svého okolí, kdy by jóga někoho poškodila. O vegetariánství toto říct nemohu. Celkově je to téma na rozdíl od jógy přinejmenším kontroverzní.

O tom, zda je jóga pro děti předškolního věku vhodná aktivita, by se dalo diskutovat. Ale to by bylo zřejmě téma pro jinou debatu.



Nebudu se už k tomuto tématu více vyjadřovat. Není to diskuse o rozdílných filozofiích, zdravém životním stylu, ochraně zvířat ani o problematice vegetariánství, ale pouze o tom, co zase kde nějaký vyšinutý excentrik provedl a vypsal se z toho – s četnými hrubkami – na internetu.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.