„Vláda chystá materiál s názvem „Základní dokument tvorby koncepce občanského vzdělávání v České republice“. Nebylo by na tom nic zvláštního, aktivní občanství a schopnost kritického myšlení je v zájmu každého demokratického státu. Za pozornost ale stojí reakce školského experta ODS Václava Klause mladšího. Ten došel k apokalyptickému závěru, že „vymývání mozků dětem na školách je přede dveřmi“ a že jde o součást „dlouhého pochodu institucemi nové neomarxistické levice“. Dobře se na tom dá ukázat, jak si Klaus plete realitu s výmysly a kritiku s pomluvami. A tedy jakou politiku vlastně reprezentuje,“ píše Petr Honzejk v Hospodářských novinách.
Petr Honzejk (twitter.com) |
Hlavním problémem je absolutní ochota Klause ml. mást veřejnost a vytvářet neexistující strašidla. Klaus například v reakci na vládní koncepci zděšeně píše: „Budou učit děti rozeznat ‚fake news‘ namísto toho, aby je učili o svobodě slova a toleranci jiných názorů.“ Je to nesmysl hned ve dvou ohledech. Zaprvé je záhada, jak došel k závěru, že by mohlo svobodě slova ublížit, když se děti naučí, že nemusí věřit každé konině. A za druhé Klausem poptávaná tolerance jiných názorů v chystané koncepci samozřejmě je. „Občanské vzdělávání má lidi vést k vzájemnému respektu a toleranci, ke kritickému myšlení a k aktivnímu zájmu o věci veřejné a život kolem sebe,“ píše se v ní. Klaus si zkrátka vymýšlí, jako když tiskne...
V chystané vládní koncepci se píše, že smyslem občanského vzdělávání je podpora samostatného myšlení, tedy „učit vzdělávané vlastní analýze situace, formulování názorů a hledání demokratických cest pro jejich uskutečňování v praxi“. A to je pro Klause mladšího zřejmě nepohodlné. Výhodnější pro něj je, aby lidé nebyli pokud možno samostatné analýzy schopni, takže budou s důvěrou naslouchat jeho výmyslům a apokalyptickým zvěstem. Jako třeba téhle o „útoku neomarxistů“.
Jak by tedy mělo občanské vzdělávání vypadat dle Klause mladšího? Nijak. Jeho závěr je zhruba takový, že by se děti neměly učit kritickému myšlení, ale šprtat matiku. Výsledkem by asi měl být snový svět VK ml.: Svět, kde bude všechno spočítáno do mrtě, ale budou v něm vládnout fámy, předsudky ve stylu „není to sice pravda, ale mohla by být“ a vůbec představy z předminulého století. A nad tím vším se bude tyčit, coby obratný distributor, administrátor a mocenský kapitalizátor výmyslů a strachů – on sám.
Text naleznete zde
8 komentářů:
Pokud si tu někdo "vymýšlí, jako když tiskne", tak to není Klaus junior, ale pan Honzejk. ////
Je klidně možné, že mezi všemi těmi strašidly, na která Klaus junior upozorňuje, je nějaké "neexistující". Ale silně převládají ta existující a junior je jeden z hodně MÁLA na české politické a publicistické scéně, kteří si jich všímají. ////
Nicméně, jednu věc junior podcenil. Vymývání mozků dětem na školách NENÍ "přede dveřmi", ale už dávno probíhá. Kdo si nevšiml, tomu doporučuji sledovat portál rvp.cz . "Rozpoznávání" fake news papouškováním zvěstí od "Člověka v tísni", teď nedávno globální oteplování vydáváno za realitu. ////
Předpokládám, že Honzejkovo "vést lidi k vzájemnému respektu a toleranci", přeloženo do lidské řeči, znamená vozit do Česka mohamedány bez dokladů a na nic se jich neptat. ////
Pan Honzejk má pravdu ve všem, kromě toho, že "si Klaus plete realitu s výmysly a kritiku s pomluvami". Neplete, vědomě a záměrně je zaměňuje. Klaus jr. je typickým politikem postfaktické doby - populista, pro nějž pravda nemá žádnou cenu. Lež je pro něj základní pracovní nástroj a učit žáky rozpoznávat lži je pro něj nepřijatelné - je přesvědčen, že lhát voličům je legitimní, a odhalovat před populací lži politiků a médií nebo ji dokonce učit lži odhalovat samostatně je pro něj politickou manipulací. Je nechutné, že si tento populista zvolil jako agendu právě školství - jedna věc je drát se k moci, druhá šlapat při třom po hlavách dětí. Bohužel, pokud se mu jeho záměr podaří a stane se Vůdcem (nejspíš se bude titulovat jinak, ale protože je bytostný antidemokrat, rozhodně bude jeho režim autoritářský), čeká školství změna ze vzdělávacího na indoktrinační systém.
E.Kocourek: Hehehe, výborně. Napište ještě pár takových blábolů, jako že globální oteplování není realita - už víme, že cokoli napíšete, je naprosto bezcenné, ale můžete nás dalším sebeznemožňováním ještě pobavit.
Poznámka k problematice tzv. fake news a výuce ve školách:
V současném RVP ZV je v češtině tento očekávaný výstup: "žák... rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj"
"žák... rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj"
Proč musí žák k manipulaci zaujímat kritický postoj?
"Jak by tedy mělo občanské vzdělávání vypadat dle Klause mladšího? Nijak. Jeho závěr je zhruba takový, že by se děti neměly učit kritickému myšlení, ale šprtat matiku."
Přesně tak. Jediný způsob, jak se vyhnout manipulaci ze strany ostatních, je zkoumat principy fungování světa. A to znamená v první řadě studium matematiky. Jedině díky matematice si spočítáte, kolik je skutečný úrok, když vám ho nikdo nepředloží pod nosem. Jedině díky matematice a znalosti fyziky si spočítáte, že je nesmysl, aby byl XBR radar na našem území zaměřen na eliminaci potenciálního nebezpečí z Iránu, což bylo předkládáno jako vysvětlení. Jedině díky exaktnímu myšlení nebudete podléhat konspiračním teoriím z úst "zaručených" znalců. A čemu jsou hlupáci a nevzdělanci schopni věřit, to by člověk nevěřil ani ve snu. Třeba jsem v několika diskusích viděl vížně míněnou otázku, zda poslední číslo v druhém řádku strojově čitelné zóny na občance znamená počet lidí, který jsou podobní držiteli. Takové pitomosti zase může věřit jen někdo, kdo nemá ani minimální základy exaktního uvažování a to nezávisle na tom, co ta číslice opravdu znamená - ve skutečnosti se jedná o tzv. kontrolní číslici, která slouží k dodatečnému ověření případné chyby ve čtení té strojové zóny strojem. Blbosti se opravdu meze nekladou. Jenom, jak se zdá, nám někteří novináři žijí v představě, že to, co umí oni (a toho zpravidla není mnoho) je přesně to, co je to kritické myšlení. No a ono to tak nějak drhne.
Skřítci kopou do kotníků, co? Vadí vám, že jsou lidi, kteří věcem i rozumí, co? Takový hon jsem naposled zažil v sedmdesátkách. Kdy si dovolili redaktoři cenzorovat a idioti škatulkovat.
PS: S tím oteplováním si fakt něco zjistěj. Již podruhé - kdyby mlčel, mohl být považován za moudrého.
"Hehehe, výborně. Napište ještě pár takových blábolů, jako že globální oteplování není realita - už víme, že cokoli napíšete, je naprosto bezcenné, ale můžete nás dalším sebeznemožňováním ještě pobavit."
To je panečku logika. Důkaz toho, že cokoliv někdo napíše, je bezcenné, jest proveden tím, že jednou napsal něco, co možná není pravda.
Okomentovat