„Někdy nás označují za diskriminační. A nejen nás, ale i jiné speciální školy. To je nesmysl. Myslím, že rodiče by měli mít možnost se rozhodnout a zvolit si, kam jejich dítě půjde. Jsou děti, a zvláště u některých autistů to platí, u nichž prostě inkluze nejde. Naši žáci mají problém být ve větším kolektivu. Jsou to děti, které mají autismus v kombinaci s mentálním postižením. Ať už lehčím, nebo těžším. Do budoucna bychom chtěli otevřít i třídu pro děti s autismem bez mentálního postižení. Letos jsem řešil nespočet telefonátů z běžných základek, jestli nemáme místo, protože oni je tam nezvládají. Když se autistické dítě dostane do stresu, vyvolá to u něj agresivitu, afekt,“ říká v rozhovoru pro MF DNES Tomáš Musil, ředitel brněnské základní školy zaměřené na autisty.
![]() |
Tomáš Musil (modraberuska.cz) |
Jak u vás vypadá výuka? Mají děti klasické předměty jako přírodopis nebo dějepis?
V každé třídě máme pedagogický tým složený z třídního učitele, netřídního učitele a na půl úvazku asistenta pedagoga. U každé třídy je navíc oddělení školní družiny s vychovatelem. Družina funguje do 15 hodin. Učitel se většinou s žáky učí individuálně. Děti s lehkým mentálním postižením klasické předměty mají, jen jsou na ně snížené nároky. Děti s těžším postižením jedou podle programu pro speciální školy a výuka u nich je zaměřená hlavně na praktické dovednosti a základní orientaci v životě.
Přitom představa o autistických dětech je často taková, že jsou to nadměrně inteligentní děti...
Jako Rain Man. (úsměv) To není úplně náš případ, ačkoli taky tu máme takového hocha. Řeknete mu datum, třeba 25. dubna 1992, a on vám řekne, že ten den byla sobota. Má jednostranně vyvinutou inteligenci. V něčem mohou být tyto děti opravdu inteligentní. Problémy nastávají třeba později v pubertě, kdy se nedokážou vypořádat se svou sexualitou a nedochází jim, že některé věci se na veřejnosti nedělají.
Je šance na zlepšení?
Čím dřív se jim začneme věnovat, tím větší ta šance je. Proto bychom chtěli otevřít mateřskou školu... Pokud by se nám podařilo získat státní dotaci, mohli bychom školku i střední školu otevírat v roce 2021.
To byste byli i první střední školou zacílenou čistě na autisty. Co by se učilo tam?
Šlo by o praktickou školu zaměřenou na základní oblasti života, kam by šly děti, které nezvládnou běžné střední vzdělávání. Už teď je u nás například součástí výuky na základní škole to, že je učíme obouvat, vyzouvat, zavazovat tkaničky.
Celý text naleznete zde
2 komentářů:
vždycky platilo že nejlepší ředitelé jsou na zvláštních školách
Rozhovor, který stojí za to přečíst.
Okomentovat