„Z mezinárodního šetření PISA 2015, které se zaměřuje na studenty posledního ročníku základní školy nebo na žáky odpovídajícího ročníku gymnázií, vyplývá, že matematická gramotnost v ČR se oproti minulým letům stále snižuje. Totéž se vzhledem k výsledkům z loňské maturity z matematiky dá vypozorovat i u studentů středních škol. Příčiny tohoto jevu jsou různé, povinná maturita z matematiky však neléčí systémový problém našeho školství, pouze maskuje symptomy,“ píše předseda České středoškolské unie Martin Mikšík.
Martin Mikšík (facebook.com) |
Z čísel z minulých let se dá soudit, že až vstoupí povinná maturita z matematiky v praxi, neúspěšnost rapidně vzroste. ČSU se dlouhodobě snaží mírnit možné dopady. Právě proto se v minulosti úspěšně zasadila například o dělení výuky matematiky stejně, jako je dělený cizí jazyk. Učitel tím získá prostor pro individuálnější přístup ke studentům. Nejedná se ale o kompletní řešení a zatím nevíme o žádné další prevenci ze strany MŠMT, navzdory tomu, že ji opakovaně urgujeme.
Na nepřipravenost systému na zavedení povinné maturity z matematiky dlouhodobě upozorňujeme společně s dalšími organizacemi zabývajícími se vzděláváním, jako je například EDUin. Shodné prvky najdeme také v postoji současného ministra školství v demisi Roberta Plagy, který v rozhovoru pro Deník.cz přirovnal zavedení povinné státní maturity z matematiky k chytání ryby za ocas. Zdůraznil i námi vyzdvihovanou nutnost zaměřit se spíše na výuku tohoto předmětu. Dokonce podotknul, že pokud zůstane ministrem školství, znovu otevře diskuzi o povinnosti této zkoušky. Celé záležitosti se nadále budeme věnovat.
Ministrovi Robertu Plagovi jsme poslali pozvánku na schůzku, která by měla proběhnout po zveřejnění výsledků maturity z matematiky. Chtěli bychom probrat současný stav a jeho možná řešení. Po zveřejnění výsledků matematiky spustíme dotazník pro maturanty, jelikož právě ti nám mohou poskytnout informace z první ruky. Na základě výsledků určíme naši další strategii a argumentaci. V dohledné době také chceme pořádat pochod, a to právě za zlepšení výuky matematiky.
Závěrem chci zdůraznit, že jako Česká středoškolská unie se nestavíme kategoricky proti povinné zkoušce z matematiky v celkovém kontextu státní maturity. Vadí nám ale její nedomyšlená implementace a nepřipravenost škol na tento test.
Celý text naleznete zde
1 komentářů:
Jak se pozna, ze implementace bude domyslena a skoly ze budou pripraveny? A neslo by ten systemovy problem skolstvi popsat peti vetami tak, aby slo pochopit, co jim je?
----
"ČSU se dlouhodobě snaží mírnit možné dopady. Právě proto se v minulosti úspěšně zasadila například o dělení výuky matematiky stejně, jako je dělený cizí jazyk."
No, a tady bych se zeptal lidi z praxe, jak to vypada s tim delenim... Je na to nejaky zakon/vyhlaska? Jsou na to nejake prachy? Je nejaky mechanismus, jak zajistit, aby se vyuzily prave na deleni matiky?
Jinbak my jsme byli pred 25 lety 2 skupiny na NJ a AJ a asi jen v jednom rocniku byla jedna hodina matiky tydne delena na dve skupiny... To rozhodne nebylo "stejne jako cizi jazyk".
Okomentovat