„Peďáky jsou skanzeny, které stále vidí znalostní a odborný základ jako pro učitele to nejdůležitější. Nehledě na to, že i v odborné přípravě by se jim taky dalo leccos vytknout, v každém případě to není správná priorita. Nabiflovaný polovědec ví ze svého oboru stejně jen zlomek. Pro učitele je daleko důležitější připravit se na celoživotní učení, než se učit znalosti. Vysoké školy by měly rozvíjet učitelské osobnosti, které mají důležité učitelské kompetence,“ říká v rozhovoru pro server Rodiče vítáni ředitel základní školy Jaroslav Jirásko.
![]() |
Jaroslav Jirásko (rodicevitani.cz) |
Jaké jsou tedy podle vás hlavní učitelské kompetence?
Schopnost plánování a přípravy hodiny, řízení hodiny, práce s klimatem ve třídě, udržení vnitřní motivace žáků, jejich sebereflexe a sebehodnocení. Pokud tohle učitel neumí, není dobrým učitelem, i kdyby odříkal teorii relativity tam a zpátky. Každý učitel by měl být také vzdělaný v oboru dětské psychologie, sociální a speciální pedagogiky a daleko více v didaktice a metodologii. Více než dvacet let také poukazujeme na nedostatek praxe na školách. Odezva žádná. Na žalostném stavu českého školství mají tak vysoké školy svůj velký podíl.
Proč vlastně učitelé učí mimo svůj obor, i když nechtějí?
V současné době je odklon od aprobací způsoben nedostatkem učitelů. Učitelé nejsou a když už se nějaký najde, málokdy pasuje přesně do potřeby školy. Je ale kvalifikovaný, tedy způsobilý učit. Samozřejmě se jedná především o dohodu vedení a učitele, ale znám už i „zoufalé“ ředitele, kteří z důvodu zabezpečení chodu školy předmět jednoduše přidělí z pozice šéfa. Mají odpovědnost. A učitelé by měli být flexibilní profesionálové.
Celý text naleznete zde
3 komentářů:
-vše začalo po 89 kdy se otevřelo podnikání a kdy učitelské platy těžce pokulhávaly,díky kvalitní, oborovým znalostem z pdf,přf,ff mohli učitelé opustit školství a jít pracovat/podnikat jinam
-byly zrušeny školské úřady ředitelé se stali suverény bez,jejich hlavním cílem bylo a je udržet si post omezení,čehož lze dosáhnout pozitivním vztahem se zřizovatelem a likvidací konkurence,jsou školy kde již roky není učitel chlap
-přesunem téměř milionu mladých do prahy a okolí,poklesl prudce počet žáků na vsích a maloměstech a učitelé byli propouštěni,zůstali pouze věrní-prověření,příbuzní zřizovatele a občas se přijal někatý ten absolvent co vydržel rok max dva
-přestalo se kašlat nejprve na aprobovanost a pak i na vš ped vzdělání
-výsledkem jsou živořící poloprázdné školy kde učí polovina neučitelů a z té druhé půlky polovina předměty o kterých ví kulový (dějepisář fyziku,němčinářka přírodopis,tělocvikář češtinu,češtinu může kdokoliv-všichni jsme přece češi)
Autorka článku na serveru Rodiče vítáni reaguje na kritické komentáře:
"Ten rozhovor s panem Jiráskem třeba v učitelské komunitě na FB měl velmi dobrý ohlas. Diskutovalo a stále diskutuje se i tam – opravdu je o čem – ale argumenty pana Jiráska učitelé brali. Jsou dobře formulované, byť břitce. Jirásko je respektovaný a oblíbený člen učitelské komunity s jasným myšlením.:-)"
ing. Jaroslav Jirásko vystudoval VŠCHT. Má dvacet pět let praxe ve školství, z toho osmnáct jako ředitel. Nyní pracuje jako ředitel ZŠ K. V. Raise v Lázních Bělohrad.
mohl bych jako učitel dějepisu pracovat v chemičce jakoinženýr nebo jí snad i ředitelovat? co myslíte,pane řediteli
Okomentovat