„Počet prázdninových dnů i jejich období jsou v naší zeměpisné šířce tradičně řízeny shora. Bere se tak nějak automaticky, že stát rozhoduje o druhu, délce a termínu prázdnin… Jejich největší problém je to, že jsou špatně rozvrstvené během školního roku,“ píše Jaroslav Jirásko pro server Rodiče vítáni. A navrhuje překvapivou věc: nebylo by lepší, aby prázdniny neplánoval stát, nýbrž samy školy?
Jaroslav Jirásko (rodicevitani.cz) |
Další věc k zamyšlení je, zda je opravdu smysluplné plánovat stejně dlouhé prázdniny všem věkovým skupinám a ve stejném období. Děti různého věku mají i různou potřebu odpočinku a jeho potřebnost je také závislá na konkrétních organizačních a provozních podmínkách jednotlivých škol. Proč vlastně školy musí průběh svých kurikulí plánovat do intervalů stanovených ministerskými úředníky, když by jim i žákům nejspíš více vyhovovalo, kdyby mohly prázdniny plánovat samy?
Jako ředitel školy bych byl určitě pro myšlenku, aby se otázka prázdnin přesunula do kompetence škol nebo alespoň nižších správních jednotek. Státu by mělo záležet na počtu dní, kolik má žák nebo student být přítomen ve škole, a toto zákonem určit. Dále určit prázdniny, které školy musí dodržet (velikonoční, vánoční) a zbytek nechat na dohodě škol s rodiči a žáky. Ty by se, ve spolupráci se školními psychology nebo jinými odborníky a v souladu se svým ŠVP rozhodly, jak rozprostřít dny odpočinku do školního roku. Názor žáků a studentů na to, jak vidí rozvržení prázdnin oni, by stál bezesporu také za pozornost.
V některých zemích to tak mají. Někde se i letní prázdniny konají různě, v závislosti na regionu. Což je praktické, řeší se tím řada sekundárních problémů (doprava, délka sezóny, rozprostření turismu, ekologická zátěž atd.). Proč by tomu nemohlo být i u nás?
Celý text naleznete zde
5 komentářů:
červenec+srpen platí od rak-uherska ,jelikož se jednalo o období polních prací a sklizně,kdy děti stejně do školy nechodily,po 48 se nic neměnilo,jelikož díky státním důchodům jsme měli vrstvu placených dědečků a babiček,kteří děti hlídali,taktéž dva týdny celozávdovolených byly v červenci,dnes v rychlejším a variabilnějším 21. stol je potřebná větší stratifikace a variabilnost,neboli rozdělení šk roku na trimestry a po každém dva,dva,tři týdny prázdnin,samozřejmě řízeno centrálně
před takovýmito kreativními řediteli pokustony ochraňuj nás Bůh
Jaké máme ještě další prázdniny kromě vánočních a jednodenních velikonočních? Už jen dvoudenní podzimní. Jarní prázdniny jsou organizovány různě po krajích. A pak už zbývá jen léto. V 35 stupních se stejně učit nedá.
BP/ podzimní,vánoční,pololetní,jarní,velikonočníletní,ředitelská volna, sumasumárum 3 měsíce,připočteme k tomu výlety,kurzy,cmrndání semo tamo tak celkem 4 ,měsíce se žáci neučí,
Ředitelská volna neznám, pololetní prázdniny mi na um vůbec nepřišly. My učitelé o některých prázdninách čučíme ve školách na nesmyslných školeních jenom proto, abychom museli být na pracovišti. Kdyby nás vedení nezaměstnalo, nemá důvod po nás chtít, abychom do práce přijeli, zvlášť když se pro pár lidí nevaří ani oběd.
O podzimních prázdninách dobíráme 2 dny dovolené, o vánočních někdy ještě jeden další den staré dovolené. O pololetních je školení, o jarních a velikonočních většinou také nějaká povinnost chodit do školy nastává čím dál častěji.
Vím, že tu nejde o nás učitele, ale také mě štve, že si nemohu vybírat dovolenou, kdy potřebuji (třeba když nechci marodit, nebo potřebuji chodit po úřadech, kde pořád dodržují pracovní dobu z minulých dob). Prodloužené úřední hodiny pouze ve středu odpoledne a my musíme být také do 16 h každou středu na pracovišti, a když člověk denně dojíždí do práce hodinu tam a pak hodinu nazpět, má už úředník zavřeno.
Okomentovat