Dospělí až v 25 letech. Ve světě neomezených možností se mladí hledají déle

středa 2. května 2018 ·

Kdy se člověk stává dospělým? S překvapivou odpovědí na tuto otázku přišli autoři studie publikované v prestižním britském časopise The Lancet. Hranice dospělosti se podle nich za poslední roky posunula až k 25. roku života. Podle odborníků, které oslovil iDNES.cz, se to týká i dnešní české mládeže.


Lucia Kvasková (mendelu.cz)
„Už desítky let pozorujeme, že se proces přechodu do dospělosti prodlužuje. Tradiční milníky dospělosti se posunuly ze začátku třetí dekády života na její konec,“ uvádí psycholožka Lucie Kvasková, která se podílela na pětiletém projektu Cesty do dospělosti.

Její slova odpovídají novým výsledkům studie publikované výzkumníky v prestižním časopise The Lancet, který se zabývá lidským vývojem. Podle nich totiž už dospělost nelze vztahovat k plnoletosti v 18 nebo 21 letech. Mladí lidé dnešní generace se podle studie stávají dospělými ne dřív než v 25 letech.

Americký psycholog Jeffrey Jensen Arnett hovoří o fenoménu „vynořující se dospělosti”. Pro toto období, tedy od 19 do 25 (někdy i 29) let, je podle něj charakteristická značná osobní svoboda a nekonečno možností. Mladí mohou experimentovat a hledat pro sebe to pravé v různých oblastech života.

„Je spousta oblastí, ve kterých se snaží být nejlepší, a mají spoustu možností, jak to realizovat. Zároveň nastává jakási ‚klipovitost života‘, což znamená, že život adolescenta lze seskládat ze souboru videoklipů, kdy něco odžijí a hned jdou prožít něco jiného,” říká k tomu sociolog Martin Buchtík.

Roli hraje i ekonomická stránka věci. Mladí lidé zůstávají déle bydlet u svých rodičů, protože si vlastní bydlení nemohou dovolit. Autoři studie zveřejněné v The Lancet navrhují, aby adolescentům byla poskytnuta určitá forma podpory, například v podobě příspěvků na bydlení. Kvasková však upozorňuje, že by to mohlo působit kontraproduktivně.

„Mladé lidi by to naopak v přechodu do dospělosti brzdilo,” míní. Sociolog Martin Buchtík tvrdí, že je na místě otázka, jestli by takto vynaložené finance nebylo lepší použít jinak, například je investovat do zlepšení vzdělávacího systému. „Pravděpodobně dospějete k tomu, že je lepší být konkurenceschopnější - neřešit důsledek, ale možnou příčinu.”

Celý text naleznete zde

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.