Stanislav Štech: Autoři petice napsali do jejího znění věci posunuté, nepřesné, nepravdivé a kantory hromadně uvedli v omyl

pondělí 24. července 2017 ·

Zamítnutí kariérního řádu poškodí učitele. Takřka dvě miliardy korun, které se mezi ně měly rozdělit, se ke kantorům už nemají jak dostat. Kdo za to může? Viníkem je započatý předvolební souboj, kdy nás podrazilo ANO, říká ministr školství Stanislav Štech v rozhovoru pro časopis Týden.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Sněmovna nedávno zamítla klíčový zákon o kariérním řádu učitelů. Vy jste na sociálních sítích oznámil, že odmítnutím zákona učitelé přijdou o 1,8 miliardy korun. Opravdu už neexistuje cesta, jak ty finance do škol dostat?

Kariérní řád byl systémová změna, jejíž nepřijetí situaci pro vyplácení peněz dost komplikuje. Uděláme pro to ale maximum. Už teď však víme, že se nám nepodaří peníze vyplatit již od letošního září, jak jsme počítali, ale spíše až příští rok.

Nešlo by učitelům přidat nějakou pružnější formou nařízení, například vyhláškou?

Tak snadné to bohužel není. Jen příklad: rád bych přidal začínajícímu kantorovi, abych pro absolventy studia učitelství toto zaměstnání udělal atraktivnější. Jenže v takovém případě musím připravit rozvojový program a získat velmi podrobná data ze škol samých. Začal jsem na tom samozřejmě pracovat hned v den, kdy zákon spadl pod stůl, ale ani tak to nestihneme uvést v život dříve než v lednu. A tady je dobré, že to vůbec jde. Pak máme řadu změn, které nemůžeme spustit v průběhu školního roku, a tak s nimi budeme moci počítat až od září 2018.

O co dalšího, vedle peněz, kantoři přijdou?

Zamítnutím kariérního řádu se bohužel rozbila celá koncepce, která měla zvýšit prestiž povolání učitele a zlepšit jeho pracovní podmínky. Řád například počítal se snížením přímé vyučovací povinnosti u výchovných poradců a metodiků prevence. To ovšem vyžaduje změnit nařízení vlády. To ale nelze udělat rychle, rozvrhy se tvoří teď o prázdninách, nemůžeme ředitelům v listopadu říct, ať všechno přeházejí, aby pedagogům uvolnili kapacity. Dále: učitelé měli dostat více času na vlastní vzdělávání a možnost získávat nové poznatky a zkušenosti i mimo prostředí své školy.

Takže podle vás došlo ze strany Pedagogické komory ke zmanipulování učitelů?

Zmanipulování, to se neodvážím tvrdit. Stojím ale za tím, že autoři petice napsali do jejího znění věci posunuté, nepřesné, nepravdivé a kantory hromadně uvedli v omyl.


Celý rozhovor naleznete zde

39 komentářů:

Jiri Janecek řekl(a)...
24. července 2017 v 8:49  

O zákonu nehlasovali ani sigantáři petice, ani její autoři...

O posunutých, nepřesných a v omyl uvádějících výrocích bych začal třeba u MŠMT a inkluze... Tam to není jen "co by kdyby"...

Jiri Janecek řekl(a)...
24. července 2017 v 8:53  

Mimochodem, ministr si mohl autory či reprezentanty signatářů pozvat třeba na čaj a tam si to mohli vzájemně vyjasnit...
Bylo by to lepší, než ve třetím rozhovoru během týdne skuhrat nad tím, jak mu ten zlý Sarkozy s Wagnerem a hloupí učitelé rozbili bábovičky.
O paralelních čajích nemluvě...

Jana Karvaiová řekl(a)...
24. července 2017 v 9:12  

Možná se redaktor mohl zeptat pana ministra, proč novelizaci důležité vyhlášky nediskutoval s učitelstvem.
Protože s učiteli se nediskutuje, učitelům se nařizuje a běda, jak se někdo ozve. Hned je za povl a tříská se dveřmi.
Jestli někdo lže, a to velice promyšleně a dobře, to se musí uznat (i když je to k pláči), pak je to samotné ministerstvo. A důkazů bych tu mohla přinést habaděj. jenže já nejsem redaktorem, není to moje ná´plň práce, celý den shánět i informace a dávat je v plen, ať si sami čtenáři udělají obrázek.

poste.restante řekl(a)...
24. července 2017 v 9:37  

Řád například počítal se snížením přímé vyučovací povinnosti u výchovných poradců a metodiků prevence. To ovšem vyžaduje změnit nařízení vlády. To ale nelze udělat rychle, rozvrhy se tvoří teď o prázdninách, nemůžeme ředitelům v listopadu říct, ať všechno přeházejí, aby pedagogům uvolnili kapacity.
A v čem že spočívá rozdíl oproti stavu před prázdninami, kdy ředitelé stejně nevěděli, zda KŘ bude platit, či nikoliv?
Tak jako tak museli počítat se dvěma variantami.
Kdyby MŠMT tak moc záleželo na podmínkách práce učitelů, pak nemění pravidla během školního roku, což se děje prakticky neustále.

Jen příklad: rád bych přidal začínajícímu kantorovi, abych pro absolventy studia učitelství toto zaměstnání udělal atraktivnější. Jenže v takovém případě musím připravit rozvojový program a získat velmi podrobná data ze škol samých.
Cože? To chce ministr říci, že k tomu, aby mohl navýšit platy (začínajícím) učitelům nemá dostatek dat? Jaký rozvojový program, proboha?
Sním, či bdím?
Ona už v tomto státě nevládne vláda?
To když ministr vnitra navyšuje platy hasičům a policistům, nebo zavádí náborové příspěvky, tak na to vytváří rozvojový program?

Tohle je jen trapný alibismus, hojení si vlastního ega.
Přiznám se, že by mne opravdu mnohem více zajímalo, co konkrétně od onoho zamítnutí pan ministr udělal pro "prestiž povolání učitele a zlepšit jeho pracovní podmínky".
Zatím totiž onu "prestiž" dokázal jen snížit tím, že z více než dvaceti tisíc učitelů udělal negramoty a hlupáky, kteří se nechají zmanipulovat. Tím obrovsky "podpořil" v očích veřejnosti obraz učitelů jako inteligentních a vzdělaných osobností. A vytrvale v tom pokračuje.
Pane ministře, budíček!!
Je před volbami.
Opravdu chcete získat hlasy učitelů tím, že z nich budete neustále dělat idioty?

Tajný Učitel řekl(a)...
24. července 2017 v 10:18  

Je to tak zoufale průhledné. Nesouhlasili? Nedostanou miliardy. Já čacký rek navzdory zmanipulovaným učitelům pro ně udělám vše!!! Skutečně ale skutečně není to snadné...

Tak jim přidejte. Všem a plošně. Třeba aby si mohli platit důchodové připojištění, protože dle slov ministra financí, na důchody brzy nebude. Když se budou devadesátníci plazit před tabulí, aby měli co jíst, bude potřeba zavést pátý stupeň kariérního řádu. Učitel před smrtí.

Unknown řekl(a)...
24. července 2017 v 10:43  

kariérní řád ve školství,kde jsou dva kariérní stupně : učitel - ředitel je nesmysl,je možné uvažovat o nějaké formě služebního řádu,toť vše

poste.restante řekl(a)...
24. července 2017 v 11:07  

Když se budou devadesátníci plazit před tabulí, aby měli co jíst, bude potřeba zavést pátý stupeň kariérního řádu. Učitel před smrtí.
Naprosto skvělé!
S Vaším dovolením budu tuto myšlenku používat.

tyrjir řekl(a)...
24. července 2017 v 11:12  



Odporuje návrh Kariérního řádu Kompetenčnímu zákonu a Ústavě České republiky?Ministr školství České republiky klame veřejnost v rozporu Kompetenčním zákonem a Ústavou České republiky?

Sněmovnou zamítnutý návrh Kariérního řádu učitelů má, myslím, vážnou systémovou vadu z hlediska ustanovení Kompetenčního zákona ČR, který určuje působnost jednotlivých ministerstev vlády České republiky, a možná i z hlediska Ústavy České republiky:

Taxativně určené specializace v KS02 pro 2/3 učitelů obsahují jen věci charakteru výchovného a pečovatelského o děti hendikepem. Není tam péče o profesní rozvoj učitelů v didaktice výukových předmětů ani péče o nadané žáky. VZDĚLÁVÁNÍ je zde opomenuto tím, že tu není taxativně určeno (sic!) jako součást specializace pro 2/3 učitelů.

Podle Kompetenčního zákona ČR je však VZDĚLÁVÁNÍ (tedy zejména péče o didaktiku výukových předmětů) hlavním úkolem MŠMT a škol, když právě MŠMT má péči o VZDĚLÁVÁNÍ v Kompetenčním zákonu určenu jako jediné ministerstvo a když rovněž Ústava ČR hovoří, co se týče školství, o VZDĚLÁNÍ.

MŠMT tedy, myslím, z hlediska Kompetenčního zákona a Ústavy ČR zplodilo v návrhu Kariérního řádu, podobně jako předtím u tzv. Inkluze, jakýsi systémový zmetek, který odporuje liteře i duchu téchto zákonů nejvyšší právní síly. Tím, že u většiny učitelů v KS02 taxativně prokazatelně
hrubě opomíjí jejich profesní rozvoj v didaktice výčovacích předmětů a naopak zde systémově posiluje jen věci, které jsou podle KZ v působnosti jiných ministerstev (sociální a zdravotní péči mají podle KZ na starosti ministerstvo sociálních věcí a ministerstvo zdravotnictví).

Jsem tedy názoru, že systémová změna v tom sněmovnou zamítnutém návrhu Kariérního řádu je hrubě závadná nejen z hlediska odborného a organizačního, ale i z hlediska Kompetenčního zákona a Ústavy ČR. Dovoluji si proto již vyslovenou otázku (červený text) doplnit takto:

PROVĚŘÍ KONTROLNÍ ORGÁNY ČESKÉ REPUBLIKY A EU NESROVNALOSTI V PROJEKTU IMPLEMENTACE KARIÉRNÍHO ŘÁDU UČITELŮ (IMKA) FINANCOVANÉHO Z FONDŮ EU A ZPŮSOB ČERPÁNÍ EU DOTACÍ V MŠMT, a to i z hlediska Kompetenčního zákona a Ústavy České republiky?

J.Týř


Dále viz též
http://www.ceskaskola.cz/2017/07/ministerstvo-skolstvi-odpovida-na.html







Tantris1978 řekl(a)...
24. července 2017 v 14:20  

V kompletním rozhovoru je těch lží ministra školství ještě mnohem více.

Petr řekl(a)...
24. července 2017 v 15:31  

Pardon, pane Týři, ale pokud nerozumíte právu, možná byste se neměl pouštět do takových vývodů, působí to poněkud směšně...

Petr řekl(a)...
24. července 2017 v 15:36  

kariérní řád ve školství,kde jsou dva kariérní stupně : učitel - ředitel je nesmysl,je možné uvažovat o nějaké formě služebního řádu,toť vše


Pardon, asi mi unikla nějaká souvislost. On ten se stolu smetený návrh kariérního řádu ty stupně obsahoval. Takže nejdřív řeknete, že ty stupně nechcete, a následně si stěžujete, že nejsou?

Karel Lippmann řekl(a)...
24. července 2017 v 17:10  

Bude-li schválen kariérní řád, bude to znamenat, že učitel, aby si příjmově polepšil, bude muset být mimořádně poslušný a ztrácet síly i čas činnostmi, které nezlepší vzdělávání, ale zakonzervují současný nevyhovující stav. Velkou výhodu získají ti, kteří mají zájem na jeho zachování. Tohle že má zlepšit úroveň školství?

Unknown řekl(a)...
24. července 2017 v 17:40  

kariérní řád a služební jsou dvě věci,kariérní je úplný nesmysl ve školtví,služební řád v nějaké podobě by možná nebyl špatný,kdo z nás by nebral výsluhu let?

tyrjir řekl(a)...
24. července 2017 v 18:50  

ad 24. července 2017 15:31
Pane Petře, mohl byste se, prosím, představit, případně jen věcně upřesnit Vaši argumentačně chabou připomínku o sdělení, v čem se mýlím?
J.Týř

tyrjir řekl(a)...
24. července 2017 v 19:12  

Souhlasím, že už samotný pojem Kariérní řád je pojem z více hledisek podivný a že pojem Služební řád by zřejmě učitelům ve veřejném školství mohl lépe vyhovovat. Otázkou by pak možná bylo, jak by třeba ČŠI posuzovala soukromé školy.

Ani použití pojmu Kariérní řád nezbavuje MŠMT odpovědnosti za dodržování výše jmenovaných zákonů ve věci povinné prioritnosti péče MŠMT o VZDĚLÁVACÍ funkci škol. Školy mají především kvalitně vzdělávat a nikoli čím dál víc suplovat funkce miniserstev práce a sociálních věcí a zdravotnictví.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
24. července 2017 v 19:13  

Oprava: ... ministerstev ...

tyrjir řekl(a)...
24. července 2017 v 19:28  

PS: Učitelství je komplexní vzdělávací práce, do které výchova včetně přiměřené péče o sociální a zdravotní stránku žákovi osobnosti bezesporu patří. VZDĚLÁVÁNÍ se z ní a ani z KŘ učitelů nesmí vytáčet, jak se to, bohužel, do značné míry děje. Zařazení učitelů pod Služební zákon by z tohoto i dalších hledisek byl problém (např. nízké platy Služebním zákonem omezených učitelů). Čekám na odpověď pana Petra.

tyrjir řekl(a)...
24. července 2017 v 20:19  

Stručné vysvětlení pojmu Systémová korupce podle logiky Kariérního řádu

Seděly krávy na zábradlí a kolem letěl kůň.
"Hele, kůň a lítá."
"Asi tu někde mají hnízdo."

https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Korupce

:)))

tyrjir řekl(a)...
24. července 2017 v 22:18  

Systémová korupce v MŠMT ČR odporuje liteře a duchu nejvyšších právních předpisů České republiky a EU

V kompletním rozhovoru je těch lží ministra školství ještě mnohem více.
Tantris1978 24. července 2017 14:20

Souhlasím a dodávám, že nejen v tomto rozhovoru. Spousta faktických lží (ideoticky,
ideově dogmaticky, vyslovených nepravd) je v argumentaci MŠMT ČR a jeho posledních dvou ministrů, a to nejen v případě tzv. Inkluze a Kariérního řádu. Jsem názoru, že tzv. Systémová korupce v MŠMT ČR poškozuje literu a ducha nejvyšších právních předpisů České republiky a EU, když:

- Některými činy a nepravdivou argumentací MŠMT ČR a jeho ministři, myslím, systematicky vědomě nedorželi ustanovení nejen dvou z nejvyšších zákonů České republiky. Systémová korupce v MŠMT ČR vyznačující se opomíjením kvalitního školního vzdělávání a tendencí ke stále většímu suplování úkolů ministerstva práce a sociálních věcí a ministerstva zdravotnictví školami, odporuje, myslím, liteře a duchu více nejvyšších právních předpisů České republiky a EU, přičemž k pochybným změnám v českém školství jsou využívány i dotace z fondů EU k prosazování podstatných věcí, které jsou v rozporu s veřejným zájmem České republiky a EU.

- Škola má především vzdělávat a učitel má především učit. Škola je VZDĚLÁVACÍ a nikoli sociální nebo zdravotnické zařízení. Nezpochybnitelný fakt, že taxativní výčet specializací 2/3 učitelů v KS02 navrženeho Kariérního řádu vůbec (!) neobsahuje specializace výukové a obsahuje jen specializace výchovné a zdravotnické, je, myslím, evidentně flagrantním důkazem toho, že Kariérní řád pro učitele systémově záměrně opomíjí základní VZDĚLÁVACÍ funkci škol a učitelů.

- Nezmění-li se přístup Parlamentu, Vlády a MŠMT ČR ke VZDĚLÁVÁNÍ, může se stát, že cca 80% Levná montovna ČR (cca: 80 % podniků v zahraničních rukou a odliv dividend ven, 80 % závislost ČR na vývozu do EU, z 80 % zfeminizované, hrubě podfinancované a jiné resorty suplující české školství atd.) nebude schopna dobře vzdělat a následně zaměstnat občany ČR tak, aby dostali řádně zaplaceno za svou práci s pokud možno co největší přidanou hodnotou.

J.Týř

Viz
https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Korupce

Unknown řekl(a)...
24. července 2017 v 22:45  

To, že učitelé podepsali ty takzvané lži, je chyba ministerstva. Kdyby učitelům jasně vysvětlilo krásy kariérního řádu, jistě by se učitelé nenechali zmást kontrarevolucí a jednohlasně a manifestačné řád přijali.

Petr řekl(a)...
24. července 2017 v 22:51  

(1) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy je ústředním orgánem státní správy pro předškolní zařízení, školská zařízení, základní školy, střední školy a vysoké školy, pro vědní politiku, výzkum a vývoj, včetně mezinárodní spolupráce v této oblasti, a pro vědecké hodnosti, pro státní péči o děti, mládež, tělesnou výchovu, sport, turistiku a sportovní reprezentaci státu.
(2) Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy koordinuje činnost ministerstev, jiných ústředních orgánů státní správy a profesních komor v oblasti systému uznávání odborné kvalifikace podle zvláštního zákona1) a v oblasti získávání kvalifikací v systému dalšího vzdělávání podle zvláštního právního předpisu.1a)
(3) Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy je podřízena Česká školní inspekce.

Petr řekl(a)...
24. července 2017 v 22:55  

Nevím, pane Týři, z čeho dovozujete své tvrzení o údajně "povinné prioritnosti péče MŠMT o VZDĚLÁVACÍ funkci škol". Možná byste si ten kompeteční zákon mohl aspoň přečíst, když už se s ním tak vehementně oháníte.

tyrjir řekl(a)...
24. července 2017 v 23:50  

ad 1) Tento odstavec Kompetenčniho zákona, myslím, zcela samozřejmě předpokládá, že každý ví, že škola je především VZDĚLÁVACÍ zařízení. Pokud by si snad někdo myslel, že tomu tak není, poukazuji v tom připadě na zřejmý rozpor s Ústavou ČR, která zaručuje bezplatné počáteční VZDĚLÁNÍ, čímž se, myslím, rozumí právě školní vzdělání. Právě proto hovořím o souvislosti volněji formulovaného Kompetenčního zákona s Ústavou, která zcela jednoznačně hovoří o VZDĚLÁNÍ.

ad 2) MŠMT "koordinuje činnost ministerstev, jiných ústředních orgánů státní správy a profesních komor v oblasti systému uznávání odborné kvalifikace podle zvláštního zákona..." Ono se tou koordinací snad rozumí, že MŠMT přenenechává svou odpovědnost za vzdělávání jiným resortům a že vedle toho školy využívá k suplování práce jiných resortů, což se očividně děje? Pedagogická komora, která by se škol mohla účinně zastat, není. PROČ?

Kompetenční zákon jsem samozřejmě četl a vím, že, když je zákon formulován volněji, používá se jeho výklad z hlediska veřejného zájmu a s ohledem na aktuální stav dané věci. Jsem názoru, že ten veřejný zájem a aktuální stav věci je takový, že "Nezmění-li se přístup Parlamentu, Vlády a MŠMT ČR ke VZDĚLÁVÁNÍ, může se stát, že cca 80% Levná montovna ČR (cca: 80 % podniků v zahraničních rukou a odliv dividend ven, 80 % závislost ČR na vývozu do EU, z 80 % zfeminizované, hrubě podfinancované a jiné resorty suplující české školství atd.) nebude schopna dobře vzdělat a následně zaměstnat občany ČR tak, aby dostali řádně zaplaceno za svou práci s pokud možno co největší přidanou hodnotou". Na tom, myslím, nic nezmění různé ideotické a soukromopodnikatelské výklady volně formulovaných zákonů.

Pokud chcete pokračovat v této diskusi, měl byste se nám, myslím, pane Petře představit, abychom věděli, zda váš vykladačský vítr vane z té ideotické nebo soukromopodnikatelské strany.

J.Týř



Petr řekl(a)...
25. července 2017 v 0:35  

Chápu, že útoky ad hominem se vedou o dost snáze, znáte-li identitu toho, koho chcete odepsat. Mě tenhle styl debaty upřímně nezajímá. Zajímají mě argumenty, kdo je pronáší, je mi vcelku lhostejné. V literární teorii se tomu říká smrt autora.

tyrjir řekl(a)...
25. července 2017 v 0:49  

Chápu, že útoky ad hominem (viz výše 24. července 2017 15:31, 24. července 2017 22:55 a 25. července 2017 0:35) se panu Petrovi vedou snadněji z anonymity. Zajímají mě argumenty a kdo je pronáší mě zajímá ve chvíli, kdy se anonym projeví jako hulvát. V českoškolní praxi se tomu říká smrt anonymního diskutéra. J.Týř

Petr řekl(a)...
25. července 2017 v 1:21  

K věci:
1) Listina základních práv a svobod vskutku zaručuje právo na vzdělání, na základních a středních školách dokonce bezplatné. Dovozovat z toho, že Kariérní řád je v rozporu s Ústavou a Kompetenčním zákonem, je zcela absurdní. Mimochodem, školský zákon v § 1 výslovně mluví o vzdělávání a výchově. Souhlasím, že existuje tendence zapojovat školy a učitele do řešení řady společenských problémů, což vede k redefinici tradičního pojetí školy coby instituce sloužící zejména k předávaní akademického vědění. Souhlasím, že ty snahy by měly taky mít své meze. Ale dojmy a zákony je jaksi třeba rozlišovat.

2) Odstavec 2 se týká uznávání odborné kvalifikace podle zákona o uznávání odborné kvalifikace č. 18/2004 Sb., který se vzdělávání prakticky vůbec nesouvisí.

Možná to pro Vás bude překvapení, ale MŠMT opravdu nemá na vzdělávání žádný monopol ani mezi ústředními orgány státní správy. MŠMT zcela v souladu s Kompetenčním zákonem řeší předškolní až vysoké školství. Celé velké oblasti vzdělávání zcela v podstatě zcela autonomně řeší jiná ministerstva, příkladmo: postgraduální vzdělávání lékařů, autoškoly, rekvalifikace, vzdělávání ve firmách.

Petr řekl(a)...
25. července 2017 v 1:36  

Jinak, pane Týři, nesoudím Vás jako osobu, dost možná jste slušný člověk a příkladný občan, ale to je v téhle diskuzi dost irelevantní. Vaše argumenty v debatách o školství bývají někdy vystavěny na zcela chabých základech Vašich dojmů a přání. Chtít po učiteli, aby si ověřoval zdroje svých tvrzení a nenakládal s nimi zcela svévolně, mi ovšem nepřipadá nijak přehnané.

Janek Wagner řekl(a)...
25. července 2017 v 7:43  

Pavel Šimáček: Uvádíme na pravou míru: Tentokrát věci posunuté, nepřesné a nepravdivé

tyrjir řekl(a)...
25. července 2017 v 9:18  

Tak konečně alespoň častečně k věci? No dobrá:

Ad 1) Ano, Listina základních práv a svobod (součást ústavního pořádku ČR od roku 1992) i Ústava ČR vskutku zaručují právo na VZDĚLÁNÍ v ZŠ a SŠ bezplatné, a to bez přívlastku. Přívlastek "dokonce" tam pan Petr dal svévolně. Dále rovněž i platný "školský zákon v § 1 výslovně mluví o vzdělávání a výchově". Znamená to, že nikoli abecedně ale významově striktně určuje i Školský zákon ČR jako první povinnost škol VZDĚLÁVAT a přitom i vychovávat (!). "Dovozovat z toho, že Kariérní řád je v rozporu s Ústavou a Kompetenčním zákonem" a Listinou základních práv a svobod závaznou i v EU je evidentně zcela na místě, když návrh hrubě zpackaného Kariérního řádu pro učitele ve výčtu specializací pro dvě třetiny učitelů v KS02 specializaci učitelů pro VZDĚLÁVÁNÍ v hrubém rozporu s výše citovanými nadřízenými právními normami zcela opomíjí. Nechápu na základě čeho pan Petr dovozuje, že by výhrady proti tomu opomenutí mohly nebo dokonce měly být absurdní.

Ad 2) Uznávání výsledků neformálního a informálního vzdělávání za odbornou profesní kvalifikaci se vzděláváním zcela jasně souvisí, a to velmi významně. Právě proto koordinaci toho uznávání má na starosti jako jediné ministerstvo právě MŠMT.

Netvrdím, že MŠMT, školy nebo učitelé mají nebo mají mít monopol na vzdělávání. Připomínám ale důrazně, že škola je z hlediska veřejného zájmu, z hlediska zájmu dětí, rodičů, zaměstnavatelů atd., i z hlediska výše citovaných právních předpisů objektivně primárně VZDĚLÁVACÍ zařízení. Tuto skutečnost MŠMT ČR, bohužel, nejen v návrhu Kariérního řádu hrubě opomíjí - viz argumentace v této diskusi i jinde,

Unknown řekl(a)...
25. července 2017 v 9:23  

"Učitel před smrtí" - pátý stupeň

Navrhuji ještě šestý stupeň "učitel po smrti"=úspora financí.

Klasická bída podfinancovaného českého školství vedená MŠMT.

tyrjir řekl(a)...
25. července 2017 v 9:32  

Jinak ale, pane Petře, nejprve jste se, myslím, projevil v této dikusi tak trochu jako hulvát a teprve pak jste uvedl své subjektivní argumenty - viz výše v této diskusi. Nesoudím vás jako osobu, vždyť ani neznáme vaše jméno a nevíme, jestli jste slušný člověk a příkladný občan, což je v téhle diskuzi dost relevantní. Vaše argumenty v této debatě jsou, myslím, vystavěny na poněkud chabých základech. Chtít po anonymovi, aby v seriózní debatě seriózně argumentoval a představil se, mi nepřipadá nijak přehnané. Představíte se nám? J.Týř

Petr řekl(a)...
25. července 2017 v 9:52  

A co je ten veřejný zájem, to určuje Váš "zdravý rozum", který umí rozlišit, co je "přirozené"? Jen si hrajete se slovy, kterým nerozumíte. Pokud máte chuť to změnit, zkuste začít třeba tady: http://www.beck.cz/skolsky-zakon-komentar
Jinak samozřejmě šiřte své pomatené vývody dál.

tyrjir řekl(a)...
25. července 2017 v 10:39  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
25. července 2017 v 10:42  



Jasně, věcně a logicky správně jsem vysvětlil, že tím veřejným zájmem je, aby Česká republika nebyla tou 80% Levnou montovnou (viz výše 24. července 2017 22:18) s nevzdělanými lidmi.

Agresivita anonymních urážek "pana Petra" očividně roste. Přesto prosím pana Komárka, aby jeho přisprostlé útoky nemazal, aby se vidělo, jak zastánci přeměny škol ze vzdělávacího zařízení na zařízení sociálně a zdravotně výchovné argumentují a jednají.

J.Týř

PS: Doufám, že mě teď "pan Petr" nenazve ještě "póvlem", negramotem nebo pomýleným hlupákem, jak to udělal dnešní pan ministr školství s nesouhlasícími učiteli v případě Inkluze, Kariérního řádu a v úvodním článku k této diskusi. Pak bych se mohl domnívat, že jeho inkognito má kořeny v MŠMT ČR, což bych opravdu nerad.:)))



Unknown řekl(a)...
25. července 2017 v 11:17  

J.Týř

Má to cenu se tady veřejně přít s člověk, který viděl školství z ponorky? A to ještě byla kalná voda.

tyrjir řekl(a)...
25. července 2017 v 11:34  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
26. července 2017 v 23:55  

Ve kterém stádiu je korupce v České republice a v MŠMT ČR?

Stadia korupce

Proces korupce lze rozdělit do několika vývojových stádií, která by se dala nazvat i jako stadia pronikání korupce do společnosti.

Stadium náhodné korupce
Náhodná korupce je charakterizována drobným úplatkářstvím a zapojují se do ní pouze určité osoby nebo malé skupiny. Služebně starší úředníci a významné vysoce postavené osoby veřejného života si s touto korupcí nedělají velkou hlavu. Celkově ale může být poměrně nákladná a může společnost podráždit. Ve stadiu náhodné korupce ještě nedochází ke vzniku a šíření ustáleného souboru korupčních norem. Obyvatelstvo i elity obecně preferují dobrou pověst před krátkodobým finančním ziskem. V tomto stadiu je veliké riziko odhalení korupčního chování. Odhalení zkorumpovaní jedinci jsou veřejně pranýřováni, důsledně soudně stíhání a nakonec i odsouzeni podle platných zákonů.

Stadium systematické korupce
Většinou se jedná o korupci s velkými zisky a často je předmětem skandalizace. Využívá velkého počtu úředníků, prostředníků a podnikatelů, je vytvářena vysoce postavenými úředníky státní správy, kteří mají dobrý přehled o možných (i nelegálních) příležitostech ve vládních agenturách a vědí, jak jich využít a zneužít. Tyto praktiky jsou přímým narušením právního řádu, ale na rozdíl od systémové korupce, pokud jsou delikventi odstraněni, je výrazně snížen rozsah korupce. Mnoho reformních snah o nápravu není systematických – jedná se pouze o soubor politických manipulací ke zklidnění znepokojené veřejnosti. Toto stadium se člení na další dvě kategorie.

Stadium spontánně regulované korupce
Pokud selžou kontrolní mechanismy u stadia náhodné korupce, přestává být korupce výjimkou a postupně se stává pravidlem. Vznikají tak neformálně postihované korupční normy chování a korupce se mění na spontánně regulovaný sociální proces.

Stadium organizované korupce
Korupce se mění v organizovaný zločin a vydírání. Organizováním korupčních řetězců dochází k dělbě práce jednotlivých účastníků a takové transakce jsou závislé na spletitých sociálních vazbách zainteresovaných aktérů, které sahají do nejvyšších míst státní správy a politiky.

Stadium systémové korupce
Systémová korupce je všudypřítomná, institucionalizovaná a srostlá s ekonomickými a politickými institucemi. Vyskytuje se tam, kde se překračování zákonů stalo nedílnou součástí společenských procesů. Jsou do ní zapojené všechny úrovně, dokonce i služebně mladší a již dříve zapletení zaměstnanci. Korupce v tomto stádiu je natolik srostlá se státní správou a politikou, že bez ní tyto instituce nemohou fungovat. Ve státní správě se vytvářejí nové orgány, jejichž skrytým, ale pravým účelem je vyžadování úplatků. Korupce je garantovaná a podporovaná státem a vzniká tak korupční stát.


https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Korupce

tyrjir řekl(a)...
27. července 2017 v 0:03  

Osobně si myslím, že Česká republika jako celek se nachází někde mezi systematickou a systémovou korupcí. Na základě konkrétních poznatků z činnosti MŠMT ČR jsem názoru, že situace v MŠMT se blíží více korupci systémové než systematické.

J.Týř

tyrjir řekl(a)...
27. července 2017 v 8:57  

Ve výše citovanému textu by se, myslím, patřilo doplnit dvojtečku, dvě odrážky a změnit jedno slovo ("postihované" na "působící"):

Stadium systematické korupce
Většinou se jedná o korupci s velkými zisky a často je předmětem skandalizace. Využívá velkého počtu úředníků, prostředníků a podnikatelů, je vytvářena vysoce postavenými úředníky státní správy, kteří mají dobrý přehled o možných (i nelegálních) příležitostech ve vládních agenturách a vědí, jak jich využít a zneužít. Tyto praktiky jsou přímým narušením právního řádu, ale na rozdíl od systémové korupce, pokud jsou delikventi odstraněni, je výrazně snížen rozsah korupce. Mnoho reformních snah o nápravu není systematických – jedná se pouze o soubor politických manipulací ke zklidnění znepokojené veřejnosti. Toto stadium se člení na další dvě kategorie:

-Stadium spontánně regulované korupce
Pokud selžou kontrolní mechanismy u stadia náhodné korupce, přestává být korupce výjimkou a postupně se stává pravidlem. Vznikají tak neformálně působící korupční normy chování a korupce se mění na spontánně regulovaný sociální proces.

-Stadium organizované korupce
Korupce se mění v organizovaný zločin a vydírání. Organizováním korupčních řetězců dochází k dělbě práce jednotlivých účastníků a takové transakce jsou závislé na spletitých sociálních vazbách zainteresovaných aktérů, které sahají do nejvyšších míst státní správy a politiky.


MŠMT ČR se, myslím, nachází minimálně ve stádiu takto popsané Systematické korupce.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.