„Ještě nedávno jsem byla studentkou střední školy. Když učitel přišel do naší třídy, vstali jsme ze židlí a ve třídě bylo naprosté ticho. Atmosféra byla tak napjatá, že všichni dokonce odložili mobily, přestali si psát taháky a svačiny odložili do lavice. Má papíry, nebo nemá? Žádné papíry nevidím, ale přinesl si nějaké desky, třeba ty testy vytáhne právě z nich? Nevím, kdo s myšlenkou nenahlášených písemek přišel, ale až se ho podaří dohledat,měl by okamžitě přistát na černé listině školství,“ píše studentka pedagogické fakulty Markéta Popelářová v Lidových novinách.
![]() |
Markéta Popelářová (twitter.com) |
Studuji na pedagogické fakultě a v budoucnu se opravdu chystám učit. Ano, čtete správně. Před nedávnou dobou jsem se zařekla, že neohlášenými písemkami nebudu nikomu ztěžovat život. Stresu máme kolem sebe i tak dost a učení se odehrává daleko efektivněji v uvolněném prostředí.
Celý text naleznete v dnešní příloze Akademie Lidových novin
20 komentářů:
"Připravovat se pravidelně každý den na sedm vyučovacích hodin je nad lidské síly. Je tohle učení, o které se snažíme? Je tohle způsob výuky, který žákům pomůže si k předmětu vytvořit kladný vztah? Je tohle cesta, jak mezi učiteli a žáky naladit přátelskou atmosféru?"
O jaké učení se tedy snažíme? O odsedění těch sedmi hodin? Jak je potřeba hodnotit, aby se předešlo účelovému naučení na písemku ve stylu po použití zahodit? Všichni kantoři se domnívají, že jejich předmět je nejdůležitější. Žáci musí odsedět všechny. Jak tedy z toho ven?
jednou jsem si dovolil pětiminutovku v pondělí v osmé třídě,žáci si stěžovali u ředitele a druhý den jsem už byl na koberečku,že jsem porušil rozhodnutí školního parlamentu,že v pondělí se nesmí zkoušet a pan ředitel prohlásil, že s takovou si neporozumíme
To už je tedy Kocourkov. Ono bude trestné chtít po studentech, aby se učili a dokonce připravovali na hodinu?
Takoví studenti ztrácí ve škole čas. Vždyť si stejně všechno vygůglí.Je třeba, aby šli do pracovního procesu a realizovali své představy a sny tam.
Vážená slečno studentko,
můžete, prosím, sdělit, zda plánujete nastoupit do školství? Jak hodláte motivovat žáky, aby se vzdělávali průběžně? Jak hodláte prověřovat jejich znalosti, pardon kompetence?
Děkuji za odpověď.
---
Za sebe dodávám, že v případě, že žáci dlouhodobě vykazují nezájem o pravidelnou přípravu, pak písemky nenahlašuji a dávám průběžně, klidně i každou hodinu. Jinak jsou vždy z látky nejméně týden staré.
Já písemky hlásím, nicméně je dělám natolik důkladné, že s nějakým našprtáním odpoledne před testem stejně nevystačí a u testů z větších celků se to taky jednoznačně prokáže.
Navíc je rozdíl, jestli má žák prokázat "pouze" znalosti, nebo zvládnutí nějakého principu, princip lze testovat kdykoli.
Všichni kantoři se domnívají, že jejich předmět je nejdůležitější. Žáci musí odsedět všechny. Jak tedy z toho ven?
Je třeba obdivovat hrdinství Tajného, který na ŠVP své školy kálí a své předměty jen tak ošmrdlá, protože není takový zahleděnec do svého předmětu jako jsou VŠICHNI OSTATNÍ.
Svému předmětu dávám jen takovou důležitost jakou mu dal RVP a ŠVP naší školy přidělenou hodinovou dotací. V těchto předem daných mezích se snažím nepromrhat ani vteřinku (navzdory moderním a jiným projektům) a předat žákům maximum možného.
Písemky hlásím a přesto je mi to u některých jedinců málo platné.
Lektorka Tondy obala litovala druhostupňové žáky, že musí poslouchat její poutavou prezentaci pátou vyučovací hodinu. Božínku, dvanáctá a padla. V pondělí se nezkouší a v pátek se nedělá. Ve středu už se to láme a do hrobu už jenom kousek. Tam bude božský klid.
"všichni dokonce odložili mobily, přestali si psát taháky ... "
Vyučující ohlásí písemku včetně tématu, žáci si připraví taháky. Pak už jen zbývá, aby učitel taktně koukal stranou a nerušil a výsledky se dostaví.
Je rozdíl dlouhá, shrnující písemka, opakování učiva a krátká písemka z aktuálního učiva. Tak to aspoň bývalo zvykem a zní to rozumně.
Já nejdíve myslel, že jde o další názor politické elity našich středoškoláků.
Ještě přeji studentce mnoho štěstí při budování vřelých lidských vztahů s žáky, kteří při dopředu ohlášené písemce, před níž ještě zodpovíte poctivě všechny dotazy a rozptýlíte poslední možné pochybnosti, sprostě opisují z taháků a podvádějí nejen sebe, ale hlavně podrážejí spolužáky, kteří jdou na férovku. Vrcholem učitelské práce je pak nutnost jejich chování řešit a ještě se těšit na útoky jejich rodičů, kteří je k tomu vychovali.
Zrušit neohlášené písemky evidentně nestačí. Na dobrou vůli musí druhá strana odpovědět stejně. Tak to bude platit celý jejich dlouhý život. A s láskou k předmětu to také nemá nic společného. Kdo umí, zvládne i nehlášené písemky levou zadní. Pak může nerušeně milovat předmět i džendrově vyváženou bytost za katedrou. Nezamiluje si ten, který se sám o předmět nezajímá, a proto není vždy připraven.
Slabota.
Se mnou učila mladá paní učitelka, která nejenže ohlásila písemku předem, ona nadiktovala i otázky a odpovědi. Když se někdo přece jen nenaučil na svoji vysněnou známku, dala mu možnost napsat si písemku opravnou (otázky zůstaly stejné).
Její hodnocení žáky bylo úžasné. Stejně tak její hodnocení osobní. Tak se to dělá!
Nebyla to matematička ;)
Když jsem učil matematiku a fyziku na ZŠ, měli žáci předepsány základní pomůcky: modře píšící pero nebo propisku, červenou propisku, tužku, předepsaný nelinkovaný sešit s tužnou narýsovanými okraji v plastovém nebo papírovém obalu. Za záložkou v tom sešitu měli od začátku školního roku vložené lístky formátu pohlednice, abych nemusel na malé prověrky papíry rozdávat. Kdykoli jsem se tak mohl rozhodnout, že prověrčička bude právě teď. :)))
J.Týř
Když učitel přišel do naší třídy, vstali jsme ze židlí a ve třídě bylo naprosté ticho. Atmosféra byla tak napjatá, že všichni dokonce odložili mobily, přestali si psát taháky a svačiny odložili do lavice.
Jestli to, že žáci na začátku hodiny "dokonce odložili mobily, přestali si psát taháky a svačiny odložili do lavice", je znakem napjaté atmosféry, chtěl bych možná vidět, jak v té třídě vypadaly "nenapjaté" začátky hodin. :)))
Jirka: "Je třeba obdivovat hrdinství Tajného, který na ŠVP své školy kálí a své předměty jen tak ošmrdlá, protože není takový zahleděnec do svého předmětu jako jsou VŠICHNI OSTATNÍ."
Toto jste prosím vydedukoval jak, Jirko. Nebo vás jen zlobí hemeroidy?
Učitel je učitel. Není prvotně ladič nálady v zábavním klubu, i když dobrá nálada žáků i učitelů je ve škole důležitá. Učitel by měl umět své žáky dobře učit a přitom má mít ohled i na oprávněné zájmy žáků. Požadavek, že by veškeré prověřování mělo být hlášeno předem, evidentně oprávněný ani všeobecně didakticky vhodný není. Podle situace v dané třídě může učitel volit, kdy a jak bude znalosti žáků prověřovat. Nemělo by se to dít hrubě necitlivě vůči žákům ani na úkor jiných předmětů. Žáci i rodiče mají právo se ozvat dojde-li k nějaké nesrovnalosti, například dojde-li k nepřiměřenému nahromadění zkoušení třeba na konci čtvrtletí.
Jinak jinak milé budoucí kolegyni přeji, aby se jí to vše dařilo, až do školy opravdu nastoupí. Dařit se jí to může i s těmi předem ohlašovanými prověrkami.
Milý Tajný, už jsem si namazal. Ještě, že mne tak často zvedáte ze židle, jinak mám boule až za ušima. U dochtora tomu říkají hemoroidy.
Dedukoval jsem z vaší oblíbené mantry: "Všichni kantoři se domnívají, že jejich předmět je nejdůležitější."
To je přece přirozené. Pro každého z nás je ten náš předmět nejdůležitější. Žáci pak mají denně zdravý výběr ze sedmi nejdůležitějších předmětů. Být to hospoda, tak blijí a mají řádnou kocovinu. Že je to škola, je to jen proklimbávací pruďárna.
A maže, a maže a maže.
Zase beze stopy a bez vysvětlení!
A maže, a maže a maže.
Zase beze stopy a bez vysvětlení!
A maže, a maže a maže.
Zase beze stopy a bez vysvětlení!
"To je přece přirozené. Pro každého z nás je ten náš předmět nejdůležitější. Žáci pak mají denně zdravý výběr ze sedmi nejdůležitějších předmětů. Být to hospoda, tak blijí a mají řádnou kocovinu. Že je to škola, je to jen proklimbávací pruďárna."
Vaši žáci možná blijí. Já jsem se vždy pohyboval mezi lidmi, kteří nejenže neblili, ale vzdělávání je naplňovalo a to nikoliv pouze v jednom úzkém oboru. Věřte, že nemůžete podle jedné opice (v tomto případě vás samotného), soudit na úroveň celé zoologické zahrady - jak kdysi pravila poslankyně Bohdalová na adresu jistého Kalouska. Že vám to zrovna připadá, že je toho strašně moc a nedá se to naučit, to opravdu není směrodatné, ani směroplatné.
Tak jako každá písnička má svého zpěváčka, má i každý problém svého blbečka, který ho nikdy nepochopí.
Kdybych byl tajným učitelem, taky bych chtěl zůstat v anonymitě, protože jinak bych měl z ostudy kabát.
Okomentovat