Oldřich Botlík: Stanovisko k rozhodnutí ministryně školství Kateřiny Valachové částečně zveřejnit již použité přijímací testy

čtvrtek 27. dubna 2017 ·

Iniciativa Maturitní data – odtajněno vyzvala 13. dubna Cermat, aby zveřejnil znění testů použitých 12. dubna u jednotných přijímacích zkoušek pro uchazeče o čtyřleté obory studia. Když Cermat nereagoval, zveřejnila je, jak předtím slíbila, na své stránce sama. Sledovala tím tyto cíle:

A. zabránit znevýhodnění žáků ze sociálně slabších vrstev, jejichž rodiče bez konexí měli obtížnější přístup k již použitým zadáním

B.ukázat, že argumenty, jimiž Cermat odůvodnil svůj záměr zveřejnit testy až po 12. květnu, jsou nesmyslné

C.umožnit Cermatu a Ministerstvu školství, aby samy předvedly, proč již použité testy nesmějí být chráněny podle autorského zákona (autorský zákon, § 3 písm. a).







A) Ministryně Valachová začala konat až se zpožděním bezmála dvou týdnů. Mezitím ovšem proběhly jednotné přijímací zkoušky na osmiletá a šestiletá gymnázia. V obou jejich druhých termínech tedy ke znevýhodnění žáků ze sociálně slabších vrstev došlo, zatímco podobnému znevýhodnění u deváťáků se nám podařilo předejít.

B) Žáci, kteří přijdou k přijímacím zkouškám až v květnu, opravdu mohou mít malou výhodu oproti ostatním. Tomu se však v moderní informační společnosti nedá zabránit – je to prostě součást dnešního světa chytrých telefonů, kopírek, skenerů, e-mailu a internetu.

Ředitel Cermatu Zíka argumentoval možnými žalobami nepřijatých uchazečů z dubnových termínů. Pokud však takové žaloby vůbec hrozí, mohl jim on i ministryně školství účinně předejít jedinou větou ve školském zákoně: Přijímací test se zveřejní v den, kdy byl u zkoušky použit, a to způsobem umožňujícím dálkový přístup.

Protože takovou větu při novelizaci školského zákona nenavrhli, můžou si za své problémy sami. Oceňujeme snahu ministryně školství o vstřícný krok, zvlášť pokud si žáci budou moci stáhnout také tzv. klíče správných odpovědí, o nichž se její rozhodnutí nezmiňuje. Přijaté řešení opravdu může ulehčit situaci středním školám, je však podle našeho názoru zbytečně složité a nákladné.

Především však přichází pozdě.

3 komentářů:

Eva Adamová řekl(a)...
27. dubna 2017 v 12:43  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Eva Adamová řekl(a)...
27. dubna 2017 v 12:45  

A) Ministryně Valachová začala konat až se zpožděním bezmála dvou týdnů. Mezitím ovšem proběhly jednotné přijímací zkoušky na osmiletá a šestiletá gymnázia. V obou jejich druhých termínech tedy ke znevýhodnění žáků ze sociálně slabších vrstev došlo, zatímco podobnému znevýhodnění u deváťáků se nám podařilo předejít.

B) Žáci, kteří přijdou k přijímacím zkouškám až v květnu, opravdu mohou mít malou výhodu oproti ostatním. Tomu se však v moderní informační společnosti nedá zabránit – je to prostě součást dnešního světa chytrých telefonů, kopírek, skenerů, e-mailu a internetu.

ad A - Nedošlo ke znevýhodnění žáků ze sociálně slabších vrstev, ale jak správně uvedla ministryně, došlo ke znevýhodnění žáků, kterým školy po prvním termínu neposkytly jejich testové sešity.

ad B - Velmi zvláštní je, že přes přístup ke všem zmíněným technologiím si žádný s žáků ani jejich rodičů nedovolil zveřejnit testy na internetu, i když je ti, kterým byly testové sešity poskytnuty, měli k dispozici. Takže Botlíkův přístup ani tak není součást dnešního světa, ale Botlíkova světa plného výmluv na pomoc sociálně znevýhodněným.

Simona CARCY řekl(a)...
27. dubna 2017 v 14:55  

Botleak postuluje negativní jevy ve společnosti způsobem Andreje Babiše (Všetci kradnú) v podobě "všichni si to v dnešní době dokáží sehnat přes známé", aby v tu samou chvíli otočil a zastával se těch chudých, slabých a nemocných, kteří si ty známé (asi proto, že jsou vyloučeni ze společnosti) nedokázali najít. Takže jeho obraz společnosti je, že zásadní většina krade a neinkludovanému zbytku netečných a nemotivovaných je třeba za každou cenu pomáhat, ať je při tom porušen zákon či nikoli. Tenhle člověk byl učitelem?

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.