Středoškoláci dopadli v češtině i matematice hůř než žáci 6. tříd

pátek 25. listopadu 2016 ·

V češtině a matematice jsou na tom středoškoláci překvapivě hůř než děti na základní škole. Ukázal to test čtenářských a matematických dovedností žáků 6. tříd a studentů 1. ročníků čtyřletých středních škol a učňovských oborů. Česká školní inspekce otestovala celkem 15 tisíc dětí.

Některé z otázek v testu byly pro všechny společné, jiné odpovídaly tomu, co by měly umět jedenácti a šestnáctileté děti.

Zatímco test schopnosti porozumět textu zvládli šesťáci v průměru na 71 procent, středoškoláci jen na 48 procent. V matematice byl rozdíl menší, ale i tak významný: žáci ho zvládli na 51 procent, studenti a učňové jen na 32 procent.

Kromě otázek přizpůsobených věku dostali žáci a studenti deset naprosto shodných úloh. I ty ukázaly, že šesťáci jsou na srovnatelné či lepší úrovni. Ve čtenářské gramotnosti byli šesťáci lepší s výsledkem 75,3 % oproti 68,5 % u žáků 1. ročníků středních škol. V matematické gramotnosti dopadli šesťáci jen o trochu hůře - inkasovali 37,7 % oproti 38,5 % u prváků.


Celý text naleznete zde
Doplněný text v dnešním vydání MF DNES

Tematickou zprávu ČŠI naleznete zde

11 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
25. listopadu 2016 v 7:40  

Překvapivě? Jak pro koho.

Vždyť současní středoškoláci jsou produktem zavádění nepřipraveného a odfláknutého sociálního experimentu RVP a mediálně vděčných hrůz a la slovní hodnocení, zákaz domácích úkolů a jiných výmyslů.
Učitelé pochopili, že pseudomoderní metody, které do nich shora hrnuli univerzálně nefungují a začali používat to, co funguje.
Také žáci na prvním stupni projevují přirozenou zvídavost, takže jsou odolnější k duševnímu flákání než žáci v hormonální bouři puberty a následném procesu adolescentního vyzrávání.

Eva Adamová řekl(a)...
25. listopadu 2016 v 8:05  

Také si dokážu živě představit to zaujetí či přístup prváků, ať už studentů nebo učňů, na střední škole, se kterým k testu přistoupili. Na střední školu je přijali tak co, a do maturity daleko, tak co.
A ještě by mne zajímalo, jakým způsobem byly stanoveny zkoumané vzorky. Stanovit zastoupení osmiletých gymnazistů u šesťáků a učňů u prváků na střední škole, aby to odpovídalo rozložení inteligence v daném populačním ročníku, asi nebude zas až tak jednoduché.

tyrjir řekl(a)...
25. listopadu 2016 v 9:03  

Šel pštros s pštrosicí a pštrosáčaty pštrosí ulicí

Kromě otázek přizpůsobených věku dostali žáci a studenti deset naprosto shodných úloh. I ty ukázaly, že šesťáci jsou na srovnatelné či lepší úrovni.

Je to vůbec pravda? Ten fenomén se objevil až teď? Kdy se začal objevovat? Co je příčinou? Chybná metodika testů? Pochybné priority v koncepci a realizaci vzdělávací politiky? Rozpočtové podfinancování školství? Neúčinné a neefektivní čerpání dotací? Systém RVP/ŠVP? Nezájem rodičů a zřizovatelů o kvalitní vzdělávání? Malé platy učitelů? Ubývání kvalitních učitelů? Ztráta motivace učitelů? Pedagogické fakulty? Intervence nevládních organizací do školství? Další vlivy?

Jaký vliv na ten fenomén má a bude mít tzv. inkluze, Kariérní řád učitelů, malý školský rozpočet atd.?

J.Týř

PS: Navrhnou ČŠI, MŠMT nebo vzdělávací aktivisti zrušení pravopisu, větného rozboru a slohových prací, zrušení násobilky, zlomků a procent? Nebo radši rovnou přestaneme výsledky vzdělávání testovat, aby byl konečně klid?

tyrjir řekl(a)...
25. listopadu 2016 v 9:06  

Jaký vliv na ten fenomén má a bude mít tzv. inkluze, Kariérní řád učitelů, malý školský rozpočet atd.?

tyrjir řekl(a)...
25. listopadu 2016 v 9:31  

Navrhnou ČŠI, MŠMT nebo vzdělávací aktivisti zrušení pravopisu, větného rozboru a slohových prací, zrušení násobilky, zlomků a procent? Nebo radši rovnou přestaneme výsledky vzdělávání testovat, aby byl konečně klid na tzv. čerpání EU dotací a postupnou privatizaci veřejného školství v Česku?

Nebo dá vláda konečně na školství jinde obvyklých 6 % z HDP a učitelům a zřizovatelům škol klid na práci bez zbytečných pitomin?

Eva Adamová řekl(a)...
25. listopadu 2016 v 16:31  

Dívala jsem se do zveřejněné zprávy a je tam následující věta:

"Do vzorku vybraných středních škol byly zařazeny všechny střední školy vzdělávající žáky v 1. ročníku oborů vzdělávání, ve kterých se dosahuje středního vzdělání s výučním listem."

Proboha snad neporovnávali lumeny z šestek s učňáky, mezi nimiž téměř nenajdete nikoho, kdo by ze základky odešel bez čtverek od vrchu až dolů, zato mezi nimi najdete řadu absolventů praktických škol.

Simona CARCY řekl(a)...
25. listopadu 2016 v 16:35  

Obrovskou pridanou hodnotou vyzkumu z teto kuchyne je schopnost srovnat hrusky s jablky. To kazdy nezvladne, tak si toho važte!

Tajný Učitel řekl(a)...
25. listopadu 2016 v 17:18  

Učili se od nejlepších v cermatu.

tyrjir řekl(a)...
25. listopadu 2016 v 23:03  

Dřív byly v okresech pro každý předmět metodické kabinety, které se staraly o oborové didaktiky a ověřování výsledků u všech předmětů. Dnes aktivističtí inovátoři a pedagogičtí díletanti brání zjišťování výsledků vzdělávání ve všech předmětech, ověřuje se mnohdy velmi pochybně jen něco a MŠMT, ČŠI ani nový Kariérní řád učitelů to, bohužel, účinně neřeší.

Vládou vzývané avšak mnohdy řádně nezajištěné a podivně opatřované tzv. čerpání vzdělávacích dotací (např. projekty RVP, NSK, Inkuze, Kariérní řád učitelů a projekt IMKA) přivedly, myslím, hrubě rozpočtově podfinancované české školství tam, kde je.

Co bude s českým veřejným školstvím, až ty dotace skončí?


J.Týř

Viz http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html

Unknown řekl(a)...
27. listopadu 2016 v 11:05  

"Co bude s českým veřejným školstvím, až ty dotace skončí? "

Bude to tak nějak vypadat jako třeba na veřejných školách ve Francii. Na mnohých je to bída a děs, který si ani Češi nedokáží představit.

Eva Adamová řekl(a)...
27. listopadu 2016 v 12:32  

No bodejť by to v té Francii nebyla bída a děs, protože z jejich peněz, kterými přispívají do EU, se drží nad vodou naše veřejné školství.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.