Středoškoláci dopadli v češtině i matematice hůř než žáci 6. tříd

pátek 25. listopadu 2016 ·

V češtině a matematice jsou na tom středoškoláci překvapivě hůř než děti na základní škole. Ukázal to test čtenářských a matematických dovedností žáků 6. tříd a studentů 1. ročníků čtyřletých středních škol a učňovských oborů. Česká školní inspekce otestovala celkem 15 tisíc dětí.

Některé z otázek v testu byly pro všechny společné, jiné odpovídaly tomu, co by měly umět jedenácti a šestnáctileté děti.

Zatímco test schopnosti porozumět textu zvládli šesťáci v průměru na 71 procent, středoškoláci jen na 48 procent. V matematice byl rozdíl menší, ale i tak významný: žáci ho zvládli na 51 procent, studenti a učňové jen na 32 procent.

Kromě otázek přizpůsobených věku dostali žáci a studenti deset naprosto shodných úloh. I ty ukázaly, že šesťáci jsou na srovnatelné či lepší úrovni. Ve čtenářské gramotnosti byli šesťáci lepší s výsledkem 75,3 % oproti 68,5 % u žáků 1. ročníků středních škol. V matematické gramotnosti dopadli šesťáci jen o trochu hůře - inkasovali 37,7 % oproti 38,5 % u prváků.


Celý text naleznete zde
Doplněný text v dnešním vydání MF DNES

Tematickou zprávu ČŠI naleznete zde

11 komentářů:

mirek vaněk řekl(a)...
25. listopadu 2016 7:40  

Překvapivě? Jak pro koho.

Vždyť současní středoškoláci jsou produktem zavádění nepřipraveného a odfláknutého sociálního experimentu RVP a mediálně vděčných hrůz a la slovní hodnocení, zákaz domácích úkolů a jiných výmyslů.
Učitelé pochopili, že pseudomoderní metody, které do nich shora hrnuli univerzálně nefungují a začali používat to, co funguje.
Také žáci na prvním stupni projevují přirozenou zvídavost, takže jsou odolnější k duševnímu flákání než žáci v hormonální bouři puberty a následném procesu adolescentního vyzrávání.

Eva Adamová řekl(a)...
25. listopadu 2016 8:05  

Také si dokážu živě představit to zaujetí či přístup prváků, ať už studentů nebo učňů, na střední škole, se kterým k testu přistoupili. Na střední školu je přijali tak co, a do maturity daleko, tak co.
A ještě by mne zajímalo, jakým způsobem byly stanoveny zkoumané vzorky. Stanovit zastoupení osmiletých gymnazistů u šesťáků a učňů u prváků na střední škole, aby to odpovídalo rozložení inteligence v daném populačním ročníku, asi nebude zas až tak jednoduché.

tyrjir řekl(a)...
25. listopadu 2016 9:03  

Šel pštros s pštrosicí a pštrosáčaty pštrosí ulicí

Kromě otázek přizpůsobených věku dostali žáci a studenti deset naprosto shodných úloh. I ty ukázaly, že šesťáci jsou na srovnatelné či lepší úrovni.

Je to vůbec pravda? Ten fenomén se objevil až teď? Kdy se začal objevovat? Co je příčinou? Chybná metodika testů? Pochybné priority v koncepci a realizaci vzdělávací politiky? Rozpočtové podfinancování školství? Neúčinné a neefektivní čerpání dotací? Systém RVP/ŠVP? Nezájem rodičů a zřizovatelů o kvalitní vzdělávání? Malé platy učitelů? Ubývání kvalitních učitelů? Ztráta motivace učitelů? Pedagogické fakulty? Intervence nevládních organizací do školství? Další vlivy?

Jaký vliv na ten fenomén má a bude mít tzv. inkluze, Kariérní řád učitelů, malý školský rozpočet atd.?

J.Týř

PS: Navrhnou ČŠI, MŠMT nebo vzdělávací aktivisti zrušení pravopisu, větného rozboru a slohových prací, zrušení násobilky, zlomků a procent? Nebo radši rovnou přestaneme výsledky vzdělávání testovat, aby byl konečně klid?

tyrjir řekl(a)...
25. listopadu 2016 9:06  

Jaký vliv na ten fenomén má a bude mít tzv. inkluze, Kariérní řád učitelů, malý školský rozpočet atd.?

tyrjir řekl(a)...
25. listopadu 2016 9:31  

Navrhnou ČŠI, MŠMT nebo vzdělávací aktivisti zrušení pravopisu, větného rozboru a slohových prací, zrušení násobilky, zlomků a procent? Nebo radši rovnou přestaneme výsledky vzdělávání testovat, aby byl konečně klid na tzv. čerpání EU dotací a postupnou privatizaci veřejného školství v Česku?

Nebo dá vláda konečně na školství jinde obvyklých 6 % z HDP a učitelům a zřizovatelům škol klid na práci bez zbytečných pitomin?

Eva Adamová řekl(a)...
25. listopadu 2016 16:31  

Dívala jsem se do zveřejněné zprávy a je tam následující věta:

"Do vzorku vybraných středních škol byly zařazeny všechny střední školy vzdělávající žáky v 1. ročníku oborů vzdělávání, ve kterých se dosahuje středního vzdělání s výučním listem."

Proboha snad neporovnávali lumeny z šestek s učňáky, mezi nimiž téměř nenajdete nikoho, kdo by ze základky odešel bez čtverek od vrchu až dolů, zato mezi nimi najdete řadu absolventů praktických škol.

Simona CARCY řekl(a)...
25. listopadu 2016 16:35  

Obrovskou pridanou hodnotou vyzkumu z teto kuchyne je schopnost srovnat hrusky s jablky. To kazdy nezvladne, tak si toho važte!

Tajný Učitel řekl(a)...
25. listopadu 2016 17:18  

Učili se od nejlepších v cermatu.

tyrjir řekl(a)...
25. listopadu 2016 23:03  

Dřív byly v okresech pro každý předmět metodické kabinety, které se staraly o oborové didaktiky a ověřování výsledků u všech předmětů. Dnes aktivističtí inovátoři a pedagogičtí díletanti brání zjišťování výsledků vzdělávání ve všech předmětech, ověřuje se mnohdy velmi pochybně jen něco a MŠMT, ČŠI ani nový Kariérní řád učitelů to, bohužel, účinně neřeší.

Vládou vzývané avšak mnohdy řádně nezajištěné a podivně opatřované tzv. čerpání vzdělávacích dotací (např. projekty RVP, NSK, Inkuze, Kariérní řád učitelů a projekt IMKA) přivedly, myslím, hrubě rozpočtově podfinancované české školství tam, kde je.

Co bude s českým veřejným školstvím, až ty dotace skončí?


J.Týř

Viz http://www.ceskaskola.cz/2016/02/msmt-zasady-karierniho-radu.html

Fanda Moudry řekl(a)...
27. listopadu 2016 11:05  

"Co bude s českým veřejným školstvím, až ty dotace skončí? "

Bude to tak nějak vypadat jako třeba na veřejných školách ve Francii. Na mnohých je to bída a děs, který si ani Češi nedokáží představit.

Eva Adamová řekl(a)...
27. listopadu 2016 12:32  

No bodejť by to v té Francii nebyla bída a děs, protože z jejich peněz, kterými přispívají do EU, se drží nad vodou naše veřejné školství.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.