Jiří Růžička: Učitel bez charizmatu to má složité.

úterý 18. října 2016 ·

„V devadesátých letech jsme zakládali Asociaci ředitelů gymnázií s pocitem, že je potřeba se školstvím něco udělat. Já doufal, že se vytvoří nějaká idea, vize, kterou budeme naplňovat. Namísto toho se vystřídalo 19 ministrů školství a každý to táhne někam trochu jinam. Škola vůbec nereflektuje, že žijeme v 21. století. Že ty děti, kterým je dnes patnáct šestnáct, dojdou do produktivního věku za dvacet let, kdy bude třeba jiných znalostí a schopností. Polovina dnešních povolání nebude vůbec existovat,“ říká ředitel Gymnázia Jana Keplera a nově zvolený senátor Jiří Růžička v rozhovoru pro MF DNES.

V rozhovoru zazní i tyto otázky a odpovědi:

Jiří Růžička (top09)
Vize, kterou naplňujete na vašem gymnáziu, staví na myšlence, že škola není jen místem vzdělávání, ale má formovat osobnost dospívajících. Mimo jiné zážitkovými kurzy. Je o ně mezi studenty zájem?
Hodně lidí se k nám hlásí právě kvůli takovým akcím. Zastávám názor, že škola není přípravou na život, je to život sám. S kurzy zážitkové pedagogiky jsme začali už v roce 1991, pak se z toho vyvinulo hnutí GO. Se studenty jezdíme v polovině studia už do hodně drsných podmínek na hřebeny Krkonoš, kde si sami topí, sami vaří. Učí se být vynalézaví, kreativní, starat se o sebe i ostatní.

Musí mít učitel charizma, aby byl dobrý?
Rozhodně. Všichni kantoři, na které si i po letech pamatujeme, byli přece osobnosti, které nás nějak zaujaly. Určitě to máte taky tak.

Vám charizmatickým se to mluví, ale co si mají počít ti, co rádi učí a žádným osobním kouzlem nedisponují?
Myslím, že i oni mohou být dobrými učiteli, ale je to pro ně složitější. Zvlášť v dnešní době, kdy je čím dál složitější oslovit a zaujmout dospívající mládež. Pokles autorit sledujeme všeobecně, dnešní mladí taky už méně slyší na sloveso „musíš“.


Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání MF DNES

18 komentářů:

poste.restante řekl(a)...
18. října 2016 11:45  

Že ty děti, kterým je dnes patnáct šestnáct, dojdou do produktivního věku za dvacet let, kdy bude třeba jiných znalostí a schopností.

Představa, že mladý člověk se stává produktivním až šestatřiceti mne naplnila těžkou chmurou a obavami z budoucnosti.

Polovina dnešních povolání nebude vůbec existovat.
No tak to je snadné. Řekněte, které to budou a můžeme učit jen to, co se potřebovat bude. A taky, které profese že to zaniknou, abychom neztráceli jejich zbytečnou přípravou.

P.S.:
Celý rozhovor naleznete v dnešním vydání MF DNES
Poslední dobou nějak často čtu tuto větu.

Michal Komárek řekl(a)...
18. října 2016 11:56  

poste.restante

MF DNES nepatří zrovna mezi moje nejoblíbenější média, nicméně právě pro oblast školství tam mají velmi kvalitní novinářku - Zdeňku Trachtovou. To je patrně jeden z důvodů, proč se tady upozornění na články z toho deníku objevuje relativně často. (Byť autorkou tohoto rozhovoru Zdeňka Trachtová není). Druhá věc - MF DNES má nadále relativně silné a kvalitní redakce v krajích, které se tradičně školstvím zabývají. Díky! Hezký den!

poste.restante řekl(a)...
18. října 2016 12:04  

Já to chápu, pane Komárku.
Dokonce bych chápal, kdyby šlo i formu inzerce. Z něčeho se přece provoz webu platit musí.
Na druhou stranu by bylo fajn, získat i třeba posléze, souhlas k publikaci celého článku.

Lexxa řekl(a)...
18. října 2016 12:05  

Tak to si pane Komárku myslíte asi jenom vy? Moje zkušenost se sílou a kvalitou redakce v JMK je zcela z opačného ranku toho měřítka, o které píšete jako o druhé věci.

Michal Komárek řekl(a)...
18. října 2016 12:12  

poste.restante

Aha, to jsem Vás nepochopil, myslel jste to tedy hlavně tak, že není odkaz na celý text v elektronické podobě... No, požádat redakci o nějaké zpětné publikování textu určitě lze. Velký problém vidím ale v tom, že půjde-li to vůbec, pak jedině s nějakým výrazným časovým posunem... Zkusím to. A o placenou inzerci nejde. prostě vybírám z různých médií, co mi připadá důležité a zajímavé. Děkuju! Hezký den!

Lexxa

Aktuální sestavu redakce v JMK neznám. Můžete mít pravdu. Díky! Hezký den!

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. října 2016 12:29  

Pane Komárku, vnímáte význam slova 'děkuji'?
Díky! Hezký den!

Nebo to máte něco jako rukulíbám?
Díky! Hezký den!

Nebo si z nás jen tak povýšenecky utahujete?
Díky! Hezký den!

Ještě jste neodpověděl panu poste.restantovi, jste-li doopravdy TEN(!) Michal Komárek.
Díky! Hezký den!

A kdo je hlavím akcionářem Albatros Media a.s.?
Díky! Hezký den!

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. října 2016 13:14  

"tam mají velmi kvalitní novinářku - Zdeňku Trachtovou."

Nerad bych jí křivdil, ale z dřívějška mi toto jméno nějak ulpívá v hlavě a myslím, že to bylo pro "mimoňovitost" v oblasti školské problematiky.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. října 2016 13:16  

A k nadpisu - bez charizma je to těžké, bez peněz ještě těžší.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. října 2016 13:57  

Jenže charisma se běžně nekoupí.
Ale mohlo by se fasovat na ministerstvu. Řekněme dva gramy na bod íkvé.
Nebo radši kilogram hmotnosti, centimetr výšky, nebo tak nějak podobně.

Jana Karvaiová řekl(a)...
18. října 2016 14:45  

Další vizionář ve školství. Já vědět ,co bude, končím se svou kariérou učitelky a dělám prognostika.Kdyby nám oni vizionáři vždy ráčili říci něco konkrétního. Takové to - za pár let už některá zaměstnání nebudou, lidé budou potřebovat jiné vědomosti apod. To je na prd, když nám neřekne které obory, které vědomosti.
Při letmém exkurzu do minulosti m i stále uniká, jak že to dokázali ti naši předkové, neznaje např. pořádně nic o elektřině a najednou bác, přijdou si nějací Bellové, Teslové apod. a drze nám naformulují teze, které se učíme dodnes.

tyrjir řekl(a)...
18. října 2016 16:23  

Šéfredaktor bez charismatu to má složité. Děkujuuu! Hezký den!

laimes28 řekl(a)...
18. října 2016 18:53  

produktivní věk ve 21. stol. je od 35 o 50 let,neb do 30 let se studuje,pak se shání praxe ,pak je zaměstnán a po 50 vykopnut,požadované profese v čr viz. dnešní zprávy v tv: závod v kvasinách hledá dělníky,pomocné dělníky,skladníky,je to jednoduché a logické,jsme rozvinutou linkovou montovnou,ajnštajny netřeba,to je dmes problém španělska, co s těmi mladými do 35 let,již 60% je jich tam nezaměstnaných.obdobně,itálie a řecko

Ygrain řekl(a)...
18. října 2016 20:15  

"Polovina dnešních povolání nebude vůbec existovat."

Tak to by mě taky zajímalo, která to budou. Kuchař? Daňový poradce? operátor CNC strojů? Uklízečka? Lékárník? Zahradník? Právník? Nějak mě nic nenapadá. - Leda by měl pan Růžička na mysli nějakou postapokalyptickou společnost, v tom případě bychom se opravdu měli přeorientovat na dovednosti typu jak rozdělat oheň bez sirek, jak sežrat a nebýt sežrán a proč se nerozmnožovat s tříokým mutantem.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. října 2016 20:38  

Co máte proti tříokým mutantům, to je diskriminace, ne-li rasizmus, štěstí, že ten mutant není ta mutantka.

Ygrain řekl(a)...
18. října 2016 20:49  

Proti nim nic, jen proti kvalitě jejich genetické informace a její kompatibilitě s našimi nadějnými studenty.

Fanda Moudry řekl(a)...
18. října 2016 23:30  

I takový Petr Gazdík -učitel ze STAN udělal od roku 2002 pro školství "hodně moc dobrého". Asi neměl a nemá charisma, proto se již asi tak dlouho, pan učitel M-Z, věnuje výhradně politice. Možná by stálo za to, aby někdo spočítal učitele v poslanecké sněmovně a senátu. Taky mě zajímá, co udělali proti rozkladu českého školství.

laimes28 řekl(a)...
19. října 2016 9:39  

práce v průmyslu,zem,dopravě a službách bude pouze bude pouze pro 1/3 lidí,další třština bude udržována státním aparátem jako státní zamšstnanci (pokud na ně bude stát mít penéze) a poslední třetina budou lidé bez práce, v naší zemi bude potřeba dvou kategorií: 1/dělník,pomocný dělník,vrátný uklizeška,řidič 2/universální řemeslník vyuřená ve dvou třeh oborech typu instalatér+elektrikář ,který se během života bude rekvalif na malíře či kominíka podle aktuální potřeby trhu , no a to je vše,nic složotího

Eva Adamová řekl(a)...
19. října 2016 18:21  

"Učitel bez charismatu to má složité"

No a ten s charismatem to má ještě složitější. Nemá sice problém s žáky, ale většinou ho má s vedením školy.



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.