Může inkluze zachránit „děti na odpis“? V Česku přibývá dětí, které nedokončí ani základní školu a nemají šanci najít slušnou práci

úterý 18. října 2016 ·

V Česku přibývá dětí, které nedokončí základní vzdělání. Jen za posledních pět let se tato skupina rozrostla na bezmála dvacet tisíc. Statistiky ukazují, že nejvíce dětí propadá v Ústeckém kraji. Základní školu tu nedodělá každý desátý žák. V tom, zda najdou v budoucnu práci, či o ni vůbec budou stát, přitom vzdělání hraje největší roli. Reportáž o přibývajícím množství mladých lidí, kteří „propadnou na pracák“ přináší MF DNES.


Daniel Prokop (twitter.com)
„Výzkumy v sociálně vyloučených lokalitách ukazují, že u lidí, kteří mají jen základní školu nebo nedokončené základní vzdělání, je pracovní aktivita pod třiceti procenty, a to i když zahrneme brigády,“ propočítává sociolog Daniel Prokop z agentury Median.

Nejčastěji jde o děti rodičů, kteří sami mají nízké vzdělání a kteří žijí v prostředí chudinských čtvrtí či na ubytovnách. V sociálně vyloučených lokalitách na Ústecku žije více než deset procent dětí ve věku od šesti do patnácti let.

Ministerstvo školství v této souvislosti sází na inkluzivní novelu školského zákona. Ta má školám poskytnout prostředky, které by dětem z vyloučených lokalit pomohly překonat jejich handicapy. Nejen pro ně zařídit hodiny doučování – protože doma nemají nikoho, kdo by jim s přípravou pomohl – ale také nastavit výuku tak, aby měly šanci.

Jenže většina učitelů na základních školách podle reportérů MF DNES inkluzi přinejmenším nevěří. Jako jeden z nejčastějších důvodů uvádějí, že handicapované děti budou spolužáky brzdit.

Filip Pertold (nfneuron,cz)
Filip Pertold z Institutu pro demokracii a ekonomickou analýzu při Akademii věd vidí klíč v tom, že se mají v prvé řadě motivovat učitelé. Ti, kteří pracují v problémových lokalitách, by podle něho měli brát vyšší plat než jejich kolegové dejme tomu v Praze. Prospěla by podle něj i „pozitivní diskriminace“ například při přijímání romských studentů na vysoké školy. „Dokud nebudeme brát vzdělání sociálně vyloučených dětí jako investici, nikam se nedobereme,“ tvrdí Pertold.


Celý text naleznete v dnešním vydání MF DNES

16 komentářů:

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. října 2016 v 9:51  

Tak ten západ konečně doháníme. Aspoň v té negramotnosti.

Ygrain řekl(a)...
18. října 2016 v 10:23  

"Ministerstvo školství v této souvislosti sází na inkluzivní novelu školského zákona. Ta má školám poskytnout prostředky, které by dětem z vyloučených lokalit pomohly překonat jejich handicapy."

MÁ poskytnout. Tak šup šup, poskytujte. Když jsou peníze, všechno jde líp.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. října 2016 v 10:53  

Prospěla by podle něj i „pozitivní diskriminace“ například při přijímání romských studentů na vysoké školy.

Konečně to někoho napadlo!
Chybí už jen průmět do té naší zastupitelské demokracie.

poste.restante řekl(a)...
18. října 2016 v 11:13  

Možná by si "badatelé" v problematice romského vzdělávání měli odpovědět na jednu prostou otázku:
Jak je možné, že totalitní Československo mělo prakticky nulovou negramotnost romského etnika, kterážto praxe ještě cca deset let po revoluci víceméně přetrvávala a "problémy" se vzdělaností tohoto etnika začaly narůstat až v průběhu posledních cca 15 - 20 let?

Snad by náznak odpovědi umožnil přestat vymýšlet různé krávoviny a soustředit se na podstatu problému.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. října 2016 v 12:07  

Jestli tu nebude hrát poměrně význou roli to zpropadené slůvko 'muset'.
Slůvko tak zavržení hodné, že moderní pedagog na něj nesmí ani pomyslet, natož aby jej vyslovil, nebo dokonce, a to jsem se úplně zpotil, použil.
Muset, to zní jako jméno vrchního velekněze faraona Amenemhet I.

poste.restante řekl(a)...
18. října 2016 v 12:11  

Jo, jo. Seznam zakázaných slov českého školství - muset, umět, vědět, znát...

Eva Adamová řekl(a)...
18. října 2016 v 15:40  

Mohl by prosím vás někdo vysvětlit těm kvalitním novinářům z MF Dnes, že uplatnitelnost určité části lidí na pracovním trhu by se "dokončením" základní školy nijak výrazně nezvýšila? To je jen jejich mylný, ničím nepodložený předpoklad. Vždyť i v zemích, kde se nepropadá a všichni základní školu "úspěšně" dokončí, je dost vysoká nezaměstnanost, a v mnohých z nich je dokonce vyšší než u nás. Že by tam tu skupinu nezaměstnaných tvořili hlavně vysokoškoláci a maturanti? To se mi fakt nějak nechce věřit.

Unknown řekl(a)...
18. října 2016 v 16:37  

Uplatnitelnost určité části lidí na pracovním trhu by se "dokončením" základní školy nijak výrazně nezvýšila, ale dokončené základní vzdělání by umožnilo některým žákům pokračovat na OU a získat tak nějakou kvalifikaci.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. října 2016 v 16:45  

dokončené základní vzdělání by umožnilo některým žákům pokračovat na OU a získat tak nějakou kvalifikaci.

Slyšel jsem, že mnohá OU umožňují svým žákům dokunčit si základní vzdělání v tom procesu získávání nějaké kvalifikace. Otázkou zůstává, jestli a jak se jim daří tu kvalifikaci získat celou.

Charlie řekl(a)...
18. října 2016 v 18:09  

Nevím jak je to jinde, ale jedna z místních škol má statut školy v sociálně vyloučené lokalitě. Mimochodem škola vedle, ale na témže sídlišti tento statut nemá. A co z toho? Veškeré kroužky zdarma, totéž družina, příspěvky na obědy pro sociálně slabé. Školní psycholog, výchovný poradce, asistenti ve třídách, odpolední konzultace a doučování. Využití: Prakticky nulové, minimálně ze strany těch, kterých by se to mělo přímo dotknout. Kde není zájem, snaha zvenčí nestačí.

Unknown řekl(a)...
18. října 2016 v 18:13  

Ano a kromě snahy OU a praktických škol (středních) existují i kurzy k doplnění vzdělání na několika úrovních. Takže kdo hledá, najde.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. října 2016 v 18:32  

Takže kdo hledá, najde.

A hledá ten, kdo hledat chce.

Charlie řekl(a)...
18. října 2016 v 18:40  

Existuje jedno staré arabské přísloví o určitých zvířátkách a přírodních špercích, přesnější nemohu být, abych nebyl smazán. Myslím, že se na určité situace docela hodí.

Janek Wagner řekl(a)...
18. října 2016 v 20:34  

Článek v MF DNES má především zavádějící a bulvární titulek "Každé desáté dítě nedokončí základku" i perex "Přibývá dětí, které nedokončí základní školu. V Česku tak vyrůstá generace, která je předurčena k závislosti na podpoře státu." Zavádějící i je uvádění počtu žáků, kteří nedokončili ZŠ za 5 let. Ročně jich je méně než 2 % z populačního ročníku (tedy stejně jako žáků s LMP). To, co chybí, je srovnání s dalšími státy.

Unknown řekl(a)...
18. října 2016 v 23:19  

Zvláště výživný je poslední odstavec na straně 3. Ten mě dostal do kolen.

"Při tom platí, že o odklad zpravidla nežádají znevýhodnění rodiče. Jejich dítě tak vstupuje do kolektivu starších, zralejších a připravenějších žáků a dovednostmi jim zkrátka nestačí".

Dokonale zmanipulované informace. Kdo dal podnět a financuje tyto "postřehy" v DNES?

Unknown řekl(a)...
19. října 2016 v 9:40  

Nevím, kdo jsou "znevýhodnění rodiče", ale je pravda, že děti z nepodnětného sociokulturního prostředí jsou znevýhodněné tím, že se jejich rodiče nepostarali o to, aby do školy nastupovaly náležitě připravené, včetně případného odkladu povinné školní docházky, pokud jsou nezralé.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.