NKÚ: Propagace evropských fondů, projektů a operačních programů stála stovky milionů korun. Povědomí veřejnosti o pomoci z EU ale nevzrostlo

úterý 28. června 2016 ·

Nejvyšší kontrolní úřad prověřil peníze, které Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT), Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) a Regionální rada regionu soudržnosti Střední Čechy používaly v letech 2008 až 2015 na propagaci projektů podporovaných z evropských fondů. Kontroloři se zaměřili na mediální a propagační projekty a kampaně za téměř 250 milionů korun financované prostřednictvím čtyř operačních programů. Ty měly u široké veřejnosti zvýšit povědomí o Evropské unii, operačních programech i konkrétních podpořených projektech. Povědomí o pomoci z těchto evropských peněz se ale přesto mezi občany nezměnilo.


Vyplývá to z dostupných průzkumů a hodnotících zpráv o dopadu těchto propagačních a komunikačních aktivit, které NKÚ vyhodnotil. Řadu z nich si nechala zpracovat sama kontrolovaná ministerstva. Například z několika průzkumů z prosince 2013 vyplývá, že povědomí o existenci fondů zůstávalo od roku 2011 na stejné úrovni. Jak v roce 2011, tak o dva roky později vědělo o fondech EU zhruba 74 % obyvatel České republiky. Když se kontroloři zaměřili na to, jestli se zvýšilo povědomí lidí o kontrolovaných operačních programech, zjistili, že povědomí veřejnosti o nich se nezvýšilo, v případě OP VaVpl dokonce kleslo. Oproti roku 2011 si v roce 2013 také méně lidí myslelo, že informace o evropských fondech jsou jasné, srozumitelné, konkrétní a přesné, a to navzdory tomu, že se do propagace investovalo tolik peněz.

Z kontrolovaných peněz vynaložených na publicitu se nejvíce utratilo za televizní a rozhlasové spoty, které byly zaměřeny na širokou veřejnost a propagovaly projekty financované z kontrolovaných evropských fondů. Tyto spoty za celkem 138 milionů korun ale neobsahovaly žádné informace o tom, kolik se za úspěšné projekty zaplatilo. V televizních spotech také často chyběly informace o tom, že úspěšné projekty spolufinancovala Česká republika ze svého rozpočtu. V případě OP VaVpI televize a rádia většinu spotů vysílaly až těsně před ukončením operačního programu, což evokuje spíše potřebu vyčerpat evropské peníze než průběžně informovat o jejich přínosech.

Nedostatky pak kontroloři našli i při přípravě mediálních kampaní. Při schvalování konkrétních projektů kontrolovaná ministerstva ani regionální rada nehodnotily, jestli jsou rozpočty na mediální kampaně a další projekty přiměřené. V řadě případů Nejvyššímu kontrolnímu úřadu ani nevysvětlily, jak v projektech stanovily předpokládanou hodnotu veřejné zakázky. To je přitom důležité už jen proto, aby bylo možné vyhodnotit, jestli i ta nejlevnější nabídka není ve skutečnosti předražená.

Odbor komunikace
Nejvyšší kontrolní úřad

1] Operační programy Vzdělávání pro konkurenceschopnost (OP VK), Výzkum a vývoj pro inovace (OP VaVpI), Lidské zdroje a zaměstnanost (OP LZZ) a Regionální operační program Střední Čechy (ROP SČ).

Dokumenty ke stažení:

Kontrolní závěr z kontrolní akce NKÚ č. 15/26 (pdf, 583 kB)

Tisková zpráva ke KA č. 15/26 – 27. 6. 2016



6 komentářů:

tyrjir řekl(a)...
28. června 2016 v 1:15  

3.1 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy

- MŠMT řídilo u OP VK i u OP VaVpI některé z aktivit spíše způsobem „ad hoc“ než systémově.

- U OP VaVpI bylo čerpání rozpočtů RKoP bylo v letech 2009–2014 nižší, než MŠMT plánovalo, a to z důvodu nižšího počtu seminářů pořádaných pro žadatele a příjemce, zrušení plánovaných workshopů s mezinárodní účastí nebo nerealizování některých veřejných zakázek. Naopak v roce 2015 byl rozpočet překročen o téměř 40 % díky nasazení komplexní mediální kampaně.

- MŠMT provádělo u OP VaVpI informační a propagační činnosti v souladu s nastaveným harmonogramem komunikace v KoP, respektive RKoP, s výjimkou roku 2013, kdy se nepodařilo uskutečnit původně plánovanou televizní kampaň

- MŠMT zrealizovalo rozsáhlou mediální kampaň až v roce 2014, resp. 2015.


Myslím, že u Inkluze a Kariérního řádu zažíváme v OP VVV něco podobného: Vlastní práce při čerpání EU dotací mají zpoždění. A i potom mají závažné (hrubé) nedostatky v důsledku nesystémového koncipování, plánování, řízení, organizování, vlastní realizace a kontroly výsledků prací.

Zásadní systémové připomínky z cílové skupiny i z veřejnosti ke stavu viz výše zůstávají mnohdy oslyšeny (tzn. bez řádné věcné odpovědi MŠMT jako řídícího orgánu). Většina dotyčných a zodpovědných osob a značná část veřejnosti o tomto stavu ví. V médiích ale slyšíme především samochválu MŠMT.

K čemu jsou takové informační a propagační kampaně? K tomu, aby se lidé čím dál víc naštvávali?

Jsou snad vzdělávací EU dotace nějaká modla, ke které plebs musí vzhlížet podle kázání MŠMT?

K čemu jsou v Česku média? Aby nechávala kupovat jim svěřený mediální prostor z EU dotací anebo především proto, aby objektivně a vyváženě informovala veřejnost?


J. Týř

Viz též
http://www.ceskaskola.cz/2016/06/reakce-msmt-ke-kontrolni-akci-nku.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/06/jirina-janackova-tunel-zvany-doporuceni.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/06/msmt-vyhlasilo-sablony-pro-ms-zs.html
http://www.ceskaskola.cz/2016/06/prectete-si-uz-nelze-jen-slouzit-je.html

Eva Adamová řekl(a)...
28. června 2016 v 14:50  

250 mil. jen na propagační projety a jen ve Středních Čechách? Když si k tomu připočtete, že i v rámci jakéhokoli jiného projektu byla povinná publicita za nemalé peníze, a vezmete to za celou republiku, dostanete se na desítky miliard.
Vždyť logolink má každý v této republice snad už i na záchodě.

tyrjir řekl(a)...
28. června 2016 v 15:16  

To nesystémové "ad hoc" utrácení dotací tuším mnohdy znamená, že se z různých objektivních a subjektivních důvodů neplnily projektové aktivity v jednotlivých projektech podle plánu z projektu. To zřejmě mnohdy vedlo i k více či méně důvodnému prodlužování doby realizace projektů. Aby se stihly dotace vyčerpat, byly zřejmě utraceny peníze určené na průběžné informační a propagační aktivity ze značné části až nakonec. Tedy v rozporu s původním harmonogramem a účelem. Tedy neúčelně a neefektivně.

Ta zpráva NKÚ se tuším netýká jen Středočeského kraje. Týká se myslím i celostátních resortně řízených projektů realizovaných v ní uvedených operačních programech.

Jana Karvaiová řekl(a)...
28. června 2016 v 16:03  

A tak se všichni navzájem poplácáme, soudruzi.

tyrjir řekl(a)...
28. června 2016 v 16:49  

Na nové zemi mohou milióny býti,
není zcela bezpečná, však rozhodně je k žití,
zelené pastviny, půda plodná plně,
kde lidé i zvířata se cítí pohodlně.
Vyhlídku z pahorku přijmou s díky,
hemžit se to tu bude statečnými osadníky,
odtud z širých planin svého ráje
budou bránit hranice domovského kraje.
Když by je chtěl narušit kdosi
společně ho vypíchají jako vosy.
To je to, co vezmu si do hrobu,
a i Ty si hleď tu moudrost chránit:
Jen ten si zaslouží život a svobodu,
kdo je ochoten je dennodenně bránit.
Společně budou čelit nebezpečí
děti, muži, i ti co už mají roky těžší,
takový spolek bych si přál:
národ, který by na volné zemi stál.

J.W.Goethe - Dr. Faust

http://doktorfaust.cz/a5c6.html

Nicka Pytlik řekl(a)...
28. června 2016 v 21:47  

Vypadá to, jako kdyby ne úplně všechno bylo v pořádku. Pytliky to zase až tak moc nepřekvapuje. Vzpomínají si totiž, jak v rámci SIPVZ byla rozesílána broužura ke školení základní úrovně. Zaplaceny za ni byly dva miliony, a na její propagaci také dva. Tedy necelé, aby to tenkrát nemuselo přes výběrové řízení. Ta brožura byla takové úrovně, že, jak už tenkrát pytlici psali, by to za týden dal dohromady kterýkoli ze seminaristů uvedených pytliků.
Tenkrát se to vyzkoušelo, a jako funkční se uplatňuje dodnes, a uplatňovat bude, co misterstvo školství ministerstvem bude. Ať si kalové říkají, co chtějí. Jedeme dál, kočátŕem bílým kolem černých skal.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.