Ondřej Šteffl: Je to marný, je to marný, je to marný

středa 18. května 2016 ·

Víte, co to je epizeuxis? Nevíte. Nevadí, ono vám to také k ničemu, k ničemu, ale vůbec k ničemu nejspíš nikdy nebude. To méně zajímavé je, že to je básnická figura, jakou jsem použil v nadpisu i předchozím souvětí. To mnohem zajímavější je, že odhadem pro šest set letošních maturantů neznalost tohoto termínu rozhodla o tom, že nesložili maturitní zkoušku a část z nich skončí na úřadech práce.


Za pár dnů zveřejní CERMAT výsledky letošních maturit a v novinách budeme zase číst nesmyslné úvahy o tom, zda se maturanti letos zlepšili či zhoršili. Proč nesmyslné? No představte si, že by průměrný čas účastníků Jizerské padesátky byl letos o čtvrt hodiny lepší než loňský (což se například stalo v letech 2011 a 2012) a někdo napsal, že letos se závodníci o hodně zlepšili. Ano, někteří závodníci mohou být připraveni líp, jiní hůř, ale to se v průměru tisíců závodníků vyruší, stejně jako se individuální rozdíly vyruší u desítek tisíc maturantů. Každý chápe, že pokud se průměr času závodníků změní o čtvrt hodiny, je to především v jiných podmínkách závodu. Sněží nebo svítí slunce, fouká vítr, mrzne nebo je obleva, stopa je rychlá či pomalá. A úplně stejné je to s testy u maturit. Pokud se rok od roku výsledky liší, dominantní příčina je v rozdílné obtížnosti testů. Případné změny v úrovni maturantů se mohou projevit v delším období, ale z roku na rok jsou nepatrné.

Kdo si cucá z prstu obtížnost testů?

Mnoho lidí včetně mnoha politiků si ovšem myslí, že oficiální katalog požadavků k maturitě zaručuje, že test bude každý rok stejně obtížný. To je ovšem naprostý omyl. Řadu let jsem se tvorbou testů profesionálně zbýval, a mohu vás ujistit, že podle daného katalogu bez problémů umím vytvořit test, v němž propadne víc než polovina maturantů, stejně jako test, v kterém uspějí skoro všichni. A ani je od sebe na první pohled nerozlišíte.

Dlouho jsem měl dojem, že CERMATu prostě neumí udržet stejnou obtížnost testů. Jak to je, jsem pochopil až předloni. Když se meziročně výrazně zhoršily výsledky v matematice, ředitel CERMATU Jiří Zíka se nechal slyšet, že to čekal, protože do testu dali víc otevřených úloh, tedy takových, kde maturanti odpověď nevybírají z nabídky, ale musí ji vytvořit. Pan Zíka je státní úředník a plní, co po něm nadřízení žádají. A jak je z vyjádření vidět, aby testy byly každý rok stejně obtížné, to po něm Ministerstvo nechce. A tak každý rok o obtížnosti testů rozhoduje v CERMATu vedoucí metodik příslušného předmětu. Tím ovšem rozhoduje i o tom, zda propadne pět nebo třeba deset tisíc maturantů. Je mi záhadou, jak je možné, že takové svévolné rozhodování o lidských osudech v demokratické společnosti svěřujeme do rukou subalterních úředníků bez jakékoliv zodpovědnosti.

Matematika 18x těžší než čeština

Už to neguje základní požadavek na státě garantovou zkoušku - měřit všem stejně. Ještě větší problém jsou ale rozdíly mezi předměty. Proč v matematice každý rok propadá přes 20 % dětí, zatímco v češtině to zatím bylo vždy méně než 7 %. Loni 6,5 % ovšem třeba v roce 2012 jen 1,1 %. Proč je test z matematiky třikrát až osmnáctkrát obtížnější než z češtiny. Nikomu to asi nepřipadá divné. Vždyť matematika byla vždycky strašák, že.

Jenže podle mezinárodního šetření PISA, které má jasnou metodiku a zcela profesionálně zabezpečuje meziroční i mezipředmětovou srovnatelnost, se čeští žáci v matematice pořád se drží na průměru, zatímco ve čtenářské gramotnosti, tedy v českém jazyce, byli a zůstávají podprůměrní. Naše požadavky v matematice jsou očividně v mezinárodním kontextu zcela nepřiměřené a v českém kontextu bizarní. Každý vidí, že znalost epizeuxí je zhola zbytečná pro policistu, kosmetičku, zdravotní sestru či opraváře plynových kotlů. Ano ti všichni a mnozí další musí mít maturitu - to je ten český kontext. Málokdo se ale zamýšlí nad tím, k čemu že má každý maturant, umět užít logaritmování při řešení exponenciální rovnice, užít vlastnosti kolmých a kolineárních vektorů či znát variace, permutace a kombinace. A opět včetně policistů a kosmetiček.

Po šesti letech nevíme k čemu to bylo

S velkou slávou jsme zavedli jednotnou pro všechny stejnou státní maturitu, která měla zaručit, že každý maturant dosahuje požadované úrovně. Postupně se ukazuje, že vlastně vůbec nevíme, proč a jak jsme tu úroveň nastavili. A ještě navíc se nestaráme, že je každý rok jiná. A tak stejně, jako před zavedením stání maturity, maturitní vysvědčení nedokazuje praktiky nic.

A protože je úroveň každý rok jiná, tak ani nevíme, zda se maturanti zlepšují nebo zhoršují. Ale pokud vím, tak žádné zlepšení nehlásí ani vysoké školy, ani zaměstnavatelé ani nikdo jiný. A tak hlavní reálný výsledek státních maturit spočívá v tom, že žáci středních škol se mají čeho bát, a že jich každoročně několik tisíc pošleme na úřady práce. Asi bychom měli uvažovat o tom, že to celé zrušíme.

Už o tom píšu 6 let, co státní maturity trvají. Ale je to marný, je to marný, je to marný.

Článek v trochu jiné podobě vyšel 11/5/2016 v MFDnes.



49 komentářů:

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. května 2016 v 0:36  

Už o tom píšu 6 let, co státní maturity trvají. Ale je to marný, je to marný, je to marný.

Nezbývá, než povolat Chocholouška.

Pavel Doležel řekl(a)...
18. května 2016 v 1:05  

"Jenže podle mezinárodního šetření PISA, které má jasnou metodiku a zcela profesionálně zabezpečuje meziroční i mezipředmětovou srovnatelnost, se čeští žáci v matematice pořád se drží na průměru, zatímco ve čtenářské gramotnosti, tedy v českém jazyce, byli a zůstávají podprůměrní."

To se mi nechce věřit. Kteří žáci jsou tedy v českém jazyce lepší, než ti čeští? Snad finští? Že jsem to uhod? Bobeček zase tuhle povídal, jak ve Finsku jsou ve všem lepší.

tyrjir řekl(a)...
18. května 2016 v 1:14  

PISA hodnotí znalost MATEŘŠTINY. Například schopnost porozumět psanému textu, schopnost správně vyjadřovat myšlenky atd.

Pavel Doležel řekl(a)...
18. května 2016 v 1:15  

"Každý chápe, že pokud se průměr času závodníků změní o čtvrt hodiny, je to především v jiných podmínkách závodu. Sněží nebo svítí slunce, fouká vítr, mrzne nebo je obleva, stopa je rychlá či pomalá. A úplně stejné je to s testy u maturit. Pokud se rok od roku výsledky liší, dominantní příčina je v rozdílné obtížnosti testů. Případné změny v úrovni maturantů se mohou projevit v delším období, ale z roku na rok jsou nepatrné."

Tak máme důkaz přímý, nepřímý, sporem, matematickou indukcí a nově i důkaz typu "kazdychape".

Těm prvním čtyřem celkem rozumím. Ten poslední typ pořád nějak nedávám. Jak plyne z toho, že jeden rok propadne u maturit 1,1% uchazečů a jiný teba 7%, že mají testy různou obtížnost? To může být stejně tak třeba silou populačního ročníku, podílem maturantů s češtinou jako druhým jazykem, počtem studentů nepřipuštěných k maturitám, apod.

Mimochodem, tvrdit, že maturitní testy z matematiky jsou 18x obtížnější, než maturitní testy z českého jazyka je asi totéž, jako tvrdit, že svíčková je 18x chutnější, než rajská. V jakých jednotkách se oficiálně měří obtížnost testu?

Tajný Učitel řekl(a)...
18. května 2016 v 6:22  

Proč epizeuxis? Protože žáci na škole, kde učí pánové Soukal, Kostečka a spol., ji musí vědět.
Proč všichni žáci na všech sš s maturitou? Protože to tak ti pánové uznali za vhodné. Proč? Protože je to nepodkročitelné minimum. Proč? Musí to znát. Proč? Kdo nezná epizeuxis, není hoden. Proč? Pokud byste nebyl nevzdělanec, věděl byste. Proč? Jděte už doprdele s těmi otázkami.

Vít Tomis řekl(a)...
18. května 2016 v 6:38  

odhadem pro šest set letošních maturantů neznalost tohoto termínu rozhodla o tom, že nesložili maturitní zkoušku a část z nich skončí na úřadech práce.
To tedy rozhodně ne. U testů nikdy nerozhoduje jediná chybná odpověď. To snad odborníci na vzdělání vědí.

Snahy SCIO a Kalibro o "objektivizaci" maturitních testů (tedy o omezení, raději zničení Cermatu) jsou pochopitelné. Tolik příživníků se na malém českém školském trhu dlouhodobě neuživí. Jejich vznešené cíle mají stejný základ jako snaha ministra financí omezit daňové úniky. Akorát ten má a bude mít mnohem snažší přístup k datům svých konkurentů.

Už o tom píšu 6 let, co státní maturity trvají.
Ono to spíš vypadá, jako byste o tom hovořil již před válkou s panem okresním hejtmanem...

PS. Zrušení současné podoby maturitních zkoušek a Cermatu plně podporuji.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
18. května 2016 v 6:44  

Pan Sám-mám-máslo-na-hlavě (tedy Šteffl) si prostě potřebuje kopnout.

Oldřich Botlík řekl(a)...
18. května 2016 v 7:53  

odhadem pro šest set letošních maturantů neznalost tohoto termínu rozhodla o tom, že nesložili maturitní zkoušku a část z nich skončí na úřadech práce.
To tedy rozhodně ne. U testů nikdy nerozhoduje jediná chybná odpověď. To snad odborníci na vzdělání vědí. [konec citace]

Ach jo! U testu ČJL byla hranice úspěšnosti 22 bodů. Nechci se nijak vyjadřovat ke správnosti odhadu O. Šteffla. Měl však nejspíš na mysli toto: odhaduje, že 600 maturantů získalo v celém testu 21 bodů a současně nezískalo 1 bod za úlohu o epizeuxi. Kdyby ho tito maturanti naopak získali, měl by celkem 22 bodů (22 = 21 + 1) a testem by prošli.

mirek vaněk řekl(a)...
18. května 2016 v 7:54  

Ano, je to marný. Pane Štefle, štěkáte na špatný strom. Obtížnost testů neurčuje Centrum, ale MŠMT a politici. Ti musí schválit každé ztížení či zjednodušení testů. Centrum to je schopno udělat kdykoliv a jakkoliv, pokud mají databázi úloh různých obtížností, což jistě víte.
Jaké je zadání, takové jsou testy.

Marie Maruška řekl(a)...
18. května 2016 v 8:22  

Dá se někde zjistit, čím se Cermat při nastavení otížnosti testů řídí? Nechce se mi věřit, že by náměstek MŠMT zavolal panu Zíkovi do Cermatu: "Nazdar, tak letos tu matiku trochu zjednodušte, potřebujeme, aby prošlo 18 % žáku. Potřebujeme politicky obhájit povinnou maturitu z matiky, budou volby, tak musíme ukázat, že strašák maturitou funguje a studenti se už teď zlepšují. Zase to ale nesmí být moc velké zlepšení, potřebujeme zaplnit učňáky; Škodovka potřebuje lidi k pásu. Angličtina a čeština je OK...."

mirek vaněk řekl(a)...
18. května 2016 v 9:22  

Milá maruško, nevím jak to chodí u vás ve firmě, když vám šéf zadává úkoly. Možná se sejdete na poradě a prodiskutujete to, možná to dostanete mailem nebo vám to někdo vyřídí.
Ani nevím jak to funguje na ministerstvu. Jak řídí školský výbor parlamentu ministryni(nebo naopak?) a jak řídí své další zaměstnance na MŠMT a tedy i organizace MŠMT zřízené. Ale neočekáváte snad, že si Centrum dělá co chce aniž by o tom nadřízení věděli.
Navíc nechápu, proč jste překvapena, když každou chvíli vidíte co jsou schopni schválit v parlamentu oproti předem promyšleným a odborníky připraveným verzím zákonů.
Přeji hodně optimizmu a nekažte si ideály. Lepší nevědět.

Vít Tomis řekl(a)...
18. května 2016 v 9:48  


a současně nezískalo 1 bod za úlohu o epizeuxi
Ach jo. Jedna pokažená úloha (ať už pokažená autory testu nebo studentem) by je nemohla poslat na pracák... Tedy nerozhoduje jedna úloha...

Oldřich Botlík řekl(a)...
18. května 2016 v 10:07  

No tak ne...

Zdeněk Sotolář řekl(a)...
18. května 2016 v 12:13  

ve čtenářské gramotnosti, tedy v českém jazyce

Kdy tohle skončí? Čtenářská gramotnost je čtenářská gramotnost a čeština (jako předmět) je čeština. Vždyť naši žáci měli především problém s nelineárními texty.

Ondřej Šteffl řekl(a)...
18. května 2016 v 13:04  

mirek vaněk řekl(a)... 18. května 2016 7:54
Obtížnost testů neurčuje Centrum, ale MŠMT a politici.
Jak správně píše Marie Maruška, to je nepředstavitelné. Platí to jednodušší vysvětlení: je to prostě chaos, a obtížnost neurčuje vlastně nikdo. A tak rozhodující slovo má až ten poslední článek.

Centrum to je schopno udělat kdykoliv a jakkoliv, pokud mají databázi úloh různých obtížností, což jistě víte.
I to je omyl. Udělat dva stejně obtížné testy je mnohem, mnohem těžší, než se vám zdá, a to i když máte databáze úloh jako má Scio.

Ostatně sám píšete: Ani nevím jak to funguje na ministerstvu. Jak řídí školský výbor parlamentu ministryni(nebo naopak?) a jak řídí své další zaměstnance na MŠMT a tedy i organizace MŠMT zřízené. Ale neočekáváte snad, že si Centrum dělá co chce aniž by o tom nadřízení věděli.

No já to vím. Je to nepřestavitelný chaos. Třeba rozhodnutí o některých projektech OP VVV v řádu miliard se rodí na chodbách jak Venuše z pěny. Že by nějak, někdo rozhodoval na mšmt o obtížnosti testů si neumím ani v největší fantazii představit.

Q. E. D. řekl(a)...
18. května 2016 v 13:30  

Vida, stačila jediná maturitní otázka a praktický celý národ už zná slovo epizeuxis. Co se nepodařilo češtinářům za čtyři roky, se podařilo Cermatu za jediný den. :)

tyrjir řekl(a)...
18. května 2016 v 13:34  

Školství je rozpočtově financovaná veřejná služba a veřejnost má právo vědét, jak funguje. Výše uvedené povzdechy a otázky pana Šteffla považuji za legitimní. Žáci, rodiče, učitelé i zřizovatelé škol jsou myslím českým státem ve věci školství dost šizeni nejen velikostí rozpočtu, ale i pochybnými (vzhledem ke skutečným potřebám kvalitního vzdělávání všech dětí nedostatečně účelnými a efektivními) koncepcemi a pochybným využíváním rozpočtových peněz a dotací.

Nicka Pytlik řekl(a)...
18. května 2016 v 13:59  

stačila jediná maturitní otázka a praktický celý národ už zná slovo epizeuxis

Přesněěě.
Tak nějak si představuji účinnou práci s chybou, po které všichni my, moderní učitelé vokativujeme.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. května 2016 v 14:01  

Celý národ už zná epizeuxis. Tak to si národ přilepšil. Máňo, už vím, proč nemám maturitu. A teď mazej pro pivo.

Nicméně, někdo musí zadat procenta úspěšnosti DT SMZ. Rádi bychom věřili, že je to někdo moudrý, znalý, někdo, komu leží na srdci dobro žáků i národa, někdo, kdo má kolem sebe tým podobně moudrých praktiků, výzkumníků, sociologů, kteří stráví mnoho měsíců studiem relevantních domácích i zahraničních dat, kteří spolupracují s ministerstvy školství EU a celého světa, je-li to potřeba atp. Teprve pak zasednou ke stolu a pronesou ortel, 40% palec dolů.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. května 2016 v 14:04  

Ve skutečnosti je to nějaký úředníček s prošoupanou zadnicí, který si procenta vycucal z prstu; maximálně měl zadání politické nebo průmyslové lobby. Jak prosté a zároveň triviálně blbé.

Tajný Učitel řekl(a)...
18. května 2016 v 14:06  

Nebo ASČ, což je to samé.

Josef Soukal řekl(a)...
18. května 2016 v 14:27  

Kolik čtenářů nám už asi přihrály blbé urážky tohohle neznámého učitýlka?

krtek řekl(a)...
18. května 2016 v 14:46  

Nechcete nějaké pilulky ze sušených žab, pane Tajný?

tyrjir řekl(a)...
18. května 2016 v 14:47  

Pánové, nebuďte prosím zbytečně vepři.

tyrjir řekl(a)...
18. května 2016 v 14:48  

Opravuji: ... ve při ... :)))

Tajný Učitel řekl(a)...
18. května 2016 v 15:09  

Krtku, sem s nimi. A přiložte vysvětlení nastavení procent úspěšnosti. Nebo si jen s kapacitou Soukalem poplácáváte kapacitnost.

krtek řekl(a)...
18. května 2016 v 16:55  

Tak pro Tajného:
Recept na pilulky
Galerie skleniček
Vysvětlení významu

Vladimír Stanzel řekl(a)...
18. května 2016 v 18:55  

Taj(hov)ňousku,

vy jste se zase dneska rozjel! Sršíte malmoty skoro jako váš velký vzor eMZák. Jen tak dál!

Tajný Učitel řekl(a)...
18. května 2016 v 21:28  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
18. května 2016 v 22:42  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Nicka Pytlik řekl(a)...
18. května 2016 v 23:38  

Zdá se mi. že tahle diskuse ztrácí glanc.
Utápět se v podružnostech nemá myslím smysl.


Že diskuse ztrácí glanc? Právě naopak!
Vzhledem k tomu, v jaké dějinné epoše se nacházíme, na přitažlivosti naopak získává.
A odpověď na otázku, kdo všechno je tu ten hovňousek, považuji za naprosto ztěžejní.
Hlásí se ještě někdo?

Simona CARCY řekl(a)...
19. května 2016 v 10:56  

A jak by to bylo podle Vás, Tajnej, správně? Kdo by se podle Vás měl zamyslet a říct: maximálně jedenáct procent?

Nicka Pytlik řekl(a)...
19. května 2016 v 11:50  

Úplně nejlepší je, když někdo něco napíše, a pak to zase smaže.
Takže můj příspěvek z 18. května 2016 23:38 cituje tyrjir z 18. května 2016 22:42 a 'hovňouskem' reaguje i na Tajný učitel z 18. května 2016 21:28.
Moderátoru diskuse navrhuji udělit těmto dvěma kašparům napomenutí.

Tajný Učitel řekl(a)...
19. května 2016 v 13:26  

Paní Carcy, nikdo. Mohlo by to být tak, že by se zkoušelo zvládnutí vědomosti obsažených v kp formou dlouhého/dlouhých textů opravováných centrálně a analýzou přečtené knihy, ústně, za přítomnosti supervize, nebo by se mohl pořídit zvukový záznam pro fanatiky objektivity. Test by se nekalibroval pomocí distraktorů k určitému procentu úspěšných/neůspěšných.

tyrjir řekl(a)...
19. května 2016 v 13:31  

Personalizace diskusí v České škole myslím někdy překračuje únosnou mez.


Simona CARCY řekl(a)...
19. května 2016 v 14:10  

A k čemu by byl takový výsledek? Objektivita a měřitelnost se tím stávají teoretickými pojmy. A kolika lidem byste takhle zničil život, to ví jen pan Botlík.
Pěkný komentář od Botlíka na čt24 k výsledkům maturit (ve zkratce): No, já nemám ta data, tak se nemohu vyjádřit, ale stejně je to špatně...

Tajný Učitel řekl(a)...
19. května 2016 v 17:58  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Tajný Učitel řekl(a)...
19. května 2016 v 18:01  

paní Carcy,

proč ne? Zadání pro všechny všude stejné znamená stejné výchozí podmínky, pouze a jenom měření aktuálních znalostí a dovedností žáka, dle Cermatu, objektivitu a měřitelnost. Třeba: "Napište úvahu o 300 slovech na téma stárnutí populace a formální dopis/stížnost vedení hotelu o 120 slovech. Vypočítejte 10 příkladů. Máte na to celý den".

Papíry se schoopitopresto odfaxují do CML, vyhodnotí speciálně vyšlechtěnými hodnotiteli a je vymalováno. Hyn sa hukáže.

Simona CARCY řekl(a)...
20. května 2016 v 6:34  

Kdyby se Šteffl místo epizeuxis "je to marný, je to marný, je to marný" zaměřil na klasiku minulého století "učit se, učit se, učit se", neměli by problém žáci, ani Šteffl.

Nicka Pytlik řekl(a)...
20. května 2016 v 9:55  

Přesně. Klasika, je klasika...

tyrjir řekl(a)...
22. května 2016 v 13:50  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
tyrjir řekl(a)...
22. května 2016 v 14:01  

Kdyby se Šteffl místo epizeuxis "je to marný, je to marný, je to marný" zaměřil na klasiku minulého století "učit se, učit se, učit se", neměli by problém žáci, ani Šteffl. (20. května 2016 6:34)

Přesně. Klasika, je klasika... (20. května 2016 9:55)


Kdyby byly v ledničce ryby, nemusely by být rybníky.

Pytlikizace České školy pokračuje? :)))

Nicka Pytlik řekl(a)...
23. května 2016 v 0:22  

Pytlikizace České školy pokračuje?

Rádo by. Docela povzbudivý trend, a očividně.
V této várce jste myšlenkou přispěl už na druhý pokus, a ani v jedné z těch dvou vět se nevyskytuje slovo 'myslím'. Což mi přijde spíš jako idea, než jako reálný stav mozku.

Anonymní řekl(a)...
24. května 2016 v 8:02  

Zkratka hodná pana Šteffla. Jedna špatně zodpovězená otázka neznamená nesložení maturity. Maturity mají mít dvě úrovně, ta vyšší má být nutným předpokladem na přijetí na VŠ.
Argumentace pana Šteffla hraje na nízké pudy, například uvažováním ve smyslu vše zahraniční je lepší (PISA vs. CERMAT).

Ondřej Šteffl řekl(a)...
24. května 2016 v 14:44  

Tomáš Augustýn řekl(a)... 24. května 2016 8:02

Jedna špatně zodpovězená otázka neznamená nesložení maturity.
Je neuvěřitelné, jak všichni zobecňujeme své osobní zkušenosti na celý svět. Ano, pro mě jistě ne, ani pro mou dceru, která letos maturovala. Ale pro cca 600 letošních maturantů ano. Zkuste se vžít do jejich kůže. Je to třeba budoucí kosmetička, IQ má 95 a fakt se snažila, a kvůli epizeuxi nemůže teď dělat svou vysněnou práci. Ano, proč má mít kosmetička maturitu. Ano, možná to je špatně. Ale to děvče maturuje dnes a tady. A tom měli přemýšlet ti chytráci, co tam (do katalogu) epizeuxi a další desítky hloupostí (mnohem víc jich vidím v matematice), dávali.


Maturity mají mít dvě úrovně, ta vyšší má být nutným předpokladem na přijetí na VŠ.
To z mnoha objektivních důvodů jde velmi obtížně a vyvolalo by to řadu problémů. Mnohokrát se o tom psalo. Pokud je to víc, než jen váš osobní pocit, musíte se těmi argumnty proti nějak vyrovnat.

Argumentace pana Šteffla hraje na nízké pudy
Ano, o tom jak by se maturanti měli učit psát, už jsem jednou psal(5832)

například uvažováním ve smyslu vše zahraniční je lepší (PISA vs. CERMAT).
nebo tím, že tvrdím, že mercedes byl vždycky lepší než trabant, že ;-)

Nicka Pytlik řekl(a)...
24. května 2016 v 15:20  

budoucí kosmetička, IQ má 95 a fakt se snažila

Tak.
Kosmetička je spíš hloupější. Jak jinak. Štefflovo dcerka nikoli. To bude asi po matce.

tyrjir řekl(a)...
25. května 2016 v 12:03  

Rádo by duchaplní rádoby pytlikizátoři myslím zaplevelují diskusi na České škole sprosťárnami a hloupostmi viz výše i jinde.

Josef Soukal řekl(a)...
25. května 2016 v 12:38  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
Josef Soukal řekl(a)...
25. května 2016 v 12:39  

"Ano, proč má mít kosmetička maturitu. Ano, možná to je špatně. Ale to děvče maturuje dnes a tady. A tom měli přemýšlet ti chytráci, co tam (do katalogu) epizeuxi a další desítky hloupostí (mnohem víc jich vidím v matematice), dávali."
A který hlupák tu maturitu pro kosmetičky zařídil? A kdo tady nestále tvrdí, že právo studovat má každý, kdo si zamane?
Pane Šteffle, buďte tak laskav, a nesvádějte důsledky pitomostí, na nichž jste se podílel. na jiné. Slyšíte to už potolikáté, že byste mohl svoji drzost v tomto směru skutečně mírnit.

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.