Novela školského zákona a její nejasný dopad

středa 9. března 2016 ·

Jednotné přijímací zkoušky, maturita z matematiky i povinné předškolní vzdělávání jsou kontroverzní systémové změny.


Ve středu 9. 3. 2016 schválená novela školského zákona, kterou se zavádí jednotné přijímací zkoušky na SŠ, povinná státní maturita z matematiky a povinný rok předškolního vzdělávání jdou v duchu větší centralizace a regulace. MŠMT je zavádí přesto, že v případě plošných testování nezná dopad těchto změn do systému a zahraniční zkušenosti jsou spíše varující. V případě povinného roku předškolního vzdělávání má dokonce MŠMT studii, jejíž závěry nerespektuje.

Jednotné přijímací zkoušky na střední školy i povinná státní maturita z matematiky jsou kontroverzní opatření. Jejich cílem má být zvýšení kvality vzdělávání na základní a střední škole, nicméně taková očekávání lze jen těžko předpovídat. Ani k jednomu z těchto opatření nezveřejnilo MŠMT studii proveditelnosti a dopadů do systému, zejména na žáky. Je pravděpodobné, že za současného stavu kvality vzdělávání na školách, zejména v klíčových předmětech (český jazyk, matematika) povedou tato opatření pouze k posílení významu testů, tedy k většímu důrazu na jejich přípravu. To však zdaleka nemusí znamenat, že se zároveň zlepší výuka na školách nebo že si děti odnesou ze vzdělávání ve školách více. Efekt může být zcela opačný: větší míra zbytných informací, které žáci využijí jen pro složení samotného testu.

Povinný rok předškolního vzdělávání nesplní očekávání, tedy posílení školní připravenosti těch dětí, které to nejvíce potřebují, tedy dětí ze sociálně slabého prostředí. Říká to studie, kterou má MŠMT k dispozici, jejíž závěry ale nerespektuje.

Bob Kartous, vedoucí komunikace EDUin, řekl: „První náměstek MŠMT Stanislav Štech je otevřeným zastáncem větší míry státní regulace a větší centralizace školského systému. Novelizace jde přesně tímto směrem.“

4 komentářů:

Pavel Doležel řekl(a)...
9. března 2016 v 17:14  

Konečně dobré zprávy. Ten povinný rok předškolního vzdělávání je věc víceméně neutrální, nicméně povinná maturita z matematiky a centrální přijímačky na SŠ, to jsou obrovské kroky správným směrem. Doufám, že si zase večer pozvou do ČT Kartouse a ten tam bude kvákat jako obvykle. Je mi ho skoro líto. Rozum zvítězil.

Petr Chaluš řekl(a)...
10. března 2016 v 12:51  

Špatné zprávy pro učitele i pro rodiče. A hlavně pro děti.
Ze školek se stanou úřady kontrolující rodiče.
Ze základních škol se stanou trénovací centra na testy Cermatu.
Ze středních škol obdobně a o kus více (s povinným centralizovaným matematickým testem u maturit).

Nicka Pytlik řekl(a)...
10. března 2016 v 13:18  

Po dvaceti letech temna se začíná rozjasňovat. Jupííí!
Učitelé devátých, a časem i osmých tříd zažívají pocit neskonalého štěstí. Konečně se dočkali. Kdyby tak ještě vyšlo, že ty přijímačky budou ne dříve než v polovině června.

tyrjir řekl(a)...
10. března 2016 v 14:44  

Celkově to myslím nedopadlo nejhůř. Až na tu inkluzi dětí s LMP (ale ta se asi fakticky posouvá a ministr finací, když souhlasil, asi přeci jen "nějaký chlup pustí" :). Výsledky vzdělávání se ověřovat budou. Úroveň jednotlivých ZŠ i jednotlivých učitelů bude doufám vidět i podle rozdílu mezi jimi rozdávanými známkami a výsledky přijímaček na maturitní SŠ (být zřizovatelem škol, chtěl bych to vidět:). Matematika jako základ strukturovaného logického myšlení je u maturit taky v pořádku. Vzdělávací Ezoteristi mají myslím se svými pseudo kompetenčními čakrami smůlu - Kdo bude jen blábolit, ten nenaučí a bude vidět:)))

Ještě by měli učitelé mít tu aspoň 30 % volnost pro výuce a ještě by se mělo zavést průběžné ověřování výsledků ve všech předmětech a přizpůsobit tomu i Kariérní řád - ne mentoři, ale dobří učitelé by měli dostat větší platy. To už ale myslím (možná?) půjde udělat i bez zákona.

Teď je myslím nutno starat se hlavně o to, aby se ty vzdělávací EU dotace nevyčerpaly na nesmysly. Doufám, že už se na tom pracuje.

J.Týř

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.