Bořivoj Brdička: Personalizovaný Lumen Courseware s OER

pondělí 12. října 2015 ·

Zpráva o inovativním systému řízení výuky firmy Lumen, který do kontroly činnosti zapojuje uživatele. Na vývoji se podílí známý propagátor otevřených výukových zdrojů (OER) David Wiley.


Poměrně zajímavou zprávu [1] publikoval nedávno na svém blogu Iterating toward openness duchovní otec OER (Open Educational Resources) David Wiley. Již jsme se s ním setkali, když jsme se s tímto pojmem seznamovali (Vliv volné dostupnosti materiálů na školství) a v polemice, kterou vedl se Stephenem Downesem nad možností komerčního využívání volně dostupných materiálů (Mají volné výukové materiály podporovat podnikání?).

Naši studenti by měli znát Wileyho definici OER v podobě 5R [2]:
  1. Retain (právo uživatele na kopii materiálu)
  2. Reuse (právo na vlastní použití materiálu)
  3. Revise (právo materiál upravovat)
  4. Remix (právo kombinovat materiál s jinými)
  5. Redistribute (právo předat ho někomu jinému – sdílet)
Proč David Wiley obhajuje možnost komerčního využití OER, není těžké pochopit (i když s ním v tomto spolu s Downesem nesouhlasím). Jde o to, umožnit podnikání v oblasti školství. A to se neobejde bez nutnosti návratnosti nákladů. Modelů dnes existuje celá řada. Někteří poskytovatelé volně dostupných MOOC kurzů např. umožňují přístup k použitým výukovým materiálům (typicky nejde o OER) pouze registrovaným účastníkům. Snaží se jich mít co nejvíce, a to jim umožňuje profitovat na velkých datech jimi vytvořených (Coursera má 12 mil. uživatelů). Firma Lumen, jejímž je Wiley zakladatelem, zvolila jiný přístup. Nabízí spolupráci vzdělávacím institucím na vývoji kurzů používajících jejich systém řízení výuky (LMS) Lumen Courseware. Za tyto služby se platí, ale uvnitř kurzů se používají většinou již existující OER, které jsou dle definice volně každému dostupné i mimo systém. Cena kurzů se tak výrazně snižuje a náklady na vývoj systému snad mohou být v budoucnosti pokryty příjmy. Zatím je vývoj financován grantem od Gates Foundation.
Tolik úvodem, podívejme se na to, co o vlastnostech tohoto systému sděluje Wiley.

Jistě nás nepřekvapí, dozvíme-li se hned na začátku, že hlavním cílem při vývoji systému je personalizace. To je mantra (mem), k níž dnes chtějí dospět všichni autoři výukových aplikací (Kdy dojde k technologické personalizaci výuky?). Vývojáři firmy Lumen své cíle specifikovali do tří hlavních bodů:
  1. Vytvořit interní model toho, co student zná a dokáže.
  2. Nastavit postupy pro interpretaci modelu.
  3. Poskytnout studentovi jedinečnou nabídku výukových aktivit založenou na analýze modelu.
Wiley si je ale dobře vědom, že současné pojetí systémů LMS naráží na jeden zásadní problém. Řízením se student stává pasivním. Model možná může postihnout jeho osobní vlastnosti, ale říká-li mu, co má dělat, znemožňuje jeho vývoj k samostatnému celoživotnímu poznávání. Lumen Courseware se proto pokouší tento nedostatek alespoň částečně eliminovat.

Buduje model popisující vlastnosti studenta a zároveň mu umožňuje ho mít pod kontrolou a spolupodílet se na rozhodnutích, které systém v rámci personalizace dělá. Prakticky to vypadá např. tak, že při ověřování znalostí je třeba vložit nejen odpověď na otázku, ale též to, do jaké míry student věří, že je jeho odpověď správná (jen hádám, skoro jistota, úplná jistota). Ukázka je na následujícím obrázku.


Celý článek na spomocnik.rvp.cz.

0 komentářů:



Články dle data

Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.