Romea: Škola v Krásné Lípě má speciální třídu pro romské prvňáky. Stojí za tím tlak rodičů z majority?

úterý 15. září 2015 ·

Ředitelka základní školy v Krásné Lípě na Šluknovsku vytvořila speciální třídu pro romské prvňáky. Jejich rodiče si stěžují, že o tom, že jejich děti budou chodit do jiné třídy než ostatní děti, nevěděli. Škola argumentuje tím, že nešlo o rozdělení dětí podle etnicity, ale podle toho, zda navštěvovaly nebo nenavštěvovaly mateřskou školku. Romští rodiče hovoří i o petici neromských rodičů, kteří si nepřáli, aby jejich děti chodily do stejné třídy společně. Nevoli rodičů z majority připustil i starosta města.


„Můj syn dnes nastoupil do školy do prvního ročníku. Paní ředitelka připravila tři třídy a založila sociálně slabou třídu, do které nastoupil můj syn a také další děti. Děti rodičů z ostatních tříd sepsali petici, že si nepřejí, aby naše romské rodiny chodily do třídy s našimi dětmi. Nedali nám možnost volby a proběhlo to bez ohledu na to, co si myslíme,“ napsala prvního září jedna z romských maminek do redakce Romea.cz.

Zřizovatel školy rozdělení dětí odůvodňuje tím, že děti v jiné třídě, tedy ty, které předtím nechodily do mateřské školky, budou mít k dispozici speciální pedagogy a asistenty.

„Žádná petice neexistuje,“ uvedla pro server Romea.cz ředitelka školy Ivana Preyová, která je zároveň členkou městské rady. „Zařazování žáků do tříd je v kompetenci ředitele školy. Žádným rokem jsem nerozdělovala žáky do první A – B po konzultaci s rodiči. Segregovaná třída nevznikla,“ přibližuje.

„Ve třídě je 26 romských dětí. Některé děti jsou světlejší, nevypadají na první pohled jako Romové, ale všechny děti v té třídě jsou romské,“ uvedla pro server Romea.cz další z maminek prvňáčka ve speciální třídě Petra Jelínková.

„Petice proběhla ještě před prázdninami, byla podaná na městský úřad na radu, ale dopředu nás nikdo neinformoval. První školní den se jedna z maminek ptala pana učitele, jestli ta třída, kam chodí naše děti, je romská. Odpověděl, že ano, a že to máme řešit s paní ředitelkou. Ta nám ale řekla, že důvodem zařazení dětí do téhle třídy je to, že nechodily do školky a že se při zápisu zjistilo, že potřebují speciální třídu. Při zápisu během deseti minut… Ano, jsou tu děti, které by potřebovaly speciální třídu, ale určitě ne všechny. Paní ředitelka se zavírá u sebe, nedá se s ní moc komunikovat,“ přibližuje Jelínková.

Podle reportáže České televize připustil nevoli rodičů z majority i starosta města Krásná Lípa Jan Kolář: „Někteří rodiče dětí majoritní společnosti usoudili, že bude vhodnější, pokud jejich děti naši školu nebudou navštěvovat právě proto, že roste poměr romských dětí ve třídách,“ řekl.

Zdroj: Romea.cz

18 komentářů:

Jana Karvaiová řekl(a)...
15. září 2015 v 18:21  

Je to jako ten případ se sklenicí do půlky naplněnou. Jedni v ní vidí poloprázdnou sklenici, druzí ji vidí jako napůl plnou. Je to o myšlení lidí. Kdo chce za vším vidět jinotaje a špatnosti, vidí sklenici poloprázdnou. To jsou ti Romové protestující proti tomu, že jejich děti bude učit někdo k tomu hodně povolaný, poradí si s těmi opravdu zaostalými. A ti dobří by jim přeci mohli pomáhat,ne? Ti dobří a nazaostalí Romové. Třída bude mít lepší péči. Stejně se budou děti s ostatními potkávat. A v dalším roce se může třeba skladba dětí změnit. Ti potřebnější zůstanou se speciálním pedagogem, ti lepší půjdou jinam. Jestliže někdo lepší péči pokládá za segregační, pak je padlý na hlavu.Ale to už potom přesahuje chápání všech.
O tom, že si nezaslouží být podceňováni musí Romové přesvědčit ty druhé. NIKDO to za ně neudělá a ani nesmí udělat. Vypadali by jako neschopní. Pokud si přečtete romské blogy, přesně o tohle žádají ti vzdělanější Romové – nedělejte z nás neschopné. Dobrá, tak přesvědčujte.

Nicka Pytlik řekl(a)...
15. září 2015 v 20:14  

Pravila matka na televizní kameru něco v tom smyslu, že děti si převychovávat nenecháme.
No, svého času jsem se vykašlal na hraní tenisu takovým způsobem, že jsem se jej nejenže nikdy nenaučil, ale dokonce mne vůbec nezvou na turnaje! Když si vezmu, kolik si za to pinkání vydělá třeba takový Nadal, považuji to za velmi, ale doopravdy velmi diskriminační. Nejspíš podám žalobu k nějakému mezinárodnímu soudu a budu se dožadovat náhrady škody.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
15. září 2015 v 21:58  

Realita je taková, že rodiče dají dítě raději na jinou školu, než by své dítě nechali ve "smíšené" třídě - já se jim nedivím.

Důvody zná 95% obyvatel české republiky, akorát se o nich kvůli politické korektnosti a profesionálním "Romům" nesmí mluvit...

Pavel Doležel řekl(a)...
15. září 2015 v 22:54  

No já bych svoji dceru do romské třídy také nedal. Kulturně obohacovat jí budu raději v institucích k tomu speciálně určených, jako jsou divadla, operní scény, koncertní sály, muzea a výstavní síně.

Tajný Učitel řekl(a)...
16. září 2015 v 8:01  

Koukám p. Doležle, že jste se z Eduinu, po zavedení cenzury grafomanů, přestěhoval sem. Potěš koště.

Jinak je krásné pozorovat, jak si vzdělaní lidé krásně dovedou racionalizovat otevřený rasizmus a segregaci.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. září 2015 v 8:41  

Čekal jsem kdy vylezete s rasismem, Vy pokrytče.

Tajný Učitel řekl(a)...
16. září 2015 v 9:09  

Může to odít do hedvábného hávu pragmatismu, selského rozumu, konání dobra v jejich zájmu atp., stejně to nakonec látkou prosákne a bude páchnout na sto honů.

Jana Karvaiová řekl(a)...
16. září 2015 v 10:12  

Takže, když nazveme věci pravými jmény, jsme rasisti. Když to budeme vše halit do cukrátkových slovíček, jsme ti správní chlapáci, ti nerasističtí, ti hodní...
To je největší pokrytectví, které naopak rasismus bude plodit. Jak by mohl rasista, jako já, s těmi lidmi celý život pracovat? To mi tedy vysvětlete.Když řeknu, že mi připadá, že zvýšená péče o děti není segregační, jsem rasista. Takže inkluzivní vzdělávání je tedy rasismus, protože podpůrná opatření půjdou za dětmi(zdůrazní se , kdo je sociálně slabý).
A jak to ta škola měla asi řešit? To se měla rodičů u zápisů ptát: a umí si otřít zadek? ,umí se vaše dítě obléknout? hrajete si s ním doma třeba člobrdo?, čtete si?. To by možná ti rodiče zase protestovali, že jim někdo čmuchá rasisticky v soukromí apod. kecy.
Já toho už zažila, že fakt asi napíšu román. Jenže moje osobní, pravé, nefalšované zkušenosti by mohly být nazvány rasistickými a já bych ještě šla za katr. Tak asi napíšu, jak byla práce s tímto etnikem vždy OK, jak jsou beze zbytku milí, jak se velmi snaží se učit, zcela pravidelně chodí do školy apod. Když totiž o mnoha z nich (bohužel O MNOHA z nich) napíšu pravdu, bude zle. Řekla bych, že je to pro toto etnikum cesta do pekel. Tahle tzv. korektnost.
Jinak pane Tajný - s kolika Romy jste pracoval vy? A taky je rozdíl, když pracujete s Romy na střední (to jsou ti více snaživí a skoro bez problémů) než na základce. Kdy jste byl naposledy v romské rodině na kafi? A dal byste si ho tam vůbec? Myl byste dětem zavšivené hlavy? Jedl byste jídlo připravené rukama těchto dětí?
Já totiž jo, víte!

Jana Karvaiová řekl(a)...
16. září 2015 v 11:31  

Rozdíly mezi těmi, které předškolní docházku absolvovaly, a těmi, které ne, jsou podle odborníků markantní. Potvrdil to například ředitel vyškovské oblastní pedagogicko-psychologické poradny Jiljí Špičák. „Předškolní vzdělávání je velmi žádoucí. Už jen proto, že pomáhá vyrovnat vývojové nedostatky dětí.
Zdroj: http://brnensky.denik.cz/z-regionu/deset-let-povinne-dochazky-deti-se-lepe-prizpusobi-mysli-si-odbornik-20150916-hz9h.html

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. září 2015 v 12:24  

Když už se tu o hlavu mlátí rasismem. Pořád mi vrtá hlavou, jak se pozná, že jsou v jedné třídě samá romčata, zatímco v jiné není ani jedno?
Po nějaké době jsem schopen docela dobře rozpoznat, je-li člověk chytrý nebo hloupý, pracovitý nebo líný, vychovaný nebo nevychovaný, hovorný, tichý, kreativní, systematický, a já nevím co ještě. Ale příslušnosti k rasám, etnikům a národnostem mi nějak unikají. Je na to někde nějaká příručka?
Ačkoli... Někdy mívám neodbytný pocit, že právě mluvím s tatarem.

Anonymni z 21:30 řekl(a)...
16. září 2015 v 13:06  

http://usti.idnes.cz/obrnice-maji-problem-s-navratilci-z-anglie-fim-/usti-zpravy.aspx?c=A150916_112744_usti-zpravy_alh

Tak jsou tací, kteří Roma i poznají.

Jana Karvaiová řekl(a)...
16. září 2015 v 15:51  

Ze stránek MSMT:
. Za Roma považujeme osobu, která se za ni sama považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásila, a/nebo je za takovou považována svým okolím na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.
Přehled ESF indikátorů OP VVV

Zdeněk Bělecký řekl(a)...
16. září 2015 v 18:39  

Můžete to odít do sluníčkářského aktivistického hávu ušlechtilých multikultiekobiopseudolidskoprávních frází, ve skutečnosti jde o fašistickou (zatím jen slovní) diktaturu nikomu neodpovědných, nikým nevolených a nikam nejmenovaných, kteří nařizují společnosti, jak má žít, jak má myslet a co má být správné.

krtek řekl(a)...
16. září 2015 v 20:00  

". Za Roma považujeme osobu, která se za ni sama považuje, aniž by se nutně k této příslušnosti za všech okolností (např. při sčítání lidu) hlásila, a/nebo je za takovou považována svým okolím na základě skutečných či domnělých (antropologických, kulturních nebo sociálních) indikátorů.
Přehled ESF indikátorů OP VVV"

Chápu a považuji za přínosné, aby tam, kde jsou etnické a národnostní menšiny, měly tyto určité podpůrné prostředky - kulturní, etnické, národnostní.
Vrtá mi tedy hlavou, jak probíhala ta soudní jednání ve Štrasburgu, jak Romové dokazovali, že jsou diskriminováni na základě své etnicity.
---
Pokud škola v Krásné Lípě má nachystány podpůrné programy pro onu třídu a existují zápisy z porad a plány na papíře, že tyto programy budou vyhodnocovány a žáci přemisťováni na základě pokroku, pak nechápu ono pozdvižení. Pokud neexistují, pak jde skutečně o rasismus. To není žádný novinář schopen oslovit neurážlivým způsobem paní ředitelku a probírat s ní situaci bez emocí?

Nicka Pytlik řekl(a)...
16. září 2015 v 22:29  

Za Roma považujeme osobu...

Ano. Tato formulace se mi vrací jako noční můra nejméně jednou za čas. Dřív mě obdobně děsil Freddy Krueger a Rumburak. Při opakovaném čtení na mě padá třesavka a štkaní. Něco tak obludného se jen tak nevidí.
Které to jsou ty 'skutečné či domnělé indikátory (antropologické, kulturní nebo sociální)'. Co musí človíček splňovat, aby mohl bý považován za malé romče?
Jako že, podívejte, paní kolegyně, támhle ten silný chlapec, jak se při chůzi divně klátí, ten by mohl být patřičně zanedbaný. Jak to umí s nůžkami? Stříhá podle předlohy?
Tak to zatím nevím, pane řediteli. Má sice zalátané, ale čisté(!) šaty. To mi moc nesedí. Ale je zase fakt, že hezky zpívá.
Doprkvančic! Musíme jich sehnat aspoň šest. Jinak nám sem vlítne inspekce, že nejsme inkluzivní...

Jana Karvaiová řekl(a)...
17. září 2015 v 7:45  

....Pokud škola v Krásné Lípě má nachystány podpůrné programy pro onu třídu a existují zápisy z porad a plány na papíře, že tyto programy budou vyhodnocovány a žáci přemisťováni na základě pokroku, pak nechápu ono pozdvižení. Pokud neexistují, pak jde skutečně o rasismus. To není žádný novinář schopen oslovit neurážlivým způsobem paní ředitelku a probírat s ní situaci bez emocí?....Podpůrný program můžete vypracovat poté, co se seznámíte konkrétně s jednotlivými dětmi, zjistíte jejich konkrétní možnosti, dovednosti a schopnosti. poté jim může na míru ušít (i po dohodě např. s PPP) nějaké individuály. Od zeleného stolu to neuděláte. Pravdu díte v tom, že pro naše tzv. novináře je jednodušší se moc neptat a udělat superreportáž či superčlánek na základě svědectví typu - jedna paní povídala. Spíš mi vadí tak okamžitá aktivita třeba ČŠI, jako kdyby šlo o kdoví co. Ale na druhou stranu je chápu, protože problematika s romskými dětmi je pohyb na tenkém ledě, kde za bukem číhají mnohé lidskoprávní organizace, aby se co nejvíce popásly a mohly hrdě poukazovat na to, že konají dobro a že potřebují další nalejvárnu korunek (nebo eur).
když se totiž podíváte kam chcete, zatím vše,co má být pro dobro těchto dětí uděláno je vydáváno za diskriminaci (viz třeba přípravné třídy a řeči paní ombudsmanky). Tak co se tedy má dít.? Dávat jim vše "zadarmo", tj. nechat je neučit se, nechodit do škol, a potom jim vydat ten glejt, že absolvovali?

aknelka řekl(a)...
17. září 2015 v 12:30  
Tento komentář byl odstraněn autorem.
vstek řekl(a)...
22. září 2015 v 6:26  

Tak je vymalováno.
http://zpravy.idnes.cz/pristi-rok-zaniknou-zvlastni-skoly-tisice-deti-pujdou-do-beznych-trid-1m1-/domaci.aspx?c=A150921_211159_domaci_fer

Články dle data



Učitelské listy

Nabídka práce

Česká škola - portál pro ZŠ a SŠ

Česká škola poskytuje svým čtenářům diskusní prostor k vyjádření názorů na školskou problematiku. Tyto příspěvky se nemusí shodovat se stanoviskem redakce České školy a jsou uveřejňovány jako podnět k dalším diskusím.

Obsah článků nemusí vyjadřovat stanovisko redakce nebo vydavatele Albatros Media, a.s.


Všechna práva vyhrazena.

Tento server dodržuje právní předpisy
o ochraně osobních údajů.

ISSN 1213-6018




Licence Creative Commons

Obsah podléhá licenci Creative Commons Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Nezasahujte do díla 3.0 Česká republika, pokud není uvedeno jinak nebo nejde-li o tiskové zprávy.



WebArchiv - archiv českého webu



Tyto webové stránky používají k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Informace o tom, jak tyto webové stránky používáte, jsou sdíleny se společností Google. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů cookie.